autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 2. STRANA MOZGA
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DISIDENCIA CONTROLADA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • FILIPIKE
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • KULT NEREAGIRANJA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEVINOST BEZ ZAŠTITE
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OBADANJA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • PLUS ULTRA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • REI SOCIALIS
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SJEĆANJA
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • SVJETLOPIS
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Politika ”Mi ili oni” – suverenizam ili fašizam?

Autor: Jacqueline Bat / 22.05.2019. 1 Comment

Jacqueline Bat

Jacqueline Bat

Europa se danas nalazi pred radikalnim suočavanjem sa svojim lošim politikama i previdima. Prvenstveno onima koji se tiču socijalnih politika koje su trebale prevenirati puknuće i tektonsko raslojavanje u građanskom društvu kao posljedicu ekonomske globalizacije i liberalizacije tržišta koje je imalo puno dublji efekt od unaprijed predviđenog efekta na nižu radničku klasu.

Tu su i kolateralni efekti svjetskih geopolitičkih poteza, dugotrajne američke destabilizacije Bliskog Istoka i ”mrvljenja” država kako bi, zapravo, samo Saudijska Arabija, Kuvajt i pripadajuće države ”naftnog lobija” (koji ionako dobro surađuje i ima zajedničke interese sa SAD-om) ostale izvan patronata i nasilnog uvođenja ”zapadne demokracije”.

Posljedično bujanje islamskog radikalizma i izazivanje migrantskih valova prema Europi bio je dodatni ekonomski i organizacijski udar na domicilno stanovništvo većine zemalja u kojima radnička i niža srednja klasa strepi za egzistenciju i mogućnost dostojnog života od svog rada.

Situacija je danas u Europi, pa i šire u svijetu, vrlo slična onoj u kojoj se uspinjao Hitlerov nacional-socijalizam. Naravno, govor fašističkih politika u razdoblju ”post istine”, u 21.stoljeću, sigurno neće u javnom diskursu uzimati obilježja ni znakovlje poraženih fašističkih, nacističkih i ustaških vlada i pokreta

Nije nikakvo čudo da desni nacionalistički pokreti s uspjehom igraju na kartu već prisutnog straha izazivajući emocije i pridobivajući svoje poklonike, uglavnom ustrašene građane koji se nalaze u nekoj vrsti brige za temeljnu egzistenciju.

Situacija je danas u Europi, pa i šire u svijetu, vrlo slična onoj u kojoj se uspinjao Hitlerov nacional-socijalizam. Naravno, govor fašističkih politika u razdoblju ”post istine”, u 21.stoljeću, sigurno neće u javnom diskursu uzimati obilježja ni znakovlje poraženih fašističkih, nacističkih i ustaških vlada i pokreta.

Zgubidani koji to čine izgubljeni su u vremenu i prostoru te služe samo kao dekoracija na sceni, dapače vrlo korisna dekoracija koju promotori fašističkih politika koriste kako bi mogli reći ”Mi nismo takvi, gdje vi kod nas vidite fašizam? Mi smo za slobodu govora, i mi konzervativci imamo pravo zastupati svoja uvjerenja u javnom prostoru”.

Predstavit će svoj nacionalizam s fašističkim obilježjima kao konzervativizam, a on to nije, a liberalna demokracija u tom će prostoru i u suočavanju s takvim političkim diskursom proći loše upravo zahvaljujući pretpostavci koju je sama stvorila o slobodi govora.

Zašto? John Stuart Mill je napisao možda najslavnije filozofsko djelo u obranu slobode govora – ”O slobodi”. Njegova je temeljna pretpostavka da se znanje pojavljuje samo kao rezultat rasprave među posvećenim protivnicima, ono je rezultat razmjene mišljenja sa suprotstavljenih pozicija, bilo u dijalogu s iskrenim protivnikom, bilo u unutarnjem dijalogu s vlastitim otporima svom ”tržištu ideja” i iskoraku iz zadanih okvira mišljenja.

Millov esej ”O slobodi” mnogi su, s pravom ili ne, koristili kao metaforu za temelj slobode govora u liberalnoj demokraciji, dakle kao ”tržište ideja”.

Temeljna je pretpostavka svake civilizirane debate u demokratskom društvu ”razmjena razloga”, argumenata i protuargumenata, tijekom koje će doći do razbijanja predrasuda, subjektivizmom obojenih stavova koji nemaju uporište u realnosti i objektivnim činjenicama.

Pobijedit će sugovornik koji na tezulju dijaloga može staviti više stvarnih i objektivnih, nepristranih činjenica i obrazložiti ih razumljivim riječima koje se u uljuđenom ljudskom govoru i jezičnim standardima svih jezika upotrebljavaju u njihovom logičnom, semantičkom ili deskriptivnom značenju.

To će vrijediti, primjerice, za liberala i konzervativca koji će suočavati svoje argumente i protuargumente, obojica koristeći riječi u navedenim značenjima.

Demokrati će, polazeći od slobode govora i ”slobodnog tržišta ideja”, na isti način u javnom prostoru pokušati ući u debatu s nacionalistom, političarom koji zapravo zastupa fašističke ideje. I upravo na tom terenu će argumenti izgubiti.

Pobijedit će sugovornik koji na tezulju dijaloga može staviti više stvarnih i objektivnih, nepristranih činjenica i obrazložiti ih razumljivim riječima koje se u uljuđenom ljudskom govoru i jezičnim standardima svih jezika upotrebljavaju u njihovom logičnom, semantičkom ili deskriptivnom značenju

Goebbels je rekao: ”Najbolja šala demokracije je ta što je neprijatelju dala u ruke oružje kojim će biti poražena”. Nikako slučajno, jer to je moto i suvremenih fašista. ”Snaga argumenata mora pobijediti”, reći će liberal. ”Ne smijemo zabraniti debatu nikome, ma kako opskurne ideje zastupao. Ljudi će vidjeti na čijoj su strani argumenti i zdrav razum.”

Jason Stanley, redoviti profesor na katedri za filozofiju Sveučilišta Yale i predani istraživač sociologije politike, njenih filozofskih određenja, politički analitičar i kolumnist The New York Timesa i The Washington Posta, u svojoj knjizi ”Kako funkcionira fašizam” objasniti zašto će ”snaga argumenata” u debati s fašističkim političarom izvući deblji kraj.

Cijela ”kvaka” je u tome da se u fašističkom govoru jezik ne upotrebljava (samo) prvenstveno za prijenos znanja i informacija, već za izazivanje emocionalnih reakcija.

Temeljna pretpostavka slobode govora i tržišta ideja je da je temeljna snaga audijencije i društva u cjelini u prihvaćanju semantičkog i deskriptivnog značenja riječi, dakle činjenica. Međutim, fašističke će politike koristiti riječi za izazivanje iracionalnih emocija.

U podijeljenom društvu nacionalistički će demagog iskoristiti podjele kako bi sijao strah, poticao osvetu protiv članova omraženih grupa koje ugrožavaju temeljne vrijednosti i jačao predrasude. Takvu je retoriku iluzorno pokušati suzbiti činjenicama.

Stanley kaže da je to kao da koristite pamflete protiv pištolja.

Temeljna je razlika između konzervativca i nacionalista, zapravo fašista, u tome što konzervativci uvijek vjeruju u društveni poredak i štite ga. Sporo mijenjaju stavove, pa su štitili i feudalizam i robovlasništvo, no u ključnom trenutku štitit će i institucije parlamentarne demokracije i njen poredak.

Tu će se, u ”stani-pani situaciji” kao u Francuskoj, liberalni Macron i konzervativni oponenti vrlo brzo naći na istoj strani obrane institucija demokratske države pred nadirućim valom antisistemskih i nacističkih elemenata skrivenih u legitimnom buntu građana.

Konzervativac će čuvati i braniti etnološku, religijsku i kulturnu tradicijsku baštinu, ali neće od nje stvarati mit.

Fašist će nastojati stvoriti zajednički nacionalni mit, mitsku prošlost koja će zamijeniti stvarnu i objektivnu prošlost i znanstvene argumente.

U podijeljenom društvu nacionalistički će demagog iskoristiti podjele kako bi sijao strah, poticao osvetu protiv članova omraženih grupa koje ugrožavaju temeljne vrijednosti i jačao predrasude. Takvu je retoriku iluzorno pokušati suzbiti činjenicama

Na sveučilišta i u škole će postavljati kadrove koji će zastupati mitsku prošlost u cilju homogenizacije nacije oko mita, a izrugivat će sve studije i studijske grupe koje ne služe jačanju mita o naciji. Pogotovo rodne studije, indoeuropske studije, filozofiju prokazujući ih kao legla marksizma, kozmopolitizma i feminizma zbog kojih nacija moralno propada.

Rodna ravnopravnost izrazito smeta svakom obliku fašizma, zato jer je patrijarhat njegov temelj; sveto poslanje muškarca je da bude vojnik, a žene da bude majka sinova i kćeri nacije.

Mitska prošlost i zajedničke vrijednosti (neki put su to kultura, neki put religija, neki puta boja kože, a mnogo puta sve zajedno) služe homogenizaciji nacije i njenoj viktimizaciji, jer ona je kroz povijest uvijek bila viktimizirana od drugih i drugačijih. Onih skupina koje fašistička politika vidi kao neprijatelje, naravno.

A ”neprijatelji” se mijenjaju ovisno o naciji, kulturi, geopolitičkom položaju i ostalim odrednicama države u kojoj jačaju fašističke politike.

One će biti različite u Americi od onih u Austriji, a te pak od onih Poljskoj ili Hrvatskoj i Mađarskoj u odnosu na ciljane skupine i viktimizirajuće i homogenizirajuće mitske elemente, ali temelji su im zajednički.

Iako se mnogi nacionalisti s fašističkim predznakom žele nazivati konzervativnim suverenistima, oni to zapravo nisu. Oni su fašisti i uvode diktaturu svoje stranke i kult vođe, ne stvaraju nekakvu ”neliberalnu demokraciju”, što je oksimoron i drveno željezo.

Konzervativac demokršćanin neće, primjerice, jače od liberala zastupati tradicijske vrijednosti i željeti više nacionalno prepoznatljivog u okviru zajedničkih politika EU želeći jačati demokraciju i svoju ulogu u njoj, dok će fašistički političar pod izlikom i maskom konzervativnog suverenizma zapravo rušiti institucije parlamentarne demokracije.

Primarno narušavajući povjerenje u institucije države, neovisnost pravosuđa i sveučilišta prokazujući ih korumpiranima, a svoj udar na njih zaštitom građana od korupcije kako bi ih podvrgao kontroli vlastite stranke i osigurao si neograničenu moć.

Ljudi drugačije boje kože, spolne orijentacije i inovjerci bit će temeljnim uzrokom devastacije nacije.

Još jedna oznaka svih fašističkih politika je i antiurbanizam. Prvo se počinje stvarati kakofonija u kojoj se namjerno brka građanstvo sa stanovnicima grada kako bi se potencirao ”narod” i mitski koncepti koji podupiru nacionalizam nasuprot građanskoj državi i političkom narodu onih koji su u svojoj različitosti odabrali baš tu državu kao svoj dom i domovinu, bilo da su u njoj rođeni ili nisu.

Gradovi se stoga prokazuju kao središta nakaradnog kozmopolitizma čije žrtve postaju ljudi sa sela koji još cijene vrijednosti nacije.

Kako bilo, ne zavaravajmo se. Politike koje imaju udružene navedene elemente su fašističke, ma kako sebe nazivale. Nećemo ih pobijediti snagom racionalnih argumenata zbog različite upotrebe jezika

Naravno, patrijarhalne vrijednosti, čija je čistoća i tradicija popustila pred štetnim utjecajima. Pripadnici neiskvarenog naroda koji su došli u velike gradove za poslom počeli su rađati manje djece zbog ljudi koji u gradovima na primjer žive s psima i mačkama kao s članovima obitelji, a to ide na štetu opstanka nacije.

Fašističke politike nisu uvijek represivne u početku. Stvaranje vrijednosne kakofonije i kakofonije mišljenja jedna je od prvih njihovih manifestacija, jer su vrijednosno dezorijentirani građani podložniji emocijama.

Kako bilo, ne zavaravajmo se. Politike koje imaju udružene navedene elemente su fašističke, ma kako sebe nazivale. Nećemo ih pobijediti snagom racionalnih argumenata zbog različite upotrebe jezika.

I mi, branitelji demokracije, nužno moramo biti populisti do mjere da izazovemo emocije: sigurnost tamo gdje oni siju strah, blagost tamo gdje vlada svađa i ratna retorika, uvažavanje i toleranciju tamo gdje se širi mržnja.

Naravno, moramo iznjedriti političare koji svojom stručnošću i sposobnošću u javnim politikama to mogu osigurati. Odustanimo od debate argumentima s fašističkim politikama, jer tu argumenti sigurno gube.

S fašistima nema dijaloga – samo jasan, beskompromisan i trajan otpor.

 

UKOLIKO VAM SE TEKST DOPADA I VOLITE NEZAVISNO I KVALITETNO NOVINARSTVO, VI MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN, POZIVOM NA BROJ 060 800 333 ILI SLANJEM SMS PORUKE NA 647647 UZ KLJUČNU RIJEČ DEMOS. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA KLIKNITE OVDJE.

 

 

 

Još tekstova ovog autora:

  • Valjda smijem sanjati rijeke praštanja kako teku našim srcima
  • Za izvornu radost Božića treba otvoreno Nebo u nečijim očima
  • Ima li mjesta za Dubrovačku Republiku u našim narativima?
  • Zagrepčani, vaši i naši, svoj grad ljube zauvijek
  • Oda ljubavi jednom otoku
  • Do kada će Hrvatima uvijek drugi biti za sve krivi?
  • Bastl – arhitekt koji majstorski oblikovao centar Zagreba
  • Priče Edit Glavurtić inspirirane prizorima iz stvarnog života
  • Vodič kroz emotivnu kartografiju Zagreba koji polako nestaje
  • Stvarna poezija a ne osrednje stihoklepstvo je poput molitve

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: NADA I ODGOVORNOST Tagged With: demokracija, demokršćanin, Europa, fašist, fašizam, Goebbels, Jacqueline Bat, Jason Stanley, John Stuart Mill, konzervativizam, Kuvajt, liberalna demokracija, nacional-socijalizam, nacionalizam, Nada i odgovornost, SAD, Saudijska Arabija, suverenizam, Yale

Comments

  1. Marijan Paštrović says

    23.05.2019. at 06:34

    Braaavo!!

    Log in to Reply

Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

Drago Pilsel Argentinski roman

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJE:

Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2023 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT