autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • EJRENA
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PARRHēSIA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • PISMA S TREĆIĆA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POROK PRAVDE
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • TERRA SEXUALIS
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • Ex libris D. Pilsel
    • OGLEDI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • ISTOČNO OD RAJA
    • BEZ RIJEČI
    • Moderna vremana info
    • SCRIPTA MANENT
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
  • DEMOCROACIA <br>Drago Pilsel
    DEMOCROACIA
    Drago Pilsel
  • POGLED S LIJEVA <br> Nela Vlašić
    POGLED S LIJEVA
    Nela Vlašić
  • KONTRAPUNKT <br> Branimir Pofuk
    KONTRAPUNKT
    Branimir Pofuk
  • PRESUMPCIJA UMNOSTI <br> Marko Vučetić
    PRESUMPCIJA UMNOSTI
    Marko Vučetić
  • GLOBALNI KAOS<br>Damir Grubiša
    GLOBALNI KAOS
    Damir Grubiša
  • VLAŠKA POSLA <br> Ante Tomić
    VLAŠKA POSLA
    Ante Tomić
  • VRIJEME I VJEČNOST <br> Peter Kuzmič
    VRIJEME I VJEČNOST
    Peter Kuzmič
  • ADVOCATA DIABOLI<br> Anna Maria Grünfelder
    ADVOCATA DIABOLI
    Anna Maria Grünfelder

Parabola o neprijatelju ili putem idu četnik i Pavelić

Autor: Jadranka Brnčić / 27.03.2016. Leave a Comment

jadranka brncic 2Kršćani najčešće Isusove parabole tumače izvan okvira samoga žanra parabole – kao alegoriju, svodeći njihovu poruku na moralnu pouku. K tome, čitamo li parabole isključivo kroz našu vlastitu kulturu i naslage tumačenja što nam je ona namrla, zaplest ćemo se u stereotipe. Promašujemo Isusovu nakanu da provocira, izaziva na razmišljanje i na djelovanje.

Tako parabolu o milosrdnom Samarijancu (Lk 10, 25-37), kako se uglavnom naziva u njihovoj tradiciji, kršćani najčešće tumače kao pouku o nužnosti pomaganja drugima, svojim bližnjima u potrebi, bez obzira kojoj naciji, religiji, spolu ili rasi pripadali.

Najčešće se poistovjećuju s onim koji je pružio pomoć potrebitomu, a i levita i svećenika identificiraju kao tipične pripadnike židovskoga naroda koji, zbog svoje vjernosti Zakonu nisu kadri čuti Isusovu poruku ljubavi koja bi, po tome, bila više od Zakona, što je po sebi paradoks: ne samo da Zakon i ljubav nisu u proturječnosti, nego je i Isus bio Židov te kao takav vjeran Zakonu.

Nužnost pomaganja potrebitima, zapravo, u temeljima je ljudskosti, jednako kao i u temeljima religija: kako hebrejske (i judaizma), tako i islama i kršćanstva, da spomenemo tek monoteističke. Isus nije trebao svojim sunarodnjacima i suvjernicima ispričati parabolu o milosrdnom Samarijancu da bi ih na to podsjetio. Oni su to vrlo dobro znali: ljubav prema susjedu i strancu upisana je u njihovu tradiciju i njihovu vjeru, štoviše njihov je temelj.

Nužnost pomaganja potrebitima, zapravo, u temeljima je ljudskosti, jednako kao i u temeljima religija: kako hebrejske (i judaizma), tako i islama i kršćanstva, da spomenemo tek monoteističke. Isus nije trebao svojim sunarodnjacima i suvjernicima ispričati parabolu o milosrdnom Samarijancu da bi ih na to podsjetio. Oni su to vrlo dobro znali: ljubav prema susjedu i strancu upisana je u njihovu tradiciju i njihovu vjeru, štoviše njihov je temelj

Parabolu je Isus ispričao kao odgovor – točnije kao protupitanje – pitanju što mu ga je, da stavi na test autentičnost njegova učiteljovanja, postavio zakonoznanac (grč. nomikos ): ”Učitelju, što mi je činiti da život vječni baštinim?“ (10, 25) Glagol ”činiti“ (grč. poiesas) Luka stavlja u particip aorista, vrijeme koje sugerira jedan, u vremenu ograničen čin.

Da bi se baštinio život vječni, međutim, ništa ne treba činiti. Židovi ne poštuju i ne obdržavaju Zakon e da bi zaslužili vječni život jer je on već baština upisana u njihov Savez s Bogom. Poštivanje Zakona odgovor je na milosni dar Saveza kojim se predusreće grijeh te iskazuje ljubav prema Bogu neodvojiva od ljubavi prema bližnjemu kroz koju se očituje.

Stoga Isus na zakonoznančevo pitanje odgovara protupitanjima: ”U Tori što piše?  K a k o  čitaš?“ (10, 26)

Na prvo zakonoznanac odgovara što piše u Pnz 6, 5 i u Lev 19, 18, dakle da Boga valja ljubiti svim srcem, svom dušom i svom snagom (Luka, helenist, dodaje: i umom), a bližnjega kao samoga sebe.

Na drugo pitanje odgovara sam Isus kroz parabolu – tumači  k a k o  on sam razumije ono što čita, odnosno poziva sve nas da produbljujemo vlastito razumijevanje kakvo nas potiče na djelovanje. Jedno je čitati, a drugo je potpuno razumjeti. Jedno je baviti se pitanjem o životu vječnom, a drugo živjeti ga u sadašnjem trenutku. Imati život vječni, znači živjeti u punini. Stoga Isus i kaže: ”To čini [ljubi Boga cijelim sobom i svojega bližnjega kao samoga sebe] i živjet ćeš“ (10, 28; usp. Lev 18, 5).

Stoga zakonoznanac – da se opravda ne samo zbog postavljanja pitanja, nego i pred slušateljima kao onaj tko štuje Zakon – pita Isusa dalje: “Tko je moj bližnji?“ (10, 29), preciznije kao da kaže: dakako jest moj sunarodnjak, ali jesu li to i moj susjed (hebr. rea) i stranac (ger)? Ili drugim riječima: Tko nije moj bližnji? Isusov odgovor je: Svi su. Točnije: tvoj bližnji je i – tvoj neprijatelj. Isus inzistira na ljubavi prema neprijateljima (usp. Mt 5, 43-48).

Zakonoznanac – da se opravda ne samo zbog postavljanja pitanja, nego i pred slušateljima kao onaj tko štuje Zakon – pita Isusa dalje: “Tko je moj bližnji?“ (10, 29), preciznije kao da kaže: dakako jest moj sunarodnjak, ali jesu li to i moj susjed (hebr. rea) i stranac (ger)? Ili drugim riječima: Tko nije moj bližnji? Isusov odgovor je: Svi su. Točnije: tvoj bližnji je i – tvoj neprijatelj. Isus inzistira na ljubavi prema neprijateljima (usp. Mt 5, 43-48)

Slušajući Parabolu o trojici koji su na putu naišli na polunaga, pretučena i polumrtva čovjeka, Isusovi suvremenici prije bi se poistovjetili s njim, sa žrtvom potrebnom pomoći nego s osobom koja tu pomoć pruža. Da valja pružiti pomoć, jasno im je, a žrtva napada razbojnika (grč. lestai) na mračnom i kamenitom putu, kakav je onaj od Jeruzalema do Jerihona, mogao je biti svatko od njih. Zato i žrtva u Isusovoj priči nije identificirana: ona je svatko.

Levit i svećenik se ne ponašaju drukčije nego mnogi od nas u sličnim situacijama: nismo li vidjeli ljude koji, primjerice, zaobilaze pijanca koji leži na cesti? Ne pitamo li se i sami u takvim situacijama: ”Što mi se može dogoditi ako pomognem ovom čovjeku?“ umjesto da se pitamo: ”Što se može dogoditi ovom čovjeku ako mu ne pomognemo?“

Ne zatvaraju li mnogi od nas oči pred izbjeglicama na grčkoj granici pitajući se: ”Što nam se može dogoditi ako ih pustimo preko granica i pomognemo im?“, umjesto da se pitamo: ”Što će se njima dogoditi ako ih ne pustimo i ne pomognemo im?“

U tipičnoj židovskoj paraboli pripovjedač svoju poruku ilustrira primjerom u kakvom često budu uvedena tri protagonista. Otprilike kao u našim vicevima o Amerikancu, Rusu i Bosancu, ili još bliže: Zagorcu, Dalmatincu i Slavoncu.

Isusovi suvremenici očekivali bi da protagonisti parabole budu tipične skupine ljudi u ondašnjoj Palestini: leviti, svećenici i izraeliti.

Biti levit ili svećenik (hebr. kohen) nije bilo zvanje, nego se nasljedovalo naprosto rođenjem u liniji kakvoga staroga hebrejskoga plemena (samo su veliki svećenici svoje svećenstvo živjeli kao službu), a izraeliti su bili svi ostali za koje se nije znalo iz kojega plemena vuku porijeklo.

Začudnost i provokacija Isusove parabole bila je, dakle, u tome što u nju nije uveo očekivane predstavnike, nego umjesto izraelita – Samarijanca, odnosno neprijatelja. Danas bi to bilo kao da priča vic pa umjesto da kaže: ”Putem su išli Zagorac, Dalmatinac i Slavonac, ili: Mujo, Haso i Fata, jednoga od očekivanog protagonista odmijeni neočekivanim: ”Putem su išli Zagorac, Dalmatinac i četnik“, ili Mujo, Haso i Pavelić

Začudnost i provokacija Isusove parabole bila je, dakle, u tome što u nju nije uveo očekivane predstavnike, nego umjesto izraelita – Samarijanca, odnosno neprijatelja. Danas bi to bilo kao da priča vic pa umjesto da kaže: ”Putem su išli Zagorac, Dalmatinac i Slavonac, ili: Mujo, Haso i Fata, jednoga od očekivanog protagonista odmijeni neočekivanim: ”Putem su išli Zagorac, Dalmatinac i četnik“, ili Mujo, Haso i Pavelić.

Duga je povijest, još od babilonskoga sužanjstva, kako su Samarijance Židovi počeli smatrati neprijateljima. U Novom zavjetu, ne samo u Ivana (usp 4, 1-42), neprijateljski stav prema Samarijancima je normativna činjenica: u Mateja, primjerice, sam Isus savjetuje učenicima da ne ulaze u Samariju (10, 5).

Danas bi Isus možda rekao, ovisno o tome kojoj skupini slušatelja govori: ”Putem su išli svećenik, biskup i ateist“; ili: ”katolik, protestant i homoseksualac“, ili: ”učitelj, pravnik i terorist“, ili ”žena, dijete i ubojica“… Da, do te mjere provokativno i drastično.

A provokacija ide još dalje kad upravo taj neočekivan protagonist u priči napravi ono što bi se očekivalo da napravi očekivani. I više od toga.

Samarijanac nije samo pridigao polumrtva čovjeka, zavio mu rane i odveo u gostinjac i ostao s njim tu noć (10, 33-3), nego se bezinteresno pobrinuo za njega i poslije svojega odlaska, sve dok se posvema ne oporavi (10, 35).

Pružiti pomoć znači ponovno uspostaviti cjelovitost. Ne jednim činom, nego trajnim djelovanjem. U pomaganju potrebitima nisu važni naši motivi, nego naše djelovanje. Nije važno kome pomažemo, nego da pomažemo. Bližnji nam nisu naprosto dani, nego ih mi činimo takvima.

Tko je bližnji? Zakonoznanac odgovara: ”Onaj tko iskazuje milosrđe“, a Isus mu na to reče: ”Idi pa i ti čini tako!“ (10,37). Budi bližnji tako da druge činiš bližnjima.

I ateist i homoseksualac, i četnik i terorist, i silovatelj i ubojica su naši bližnji. Ne samo da su smo pozvani činiti im dobro nađemo li ih polunage, pretučene pokraj puta, odnosno u potrebi, nego smo pozvani prihvatiti i da su oni za to kadri.

Možemo li se mi kršćani usuglasiti da je bolje nastojati prepoznavati ljudskost i potencijal dobra u onome koga smatramo svojim neprijateljem ili to jest, nego odabrati njegovu smrt? Hoćemo li brinuti za naše neprijatelje koji su također naši bližnji? Hoćemo li radije zaviti njihove rane nego bacati bombe na njihove gradove? I možemo li zamisliti da i oni mogli učiniti isto za nas? Ne ostavljajmo ranjene pored puta…

Možemo li se mi kršćani usuglasiti da je bolje nastojati prepoznavati ljudskost i potencijal dobra u onome koga smatramo svojim neprijateljem ili to jest, nego odabrati njegovu smrt?

Hoćemo li brinuti za naše neprijatelje koji su također naši bližnji? Hoćemo li radije zaviti njihove rane nego bacati bombe na njihove gradove? I možemo li zamisliti da i oni mogli učiniti isto za nas? Ne ostavljajmo ranjene pored puta…

Ljubiti svoje neprijatelje ne znači, dakako, otići među pripadnike ISIL-a zagrliti prvoga teroristu govoreći mu o Božjoj ljubavi prema njemu (koja će ga, kako bismo naivno mogli vjerovati, razoružati od zla koje čini). Ljubiti svoje neprijatelje znači prihvatiti da su oni naši bližnji i unatoč svemu kao prema takvima se ponašati. Nikad ne znamo, možda nas upravo oni koji nas žele ubiti mogu spasiti (usp. 2 Ljet 28)?

Štoviše, ne ide li Isusova provokacija tako daleko da se možemo pitati: nisu li nam ”neprijatelji“ potrebni, čak nužni da bismo mi njima bili bližnji, odnosno da bismo živjeli životom vječnim? Da bismo živjeli uskrsno?

Blagoslovljen nam Uskrs!

Još tekstova ovog autora:

  • Put do uskrsnuća prolazi kroz smrt
  • Papa Franjo u Iraku: ”Dolazim kao hodočasnik pokajnik”
  • Međunarodni dan ljudskoga bratstva: za dobrobit čovječanstva
  • Papa Franjo nastavlja ”borbu protiv kulture ravnodušnosti”
  • Prispodoba za naše vrijeme: da svima bude dobro
  • Čemu nas uči sadašnja kriza
  • U novoj enciklici papa Franjo promovira novu kulturu
  • Kršćanska teologija odmjenjivanja kao antijudaizam
  • Odgovor pape Franje na pandemijsku krizu
  • Žena za biskupa Lyona

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print
  • Email

Filed Under: PARRHēSIA Tagged With: ISIL, Isus, Jadranka Brnčić, milosrđe, parabola, Parrhēsia, Pavelić, Samarijanac, Uskrs, Židov

Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

OBAVEZNA LEKTIRA

Nepoznati odgovor na krize: ekofeminizam

Nepoznati odgovor na krize: ekofeminizam

Piše: Suzana Marjanić i Goran Đurđević

Ex libris D. Pilsel

Viktor Ivančić: Radnici i seljaci

Viktor Ivančić: Radnici i seljaci

Piše: Katarina Luketić

SCRIPTA MANENT

Kontroverze hrvatske povijesti 20. stoljeća

...

Ne reci da nemamo ništa

...

Bjeguni

...

Vladar sjena

...

Pavao

...

PROČITAJTE U TJEDNIKU NOVOSTI:

  1. Slučaj doktora Dragomira

    Slučaj doktora Dragomira

    boris-dezulovic
  2. Farsa

    Farsa

    marinko-culic
  3. Pošto predsjednik Vrhovnog suda?

    Pošto predsjednik Vrhovnog suda?

    boris-dezulovic

Novosti | Arhiva

KRONIKA SNV-a

  1. Matematika i potresi

    Matematika i potresi

    goran-gazdek
  2. Sjeme za banijske njive

    Sjeme za banijske njive

    vladimir-jurisic
  3. Ponovno rođen

    Ponovno rođen

    vladimir-jurisic

Kronika SNV-a | Arhiva

SNV – VIJESTI I NAJAVE

  1. Otvorena Banijska kuća

    Otvorena Banijska kuća

    28.01.2021.
  2. Donacije za Banijce i Banijke pogođene potresom

    Donacije za Banijce i Banijke pogođene potresom

    05.01.2021.
  3. Važni kontakti za pomoć u okviru akcije “Banija je naša kuća”

    Važni kontakti za pomoć u okviru akcije “Banija je...

    05.01.2021.

SNV VIJESTI i NAJAVE | Arhiva

Drago Pilsel: Argentinski roman

Drago Pilsel: Argentinski roman

Partnerska organizacija:

SNV

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJA:

Večernji list Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2021 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju. Slažem se
loading Cancel
Post was not sent - check your email addresses!
Email check failed, please try again
Sorry, your blog cannot share posts by email.