autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 2. STRANA MOZGA
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DISIDENCIA CONTROLADA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • FILIPIKE
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • KULT NEREAGIRANJA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEVINOST BEZ ZAŠTITE
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OBADANJA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • PLUS ULTRA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • REI SOCIALIS
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SJEĆANJA
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • SVJETLOPIS
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Priča o najvećoj ljubavi

Autor: Peter Kuzmič / 04.10.2015. Leave a Comment

AUTOGRAF Peter Kuzmič b(Opaska uredništva: Zbog spriječenosti autora ponavljamo raniju kolumnu).

”Čemu se mogu nadati?” To temeljno pitanje smisla ljudske egzistencije postavlja Imanuel Kant, jedan od najvećih filozofskih umova svih vremena. A Jürgen Moltmann, glasoviti autor ”Teologije nade”, nas uvjerava da upravo na to pitanje najbolje odgovara povijesna činjenica Kristova uskrsnuća jer ona razotkriva dobrohotne Božje nakane za budućnost čovječanstva. U Kristovom su uskrsnuću postavljeni temelji novoga čovječanstva i buduće preobrazbe svijeta.

Kršćanski život je život vjere, a kršćanska tradicija je tu vjeru okrenutu prema budućnosti definirala kao nadu u zagrobni život.

Ali nada nije samo produžena vjera, iako je uvijek prati, a posljednje poglavlje kršćanske teologije se stručno zove eshatologija. Povijesno kronološki i strukturalno gledano najprije, dakle, dolazi vjera, a zatim slijedi nada.

Uskrs(nuće) po logici svoje nadnaravnosti potiče na osobnu vjeru i traži odgovor vjere, to jest povjerenja i predanja u ljubavi. Stoga je uskrsnuće i temelj svake autentične evangelizacije i vjerodostojne misije

Iako u kršćanskoj doktrini i životu prioritet pripada vjeri, primat ipak pripada nadi. Kristovim uskrsnućem je eshaton već nastupio unutar povijesti, pa se stoga ona ispravno dijeli na onu prije Krista (BC) i poslije Krista (AD).

Vjera u Krista ima prvenstvo jer je temelj i početak kršćanstva, a nada bez vjere završava u utopiji. Tu smo onda već napustili područje teologije i prelazimo u područje ideologije. A o tome kako završavaju ideološke utopije znamo ponešto iz naše nedavne povijesti.

Nada nije eshatolško ili, još gore, apokaliptičko bježanje iz problematične sadašnjosti u neku savršenu pasivnu budućnost. Nada je nagovještaj i osposobljenje mijenjanja sadašnjosti; ne samo anticipacija budućeg već i aktivna transformativna praticipacija u preobrazbi sadašnjeg.

Takozvani apokaliptički futurizam je velika kušnja za sve one koji nisu u stanju nositi se sa izazovima suvremenosti. Ali taj i takav bijeg u budućnost koja obečava pie in the sky zapravo opravdava Marxovu kritiku religije kao i Freudovu ”Budućnost jedne iluzije” i na jedan feuerbachovski (rekao bi Marx) način reducira teologiju na potpunu imanenciju antropologije.

Nauk o Bogu postaje nauk o čovjeku bez Boga i stoga bez nade. To je onda religija kao ljudsko otuđenje, kao maštovita projekcija bez ikakvih uporišta u istini i(li) povijesti.

Vjera u Krista ima prvenstvo jer je temelj i početak kršćanstva, a nada bez vjere završava u utopiji. Tu smo onda već napustili područje teologije i prelazimo u područje ideologije. A o tome kako završavaju ideološke utopije znamo ponešto iz naše nedavne povijesti

To s Isusom iz Nazareta, uskrslim Kristom i autentičnim apostolski utemeljenim kristijanstvom nema apsolutno nikakve veze. Kršćanstvo nije religija građena na živom pijesku mitova i legendi, nego vjera utemeljena na utjelovljenom Bogu koji je pobijedio smrt.

S druge strane, nema uskrsnuća i nade bez križa i smrti. Nema Uskrsa bez Velikog petka. Zato uz Moltmannovu ”Teologiju nade” (ili prije nje!) treba čitati i njegovu izuzetno značajnu knjigu ”Raspeti Bog: Kristov križ kao temelj i kritika kršćanske teologije”.

Bez Velikog petka nema ni Uskrsne nedjelje. Bez Isusove otkupiteljske smrti nema ni uskrsne pobjede nad smrću. Isusova smrt je presuda smrti, a njegovo uskrsnuće je pobjeda života.

Najžešći progonitelj prvih kršćana Savao iz Tarza, vodeći teolog židovske vjere koja ne prihvaća Isusa kao Mesiju, poslije svog osobnog susreta s Uskrslim postaje najhrabriji apostol naroda, najutjecajniji evangelizator u Rimskom Carstvu. Za njegovu novu vjeru i opunomoćenu misiju Uskrs(li) nije samo smisao života nego temelj i sila Evanđelja koje mijenja živote i narode.

Stoga se on usuđuje polemizirati s onima koji ne vjeruju da je Isus uskrsnuo do te mjere da bez ikakva uvijanja tvrdi da ako Krist nije uskrsnuo, onda smo mi kršćani prevareni te varamo one kojima govorimo o Bogu; ako Krist nije uskrsnuo, onda jedimo, pijmo i uživajmo jer ćemo sutra ionako umrijeti (1. Korinćanima 15).

Helenističko poimanje boga koji ne poznaje patnju, odnosno ne može patiti jer je savršen, je filozofski koncept koji je u suprotnosti biblijskom poimanju Božje ljubavi i solidarnosti s patnjama čovječanstva.

Bog se poistovjećuje s čovječanstvom koje trpi posljedice svoje grešnosti u toj mjeri da će isti apostol Pavao u kontekstu razrade svoje središnje teologije pomirenja reći da je Krista, ”koji je bio bez grijeha, Bog učinio grijehom za nas…” (2. Korinćanima 5, 21).

Tužan sam otišao iz tog društva kada su počeli raspravu o tome da li nakon onoga jugofilnog nevjernika Jospipovića velika hrvatska vjernica (kraljica Hrvata?) Kolinda može ”uskrsnuti Hrvatsku”

Uskrs je pobjedonosno finale one kozmičke drame koja je otpočela rođenjem djeteta u Betlehemu, ivanovsko-bogoslovski rečeno – kada je vječni i stvaralački ”logos postao (ljudskim) tijelom”, to jest čovjekom. Bez inkarnacije nema križa niti uskrsnuća!

Između Isusove Posljednje večere (Veliki četvrtak) i pouskrsnog Posljednjeg (ili prvog) doručka s istim učenicima na obali Tiberijaškog jezera (Ivan 21) dogodili su se Veliki petak i Uskrsna nedjelja.

Nedjelja je užasna i u ovom kontekstu besmislena riječ jer se ne radi o danu nerada, nego o danu Voskresenja, kako nedjelju zovu neki veći i duhovniji slavenski narodi!

Uskrsli Isus se u nekoliko navrata susreće sa svojim učenicima. Samo ti susreti, takozvana ukazanja, mogu objasniti radikalnu promjenu u njihovoj vjeri i stavovima. Njihova je prva reakcija na Isusovu smrt bila strah, sumnja, bježanje i skrivanje.

Petar čak tri puta javno odriče Isusa. Ali susret s Uskrslim im je ne samo vratio radost nego dao izuzetnu hrabrost, ozbiljnu dozu neopozive sigurnosti s kojom nasuprot progonstvima idu navještati Evanđelje raspetog i uskrslog Krista.

Uskrs(nuće) po logici svoje nadnaravnosti potiče na osobnu vjeru i traži odgovor vjere, to jest povjerenja i predanja u ljubavi. Stoga je uskrsnuće i temelj svake autentične evangelizacije i vjerodostojne misije.

Ovih dana sam imao nekoliko razgovora s mojim osječkim ”krštenim nekršćanima” (tako ih ja zovem jer se zapravo radi o praktičnim ateistima koji žive kao da Boga nema) koji slave Uskrs, a pojma nemaju niti ih zanima Uskrsli.

Bez Velikog petka nema ni Uskrsne nedjelje. Bez Isusove otkupiteljske smrti nema ni uskrsne pobjede nad smrću. Isusova smrt je presuda smrti, a njegovo uskrsnuče je pobjeda života

Za njih je Uskrs blagdan, a ne osoba, dan dobrog jela i veselja, pun šarenog folklora i lijepo oslikanih pisanica koje si međusobno poklanjaju uz jaka pića koja bez mjere zajednički ispijaju. Kakva karikatura onoga svetog i najsvetijeg što se u Velikom tjednu dogodilo!

Tužan sam otišao iz tog društva kada su počeli raspravu o tome da li nakon onoga jugofilnog nevjernika Jospipovića velika hrvatska vjernica (kraljica Hrvata?) Kolinda može ”uskrsnuti Hrvatsku”.

Razgovor o najvećoj ”Ljubavi” koja je za nas patila na križu i istinskoj slobodi koju nam donosi Uskrs(li) i koja mora otpočeti u nama i s nama u tom društvu više nije bio moguć. Bez raspetog Isusa i uskrslog Krista nema Evanđelja, a sve ostalo postaje i ostaje površna i pogrešna osobna i (nacionalna?) religioznost koja vodi u smrt bez nade. Gospodine pomiluj!

Još tekstova ovog autora:

  • Odlazak dvojice velikih Osječana individualne superiornosti
  • Osijek proslavili međunarodni doktor(ant)i teologije
  • Svesrdno preporučam dokumentarnu seriju ”What’s up Israel”
  • Osječani se ponose svojim Pravednikom među narodima
  • O prolaznosti vremena uz početak nove godine
  • Nogometno navijanje i religioznost imaju slične učinke
  • Treba moliti za progonjene kršćane
  • Otišao je Gordon Fee, velikan duha, riječi i znanosti
  • Visoko obrazovanje bez etike i izvrsnosti?
  • Jože Pogačnik – jedan od najvećih umova na ovim prostorima

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: VRIJEME I VJEČNOST Tagged With: Evanđelje, Isus, Krist, ljubav, nada, Petar, Peter Kuzmič, sadašnost, Savao, susret, suvremenost, Uskrs, Uskrsna nedjelja, uskrsnuće, Veliki petak, vjera, Vrijeme i vječnost

Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

Drago Pilsel Argentinski roman

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJE:

Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2023 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT