autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 2. STRANA MOZGA
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DISIDENCIA CONTROLADA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • FILIPIKE
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KAVA BEZ ŠEĆERA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • KULT NEREAGIRANJA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEVINOST BEZ ZAŠTITE
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OBADANJA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • PLUS ULTRA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • REI SOCIALIS
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • SEL@M
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SJEĆANJA
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • SVJETLOPIS
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZLATNI REZ
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KNJIŽEVNE PUZZLE
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

”Posvećenje proljeća” – nezaboravna plesna studija nasilja

Autor: Tatjana Gromača / 10.04.2023.

Čuveni balet Igora Stravinskog, praizveden 1913. godine, ”Posvećenje proljeća”, u originalu, na ruskom jeziku zove se zapravo ”Sveto proljeće”, (Vesna svjaščennaja), no ovaj naslov pod kojim taj balet poznajemo na hrvatskom izveden je iz francuskog naslova ”Le Sacre du printemps”, pod kojim je balet prvi put izveden pred stotinu i deset godina u pariškom kazalištu Champs-Élysées.

Koreograf praizvedbe ovog velikog, vizionarskog djela Igora Stravinskog, jednog među onima koje je promijenilo povijest moderne glazbe, nosi podnaslov ”Slike iz poganske Rusije”, bio je slavni, ukrajinski baletan i koreograf Vaclav Nižinski, koji se danas smatra najvećim baletnim plesačem 20. stoljeća.

Stravinski je, skladajući ovaj balet, govorio da se osjećao ”poput medija kroz kojega je glazba prolazila”, kao da se povezao ”s nekakvim nesvjesnim narodnim sjećanjem”, i da mu je srž inspiracije za ovo djelo došla u obliku glazbene vizije, nakon što je završio s radom na baletu ”Žar ptica” iz 1910. godine.

Negdje se spominje i njegova nadahnutost hipnotičkim slikarstvom ruskog slikara, arheologa, filozofa Nicholasa Roericha, što je ostavilo traga i u scenografiji tadašnje koreografije, koju je kreirao Nižinski.

Međutim, ta je praizvedba doživjela fijasko, djelo je smjesta maknuto s pozornica (snažna, ritmički kompleksna glazba, s temom ritualnog iščekivanja proljeća, paganske surovosti, arhetipskih prikaza ljudskih rivaliteta i sukoba, neprijateljstava i borbi, nasilja i kaosa duboko usađenih u ljudsku podsvijest odnosno plemenskog čovjeka, koji traži prolijevanje krvi, žrtvovanje, ubojstvo nevinoga kako bi se kroz obred slavio kult predaka, kroz trijumf agresije, pritisaka, istiskivanja i pribijanja o tlo – konačnog umiranja onoga čiju pojavu je tkivo zajednice – plemena, vidjelo kao simboličnu personifikaciju zla, raskola, mržnje, a to je, zanimljivo, lik mlade žene…

Istovremeno, pleme podiže tijelo mrtve žene, slaveći ga i prinoseći kao dar Prirodi, veličanstvu i snazi ponovna buđenja njene moći… – sve skupa, možda ipak suviše šokantno za uglađeni povijesni trenutak pariške baletne kuće, te davne 1913. godine, i svih onovremenih mogućnosti razumijevanja njenih štovatelja…).

Jer, publika se tada suočila s radikalnim odstupanjem od tradicionalnih obrazaca, i glazbene prakse izvođenja, i komponiranja, također i koreografije – sve su paradigme, koje su vrijedile kroz nekoliko stoljeća u ovom métieru, u tom glazbenom djelu i u njegovom scenskom uprizorenju bile srušene, uz ono što proizlazi kao neizravan, spontani efekt – suočenje pojedinaca i kolektiva s duboko potiskivanim i negiranim u vlastitim nutrinama…

Od svega, ostala je autobiografija Nižinskijeve asistentice, Marie Rambert, koja je ondje opisala ”težak pokret i namjernu anti-baletnu posturu” koju je Nižinski zahtijevao od plesača… Za konkretnu rolu ”Odabrane” kazala je da je to bila ”ekstatična izvedba i tragičan ples kakvoga nikada nije vidjela”.

Ta je originalna koreografija izgubljena, bilo je nekoliko pokušaja njene rekonstrukcije. Sve zajedno, postavljeno je mnogo inačica ovog čuvenog baleta, o čemu se detaljnije može saznati čitajući o povijesti ove, uvijek negdje polu-zapostavljene, polu-zaboravljene, a tako važne, veličanstvene umjetnosti – bilo je tu više od 120 koreografija, među kojima i nekih slavnih, nezaboravnih.

Danas, u stvari, svakoga proljeća iznova, kada se sjetim ”Posvećenja proljeća” Igora Stravinskog, osjećanje nelagode, ali i neke neodoljive privučenosti plesnim prizorima, načinom scenskog istraživanja nasilja, mučenja i patnji od koje bih radije sklonila pogled – no misao mi i nadalje ostaje privučena, približena slikama uprizorenja tog baleta što ih je iznijela koreografija velike inovatorice plesa i plesnih dramaturgija, Pine Bausch, prvi put izvedena 1975. godine u opernoj kući u Wuppertalu.

Tako u proljeće, a u stvari, u sva godišnja doba, mislim i na Pinu Bausch, umjetnicu čiji je plesni i koreografski rad ostavio izvanredno snažan trag, kada razmišljamo općenito o umjetnostima protekloga stoljeća, što je učinilo i da plesna umjetnost bude izdignuta, i izravnana, barem povremeno, pa i kada je o njenom radu riječ, s neizbrisivim stvaralačkim mjestima kolektivne memorije, što ih bilježi novije doba.

O Pini Bausch pisala sam svojevremeno u Novom listu, u godini njene smrti, 2009., istoj godini kada je preminuo još jedan nezaboravni velikan plesa i plesne koreografije, Merce Cunningham.

U međuvremenu, mislila sam o Pini puno, i vjerojatno nisam među rijetkima, ali nisam se usuđivala o njoj pisati. Ne usuđujem se ni danas. Toliko je ljudi, stručnjaka za ples i plesni teatar, o njenom radu kazalo što je potrebno, na temeljit i precizan način. Opisani su svi detalji, što je unijela u ples, što je i od čega preuzela, sve karakterističnosti njena rada, do vizualnih stilizacija, kostimografije…

No i nadalje ostaje enigma, enigma onoga čime se je kao umjetnica bavila, i što nas ostavlja u osjećanju nemoći, nemoći da riječima iskažemo ono što je ona tako nevjerojatno iskazivala svojom plesno teatarskom umjetnosti – Pina – njeno lice, pojava, nevjerojatna izražajnost njenoga tijela, sposobnost iznimno dubokog proživljavanja čuvstava koja tako, duboko iznutra proživljena, izlaze na površinu oblikujući pokret, izraz, oblik – figuru.

Iznutra, od krajnje osobnoga, koje se osjeća u svakoj njenoj interpretaciji – i u interpretacijama plesača s kojima je radila, prema van – do pokreta i figure koje vidi naše oko, i u kojima čita sve ono što je tome prethodilo, sve ono što je uzrok, krajnje osobni uzrok neosobnog, općeg plesačkog, izvedbenog stava.

Figura je to koja se pamti, kao što se pamte određene kiparske figure, primjerice, Degasove ”Plesačice”, ako bismo baš željeli biti doslovni…

A u Pininom slučaju to je potrebno, jer prva pomisao na nju jest to – plesačica. Njena je pojava – ta mladolika figura u plesnome trikou – jedna vrst nevidljivog sinonima za ovaj pojam, kada je riječ o pojmu plesača modernoga doba…

Potom tek dolaze ostale stvari, Tanztheater, Wuppertal, stvari koje su je učinile svjetski slavnom – između ostaloga i ”Posvećenje proljeća”, ili ne između ostaloga, već svakako, prije svega, jer ovdje kao da je nekim tajnim ključem, kojega još nitko nije odgonetnuo, ugrađena i nekakva osobna tragika, jedno duboko osobno razumijevanje patnje, činjenja i trpljenja nasilja, žrtvovanja samoga života, plesačice i koreografkinje Pine Bausch.

Jedan dokumentarac o njenom radu, prvenstveno o školovanju u New Yorku, nedavno emitiran na našem spasonosnom Trećem programu HTV-a, ponovno nam je donio neke segmente te velike umjetničke pojave, kroz riječi njenih kolega, suradnika, plesača, onih s kojima je učila, radila, razvijala se, kao što su Paul Sanasardo, Antony Tudor, Paul Taylor, Mallou Aiardo, Martha Graham…

”Pina je bila više od tijela, razvijala se iznutra prema van, na kraju imate osjećaj da će izbiti kroz vašu kožu”, kazao je jedan od njenih suradnika.

Mislim da je ovo dosta precizan opis onoga kakav dojam na gledatelja ostavlja njen način, viđenje, iskaza kroz plesnu umjetnost. Sama Pina Bausch govorila je da je zanimaju ljudski osjećaji, čovjek, osoba, patnja. Na pitanje zašto pleše, to je bio njen odgovor: ”Patimo s nekim kako bismo shvatili što ta osoba osjeća. Odakle dolaze osjećaji? Zašto se ta osoba tako osjeća?”.

A iza svega, kao jedno od također njenih opsesivnih i temeljnih pitanja, stoji pitanje čovjekove potrage za ljubavlju…

Njen plesni teatar, koji je proslavio njemački industrijski gradić Wuppertal, (poznat još po svojoj visećoj željeznici iz 1901. godine, najstarijoj električnoj željeznici s visećim vagonima na svijetu), ove godine bilježit će pedesetu obljetnicu svoga rada.

Još jedan povod da mislimo, da damo mjesta sjećanju na veliki trag ove umjetnice, ne samo zbog ovih lijepih proljetnih dana tijekom kojih u svijetu i nadalje bujaju istovremeno i veliko nasilje i patnja, i ne samo zbog asocijacija na prijelomni moderni balet Igora Stravinskog, ”Posvećenje proljeća”, koji se tim temama bavi.

 

MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN ILI PREKO PAYPAL-A. MOŽETE NAZVATI BROJ 060 866 660 / Tel.: 0,49€ (3,75 kn); Mob: 0,67€ (5,05 kn) po pozivu (PDV uključen) ILI POŠALJITE SMS PORUKU sadržaja PODRSKA na broj 667 667 / Cijena 0,82 € (6,20 kn). Operator usluge: Skynet Telekomunikacije d.o.o., info telefon: 01 55 77 555. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

  • Kuće slavonskih Nijemaca na fotografijama iz Vinkovaca
  • Glazba i glad u domicilnom iskustvu
  • Vrlo lijepa etida o rađanju i umiranju čovjeka
  • Preživjeti godišnji odmor
  • Fascinantne umjetničke geste življenja Ivanke Mazurkijević
  • Pokret otpora u današnjoj suvremenoj Europi i svijetu
  • Važan dugometražni dokumentarni film ‘Na vodi’ Gorana Devića
  • Jureći vlak smrti i kontakt s drugim civilizacijama
  • Jiří Menzel i Bohumil Hrabal, dodiri u jednoj knjizi
  • Život na vagi u hrvatskoj igri bez granica

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: KNJIGE I DRUGI DOJMOVI Tagged With: balet, Champs-Élysées, Igor Stravinski, Knjige i drugi dojmovi, Pina Bausch, Posvećenje proljeća, Tatjana Gromača

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

Drago Pilsel Argentinski roman

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2023 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT