autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Picasso i Miró vraćaju patinu staroj dami hrvatskog turizma

Autor: Tatjana Gromača / 29.06.2021. Leave a Comment

Tatjana Gromača

Tatjana Gromača

Opatijska izložba Picassovih i Miróovih grafika, litografija, bakroreza, gravura, drvoreza – oko stotinjak radova iz privatnih kolekcija, možda nije postavljena i organizirana na profesionalnom nivou kakvoga podrazumijeva muzejsko izložbeno galerijska struka, ali, naravno, kada je riječ o djelima ovako vrhunskih umjetnika, čovjek uistinu može zažmiriti na neke stvari koje – u sučeljenju s magijom, snagom doživljajnosti kakvu mu je u stanju otvoriti jedno vanvremensko djelo – u ovome slučaju već i prost, nehajan (katkada dakako samo tako djeluje) Picassov crtež – sve uokolo postaje nebitno.

Doživljaj prekriva trajanje ne samo jednoga trenutka, tijekom kojega se dobrodušno podastire ljudskome oku, već ostaje kao vrhunska zapremina sačuvana u ćelijama mozga, kao ono izdvojeno što pojedine trenutke života zakriva aureolom sakralnosti, čineći da stvari koje uz pomoć takvih doživljaja nadrastamo, također krenu zadobivati svoj zaokruženi smisao.

Trpljenje i životne boli, ili tek samo jednoličnosti i sputanosti, kakvima je čovjek tijekom najvećeg dijela realnoga života determiniran, uistinu, umjetničko djelo – poput religijskog, transcendentalnog uvida, pokazuje kao ravnopravan, nekada se doima i potreban dio ljudske stvarnosti…

Osobno, nije me zasmetala neprilagođenost uvjeta važnosti i vrijednosti ove izložbe u prostoru, izvana uistinu predivnom, smještenom uz opatijsku rivu, nedaleko od kipa Miroslava Krleže (čak pomalo i groteskno ironičnog, diskretno podrugljivog u stereotipnom elitno turističkom opatijskom kontekstu), izvanredan rad kiparice Marije Ujević-Galetović

No to je samo pri susretu s ovako izvanrednim djelima, koja posjeduju naročitu ljepotu i snagu, u kojima, kao u nekom staklenom odrazu, promatramo i ono najviše, što je moguće da kao bića iznesemo izvan i iznad sebe, ali često i ono niže, nagonsko ili zatomljeno, kao dio kompleksne, nerazmrsive ljudske prirode, koja ne smije zaboraviti na naličje svoje budne stvarnosti, na ono iracionalno, na područje sna kao područje stvaranja druge, često dublje doživljajnosti, koja odražava strahove, žudnje, ambicije čovjeka, što nisu samo uvjeti, začetništvo prokletstva njegove prirode, već i tajni motori, generatori za dosezanje onoga višeg.

O tome, između ostalog, govore Picassove slike, izložene, pomalo samozatajno, na paravanima razvučenim unutar malenog objekta (Umjetnički paviljon Juraj Šporer, podignut koncem 19. stoljeća uz opatijsku crkvu svetog Jakova, u vrijeme austrijske uprave, isprva u namjeni kao Konditorei Pavillion, slastičarnica), iza kojih posjetitelji škljocaju mobitelima u nadi da ih osiguranje neće zamijetiti, dok kradu svoj dio pamćenja na radove slikarskoga genija.

Osobno, nije me zasmetala neprilagođenost uvjeta važnosti i vrijednosti ove izložbe u prostoru, izvana uistinu predivnom, smještenom uz opatijsku rivu, nedaleko od kipa Miroslava Krleže (čak pomalo i groteskno ironičnog, diskretno podrugljivog u stereotipnom elitno turističkom opatijskom kontekstu), izvanredan rad kiparice Marije Ujević-Galetović.

Svakako da ovi radovi dvojice velikih slikara, ne samo 20. stoljeća, zaslužuju da budu viđeni uz bolju stručnu prilagodbu, predstavljeni unutar većega prostora, ali naše vrijeme katkada i suviše velik naglasak (često i nerazumno ogromna materijalna sredstva) daje na uređenje izložbenih prostora i njihovu upečatljivost, pa se dogodi da se djela u njima izložena pokažu kao suviše nedorasla, da bi preuzela nit pažnje posjetilaca, koji sa izložbe odlaze s onim unutarnjim osjećanjem, kao što se katkada odlazi iz lošeg, a veoma glasno hvaljenog i skupog restorana – tanjur na kojemu je bila poslužena riba bio je veoma dojmljiv i nedvojbeno ogroman, a kao palac maleni file ribljega mesa bio je postavljen na sredini, malo ukoso, s nešto upečatljivog zeleno žutog preljeva u valovima posutog dijagonalno…

Drugim riječima, i onaj tko nije bio veoma gladan, nakon ovakve izložbe ili večere nenadano će se tako osjetiti…

U tekstu koji prati izložene Picassove radove (izgleda da je riječ o prijevodu s nekog od europskih jezika, koji ide u ”paketu” sa slikama) ima i jedan humorističan moment.

Onaj tko je ”sređivao” ovu slikarovu biografsku skicu primjećuje, između ostalog, kako je Pablo Picasso ”praznovjerno vjerovao da mu slikanje produžava život”.

Zanimljiv pogled tog pisca kratke popratne biografije, njegova trezvenost i krajnja nepovezanost s onim na čijem je predstavljanju radio, natjerali su me da se nasmijem.

A moguće da se tim ”zemljanim” pogledom samo želio prilagoditi elitnoj izložbenoj publici, koja vjeruje isključivo u materijalno opipljive stvari i novac, a svaku primisao na povezanost duha i materije smatra ”umjetničkom blesavoćom”, na razmišljanje o kojem ne vrijedi tratiti vremena.

Ljepota secesionističke Opatije još uvijek ima svoju neodoljivost, kao u vremena kada su ovdje navraćala glasovita imena europske i svjetske povijesti i umjetnosti (među umjetnicima, neki od gostiju Opatije, bili su i Gustav Mahler, koji je ovdje zbog liječenja dolazio u više navrata, skladao svoju 4. simfoniju, skicirao čuvene 5. i 6. simfoniju, Henryk Sienkiewicz, Salvatore Quasimodo, Ivo Andrić, Isadora Duncan, Anton Pavlovič Čehov, Ivan Cankar, Ferenc Molnár, Giacomo Puccini, Antun Gustav Matoš, Giorgio de Chirico i mnogi drugi).

Šteta da danas, šećući ulicama Opatije, tražeći, među izlozima jednoličnih butika, koji nude samo modu za sredovječne dame, kao i među vrtovima restorana, onaj dah prošlih vremena, koji je ipak sačuvan negdje na trošnim fasadama i u oblicima dekadentno lijepih starih vila i kuća (pogled mi se zaustavio na lijepoj kući u kojoj je rođen književnik Viktor Car Emin), ne možemo pronaći više toga što bi, u danom kontekstu, živjelo kao jedna vrsta unutarnje tajne poveznice s onim vremenima…

Doživljaj prekriva trajanje ne samo jednoga trenutka, tijekom kojega se dobrodušno podastire ljudskome oku, već ostaje kao vrhunska zapremina sačuvana u ćelijama mozga, kao ono izdvojeno što pojedine trenutke života zakriva aureolom sakralnosti, čineći da stvari koje uz pomoć takvih doživljaja nadrastamo, također krenu zadobivati svoj zaokruženi smisao

Tako nešto je, svojevremeno, bio i Festival židovske kulture, koji se ovdje održavao, i gdje su dolazili zanimljivi gosti, razglabajući o temama vrijednim naprezanja radoznalog uha…

Svakako da bi atmosferi i napretku ovoga grada doprinijelo više ovakvih izložbi, o galerijama i antikvarijatima, o mjestima gdje bi čovjeka sačekao zapuh starih knjiga, pomiješan sa svjetlošću i abažurom zagonetnih lampi i nahtkasli, da i ne govorimo.

Uostalom, sudeći po mondenim novinskim tekstovima iz suvremenog zagrebačkog života, takve su stvari opet šik i u modi, zar ne?

Možda netko u Opatiji u sličnoj vrsti poduhvata ugleda nekakav tajniji, dugovječniji smisao, korist. To bi također, uz kvalitetne manje koncerte i druge kulturne programe doprinijelo duhovnoj opstojnosti prostora.

Uostalom, nisu svi naši turisti polupismeni moroni – za vjerovati je da među njima još uvijek ima i onih drugačijih potreba, koje bi, među inim domaćim preživjelim stanovništvom, voljele biti uslišene.

Ove su činjenice zacijelo svjesni i u splitskoj Galeriji umjetnina, gdje ovih dana otpočinju sa svojim ljetnim programom Katamaran Art, na relaciji Split – Jelsa, a u sklopu kojega ovoga ljeta izlažu velike majstore hrvatske moderne umjetnosti – Krstu Hegedušića, Ljubu Ivančića i Edu Murtića.

Zacijelo, uz skoru retrospektivu Ivana Kožarića, koju priprema zagrebački Muzej suvremene umjetnost, i još uvijek aktualnu izložbu priređenu u čast 100. godišnjice rođenja Ede Murtića u Zagrebu, još jedan prvorazredan likovni događaj.

 

UKOLIKO VAM SE TEKST DOPADA I VOLITE NEZAVISNO I KVALITETNO NOVINARSTVO, VI MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN, PREKO PAYPAL-A, POZIVOM NA BROJ 060 800 333 ILI SLANJEM SMS PORUKE NA 647647 UZ KLJUČNU RIJEČ DEMOS. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA I PRECIZNE UPUTE KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

  • Rada Iveković poziva na rušenje ideje nacionalnog koncepta
  • Čovjek ništa ne zna, bleji u zvijezde i blebeće o cijenama
  • Zapečaćeno vrijeme Andreja Tarkovskog
  • Ustrajna blebetala i narcisoidna lupetala iz Mrduše Donje
  • Ponovno čitam Matvejevićev ”Istočni epistolar”, zbog Odese
  • Društvo operiranih mozgova
  • Odlazak Marka Brecelja umjetnika čije djelo nadrasta vrijeme
  • Živimo u zemlji u kojoj su lopovluk i krađa ozakonjeni
  • Gyula Krúdy je spjevao odu ljudskoj bijedi i jadnosti
  • Joseph Roth veliki pisac maloga svijeta, kakvih danas nema

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: ZONA SUMRAKA Tagged With: Edo Murtić, Ivan Kožarić, Miró, Opatija, Picasso, Tatjana Gromača, Zona sumraka

Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

PROČITAJTE U TJEDNIKU NOVOSTI:

  1. Silom na silu

    Silom na silu

    boris-raseta
  2. Genocidnost palanke

    Genocidnost palanke

    boris-dezulovic
  3. Krivosuđe

    Krivosuđe

    marinko-culic

Novosti | Arhiva

KRONIKA SNV-a

  1. Manjine su žrtve samovolje pojedinaca

    Manjine su žrtve samovolje pojedinaca

    anja-kozul
  2. Mladen Anđelić: Dvaput na prijekom sudu

    Mladen Anđelić: Dvaput na prijekom sudu

    zoran-vitanovic
  3. Zanemaren manjinski i klasni moment

    Zanemaren manjinski i klasni moment

    anja-kozul

Kronika SNV-a | Arhiva

SNV – VIJESTI I NAJAVE

  1. Objavljen novi Natječaj za obnovu poljoprivrednog zemljišta i proizvodnog potencijala

    Objavljen novi Natječaj za obnovu poljoprivrednog...

    07.01.2022.
  2. Božićni prijem SNV-a uz poruke mira i tolerancije

    Božićni prijem SNV-a uz poruke mira i tolerancije

    07.01.2022.
  3. Poznati dobitnici nagrada Srpskog narodnog vijeća

    Poznati dobitnici nagrada Srpskog narodnog vijeća

    07.01.2022.

SNV VIJESTI i NAJAVE | Arhiva

Drago Pilsel Argentinski roman

Partnerska organizacija:

SNV

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJA:

novosti Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2022 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT