autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 2. STRANA MOZGA
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DISIDENCIA CONTROLADA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • FILIPIKE
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • KULT NEREAGIRANJA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEVINOST BEZ ZAŠTITE
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OBADANJA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • PLUS ULTRA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • REI SOCIALIS
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SJEĆANJA
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • SVJETLOPIS
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Polazišta za doprinos islama globalnom ekološkom obraćenju

Autor: Alen Kristić / 15.01.2022.

Alen Kristić

U islamskoj je tradiciji od samih početaka nazočna svijest o čovjekovoj odgovornosti za prirodu, koja je prema islamskom shvaćanju mjesto na kojem se očituje božanski život.

Kao što se kuranske rečenice nazivaju ajetima odnosno znakovima, tako i Kur’an prirodne fenomene naziva ajetima odnosno znakovima. Dakle, i ajeti Kur’ana i ajeti prirode upućuju na postojanje Boga, pa se na temelju toga u islamskoj tradiciji govori o ”prirodi kao Kur’anu koji šuti” i ”Kur’anu kao prirodi koja govori”.[i]

Priroda je prema Kur’anu savršeno skladna i bez nedostataka (Q 67,3). Kao stvorenje Božje, ona je mjesto očitovanja i djelovanja Stvoriteljevih imena i svojstava. Uzet u cjelini, Kur’an opisuje prirodu kao jednu konačnu teofaniju, koja Boga istodobno i skriva i otkriva.

Mnoga su kuranska poglavlja nazvana prema životinjama ili nebeskim tijelima (Krava, Pčela, Mravi, Pauk, Zvijezda, Mjesec ili Zora).

Štoviše, prema Kur’anu, konačna i istinska životna sredina, u kojoj čovjek živi, i nije ništa drugo do sam Bog – ”A Allahov je istok i zapad; kuda god se okrenete, pa – tamo je Allahova strana – Allah je, zaista neizmjerno dobar i On sve zna” (Q 2,115) – jer se Bog u Kur’anu opisuje kao Sveobuhvatni (El-Muhit): ”Allahovo je ono što je na nebesima i ono što je na Zemlji! On je taj koji obuhvata sve!” (Q 4,126).[ii]

Dakle, čovjek je kao biće prirode istodobno i baš zbog toga biće uronjeno u božansku sveobuhvatnost, pa je neizbježan zaključak da je čovjekovo razaranje prirode, kao njegove neposredne životne sredine, uvijek ne samo rezultat čovjekovog zaborava Boga nego i napad na samog Boga, kao čovjekove istinske i konačne sredine, koja ga obuhvaća i u kojoj prebiva.

U tom smislu, sjećati se Boga neizostavno znači biti u stanju vidjeti Ga posvuda i posvuda iskusiti Njegovu nazočnost kao Sveobuhvatnog (El-Muhit), pa tako i u stvorenom svijetu.

Naravno, i u Kur’anu povlašteno mjestu zauzima čovjek kao Božji namjesnik i namjesnica (halifa) na Zemlji (Q 2,30 i 6,165). No premda je priroda ”podvrgnuta” čovjeku (Q 22,65), to ne znači da je čovjek, kao namjesnik i namjesnica Božja, gospodar prirode.

Vlast nad svime, pa i nad prirodom, ostaje u Božjoj ruci (Q 36,83), a čovjek je, kao namjesnik ili namjesnica Božja, odgovoran za prirodu. Kao i u svemu, čovjek je dužan čuvati mjere odnosno ravnotežu u prirodi

Vlast nad svime, pa i nad prirodom, ostaje u Božjoj ruci (Q 36,83), a čovjek je, kao namjesnik ili namjesnica Božja, odgovoran za prirodu. Kao i u svemu, čovjek je dužan čuvati mjere odnosno ravnotežu u prirodi.

Premda to ne čini ljudskim jezikom, i priroda, baš kao i čovjek, slavi Boga (Q 22,18). Iz tog razloga, prema islamskom shvaćanju, čak i priroda posjeduje svoja prava, čije je izvorište sam Boga. Na temelju prava darovanih od Boga, priroda je i objekt ljudskih dužnosti.

Tako je čovjeku zabranjeno prekomjerno uživanje u prirodnim dobrima (Q 7,31) i samovoljno razaranje uspostavljenog reda u prirodi (Q 7,85).

Zajedno s drugim za život prijeko potrebnim resursima, voda se mora čuvati kao zajedničko dobro (Q 54,28), što je sve relevantnije s obzirom na porast broja ljudi, koji ne mogu doći do pitke vode.

U svakom slučaju, čovjekova dužnost je odnositi se prema prirodi s ljubavlju i strahopoštovanjem, a prema svim bićima blago i sa samilošću.

Zanimljivo je spomenuti i islamski ”ekološki lik” spomenut u Kur’anu, ”zelenog” čovjeka odnosno čovjeka Prirode, vječno mladog Hidra, čije je prebivalište Priroda: ”Kada i gdje bi Hidr klanjao namaz, sve bi oko njega ozelenjelo.”[iii]

Dakako, u njegovanju ekološke svijesti muslimana veliku je ulogu odigralo usmeno predanje o izrekama i djelima Poslanika, ekološkim sadržajem protkani hadisi. Doista, veliki broj sačuvanih hadisa svjedoči o velikoj Poslanikovoj svijesti i osjetljivosti za čovjekove dužnosti spram prirode.

Ne treba zaboraviti ni to da je početak objave, koja je spuštena Muhamedu, smješten u prirodno okruženje, pobliže pećini, koja se nalazila u brdima izvan Meke.

Za ekološku svijest muslimana posebno je važna Poslanikova izreka (Buhari 1,133), u kojoj se čitava Zemlja opisuje kao jedna Džamija (Mesdžid). Dakle, sva je Zemlja sveta i ispunjena svetim.

A koliko je Poslanikova ekološka svijest bila istančana, pokazuje njegova zabrana vjernicima da rasipaju vodu, pa čak i pri umivanju prije molitve, a istodobno i stav da osnovni prirodni resursi ne smiju biti privatno vlasništvo nego zajedničko dobro: ”Muslimani na jednake dijelove dijele tri stvari: vodu, pašnjake i vatru”.

Sve to upravo u naše dane kad smo svjesniji ne samo ograničenosti prirodnih resursa nego i njihove prekomjerne potrošnje poprima dodatnu i dramatičnu težinu s dalekosežnim ne samo ekološkim nego i socijalnim odnosno političkim konotacijama.

Nadalje, veliki broj sačuvanih izreka govori nam i o Poslanikovoj svijesti o pravima životinja, što je sve nazočnija tema i u kršćanskim teološkim promišljanjima.

Kad se domaće životinje ubijaju za hranu, Poslanik traži da se to čini brzo i s oštrim nožem kako bi se izbjegla nepotrebna patnja životinja. Zabranjuje da se životinje ubijaju isključivo zarad njihove kože, kao i lov iz zabave ili sportskog nagnuća. Često opominje vjernike da ne opterećuju svoje kamile i magarce.

Potičući vjernike da sade drveće i kultiviraju zemlju, Poslanik to čini uzimajući u obzir ne samo priskrbljivanje hrane za ljude nego i za ptice i druge životinje (Buhari 3, 513).

A o Poslanikovoj svijesti o neraskidivoj povezanosti prirode i čovjeka svjedoči dojmljivo i ova izreka: ”Mi volimo brdo Uhud, brdo Uhud voli nas.”[iv]

Naravno, ne manjka velikana muslimanske povijesti, za koje se može reći da su pokazivali veliki stupanj ekološke svijesti, a u tom sklopu posebno mjesto zauzimaju zasigurno sufije i sufijke.

Tako kalif Abu Bekr obvezuje vojsku da se za vrijeme vojnih pohoda brine za djecu, žene, starce i doseljenike. No tome nadodaje i obvezu da ne diraju životinje i biljke, pa čak ni onda kad su nužne za prehranu.

Učenjaku Muhamedu Jusufu as-Senušiju iz 15. stoljeća pripisuju se pak ove riječi: ”Neka mi Allah oprašta stotinu puta, ali njegovo najveće milosrđe sačuvano je za one koji su čuvali najmanja stvorenja.”[v]

U islamskom svijetu vremenom su neke životinje postale gotovo dio vjerske zajednice, kao što su to lastavica, konj, kamila ili mali žuti mravi.

O vrijednosti životinja govore i mnoge poslovične muslimanske izreke, primjerice: Kad pjeva, lastavica čita Kur’an; konj, kao plemenita životinja, posjeduje nešto od dostojanstva, koje je Bog udijelio čovjeku; vjernici poznaju 99 ”lijepih imena Allahovih”, a kamila 100.

Čovjek je kao biće prirode istodobno i baš zbog toga biće uronjeno u božansku sveobuhvatnost, pa je neizbježan zaključak da je čovjekovo razaranje prirode, kao njegove neposredne životne sredine, uvijek ne samo rezultat čovjekovog zaborava Boga nego i napad na samog Boga, kao čovjekove istinske i konačne sredine, koja ga obuhvaća i u kojoj prebiva

Kao primjer razvijene ekološke svijesti, zajednički svim šerijatskim školama, može se navesti i već zarana ustanovljena institucija zaštićenih zona kako bi se sačuvalo drveće i divlji život, što odgovora suvremenim institucijama zaštićenih parkova prirode i brizi za biološku raznolikost.[vi]

Da je izvorno islamsko osjećanje prirode obilježeno sviješću o zajedništvu čovjeka i prirode, na to upućuje upravo ekološki shvaćeno temeljno islamsko učenje o ”tewhidu”, doktrini o Božjoj jedincatosti i jedinstvu.

Na temelju ”tewhida”, prirodu i sve u njoj trebamo doživljavati kao Cjelinu i Jedinstvo. Unatoč različitim oblicima života, čovjek i sve drugo unutar prirode povezano je i uključeno u jedan jedincati i zajednički identitet.[vii]

Pored oživljavanja i prisjećanja ekološke mudrosti položene u islamsku tradiciju, pred suvremenim muslimanima je i izazov življenja klasičnih islamskih kreposti u području odnosa spram okoliša. Krepost mjere i sklada trebala bi, primjerice, biti poticaj za umjereno iskorištavanje prirode, koje neće narušiti njezinu ravnotežu.

Hrabrost poziva za društveno odgovorno i javno zalaganje muslimanskih vjernika i vjernica za ekološke vrijednosti.

Dakako, u tom kontekstu bilo bi važno dinamično i kreativno redefinirati izvornu sveobuhvatnost islamskih koncepcija poput koncepcije ”halala”, pobliže ona se više ne bi smjela shvaćati reduciranom na obredno ili puko odsustvo ove ili one tvari, nego u svojoj izvornoj punini zajedno s njezinim socijalnim i ekološkim sastavnicama, dakle ”halal” je istom i jedino ono što je načinjeno bez ugrožavanja nečijih socijalnih prava i bez ugrožavanje okoliša.[viii]

U konačnici, izazov je zavoljeti prirodu kao zaboravljeni dio nas samih.

Kad je riječ o razvoju vjerničke ekološke svijesti kod muslimana u prošlom stoljeću, posebno mjesto od 1960-ih zauzima islamski mislitelj Seyyd Hossein Nasr, autor knjige ”Čovjek i priroda: duhovna kriza suvremenog čovjeka” iz 1967.

Danas je za to zaslužan i reformski mislilac Tarik Ramadan. Sve do sada rečeno na koncu je dovelo i do suvremenog pokreta ekomuslimana, čiji je paradigmatičan predstavnik Fazlun Khalid.[ix]

Na koncu, zanimljivo je kao poučan primjer navesti i to da je jedan bosanskohercegovački musliman još u 18. stoljeću napisao djelo prožeto ekološkom sviješću, ”Traktat o samilosti i sažaljenju spram živih stvorenja”, a riječ je o Mustafi, sinu Muhameda iz Prusca.[x]

______________________________

[i] Usp. Dževad Hodžić, ”Islamski religijski osnovi za svjetsku ekološku etiku”, u: Dževad Hodžić (ur.), Etika – Uvod u islamsko i zapadno etičko mišljenje, FIN, Sarajevo, 2005., str. 273-274.

[ii] Usp. Isto, str. 275.

[iii] Usp. Isto, str. 274-275.

[iv] Usp. Isto, str. 275-276.

[v] Usp. ”Priroda (ekologija)” u: Leksikon temeljnih religijskih pojmova: Židovstvo – kršćanstvo – islam, str. 388.

[vi] Usp. Isto.

[vii] Usp. Dževad Hodžić, ”Islamski religijski osnovi za svjetsku ekološku etiku”, str. 275.

[viii] Usp. Tariq Ramadan, ”Radikalna reforma”, CNS & El-Kalem, Sarajevo, 2011., str. 265-294.

[ix] Usp. http://www.ifees.org.uk/about/the-founder/

[x] Usp. Dževad Hodžić, ”Islamski religijski osnovi za svjetsku ekološku etiku”, str. 277.

 

UKOLIKO VAM SE TEKST DOPADA I VOLITE NEZAVISNO I KVALITETNO NOVINARSTVO, VI MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN ILI PREKO PAYPAL-A. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA I PRECIZNE UPUTE KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

  • Bokeljski mirotvorac don Branko Sbutega
  • Marija u islamu: poziv na zajedničko zalaganje oko dobra
  • Isus u islamskoj mistici: simbol života i uskrsnuća
  • Franjo i Sultan: Ikona abrahamske duhovnosti (4)
  • Franjo i Sultan: Ikona abrahamske duhovnosti (3)
  • Žene u zaboravu muškaraca
  • Franjo i Sultan: Ikona abrahamske duhovnosti (2)
  • Sveti Franjo i pravoslavlje
  • Franjo i Sultan: Ikona abrahamske duhovnosti (1)
  • Marko Antonije de Dominis, velikan istrgnut iz sjećanja

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: HERETIČKI PABIRCI Tagged With: Alen Kristić, ekologijam ekološko obraćenje, Heretički pabirci, islam, priroda

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

Drago Pilsel Argentinski roman

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJE:

Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2023 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT