autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 2. STRANA MOZGA
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DISIDENCIA CONTROLADA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • FILIPIKE
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KAVA BEZ ŠEĆERA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • KULT NEREAGIRANJA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEVINOST BEZ ZAŠTITE
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OBADANJA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • PLUS ULTRA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • REI SOCIALIS
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • SEL@M
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SJEĆANJA
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • SVJETLOPIS
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZLATNI REZ
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KNJIŽEVNE PUZZLE
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Osvetnik u potrazi za istinom

Autor: Jagna Pogačnik / 14.05.2015. Leave a Comment

Bozji gnjev OVITAK_krivulje.inddJosip Mlakić, ”Božji gnjev”, Fraktura-Zaprešić, 2014.

Roman se bitno razlikuje od ostalih naslova Balkan Noira jer autor nadilazi žanr i ostaje dosljedan svom

Josip Mlakić u vrlo je kratkom razmaku objavio dva romana, “Svježe obojeno” i “Božji gnjev”, što inače nije njegova osobitost jer je riječ o autoru koji vrlo pomno radi na svojim proznim rukopisima. No, to nikako ne znači kako je u pitanju iznevjeravanje takve prakse i srljanje u hiperprodukciju.

Očito je kako je biblioteka domaćih krimića Balkan Noir, u kojoj je do sada objavljeno nekoliko zanimljivih naslova, ali i pokoji promašaj, samo inicirala objavljivanje zaokruženog rukopisa koji je već postojao negdje u pričuvi.

“Božji gnjev” uvelike se razlikuje od naslova objavljenih u spomenutoj biblioteci, prije svega stoga što u njemu Mlakić ne podilazi zadanom žanru i ne piše “po narudžbi”, nego se drži onoga što je njegova prepoznatljiva tematska preokupacija, dakle rata u Hrvatskoj i Bosni, i tek potom priču provlači kroz vrlo labave zakonitosti žanra.

U “Božjem gnjevu” čitatelj neće pronaći “tipični” krimić u kojem se razrješava početna enigma niti će motivacija glavnog junaka biti tipično detektivska. Mlakića koji je, između ostaloga, ovim naslovom ponudio još jedan od svojih vrlo uvjerljivih ratnih romana, prije svega zanima osobna drama pojedinca u uvjetima ratnog užasa i besmisla

U “Božjem gnjevu” čitatelj neće pronaći “tipični” krimić u kojem se razrješava početna enigma niti će motivacija glavnog junaka biti tipično detektivska.

Mlakića koji je, između ostaloga, ovim naslovom ponudio još jedan od svojih vrlo uvjerljivih ratnih romana, prije svega zanima osobna drama pojedinca u uvjetima ratnog užasa i besmisla, u konkretnom slučaju pojedinca koji suočen s bratovom smrću postaje osvetnik u potrazi za istinom.

A kada tu istinu pronađe i postane posve drukčiji čovjek, postat će jasno kako ovaj roman ima mnogo dublje konotacije i razinu kritičnosti prema ratnom besmislu no što bismo očekivali u okvirima zadanog žanra. Odnosno, razrješavanje enigme, koje je dosljedno provedeno, ipak nije jedina svrha ovoga romana.

Početni je zaplet sljedeći: devetorica vojnika hrvatskih postrojbi u ratu u Bosni i Hercegovini poginulo je u akciji za koju se ne zna zbog čega je izvedena i tko ju je naredio, ali je od početka jasno kako je nešto u svemu tome sumnjivo. Među devetoricom je bio i brat glavnog junaka, Ilije, a prvo zrnce sumnje u cijelu priču unosi podatak da je kod svakog od poginulih pronađena velika i jednaka količina američkih dolara.

S jedne strane roman će razotkrivati sve perverzije u kojima neki, na vrlo visokim pozicijama, pod okriljem ratnih tragedija, djeluju u korist vlastitih interesa i pri tome žrtvuju živote nevinih ljudi, a s druge ćemo pratiti pomno izveden roman lika, njegovu preobrazbu i kretanje na put bez povratka, zbog čega će svi ostali, sporedni likovi ostati uglavnom skicirani i u njegovoj funkciji

S jedne strane roman će razotkrivati sve perverzije u kojima neki, na vrlo visokim pozicijama, pod okriljem ratnih tragedija, djeluju u korist vlastitih interesa i pri tome žrtvuju živote nevinih ljudi, a s druge ćemo pratiti pomno izveden roman lika, njegovu preobrazbu i kretanje na put bez povratka, zbog čega će svi ostali, sporedni likovi ostati uglavnom skicirani i u njegovoj funkciji.

Ono što će Ilija otkrivati na relaciji Bosna-Hrvatska, u čemu će biti vrlo metodičan i inteligentan u skladu sa svojom mirnodopskom profesijom profesora matematike, zbog čega će se povremeno činiti kako se do dokaza i smjerokaza dolazi vrlo lako, uobličit će se u razotkrivenu prljavu tajnu u koju su umiješani visoko pozicionirani službenici i tajne službe. Zbog toga će Ilijina preobrazba u Iliju osvetnika i hladnokrvnog ubojicu biti itekako motivirana, pa i pravedna.

No, osim tipične šprance enigma-razotkrivanje, “Božji gnjev”, sa svim svojim biblijskim konotacijama (počevši od samog naslova, do imena glavnog lika prema starozavjetnom proroku kojeg bosanski Hrvati slave kao zaštitnika Bosne i Hercegovine), vješto dodiruje još jednu od za Mlakića inače karakterističnih tema.

A ona je povezivanje nedavnog rata s prošlim ratovima i jasna teza kako se zlo i njegovi beskrajni kraci prepliću i ponavljaju, utišavaju i ponovo eruptiraju kad za to dođe pogodan trenutak.

Kada u svojoj istrazi Ilija dođe do bivšeg ustaškog natporučnika i njegove “nostalgije” (o kojoj se u prvoj rečenici romana pita može li ubijati?), jasno je kako roman snažno i vrlo kritički progovara o ideologijama kao uzrocima sljepila zbog kojeg stradaju nevini

Kada u svojoj istrazi Ilija dođe do bivšeg ustaškog natporučnika i njegove “nostalgije” (o kojoj se u prvoj rečenici romana pita može li ubijati?), jasno je kako roman snažno i vrlo kritički progovara o ideologijama kao uzrocima sljepila zbog kojeg stradaju nevini, zbog kojeg je tako tanka granica između žrtve i heroja, a životi pojedinaca gube svaki smisao, osim onoga sadržanog u citatu iz Poslanice Rimljanima – osveta je moja, ja ću je vratiti.

Premda se na prvi pogled čini kako je “Božji gnjev” ispripovijedan vrlo minimalistički, provučeno je kroz tu tragičnu priču, u kojoj je pravda zadovoljena na način da se lavina smrti i osvete pomaknula naprijed, do nove prigode, mnoštvo emocija, pa i općeljudskih, filozofskih pitanja i promišljanja, kao i vrlo indikativnih umjetničkih referenci (u rasponu od Doorsa do Selimovića).

Mlakić je možda doista načinio iskorak u smjeru zadanog žanra, ali ga je pametno prilagodio sebi i temama u kojima još uvijek itekako ima što za reći.

(Prenosimo s portala Jutarnjeg lista).

Još tekstova ovog autora:

  • Školski primjer kako treba funkcionirati roman koji želi biti čitan
  • Velik i nježan roman o ne tako nježnim vremenima
  • Atmosfera koja se razvija od benigne do potencijalno opasne
  • Atmosfera koja se razvija od benigne do potencijalno opasne
  • Najkompleksniji i najbolji Šnajderov roman
  • Stari, mračni Ferić, opako svoj i ekscesan
  • Jedan posve netipičan krimić
  • Važan i velik Hedlov krimi roman
  • Apokalipsa postaje svakodnevicom
  • Drukčiji pogled na branitelje

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: OBAVEZNA LEKTIRA Tagged With: Balkan Noir, BiH, Božji gnjev, enigma, heroj, ideologija, Jagna Pogačnik, Josip Mlakić, Obavezna lektira, osobna drama, pojedinac, rat, ratni roman, roman, žrtva

Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

Drago Pilsel Argentinski roman

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2023 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT