autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • EJRENA
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PARRHēSIA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • PISMA S TREĆIĆA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POROK PRAVDE
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • TERRA SEXUALIS
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • Ex libris D. Pilsel
    • OGLEDI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • ISTOČNO OD RAJA
    • BEZ RIJEČI
    • Moderna vremana info
    • SCRIPTA MANENT
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
  • DEMOCROACIA <br>Drago Pilsel
    DEMOCROACIA
    Drago Pilsel
  • POGLED S LIJEVA <br> Nela Vlašić
    POGLED S LIJEVA
    Nela Vlašić
  • KONTRAPUNKT <br> Branimir Pofuk
    KONTRAPUNKT
    Branimir Pofuk
  • PRESUMPCIJA UMNOSTI <br> Marko Vučetić
    PRESUMPCIJA UMNOSTI
    Marko Vučetić
  • GLOBALNI KAOS<br>Damir Grubiša
    GLOBALNI KAOS
    Damir Grubiša
  • VLAŠKA POSLA <br> Ante Tomić
    VLAŠKA POSLA
    Ante Tomić
  • VRIJEME I VJEČNOST <br> Peter Kuzmič
    VRIJEME I VJEČNOST
    Peter Kuzmič
  • ADVOCATA DIABOLI<br> Anna Maria Grünfelder
    ADVOCATA DIABOLI
    Anna Maria Grünfelder

Rakovi zvijezda

Autor: Vladimir Cvetković Sever / 16.06.2014. Leave a Comment

Fault in Our Stars 1Postojalo je vrijeme, ne tako davno, kad se činilo da Hollywood suvereno vlada bar jednim žanrom – žanrom melodrame. Najčešće ogrnuti u čokoladni preljev romantične komedije ljubići su godinama harali multipleksima, posluživši kao odskočne daske u karijerama Julije Roberts, Sandre Bullock ili Meg Ryan (premda se potonja izgubila u doskoku).

 

A onda ih je naprasno nestalo, barem na prvi pogled: kada ste posljednji put u multipleksu pogledali pravi ljubavni film, neprikriven u formi natprirodne romance ili vulgarne komedije?

 

Pa, evo ga: ”Krive su zvijezde” najljubavniji je film dosadašnjeg desetljeća i potrudit će se iz petnih žila da toga postanete svjesni. Za početak odstranit će komplet petnih žila svojemu muškom protagonistu, začudno nazvanome Augustus Waters.

“Krive su zvijezde” najljubavniji je film dosadašnjeg desetljeća i potrudit će se iz petnih žila da toga postanete svjesni. Za početak odstranit će komplet petnih žila svojemu muškom protagonistu

 

Da, taj markantni, dopadljivi osamnaestogodišnjak nema jednu nogu, ali ne dopušta da ga to omete: napokon, uz suvremenu visokotehnološku protezu može hodati tako graciozno da se to uopće ne primijeti. Noga mu je kirurški odstranjena kad mu je u njoj otkriven početni stadij raka, ali nakon operacije oporavio se u tako dobroj mjeri da se sada s vršnjacima oboljelim od karcinoma druži uglavnom iz pozicije veterana koji je davno već iza sebe ostavio to kroza što oni sad prolaze.

 

Najbolji prijatelj među njima u početku mu je Isaac, mladić kojemu je rak oduzeo jedno oko, a uskoro će i drugo. Gus (da, Augustusovo ime tako je nezgrapno da ga svi zovu Gus) beskrajno je strpljiv prema Isaacu dok on prolazi svoje traume. Premda osakaćena tijela, Gus je čvrsta stijena, predan bližnjima, nikad sentimentalan, uvijek spreman na duhovitu pošalicu. A i bistar je: iz kuta usana uvijek mu visi cigareta, nikad zapaljena, kao metafora pobjede Gusa nad rakom.

 

E sad, možda ćete se zapitati kako mi se opisivanje “najljubavnijeg filma desetljeća” tako brzo prometnulo u opisivanje smrtonosnih medicinskih simptoma koji snalaze vrlo mlade ljude. Vidite, u tome je cijela ideja ovog filma, kao i fenomenalno popularnog romana na kojem se temelji: u smještanju romantične priče među protagoniste koji su tako beznadno nesretni da će im već i najmanja iskra topline djelovati kao rasplamsala baklja, lučonoša nade u životnome mraku. A kad tu bukne ljubav, prava ljubav, pa, bit će to plamen kakav u ljudsko srce stati ne može.

Film vrlo promišljeno udara ispod pojasa već samim svojim konceptom, što je prvi znak za uzbunu. Ako i postoji bilo kakav potencijalni odmak od ovako zacrtane emocionalne dinamike, vrlo se pomno izbjegava: priča podsjeća na uvodni dio “Kluba boraca”, samo lišen svake ironije

 

Zvuči li to samo meni krajnje cinično? ”Krive su zvijezde” vrlo promišljeno udara ispod pojasa već samim svojim konceptom, što je prvi znak za uzbunu. Augustus Waters, zvani Gus, stoji nasred pustopoljine kancerogenog jada i bijede kao utjelovljenje idealnog dečka: autor John Green valjda zna što radi kad stavlja takav mamac pred senzibilna srca svoje mlade publike. A ako i postoji bilo kakav potencijalni odmak od ovako zacrtane emocionalne dinamike, Green ga vrlo pomno izbjegava: priča podsjeća na uvodni dio ”Kluba boraca”’, samo lišen svake ironije.

 

I dok je Gus u svojoj jednoznačnoj savršenosti antiteza Tylera Durdena, riba koja se na mamac napokon upeca jednako je anonimna kao protagonist Palahniuk/Fincherova klasika. (U onome su filmu redatelj i pisac književnog predloška bili kongenijalni; u ovome je redatelj Josh Boone puki realizator.) Hazel Grace Lancaster nominalna je protagonistica filma; kao i u knjizi, pratimo radnju kroz njezine oči, slušamo njezina razmišljanja i prisjećanja u (na svu sreću ne prečestoj) pozadinskoj naraciji. Ali ona je u isti mah do te mjere općenita kao lik da se svaka gledateljica bez naročitih problema može projicirati u nju: ona je, rekli bi Amerikanci, tipična Mary Sue.

 

Fault in Our Stars 2Koji je glavni problem Hazel Grace Mary Sue Lancaster, osim plućnih metastaza zbog kojih cijelo vrijeme za sobom mora tegliti bocu kisika na kotačićima? Pa, ispostavlja se da je riječ o knjizi: o knjizi punoj likova koji fasciniraju Hazel (među njima je i nekakav glodavac, ne znam), a koju je pisac namjerno ostavio nedovršenu usred rečenice. Hazel ne može mirno živjeti (ili umirati) dok ne sazna što se dogodilo s njima, ali pisac – Amerikanac prezimena Van Houten – povukao se u samovanje u (prije par naraštaja očito rodnom) Amsterdamu i odbija svaku komunikaciju sa svijetom u poznatoj maniri J. D. Salingera.

 

Naravno, tu je spas u zadnji Gus, pa će Hazel Grace dobiti priliku za osobni sastanak s Van Houtenom i otkrivanje iz prve ruke emocija koje prožimaju roditelje djeteta umrlog od raka (jer je, naravno, u Van Houtenovu trenutku sentimentalnosti prema preživjelome Gusu i bio ključ odlaska u Amsterdam).

 

Samo, odmaknimo se malo od slijeda zbivanja i promotrimo širu sliku. I Gus i Hazel Grace imaju roditelje koji ih iskreno vole i nastoje živjeti s činjenicom da bi svaki čas mogli izgubiti dijete: ali, ne, za suočavanje s boli nadživljavanja potomka potreban je susret s nekakvim čangrizavim piscem na suprotnoj strani oceana? Zašto točno? Jer, pazite, ovo je glavni narativni moment cijele priče – bez njega bi sve ostalo na druženju po kućama i crkvenim skupinama za samopomoć u anonimnoj američkoj suburbiji.

 

Fault in Our Stars 3Imajući u vidu samopromotivne sklonosti Johna Greena, kao i simptome njegova cinizma, ne mogu ne zaključiti da je lik Van Houtena unošenje autorova alter ega u priču samu: samo još jedna od strategija za uvlačenje pod kožu čitateljstva, jer sâm Green – koji tako dobro poznaje emocije i dubinu mladih – naspram Van Houtena djeluje utoliko bolje.

 

Odlazak u Amsterdam priči donosi još jedan moment, ganutljiv posjet kući Anne Frank, gdje se Hazel Grace usprkos razorenim plućima uspije popeti skroz na Annein tavan u metaforičkom prikazu snage koju joj je podarila ljubav prema Gusu. Cijelo vrijeme je prate riječi iz ”Dnevnika Anne Frank” s razglasa u kući-muzeju: ali ni Hazel Grace, ni Gus, ni Green ni trenutka ne mogu odvojiti za one kojima je ikad bilo teže od njih. Čak su i žrtve holokausta tu bitne samo u mjeri u kojoj osvjetljavaju tu najljubavniju ljubav pod kletim zvijezdama.

 

Dodiri sa stvarnošću ovdje se neprestano u potpunosti izbjegavaju – možda biste očekivali da suvremene protetičke noge, onkološki tretmani i prekooceanska putovanja imaju financijske posljedice po srednjoklasne obitelji u zemlji s najgorim zdravstvenim osiguranjem razvijenog svijeta, ali episkopalca Greena, kojeg je rad u crkvenoj skupini za samopomoć nadahnuo na pisanje knjige, za tu cijenu bolesti nimalo nije briga. Kao da Michael Moore nikad nije snimio ”Sicko”.

 

Fault in Our Stars 4Ako se do ovog trenutka čini da i sâm zvučim pomalo cinično, neka – strategije Johna Greena samo su dio šireg trenda u izdavaštvu za mlade, koji je tek ovim filmom zapljusnuo kinodvorane. Riječ je o novome pravcu u Young Adult literaturi (usput, nemamo hrvatski naziv za nju otkako smo zabranili pridjev “omladinski”) koji odbacuje natprirodno i fantastičko, sve one bajkovite elemente koji su se tinejdžerskoj publici donedavno servirali kao glavno jelo kroz vampire, čarobnjake i cijelu tu ekipu.

 

Taj New Adult namijenjen je klincima koji se osjećaju pametno kao da su već navršili dvadesetu i do neke mjere se temelji na eksploatiranju njihove suštinske potrebe za odraslošću kroz suočavanje s vlastitom smrtnošću – do poprilične mjere, zapravo, kad je već cijeli taj smjer New Adulta o ljubavnim jadima bolesne mladeži dobio priimak sick lit.

 

”Krive su zvijezde” najdoslovniji je proizvod cijeloga trenda – ni ozbiljno djelo o raku, ni ozbiljno djelo o ljubavi, nego tek povratak na suštinski melodramatsku sentimentalnost kakvu Hollywood nije vidio od ”Ljubavne priče” Arthura Hillera iz 1970., navodno omiljenog filma onog starog cmizdravca Richarda Nixona.

“Krive su zvijezde” najdoslovniji je proizvod cijeloga trenda “sick lit” priča za mlade – ni ozbiljno djelo o raku, ni ozbiljno djelo o ljubavi, nego tek povratak na suštinski melodramatsku sentimentalnost kakvu Hollywood nije vidio od “Ljubavne priče” Arthura Hillera

 

Samo, dok nam je ”Ljubavna priča” donijela klasične romantične citate poput “voljeti znači nikad ne morati reći da ti je žao”, ”Krive su zvijezde” upotpunjavaju ljubavni vokabular tek jezgrovitim izjavama kakva je “okej”, koliko god (izvorni) naslov knjige i filma citirao Shakespearea.

 

A to “okej” više će se nego vjerojatno odraziti na karijere dvoje mladih glumaca u ulogama Gusa i Hazel Grace. Ansel Elgort (okej, eto imena čudnijeg od “Augustus Waters”) ovim je filmom već postao Ryan O’Neal naših dana, pa čeka nekog novog Kubricka da ga povede pravim smjerom. (Ne treba gubiti nadu – čini se da je njegovom prethodniku Robertu Pattinsonu to pošlo za rukom kroz suradnju s Davidom Cronenbergom.)

 

Ali još i više se očekuje od njegove partnerice Shailene Woodley: spontano uvjerljiva, nenametljivo lijepa i upravo besprijekorno prikladna za projiciranje empatije Woodley je najveća zvijezda u usponu još od Jennifer Lawrence.

 

Ovo joj je, uostalom, drugi veliki hit ove sezone: već je ponijela glavnu ulogu u ”Različitoj”, novoj Young Adult franšizi iz naporednog trenda distopijske fantastike za mlade. Pa što ako je ondje Elgort glumio sporednu ulogu njezina brata? Pa to nijednom pametnom tinejdžeru neće smetati da ga ovdje prihvati kao ljubav njezina kletog života. Posve metaforički, to je okej.

Još tekstova ovog autora:

  • Preveliki da propadnu
  • Kralj. Blijedi Kralj.
  • Exsultate justi
  • Sila se nudi
  • Za Lisu
  • Exsultate justi
  • Uzurpiranje revolucije
  • Kralj. Blijedi Kralj.
  • Važno je imati žicu
  • Grimizna glina

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print
  • Email

Filed Under: CSI: MULTIPLEX Tagged With: Arthur Hiller, Augustus Waters, CSI, film, glumac, Hazel Grace, Hollywood, Isaac, John Green, Julija Roberts, komedija, Krive su zvijezde, melodrama, Multiplex, recenzija, Tyler Durden, Vladimir Cvetković-Sever

Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

OBAVEZNA LEKTIRA

Nepoznati odgovor na krize: ekofeminizam

Nepoznati odgovor na krize: ekofeminizam

Piše: Suzana Marjanić i Goran Đurđević

Ex libris D. Pilsel

Viktor Ivančić: Radnici i seljaci

Viktor Ivančić: Radnici i seljaci

Piše: Katarina Luketić

SCRIPTA MANENT

Kontroverze hrvatske povijesti 20. stoljeća

...

Ne reci da nemamo ništa

...

Bjeguni

...

Vladar sjena

...

Pavao

...

PROČITAJTE U TJEDNIKU NOVOSTI:

  1. Zagrebačka mjesta stradanja i otpora

    Zagrebačka mjesta stradanja i otpora

    nenad-jovanovic
  2. Povijesni kompromis

    Povijesni kompromis

    marinko-culic
  3. Aleksandar Vučić, najveći ikad

    Aleksandar Vučić, najveći ikad

    boris-dezulovic

Novosti | Arhiva

KRONIKA SNV-a

  1. Uređenje Dositejeve kuće u Plavnu

    Uređenje Dositejeve kuće u Plavnu

    anja-kozul
  2. Dom za “nevidljive”

    Dom za “nevidljive”

    paulina-arbutina
  3. Danju svinjac, noću smrzavanje

    Danju svinjac, noću smrzavanje

    vladimir-jurisic

Kronika SNV-a | Arhiva

SNV – VIJESTI I NAJAVE

  1. Otvorena Banijska kuća

    Otvorena Banijska kuća

    28.01.2021.
  2. Donacije za Banijce i Banijke pogođene potresom

    Donacije za Banijce i Banijke pogođene potresom

    05.01.2021.
  3. Važni kontakti za pomoć u okviru akcije “Banija je naša kuća”

    Važni kontakti za pomoć u okviru akcije “Banija je...

    05.01.2021.

SNV VIJESTI i NAJAVE | Arhiva

Drago Pilsel: Argentinski roman

Drago Pilsel: Argentinski roman

Partnerska organizacija:

SNV

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJA:

Večernji list Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2021 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju. Slažem se
loading Cancel
Post was not sent - check your email addresses!
Email check failed, please try again
Sorry, your blog cannot share posts by email.