autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 2. STRANA MOZGA
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DISIDENCIA CONTROLADA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • FILIPIKE
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEVINOST BEZ ZAŠTITE
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Rade Šerbedžija: ”Među prvima sam osudio rat i nacionalizme”

Autor: Rade Dragojević / 11.12.2016. Leave a Comment

Rade Šerbedžija Foto: Pinterest

Rade Šerbedžija
Foto: Pinterest

Poznati glumac za ”Novosti” govori o svojoj borbi protiv svih nacionalizama, filmskom i kazališnom radu te ljubavi prema nogometu: Otpočetka sam bio protiv rata i svih nacionalizama koji su ga proizveli. A danas me, eto, opet prozivaju da baš ja iznova govorim o uzrocima i posljedicama rata i da me ponovno razvlače po novinama, izvrćući moje riječi i proglašavajući me neprijateljem. Pa dokle tako?!

Kakav je vaš stav prema novinarstvu i novinarima? Pitamo to vizavi vašeg posljednjeg istupa kad vas je napao novinar televizije N1.

Novinarstvo je važna i respektabilna profesija, sama po sebi interesantna i kreativna, čak i kad se piše o kulinarstvu, a kamoli o važnim temama poput vanjske politike ili kulture. Ima takvog novinarstva u kojem bi autor uspio izgraditi svoj lik, poput Miljenka Smoje ili Veselka Tenžere, do te mjere da ne možete bez čitanja tekstova tog novinara. U tim slučajevima novinarstvo postaje toliko kreativno da se čovjek veže uz pojedinog novinara i njegovo pisanje.

I danas u medijima ima briljantnih i pametnih novinara koje vrijedi čitati, ali generalno medijski je prostor veoma zagađen destruktivnim senzacionalizmom.

O onome što mi se dogodilo u beogradskom studiju televizije N1, kad se u program javio novinar iz zagrebačkog studija N1, mogu samo reći da je to tip banalnog revolveraškog novinarstva kojega mi je dosta. Taj novinar sigurno zna moje stavove i nema me što prozivati

O onome što mi se dogodilo u beogradskom studiju televizije N1, kad se u program javio novinar iz zagrebačkog studija N1, mogu samo reći da je to tip banalnog revolveraškog novinarstva kojega mi je dosta. Taj novinar sigurno zna moje stavove i nema me što prozivati.

Jeste li u osamdesetima primjećivali da među glumcima i općenito u vašoj struci ima nacionalizma i sličnih pojava?

Na svoj koži to nikad nisam osjetio. Uvijek sam sjajno surađivao sa svojim kolegama. Iz Zagreba, da i to ponovim, nisam otišao zato jer su me proganjali, nego zato jer sam se rastao, te sam u Beogradu 1990. sreo ženu svog života, mladu redateljicu Lenku Udovički, s kojom sam otpočeo zajednički život. Ali bio sam jedan od onih koji su odmah predosjetili da se ovim narodima približava katastrofa i otpočetka sam bio protiv rata i svih nacionalizama koji su taj rat proizveli.

Jeste li bili član Savez komunista?

Jesam, godinu dana na kraju gimnazije u Vinkovcima. Bio sam ušao u SK prema kriteriju najboljeg sportaša. Igrao sam za nogometnu i rukometnu reprezentaciju gimnazije, skakao sam uvis i trčao 400 metara. Ali čim sam došao na zagrebačku Kazališnu akademiju, shvatio sam da su mi Shakespeare i Moliere bliskiji partijski drugovi.

Rade Šerbedžija Foto: ZetaBoards

Rade Šerbedžija
Foto: ZetaBoards

Na kraju je ostao nogomet kao stalna preokupacija…

Cijeli sam život igrao nogomet. Igrao sam mali nogomet za Tiffany, igrali smo nekoliko puta finale Kutije šibica, osvojili naslov prvaka Jugoslavije u malom nogometu. Mićo Carić je bio vlasnik, a ja neke vrste vođa ekipe u organizacijskom smislu. To je bila divna ekipa momaka iz Novog Zagreba, bili su tu Džoni, Balaban, Serdar i ostali.

Kasnije sam igrao veliki nogomet za Slobodu iz Podsuseda, doveo sam Peru Močiboba da igra za naš veteranski tim. Sjećam se da smo igrali kup Zagreba protiv Montera u kojem su igrali moji prijatelji, bivši dinamovci Marijan Bradvić i Josip Ražić, pobijedili smo 4:3, a ja sam dao tri gola, pa kad sam dao treći gol, Pero je trčao preko cijelog terena i rekao mi ”Kompa, to ni’ slučajno”, i digao me u zrak.

Za koga navijate?

Bio sam partizanovac, a kad sam došao u Zagreb, osjećaji su mi se lomili jer sam se družio sa svojom ekipom zagrebaša, tu su bili Močibob, Smolek, Rukljač, Kuja Antolić, Ivanišević. Zajedno smo i cugali, vodio sam ih po kafanama, pa bi mi Vlatko Marković znao reći: ”Rade, molim te preskoči ovaj petak, u nedjelju nam je važna utakmica.” Tako su Partizan i Zagreb bili moji klubovi, iako sam od kraja osamdesetih zapravo prestao navijati, kad sam vidio kud sve to vodi.

Inače, ”Dezerter” se unazad nekoliko godina mogao vidjeti i u Hrvatskoj i svi su se mogli uvjeriti da je riječ o časnom i snažnom filmu, a ujedno je i pala stigma s mene, jer su mi predbacivali da sam početkom rata snimao film u Vukovaru, što, dakako, nije istina, jer je sniman u Beogradu

Sedamdesetih godina sa Živojinom Pavlovićem snimate ”Crveno klasje” u Sloveniji. Je li to najbolji režiser s kojim ste radili?

Žika mi je bio svakako jedan od najdražih režisera s kojim sam radio, a i inače je bio jedan od najinteresantnijih režisera. Imao sam sreću da smo se poslije tog filma sprijateljili, odmah smo radili novi film. Glumio sam u njegovoj ”Hajci”, pa u ”Zadahu tela” i u seriji ”Pesma”, htio mi je dati ulogu i u ”Doviđenja u sljedećem ratu”, ali je našao nekog mladog slovenskog glumca i sav sretan mi rekao: ”Našao sam glumca, ne trebaš mi više, ha-ha.”

Ono što sam učio od njega jest oštrina u misli, bio je briljantan intelektualac, nesavitljive kičme. Bio je jedan od najžešćih kritičara sistema, ali ne u smislu da ga treba mijenjati kapitalističkim, nego da se poradi na jednakosti, blagostanju i ravnopravnosti, da se smanje velike razlike između bogatih i siromašnih, između moćnih i nemoćnih, da se stane na kraj korupciji, birokratizmu i primitivizmu koji su u jednom trenutku zavladali u redovima SK-a.

Uostalom, bio je na sličnoj liniji razmišljanja kao i Krleža, kad je govorio o ljudskoj gluposti, pa onda i o gluposti u socijalizmu. Kad smo radili ”Dezertera”, film u kojemu je režiser na rijetko jasan način pokazao sav taj tumor koji je zahvatio JNA koja je izdala sve svoje narode, Žika mi je rekao – dakle on koji je uvijek bio protiv Broza – eh, sad kad vidim kud je sve ovo otišlo, dođe mi da se za neke stvari koje sam pisao ispričam Brozu.

Odmah sam osudio razaranje Vukovara, bombardovanje Dubrovnika i drugih gradova u Hrvatskoj. Osudio sam i sve druge nacionalizme i šovinizme koji su udarali na osjetljivo tkivo trauma iz Drugog svjetskog rata i otvarali Pandorinu kutiju koja je vodila u novi krug nasilja

Inače, ”Dezerter” se unazad nekoliko godina mogao vidjeti i u Hrvatskoj i svi su se mogli uvjeriti da je riječ o časnom i snažnom filmu, a ujedno je i pala stigma s mene, jer su mi predbacivali da sam početkom rata snimao film u Vukovaru, što, dakako, nije istina, jer je sniman u Beogradu.

Jeste li vi bili, kako se to kaže, prvak HNK-a?

Tako se to zove. Bio sam. Ali Jovan Ličina i ja nikad nismo koristili garderobu za prvake, nego smo obojica, u vrijeme kad smo igrali ”Kiklopa”, sjedili jedan preko puta drugoga u baletnoj garderobi na trećem katu.

Snimali ste filmove i s Antunom Vrdoljakom. Kakav je on bio kao redatelj?

Sjajan. Vrdoljak je jedan od onih režisera koji je bio nevjerojatno pažljiv u svom radu s glumcima i s cijelom ekipom. Sijao je na snimanju neku blagost i ljudskost. S njim sam uživao raditi. Bio je veoma talentiran. Napravio je sjajne filmove i veličanstvene Raosove ”Prosjake i sinove”.

Politički ste se angažirali početkom devedesetih. Što se onda pokušavalo zaustaviti?

Rat. Bezumni rat. Jasno je bilo da je već duži niz godina raspad Jugoslavije bio neminovan, ali bilo je ljudi koji su se nadali da se može izbjeći krvoproliće. No svi oni koji su ratove pokušavali spriječiti bili su proglašavani izdajnicima i neprijateljima. I ja sam bio jedan od takvih.

Rade Šerbedžija Foto: Jovica Drobnjak

Rade Šerbedžija
Foto: Jovica Drobnjak

Odmah sam osudio razaranje Vukovara, bombardovanje Dubrovnika i drugih gradova u Hrvatskoj. Osudio sam i sve druge nacionalizme i šovinizme koji su udarali na osjetljivo tkivo trauma iz Drugog svjetskog rata i otvarali Pandorinu kutiju koja je vodila u novi krug nasilja.

Možda sam, iz današnje perspektive, bio naivan, ali tada sam u to vjerovao. I danas me, eto, opet prozivaju da baš ja iznova govorim o uzrocima i posljedicama rata i da me ponovno razvlače po novinama, izvrćući moje riječi i proglašavajući me neprijateljem. Pa dokle tako, dođavola?!

Vodite li neko knjigovodstvo oko broja svojih snimljenih filmova i kazališnih nastupa?

Ne vodim. U kući doslovce držim tri filmska plakata koja je stavila moja žena. Jedan je iz filma ”Prije kiše”, drugi iz ”Uspomena jednog bjegunca” za koji sam dobio Grand Prix u Rimu, a treći iz filma ”Shun Li and the Poet”.

Ima li neka uloga za koju vam je žao što je niste glumili?

Moj studij se zove ”Studij glume i medija”. Podučavam ih svemu. Učim ih o Stanislavskom i Brechtu i Grotowskom, ali ih, prije svega, učim da što prije postanu slobodnomisleći ljudi, da postanu nezavisni, ne samo u odnosu na politiku nego i u odnosu na život, na dominantni ukus, na stvarnost u cjelini. Da budu znatiželjni i aktivni. Želim da budu mladi obrazovani glumci, sa širokim znanjem i obrazovanjem

Žao mi je što nisam igrao u Smojinoj seriji ”Velo misto”, ali opet mi i nije žao jer ju je dobio moj najbolji prijatelj Mustafa Nadarević, kojemu je ta uloga na neki način otvorila filmska, kazališna i televizijska vrata i koja je pokazala u kojoj je mjeri glumac raskošnog talenta.

Kako je došlo do vašeg angažmana na studiju glume u Rijeci?

Dok sam živio u Americi, poslom sam uglavnom boravio u Evropi. I shvatili smo da mogu živjeti gdje god hoćemo, a da i dalje mogu snimati u Hollywoodu. Osim toga, kćeri su počele iskrivljeno govoriti naš jezik, a nisam htio da ga govore na način treće generacije naših iseljenika. Uglavnom, sve to nas je 2011. dovelo ovdje. Sreo sam u to vrijeme Peru Lučina i bivšeg riječkog rektora Daniela Rukavinu koji su mi predložili da pokrenem studij glume i ja sam pristao.

Kojom metodom podučavate glumi svoje studente, koristite li se brehtovskom, stanislavskijevom metodom ili metodom Actors studija?

Moj studij se zove ”Studij glume i medija”. Podučavam ih svemu. Učim ih o Stanislavskom i Brechtu i Grotowskom, ali ih, prije svega, učim da što prije postanu slobodnomisleći ljudi, da postanu nezavisni, ne samo u odnosu na politiku nego i u odnosu na život, na dominantni ukus, na stvarnost u cjelini. Da budu znatiželjni i aktivni. Želim da budu mladi obrazovani glumci, sa širokim znanjem i obrazovanjem.

Rade Šerbedžija Foto: Bilet

Rade Šerbedžija
Foto: Bilet

Jedna od najvažnijih stvari na našem studiju je učenje scenskog govora na engleskom jeziku po metodi Arthura Lessaca, mog prijatelja. Na osnovu te metode mladi glumac, samo ako ima uho za jezike, može u pet godina školovanja naučiti glumiti na engleskom bez akcenta i može zaigrati u bilo kojoj stranoj kompaniji na engleskom jeziku.

Kreiranjem atmosfere na studiju pokušavam ih nagovoriti da zaborave na zavist, da osjećaju partnerstvo, jer sam siguran da se dobrotom i ljubavlju mogu doseći najviši vrhunci i u životu i u umjetnosti.

U filmu ”Oslobođenje Skoplja” upustili ste se i u režiju…

Taj sam film režirao sa svojim sinom Danilom. Scenarij sam napisao s Dušanom Jovanovićem. Međutim, nisam poput Clinta Eastwooda odlučio da se pod starije dane prebacim iz glume u režisere. Ali kad bih radio neki film u potpunosti kao režiser, bio bih, mislim, najbliži poetici jednog Živojina Pavlovića. Kad bih se na to odlučio, mislim da bi mi pomoglo to što znam raditi s glumcima i što poznajem dramaturgiju.

Je li film ”Sedamdeset i dva dana” svojevrsna posveta ličkom zavičaju?

Na neki način jest. Scenarij je napisao Danilo kao student u Americi. I kad mi je to poslao na engleskom jeziku, nisam se mogao prestati smijati koliko je bilo duhovito. Riječ je o dobro pogođenom žanrovskom filmu crne komedije.

Umjetnička kolonija na Brijunima jedinstvena je u svijetu i veći dio budžeta nije iz državnog proračuna. Mislim da promjene političkih vlasti ne bi smjele utjecati na podršku umjetničkim organizacijama i institucijama, već da kriteriji podrške trebaju biti umjetnička dostignuća i vrijednosti koje se stvaraju njihovim djelovanjima. Nažalost, to je kod nas rijetko

Odražavaju li se promjene političkih vlasti na rad Teatra Ulysses?

Političke promjene se ne odražavaju na naš rad, jer smo postavili visoke standarde kojih se držimo. Samo je ponekad nešto manje teško raditi, a ponekad nešto više teško raditi.

Umjetnička kolonija na Brijunima jedinstvena je u svijetu i veći dio budžeta nije iz državnog proračuna. Mislim da promjene političkih vlasti ne bi smjele utjecati na podršku umjetničkim organizacijama i institucijama, već da kriteriji podrške trebaju biti umjetnička dostignuća i vrijednosti koje se stvaraju njihovim djelovanjima. Nažalost, to je kod nas rijetko.

U ovih šesnaest godina djelovanja Kazalište Ulysses je prikazalo preko 500 izvedbi različitih programa, posjetilo nas je preko 200.000 gledatelja, gostovali su brojni istaknuti umjetnici iz regije i svijeta, među njima i velika imena poput Angeline Jolie i Annette Bening, koja su iz posjete našem kazalištu u svijet ponijela samo najljepše uspomene.

Rade Šerbedžija Foto: AJB

Rade Šerbedžija
Foto: AJB

Ove godine Ministarstvo kulture nam je radikalno umanjilo sredstva, ali smo uspjeli izgurati gostovanje Almeida teatra iz Londona, s Ralphom Fiennesom i Vanessom Redgrave, po mnogima najznačajniji kazališni događaj u Hrvatskoj unatrag nekoliko godina. Naravno, postoje i ograničenja naše izdržljivosti. Mislim da je izlišno govoriti koje su sve dobrobiti jednog takvog festivala za Hrvatsku.

(Prenosimo s portala Novosti).

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: INTERVJU Tagged With: Ivanišević, JNA, Josip Ražić, Jovan Ličina, Krleža, Kuja Antolić, Marijan Bradvić, Mićo Carić, Ministarstvo kulture, Močibob, Mustafa Nadarević, N1, Novosti, Rade Dragojević, Rade Šerbedžija, Rukljač, Smolek, Tiffany, Udovički

Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

PROČITAJTE U TJEDNIKU NOVOSTI:

  1. Čas autonomije

    Čas autonomije

    zoran-daskalovic
  2. Posvađani blizanci

    Posvađani blizanci

    marinko-culic
  3. Emil Matešić: I Haški tribunal može biti umjetničko nadahnuće

    Emil Matešić: I Haški tribunal može biti...

    ana-grbac

Novosti | Arhiva

Drago Pilsel Argentinski roman

Partnerska organizacija:

SNV

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJA:

novosti Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2022 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT