autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 2. STRANA MOZGA
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DISIDENCIA CONTROLADA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • FILIPIKE
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEVINOST BEZ ZAŠTITE
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Prijateljstva bivaju i u smrti

Autor: Nela Vlašić / 15.05.2015. Leave a Comment

(Opaska uredništva: U subotu, 16. svibnja, u Vukovaru će u sklopu brojnih događanja na Festivalu glumca biti predstavljena monografija “Zrinka i Jani”. Ta, kako ju je Zlatko Sviben nazvao, jedinstvena “duografija” u potpunosti je posvećena glumici Zrinki Kolak Fabijan i pokojnom fotoreporteru Novog lista Ivanu Fabijanu Janiju, po kojemu nosi ime i nagrada Zbora fotoreportera Hrvatskog novinarskog društva za fotografiju iz kulture.

Knjigu o tom talentiranom paru čiji su se životi i karijere snažno i neraskidivo isprepleli uredila je Tajana Gašparović, a u njoj tekstove potpisuju mnogi kazalištarci, kritičari, režiseri, glumci, ali i novinari, Janijeve kolege.

Knjiga koja je spletom okolnosti nastajala dugo, u Rijeci i Zagrebu predstavljena je prošle godine, ali je u Vukovaru, gradu djetinjstva i mladosti ovo dvoje umjetnika, morala biti odgađana sve do ovogodišnjega Festivala glumca.

Jeste li ikada uporno iz sjećanja pokušali dozvati lik drage, prerano otišle 
osobe, i niste uspijevali? Morala sam posegnuti za fotografijom. Ne znam tko je zaustavio trenutak u kojem se blago smiješi naš brkati Janika, ali upravo ta njegova slika – uz onu Veljka Vičevića – krasi radni prostor koji dijelim s Goranom Kukićem

U spomen na prerano otišloga Janija u okviru kolumne Pogleda s lijeva, donosimo tekst sjećanja Nele Vlašić na kolegu koji je izgubio bitku s karcinomom, objavljen u spomenutoj monografiji).

NEKI SASVIM OSOBNI FRAGMENTI

…..Prijateljstvo se ne bira – ono biva! (Meša Selimović)

Jeste li ikada uporno iz sjećanja pokušali dozvati lik drage, prerano otišle osobe, i niste uspijevali? Morala sam posegnuti za fotografijom. Ne znam tko je zaustavio trenutak u kojem se blago smiješi naš brkati Janika, ali upravo ta njegova slika – uz onu Veljka Vičevića – krasi radni prostor koji dijelim s Goranom Kukićem (op.ur. Tekst je napisan dok je kolegica Vlašić još radila u Novome listu).

Prijateljstva bivaju i kad prijatelji odu.

U tom traganju za izgubljenim vremenima, mala brkata fotografija odigrala je ulogu Proustovih magdalenica. I iz sjećanja je za potrebe monografije navro naš prvi susret – gotovo bergmanovski prizor Janija za šahovskom pločom.

Iza staklene pregrade što je tada Sport dijelila od Gradske, visok mladić u prevelikom modrom džemperu mornarskoga boda, namiješta figure na šahovskoj ploči… U pozadini, za pisaćom mašinom, umirovljena urednica sportske rubrike, teta Mira Đurić, mršti se nad tekstom nekog od mladih redakcijskih genija.

Ja sam u sobi do. Dovršavam izvještaj s karate turnira. Unaprijed sam prestravljena od crnila flomastera Tonka Kraljića, Janijevog šahovskog kompanjona i mog mentora za sport. Čovjeka koji s nekoliko rutiniranih poteza
mojih, s mukom sročenih tridesetak redaka pretvara u pet što odgovaraju na pet famoznih pitanja. Five W’s koje čine osnov novinarskog zanata…

Lupkanje šahovskih figura o ploču miješa se s udarnjem mojih prstiju, bolje reći prsta o tastaturu.

Gotova sam. Vani se mrači. Neprestano skrivečki pogledavam prema Tonku i Janiju, mladiću s brkovima Nikole Plećaša kojeg dotad nisam sretala. Osluškujem je li bitka šahovskim figurama okončala. Virim! Jani kroz staklo lovi moj pogled. Šeretski namigne i nasmiješi mi se nekako blago, kao na fotografiji koju Goran i ja čuvamo.

Ohrabrim se. Ulazim. Tonko je mrk. Gubi. Ne gleda me. Gleda u šahovsku ploču nesvjestan što ga je snašlo. Minutu kasnije iskaljuje se na tekstu. Kartica mi se crni od flomastera. Izgleda k’o osmrtnica. Sramim se pred nepoznatim kolegom.

Šalje me da ga prepišem. Jani se i dalje smijulji. Pretpostavljam mom krivo odabranom trenutku predaje teksta.

* Koja si ti, pita me.
* Ja sam Nela Vla… – ne uspijevam dovršiti, jer Janika već pjevuši rugalicu: “Nela, padela zašto mene nisi htjela, Nela padela…”

”Koja si ti”, pita me. ”Ja sam Nela Vla…”, ne uspijevam dovršiti, jer Janika već pjevuši rugalicu: “Nela, padela zašto mene nisi htjela, Nela padela…”

Dragi, predragi Jani. Košarkaš, fotoreporter i urednik uvijek spreman na pošalicu tako tipičnu za kraj iz kojeg dolazi. Momak iz grada, kojeg kako netko reče oplakuju rijeke i grli široka zlatna Slavonija bio mi je kasnije urednik u Gradskoj i Novostima. Poticajan, blag i tolerantan. Širok kao Dunav njegova djetinjstva o kojem je tako često pričao krateći nam putovanja na zadatak…

Rado je pričao i o obitelji. Ponosan na Zrinku zbog koje je Vuku i Dunav zamijenio za Rječinu i more, na Anu i Petra koji je krenuo njegovim stopama…

Sjećam se zime osamdesetih. Krajem siječnja rodio mu se sin. Časti u Gradskoj. Pijuckamo, čavrljamo i zapitkujemo ga o imenu bebe.

* Zvat će se Petar, rekao nam je odlučno – a ako ga kogod nazove Pero dobit će od mene šamar – prijetio je Janika, meštar od rugalica i treba li uopće napominjati prvi Petra, nakon svega nekoliko dana, nazvao Perom uz dodatak koji nije pristojno spominjati… Danas ga svi zovemo Perom.

* Na duža putovanja uvijek je vozio Jani. Vozio je odlično. Sigurno i brzo. Sve drugo radio polako, bez nervoze. Temeljito. Pričao je sporo, hodao je vukući noge, bez žurbe…

* Znao je šutjeti, a to je rijetka osobina kod novinara. Slušati sugovornika. Spadao je u one prijatelje koji znaju prepoznati teške trenutke u životu svakog od nas, ali i svake redakcije. Situacije, u kojima je riječ suvišna i na ranu
pada k’o olovo. Intuitivan kakav je bio, u tome nikad nije griješio.

* Znao je ne žuriti, ne srljati. Usporiti do zaustavljanja. Danas mislim, valjda zbog prerana odlaska, da su ta njegova usporavanja i duboke, pametne šutnje bile u stvari nesvjesna težnja da istinski proživi svaki tren, svaki baš svaki
drugima nevažan detalj…

Obuzdavao je vrijeme. I fotografijom je naš Jani zaustavljao neumitan protok vremena. Zrinkine uspjehe i život teatra. Prizore iz redakcije. One svakodnevne, obične. Drugima nerazumljive i nebitne – a njemu važne i dragocjene. More. Prirodu. Šumu. Gljive.

Znao je šutjeti, a to je rijetka osobina kod novinara. Slušati sugovornika. 
Spadao je u one prijatelje koji znaju prepoznati teške trenutke u životu svakog od nas, ali i svake redakcije. Situacije, u kojima je riječ suvišna i na ranu pada k’o olovo. Intuitivan kakav je bio, u tome nikad nije griješio

* Zaista je potrebno izvjesno odstojanje. Distanca, i ona vremenska i ona emocionalna, da se u potpunosti shvati smisao nekih postupaka otišlih prijatelja.

* Danas primjerice znam da je ta sporost i hinjena flegmatičnost bio Janijev pokušaj blefa – šah protiv smrti. Od nje je gotovo pubertetski strahovao čitav život. Fobično se bojao, znaju to njegovi bliski, krvi, igala i bolnica i liječnika. Osjećao je u svojoj nutrini taj dobri dragi čovjek ravnice, da će tu partiju izgubiti prije nas. Ipak se upustio u igru s njom. Strastveno i predano. Jer dok je trajala ljepota igranja bila mu je važnija od rezultata.

* Igrao se neprestano: Igrom se smijao gluposti nesvjesnih. Igrao se pišući, fotografirajući, voleći svoju obitelj, družeći se s nama. Igrao se i izazivao pjevušeći Indekse. Baladu. “Kad me ne bude… Njegov bariton zvučao je gotovo
jednako dobro i toplo kao i onaj, svima nama iz pedeset i neke, prepoznatljiv glas Davorina Popovića. I danas ga čujem kako tiho pjevuši:
… Putu mom tu je kraj
Umoran ovdje ja ću stati, želim mir
Kad ne bude mene
Kad me skriju paprati travke i šaš
Kad ne bude mene
Kad dođu drugi dječaci k’o ja
Kad ne bude mene
Reci da ću ostati s njom i tad
O reci mi njoj
Da je tako prolazno sve
Kao ptica let

* Janijevi produžeci šahovske partije sa smrću u ljubljanskoj klinici nisu urodili plodom. Figura poznatog kirurga nije bila dovoljna. Bilo je to još samo jedno njegovo usporavanje. Svima koji smo voljeli ostaju fotografije, tekstovi i
naravno Indeksi da ga prizovemo kad poželimo s nekim šutjeti… I zato Zrinka, ako je to utjeha nije sve prolazno. Prijateljstva ne biramo, ona bivaju, bivaju i u smrti.

Još tekstova ovog autora:

  • Mozgovi okovani žilet žicom
  • Dobrodošlica ispisana kundakom
  • Posljednja pomast za glupost na Laudato TV
  • ”Antivakser revolucija” miloševićevskoga tipa
  • A Boro a Day Keeps Illness Away
  • Kad virus neodgovornosti zahvati politiku
  • Respekt liječnicima, a ne za Milanovićeve pohvale zločincima
  • Hrvatska iz nehata na pravoj strani
  • HRT politički plijen ili javni servis?
  • Čoban tjera migrante

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: POGLED S LIJEVA Tagged With: borba, fotoreporter, Goran Kukić, Ivan Fabijan Jani, Nela Vlašić, Novi list, novinar, Pogled s lijeva, Tajana Gašparović, Zrinka Kolak Fabijan

Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

PROČITAJTE U TJEDNIKU NOVOSTI:

  1. Čas autonomije

    Čas autonomije

    zoran-daskalovic
  2. Posvađani blizanci

    Posvađani blizanci

    marinko-culic
  3. Emil Matešić: I Haški tribunal može biti umjetničko nadahnuće

    Emil Matešić: I Haški tribunal može biti...

    ana-grbac

Novosti | Arhiva

Drago Pilsel Argentinski roman

Partnerska organizacija:

SNV

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJA:

novosti Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2022 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT