autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 2. STRANA MOZGA
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DISIDENCIA CONTROLADA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • FILIPIKE
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • KULT NEREAGIRANJA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEVINOST BEZ ZAŠTITE
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OBADANJA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • PLUS ULTRA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • REI SOCIALIS
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SJEĆANJA
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • SVJETLOPIS
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Papa i đakonise – ”truli kompromis” o položaju žena u Crkvi

Autor: Anna Maria Grünfelder / 25.05.2016. Leave a Comment

Anna-Maria GruenfelderPapa vrluda i ponekad nije lako slijediti njegove obrate. Na povratnom letu iz Brazila, 29. srpnja 2013., papa Franjo je progovorio o ulasku žena u red svećenika i bio je jasan: to ne dolazi u obzir. ”Crkva je progovorila i rekla je – ne” (”Crkva” je bio papa Ivan Pavao II., koji je nezabludivo i u ime Božje volje ”jednom zauvijek” zabranio svećeničko ređenje žena).

Zašto se Papa koji je u osvitu svojega pontifikata najavljivao reforme osvrće na papu koji je utjelovljenja konzervativizma i autoritarizma?

U Rio de Janeiru zagovarao je unapređenje žena u poslovima Crkve i smatrao da im treba povjeriti zadatke značajnije od ministriranja, čitanja na misi, karitativnih djela…

Poglavaricama američkih ženskih redova i instituta posvećenoga života, koje su ga u audijenciji ”obasipale” pitanjima što je s ulogom žena u Crkvi, zašto nema đakonisa, što ga sputava u tome da komisijski da utvrditi funkciju đakona u začecima kršćanstva…, Franjo je obećao osnivanje povjerenstva ”koje će ispitati mogućnost da Crkva žene pripusti đakonatu” (ideja nije nova – već ju je iznio pokojni milanski kardinal Carlo Maria Martini; on je u mnogim pitanjima bio misaoni preteča u Crkvi).

Recimo da je papa Bergoglio zahtjev američkih redovnica uzeo ozbiljno: u Crkvi je već i to senzacija. Kao osamljeni borac za reforme u Crkvi naspram tihoj, ali učinkovitoj opstrukciji njegovih nastojanja od strane moćnih kurijalaca, Papa je možda svjestan da će morati skupljati svu svoju hrabrost želi li poduzeti i najmanji iskorak u vezi s tim pitanjem

Tom prigodom Papa je još istaknuo da vidi žene na utjecajnim dužnostima u vatikanskim dikasterijama, ”čak će i suodlučivati” zato što se za dobre odluke Crkva mora upoznati i s njihovim stavovima – ne zbog feminizma, kako je Papa navodno naglasio (La Voce del Popolo, citat iz ”Il Tempo”, 14. 5. 2016: Sarina Biraghi, Il non-femminismo del Papa), nego zbog zajedničke odgovornosti svih krštenih, bilo muških bilo ženskih.

Na stranu Papin strah od feminizma – no, teorijski temelj jednakosti spolova u Crkvi bi bio: to je to što imamo! I autorica citiranog novinskog članka čula je da je Papa dao naslutiti neke veće iskorake koji će čak nadilaziti praksu kakva već postoji u nekim župama. Ona misli na ”pojavu” neslužbenih ”pomoćnica” koje nisu čak ni redovnice ili članice instituta posvećenog života. Biraghi vjeruje da će ovaj Papa ”s drugoga kraja svijeta” ženama otvoriti vrata – kao kad je na Velik četvrtak i ženama prao noge.

Recimo da je papa Bergoglio zahtjev američkih redovnica uzeo ozbiljno: u Crkvi je već i to senzacija. Kao osamljeni borac za reforme u Crkvi naspram tihoj, ali učinkovitoj opstrukciji njegovih nastojanja od strane moćnih kurijalaca, Papa je možda svjestan da će morati skupljati svu svoju hrabrost želi li poduzeti i najmanji iskorak u vezi s tim pitanjem.

No Papa zacijelo ne može ne poznavati crkvenu situaciju u nekoć katoličkim zemljama: zbog pomanjkanja zaređenih svećenika župe se moraju spajati u velike dušobrižničke centre kako vjernici ne bi ostali bez donekle redovnog slavljenja euharistije.

Komazacija župa ide na štetu dušobrižništva, na štetu duhovnosti svećenika, naposljetku i njihovog zdravlja. ”Uvoz” svećenika iz Poljske je neko vrijeme pokrivao potrebe, a zatim se posezalo za svećenicima iz Afrike. Statistika euharistijskih slavlja i dijeljenja sakramenata je ”štimala”, no raspoloženje vjernika bilo je daleko od umirujućih statističkih brojki. ”Presađivanje” svećenika u strane i nepoznate im ambijente ne funkcionira, jer raznolikost kultura i tradicija ne osigurava uzajamno razumijevanje.

U takvim poteškoćama župnici bi, kršeći sve moguće zabrane, osposobili žene da obavljaju đakonske dužnosti. Službeno se, dakako, ne smiju zvati ”đakonisama”, nego ”pomoćnicama đakona”, iako obnašaju đakonsku funkciju. Kakvo poniženje!

Samo velika požrtvovnost može motivirati na rad koji se u Crkvi ”ne vrednuje jednako”. Pa što, zar se i u gospodarstvu žene ne plaćaju za do 30% manje neko muškarci za isti, odnosno jednak rad? Tako ne razmišlja netko tko je svjestan da je brojčano-novčana vrijednost rada mjerilo par excellance za vrijednost čovjeka. Kršćani ne trebaju robovati logici tržišta, reći će i ovaj Papa.

Robujemo li joj ili ignoriramo li tu logiku, ona je tu i ostaje na snazi jer je racionalno vrednovanje nezamislivo bez brojki. U tom svjetlu pridružila bih se i ja zahtjevu upućenom Papi da dozvoli ređenje đakonisa. Rad žena u Crkvi omogućava održavanje redovitog župnog i vjerskog života i taj rad Crkva ne može priznati samo jednoj polovini čovječanstva.

Robujemo li joj ili ignoriramo li tu logiku, ona je tu i ostaje na snazi jer je racionalno vrednovanje nezamislivo bez brojki. U tom svjetlu pridružila bih se i ja zahtjevu upućenom Papi da dozvoli ređenje đakonisa. Rad žena u Crkvi omogućava održavanje redovitog župnog i vjerskog života i taj rad Crkva ne može priznati samo jednoj polovini čovječanstva

Crkva nije samo duhovna stvarnost: to se vidi i po tome što ne može funkcionirati bez ”prizemnog” čovjekova rada. Crkva može omalovažavati, demonizirati, ignorirati, optuživati logiku gospodarstva, ali se te logike ne može otarasiti.

Zahtjevi za pristup đakonatu podneseni su do sada ne jednom i to uvijek kao alternativa ređenju žena za svećenike, kao kompromisni prijedlog, kao ustupak iz milosrdnog razumijevanja za muškarce u Crkvi, kojima zbog njihovog muškog ega nikako ne polazi za rukom vidjeti žene kao ravnopravna bića pored sebe za oltarom – kad im je već teško zamisliti žene u bijeloj košulji s bijelim ovratnikom.

Upravo zato smatram zahtjev za đakonatom žena nezadovoljavajućim, polovičnim pokušajem da se žene kroz mala vratašca propuste u Crkvu, da im se ponudi ”utješna nagrada” ili dobace mrvice sa stola. Odobriti im đakonat nema logike kad se ne ide za svećenstvom, a diskusije oko jednog i drugog rješenja podjednako su izlišne, jer su oba utemeljena na tradicionalističkoj i metodički nedomišljenoj ekleziologiji.

Želi li Bergoglio komisiju zato da mu rasvijetli povijest crkvenih funkcija od prakršćanstva kroz dvije tisuće godina, a posebice razvitak svećenstva (jer ga nije Isus ustrojio na Posljednjoj večeri), kako se i dalje čuje u propovijedima, onda tu komisiju treba ustrojiti što je moguće skorije. Nećemo mu zamjeriti da postupa po logici ”želiš li nešto odložiti do u nedogled, osnuj komisiju!”

Ne znam što bi komisija mogla konkretno otkriti a da to već ne znamo, a što i Papa zacijelo zna i sam. Samo neka se komisija okani pokušaja osmisliti ”novu teologiju žena”! Takva teologija, koja se obavezno mora temeljiti ne samo na biblijskom nalazu nego i na predaji, na crkvenoj tradiciji, ne bi naučavala ništa drugo do teorije o dvjema ”naravima” i komplementarnosti njihovih Bogom danih sposobnosti.

Iz takve prirodne zakonitosti lako je izvući novi/stari zaključak da je žena po svojoj naravi sasvim drugačija i zato određena za nešto drugo i drugačije od svećenstva (vidi ”Mulieris dignitatem” iz 1988. godine), da je to ”drugačije” isto tako važno, čak i važnije od svećenstva i klerikalne funkcije te da je zahtjev za svećenstvom ionako samo klerikalizam kojeg se treba čuvati.

Otada se pitam zašto se muškarci opredjeljuju za taj mrski klerikalizam i zašto ga ženama uporno uskraćuju?

Uspije li Papa ”progurati” đakonat žena, neće doduše postati ”junak(om) radikalnog ukidanja diskriminacije žena” (Drago Pilsel), no izborit će pobjedu nad premoćnom sjenom pokojnog ”Santo Subito” i kurijalnih ženomrzaca koje je oblikovao. To će svakako biti pobjeda za suvremeniju Crkvu!

Odavno je bjelodano da je jedno Papin svijet ideja i (načelne) volje da se one ostvare. Drugo je što on mukotrpan rad oblikovanja ideja u koncept prepušta onima koji ih čuju. Dobrohotni komentari tumače Papinu maštovitost kakvu pokazuje među masama kao želju da ”svi nešto rade i pridonose zajedničkom dobru”, ‘da on ne namjerava odozgo ”soliti pamet”, nego biti pokretač i inicijator.

Uspije li Papa ”progurati” đakonat žena, neće doduše postati ”junak(om) radikalnog ukidanja diskriminacije žena” (Drago Pilsel), no izborit će pobjedu nad premoćnom sjenom pokojnog ”Santo Subito” i kurijalnih ženomrzaca koje je oblikovao. To će svakako biti pobjeda za suvremeniju Crkvu!

Papa koji sumnja i koji prihvaća i priznaje tuđe dobre ideje mnogo je uvjerljiviji od samouvjerenog, nepokolebljivog, trijumfalističkog ”pred-prethodnika”. Međutim, ovaj Papa previše prepušta snalaženju mjesnih crkva jer vjeruje da crkveni magisterij ne mora baš svaku diskusiju o pastoralnim, disciplinskim, moralnim antropološkim pitanjima presjeći svojim pravorijekom, nego da treba pustiti ”Duhu da puše gdje on odluči” (Iv 3, 28).

Tradicionalistički formirani župnici, a o vjernicima da i ne govorim, osjećaju se preopterećenima zadatkom da iz nedorečenih ideja kreiraju suvisle pastoralne koncepte. U konačnici kad-tad mora pasti odluka. Možda će se Papa odlučiti pripustiti žene u đakonise ili pred oltar. A možda će to povjeriti mjesnim župama.

S obzirom na Papin zazor od autoritarnih odluka i pravorijeka – za koji on ima moju iskrenu simpatiju – mogao bi se stvarno odlučiti pustiti djelovati da ”Duh djeluje gdje on hoće” (Iv 3, 8). Odluku mora donijeti.

Zato: ”Dosta je riječi, da konačno vidimo djela!” (J. W. Goethe).

Još tekstova ovog autora:

  • Ukrajina ipak ostavljena i osamljena: Tko uči iz povijesti?
  • Dvoumice zbog autokritike jednog pape na pragu smrti
  • Seksualna zloporaba djece od strane crkvenih službenika
  • Iskrivljena menadžerska etika i bijeg iz fotelje u fotelju
  • Dileme oko dopuštanja potpomognutog samoubojstva
  • Yes, We care
  • Kako glasači padaju na ”karizmatike”
  • Trajno zabraniti skup u Bleiburgu jer Austrija neće fašizam
  • Pandemija hara bez obzira na protivnike – antivaksere
  • Gospodo biskupi, pušete u isti rog s antivakserima!

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: ADVOCATA DIABOLI Tagged With: Advocata diaboli, Anna Maria Gruenfelder, Bergoglio, Carlo Maria Martini, Crkva, Drago Pilsel, Il Tempo, Ivan Pavao II, J. W. Goethe, La Voce del Popolo, Mulieris Dignitatem, papa Franjo, Sarina Biraghi

Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

Drago Pilsel Argentinski roman

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJE:

Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2023 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT