autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 2. STRANA MOZGA
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DISIDENCIA CONTROLADA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • FILIPIKE
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • KULT NEREAGIRANJA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEVINOST BEZ ZAŠTITE
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OBADANJA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • PLUS ULTRA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • REI SOCIALIS
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SJEĆANJA
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • SVJETLOPIS
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Praksa ponečega

Autor: Vladimir Cvetković Sever / 20.01.2015. Leave a Comment

Theory 1Za razliku od prošlog tjedna recenzirane Igre oponašanja, tek nazivno britanskog simulakruma povijesti sročenog za pogađanje progresivnih pravovjernika u Akademijin glasački listić, Teorija svega zaista je dobar film. Nije nikakvo remek-djelo koje redefinira odnose slike, prostora, boje, šuma i pokreta, da se razumijemo: to je naoko samo još jedan biografski film u ovom ćoravom dobu godine kada svatko, ali svatko objavljuje biografske filmove, ne bi li se kvačenjem na nečiji bitan život domogao sebi bitne nagrade.

Oscar je takva budala, je li: nije nominirao ni Nestalu, najvažniji film 2014. o odnosu spolova, za svoje najvažnije priznanje, niti je za njega nominirao Interstellar, najvažniji film 2014. o odnosu čovjeka prema onostranome.

“Teorija svega” nije film o Stephenu Hawkingu, ma koliko Eddie Redmayne bio najbolji mogući filmski Hawking, od minuciozne rekonstrukcije njegova hendikepa do nalaženja načina da prikaže njegovu genijalnost i duhovitu iskričavost u jedva funkcionalnom tijelu

Nominirao je, doduše, ovaj mali i iskreno skromniji film. U njemu Kip Thorne, teoretski fizičar koji je sazdao dušu Interstellara, nije tvorac iza scene, nego lik u njoj: član komisije koja glavnome liku filma, vidno oboljelome studentu s Cambridgea po imenu Stephen Hawking, omogućuje obraniti doktorski rad. U njemu lik supruge nije Čudesna Amy, osviještena feministica koja ide u svojem osvješćivanju ide par koraka predaleko, nego mnogo čudesnija Jane Wilde, žena koja je odlučila zavoljeti, i nastaviti voljeti, oboljelog Stephena koji će uskoro prestati koračati.

Teorija svega nije film o Stephenu Hawkingu, ma kako ga izvrsno utjelovljavao Eddie Redmayne (a Eddie će – koliko god žalio zbog toga što nije zadržao scensko ime Edward – nakon ovoga postati megazvijezda).

Redmayne je nedvojbeno fantastičan kao Hawking. Od minuciozne rekonstrukcije ALS-a (zvanog “bolest motoričkih neurona” u ono vrijeme, a danas poznatog kao bolest zbog koje su si ljudi u ljeto 2014. izlijevali hladnu vodu na glavu) od kojeg je taj genijalni fizičar obolio u vrijeme studiranja, do pronalaženja načina da prikaže smirenu hrabrost kojom je prihvatio neizlječivu bolest i duhovite iskričavosti koja ga nikad nije napustila (što doista nije lako u tijelu koje jedva funkcionira), Redmayne je vjerojatno najbolji mogući filmski Hawking.

Kako to da onda ovo nije film o njemu?

Tako što je ovo film o Jane Wilde, ženi koja je zavoljela Stephena Hawkinga prije nego što je postao sjena sebe prikovana uz kolica, ženi koja je rodila i othranila troje djece tom čovjeku prije nego što je shvatila da on u duši nije njezin, nego je vara. Sa svemirom.

Ne, ovo je film o Jane Wilde, ženi koja je zavoljela Stephena Hawkinga prije nego što je postao sjena sebe prikovana uz kolica, ženi koja je rodila i othranila troje djece tom čovjeku prije nego što je shvatila da on u duši nije njezin, nego je vara. Sa svemirom

Izabirući njezinu točku gledišta kroz adaptaciju autobiografske knjige Travelling to Infinity, scenarist Anthony McCarten mudro izbjegava potrebu za izravnim bavljenjem orijaškim (i još živućim) Hawkingom i daje nam njegov prikaz kroz oči možda nimalo manje, ali svakako nama umnogome sličnije Jane.

Kao Jane Wilde, Felicity Jones napokon prestaje biti dugogodišnja miljenica posjetitelja art-kina i također kreće put crvenih tepiha i zvjezdanog glamura koji je dobrano zavrijedila. A koliko god da je svojom ženstvenom, djevojačkom pojavom u stanju utjeloviti Jane još od studentskih dana, Jones je iskusna glumica čiji se puni raspon razotkriva doslovce u svakom kadru Teorije: ona ovdje nema nijedan rekvizit na koji se Redmayne može osloniti, ako oprostite na ironiji.

Theory 2Ondje gdje je Hawking svjetski znamenit, Jane je mahom neznana, kao što to biva s većinom ne samo supružnika slavnih osoba, nego i skrbnika za invalide. Ako je tema Hawkingova rada otkrivanje naravi onih najzatajenijih i najteže shvatljivih vidova svemira – crnih rupa, tamne tvari, čestica i zračenja čije postojanje može naslutiti samo teorija, ona najveća, objedinjujuća teorija svega – tema Teorije svega je otkrivanje naravi onih koji u svagdašnjici ostaju najzatajeniji. A iz kadra u kadar, kroz svaki pogled, gestu i suspregnutu emociju, Felicity Jones ostaje vjerna točnom, nesentimentalnom portretiranju baš takve osobe.

Theory 3I u tome je osnovna poanta ovog suštinski britanskog filma: u tom understatementu kakav Amerikancima jednostavno ne može poći za rukom.

Dok pripovijeda fascinantnu istinitu priču o znanstveniku koji je u tako suverenoj mjeri nadišao svoja brutalna tjelesna ograničenja da ga javnost već desetljećima shvaća kao nešto samo po sebi razumljivo (pa će vjerojatno tek nakon ovog filma shvatiti da distrofičar koji govori putem automata ima doktorat iz fizike i neumorno piše vrhunske knjige nije samorazumljiva pojava), McCarten ni trenutka ne poseže za falsificiranjem svojih likova ne bi li došao do dramskog sukoba.

Theory 4Kao što je rekao Hawkingu kad ga je zamolio za dopuštenje da napiše scenarij, Britanci će stoički susprezati čak i najdublje emocije: Amerikanci će razmetljivo iskazivati čak i one koje ne osjećaju.

James Marsh u sličnoj je poziciji kao njegov glavni glumački par: iako je već godinama znan kao solidan autor (čak i dobitnik Oscara za dokumentarac Čovjek na žici), tek ovdje pronalazi projekt nakon kojeg će njegovo ime postati nezaobilazno među britanskim filmašima našeg vremena – poput, recimo, Joea Wrighta.

Theory 5Umnogome kongenijalan McCartenovu spisateljskom pristupu, Marsh režira Teoriju na zasadama snimateljskih, montažnih i glazbenih tradicija vlastite igrane kinematografije, ne trudeći se ni trena praviti nešto slično američkom filmu – ne zalazeći pritom ni u suprotnu, ekstravagantnu krajnost kao neki njegovi kolege, što je istinsko osvježenje.

Odmjereno tempiran i duboko human, Teorija svega ujedno je i jedini od četiri velika biografska filma u našim multipleksima ove sezone koji odbija završiti tekstualnim epilogom. Ne, McCarten i Marsh ne redefiniraju odnose slike, prostora, boje, šuma i pokreta ovim filmom, ali nas bar podsjećaju na zrelije načine na koje se oni mogu rabiti unutar konteksta biografskog filma.

I za kraj: nadam se da će na svakog gledatelja koji nakon ovog filma dobije želju pročitati knjigu Jane Wilde Hawking – ili neko od majstorskih popularnoznanstvenih djela Stephena Hawkinga – doći i gledatelj koji će promijeniti svoje gledanje na ljude koji su zbog ove ili one životne nedaće – bilo bolesti, bilo rata – ostali istinski hendikepirani. Priča o Jane i Stephenu mogla bi ih ponukati da preispitaju svoju definiciju herojstva.

Još tekstova ovog autora:

  • Preveliki da propadnu
  • Kralj. Blijedi Kralj.
  • Exsultate justi
  • Sila se nudi
  • Za Lisu
  • Exsultate justi
  • Uzurpiranje revolucije
  • Kralj. Blijedi Kralj.
  • Važno je imati žicu
  • Grimizna glina

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: CSI: MULTIPLEX Tagged With: autograf.hr, C. Sever, CSI, Multiplex, recenzija, Vladimir

Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

Drago Pilsel Argentinski roman

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJE:

Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2023 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT