autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 2. STRANA MOZGA
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DISIDENCIA CONTROLADA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • FILIPIKE
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • KULT NEREAGIRANJA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEVINOST BEZ ZAŠTITE
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OBADANJA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • PLUS ULTRA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • REI SOCIALIS
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SJEĆANJA
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • SVJETLOPIS
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Razumnost dvorskih luda: slučaj Zorana Milanovića

Autor: Davor Džalto / 16.02.2023.

Davor Džalto

U bogatom repertoaru hrišćanske hagiografije (biografija svetih) postoji i priča o svetom Genesiju. Priča kaže da je živeo u trećem veku, i da je bio rimski glumac (što se u ranohrišćansko vreme smatralo veoma nečasnim zanimanjem).

U jednoj pozorišnoj predstavi, čiji je cilj bio da ismeva hrišćanstvo, Genesije je glumeći, u svrhu parodije, da se krštava, doživeo istinsko preobraćenje i postao hrišćanin. Odbivši posle da se odrekne Hrista, bio je pogubljen.

Genesije je, dakle, pod maskom hrišćanina, postao hrišćanin i postradao kao mučenik za ”istinu” koju je spoznao na sceni, u kontekstu teatra. Realnost i drama (stradanja) se tako prepliću sa virtuelno realnim dramske forme, iz čega se rađa ”istina”, kako ona estetska, tako i edukativno-moralna, ali i metafizička.

Fastforward u godinu Gospodnju 2023.

U nedavnom obraćanju medijima (30. januara 2023. u Petrinji), predsednik Hrvatske Zoran Milanović je izrekao nekoliko stvari vrednih pažnje, upravo zbog njihovog ”jurodivog” karaktera, koje odstupaju od dominantnog medijskog i intelektualnog mainstreama unutar EU-a.

Milanović konstatuje da je HDZ napravio od ”nas” (nejasno je da li od države, državnog rukovodstva Hrvatske ili od svih građana) – klovnove:

”…dovedeni smo u status vazala, odnosno klauna u ovom cijelom međunarodnom poretku, u tom cirkusu. Ima tu neke artističke vrijednosti… Mi smo klaunovi, takvim nas je učinio HDZ. Međutim ne dam da budemo cirkuske pudlice. To je statusno pitanje. Klaunovi može. Klaun ima nevesele tužne oči, ali ima svoj psiho ustroj, iza toga se skriva nešto bogato. Pudlica je pudlica, cirkuska… To pokušavaju neki napraviti od nas.”

Nešto kasnije, referišući se na istu metaforu, Milanović kao da artikuliše i svoju ulogu. Budući da (Andrej) Plenković ”pokušava od nas [države] napraviti cirkuske pudlice”, Milanovićev odgovor je ”… ostanimo klauni. To je časna uloga. To je umjetnost”.

Ono što je ”znakovito” u ovom Milanovićevom govoru jeste ambivalentan status klovna. Milanović ga shvata gotovo kao tragičnu figuru, koja je tužna iako se od nje (u cirkusu) očekuje da zabavlja, ali koja uprkos ulozi koju igra ipak ima skriveni, dublji sadržaj. U tom smislu, klovn kao da u sebi objedinjuje ulogu (tragičnog) glumca i dvorske lude.

”Glumeći” (dakle odlazeći u prostor fikcije) klovn-glumac može predstaviti i izgovoriti ”istinu”, i može čak, poput Genesija, i sam doživeti preobražaj igrajući određenu ulogu, iako nije sa tom namerom preuzeo ulogu.

Ali kontekst Milanovićeve upotrebe pojma klovn takođe sugeriše i mogućnost da klovnove shvatimo ne samo kao cirkuske zabavljače već i specifičnije, kao dvorske lude, tj. kao legendarne zabavljače na kraljevskim dvorovima koji su, baš zato što su bili tu u ”neozbiljnoj” ulozi (u ”ozbiljnom” kontekstu dvora), imali privilegiju da saopšte vladaru ”istinu”, što drugi nisu smeli kako bi bili sigurni da će im glava ostati na ramenima.

Pri tome, obično su svi ti ”ozbiljni” dvorski konteksti zapravo pravi cirkusi, gde su vladari glavni cirkuzanti, dok su dvorske lude jedini tračak razuma u pomahnitalom političkom cirkusu.

Umesto da zadrži dostojanstvo klovna-dvorske lude, od Hrvatske, tj. njenog državnog rukovodstva, se očekuje da postane ”pudlica”, a Milanović otkriva i kontekst unutar kog pudlica treba da izvodi cirkuske tačke. Govoreći o ratu u Ukrajini, on kaže:

”Koji je cilj ovog rata? Je li to pobjeda protiv nuklearne super sile koja ratuje na svojoj granici u drugoj državi u koju je upala? Može li se takvu državu pobijediti konvencionalnim sredstvima? Koji je odgovor? … Kako je se može pobijediti? Tako da je se raskomada? Pa da onda u očaju ispali onih 6.000 glavica i glavuša nuklearnih koje ima i da onda svi idu doma plakat. Je li to rješenje? Dakle sve vrijeme tražim racionalan plan. (…) Tko plaća cijenu? Europa plaća cijenu. Amerika je plaća najmanje. (…) A Rusi? Računajte da je to njima kao [što bi Americi bili] Meksiko ili kao Kanada. (…) Od 2014. do 2022. mi gledamo kako netko provocira Rusiju s namjerom da ovaj rat izbije. I izbio je… Ajmo sad, koji je sad plan? (…) I vi me pitate koje je rješenje? Treba pitati Washington prije svega. Jer ja ga na ovaj način ne vidim. (…) Ovo je u određenoj mjeri duboko nemoralno što radimo kao kolektivni Zapad, koji u biti ne postoji. (…) Njemački tenkovi u Harkovu će dodatno homogenizirati Ruse… Ovo je politički neinteligentno.”

Milanović jasno uviđa da sve, ili bar velika većina država EU-a, plešu onako kako im to diktira imperijalni zapadni centar. Većina EU lidera, predsednika i premijera vlada, zbilja i nisu drugo do bizarne figure, koje zajedno sa poslušnim medijima i intelektualcima-cirkuzantima, dosledno i neumorno ponavljaju ustaljene mantre, praveći od evropskih zemalja i čitave EU, da se poslužim Milanovićevom metaforom, pudlice, a možda i samo puppets, koje se bez vođstva sa strane uopšte i ne mogu pokrenuti.

Milanović, dakle, pokušava za sebe, i političko rukovodstvo Hrvatske, izboriti ili odbraniti status cirkuzanta-dvorske lude. Ta luda će, istina, morati igrati neke uloge, ali će isto tako moći i izreći – ”istinu”.

Međutim, istinu nije nikad lako izreći, čak ni dvorskoj ludi, a posebno je to teško u savremenom globalnom cirkusu, koji ne samo da se sastoji od pudlica i lutaka, već se polako pretvara u cirkus-ludnicu:

”Vidimo u Europskom parlamentu da neki poljski i litvanski zastupnici… govore o dismemberment, o kidanju Rusije. Čujte, to je mahnito. To je manično-depresivno ponašanje. Mi i Srbi se nismo toliko mrzili. (…) To ludilo, ako mu ne možeš stati na kraj, treba se od njega maknuti, da ne pređe na tebe.”

U tom evropskom i globalnom cirkusu-ludnici, jedan visoko pozicionirani funkcioner, jedne od EU država, je svestan svoje uloge klovna-dvorske lude. Jer, kao i svi ”lideri” kolonija (što ne samo balkanske, već i najveći broj evropskih zamalja svakako jesu), koliko god delovali moćno i uticajno unutar kolonije, oni nisu drugo do ”pudlice” ili, u boljem slučaju, cirkuzanti-lude na imperijalnom dvoru.

Genijalnost ovih Milanovićih opaski se sastoji u tome što on svesno preuzima ulogu klovna-lude, i koristi je kao mogućnost da kaže istinu. Glumci-klovnovi-lude su pod maskom, i upravo im ta maska omogućuje da (pro)jave istinu.

I tako prisustvujemo jednom zaokretu dostojnom antičkih drama: predsednik-klovn-luda-koja-govori-istinu, stoji nasuprot ”slobodnim” i ”nezavisnim” mainstream medijima kao jednom od temelja ”demokratije”, iznoseći im – istinu. A istina, kao što znamo, može biti krajnje opasna.

 

MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN ILI PREKO PAYPAL-A. MOŽETE NAZVATI BROJ 060 866 660 / Tel.: 0,49€ (3,75 kn); Mob: 0,67€ (5,05 kn) po pozivu (PDV uključen) ILI POŠALJITE SMS PORUKU sadržaja PODRSKA na broj 667 667 / Cijena 0,82 € (6,20 kn). Operator usluge: Skynet Telekomunikacije d.o.o., info telefon: 01 55 77 555. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

  • Jovan D. Ziziulas (1931.-2023.): teologija ličnos(nos)ti
  • Opasno je ako nisi “naš” ili “njihov”
  • Nepristajanje na ucenu ”Fanar ili Moskva”
  • Imperijalni ratovi i ”nesvrstano” pravoslavlje
  • Noam Chomsky: SAD izdaje naređenja, a Evropa im se pokorava

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: PLUS ULTRA Tagged With: Andrej Plenković, cirkus, Davor Džalto, dvorska luda, EU, HDZ, klaun, Plus ultra, razum, Zoran Milanović

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

Drago Pilsel Argentinski roman

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJE:

Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2023 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT