autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 2. STRANA MOZGA
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DISIDENCIA CONTROLADA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • FILIPIKE
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • KULT NEREAGIRANJA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEVINOST BEZ ZAŠTITE
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OBADANJA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • PLUS ULTRA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • REI SOCIALIS
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SJEĆANJA
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • SVJETLOPIS
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Sarajevo – via COVID – Mariopulj

Autor: Gradimir Gojer / 24.06.2022.

Gradimir Gojer

Ušao sam u kuću. Mirisalo je na oradu. Lana je i večeras pripremila po mom ukusu. Raspremio sam današnje papire, na kojima su bile bilješke o tekstu koji moram pripremiti za narednu kolumnu, a potom sam namjeravao slasno objedovati.

Iz tanjira me mrtvilom negdanjeg oka promatrala riba, a na radiju virtuoz virtuoza Antonio Vivaldi. Prekida se glazbarenje gudačkog kvarteta. Počinju vijesti – novosti dana. Javljaju o napadu na Ukrajinu.

Razmišljam: tek sam nedavno došao iz Sarajeva, u kojem sam proveo doba paklenske opsade, pa onda vrijeme ”koronskih zamki”, došao u nove koronske užase, one beogradske… Sad eto stižu vijesti o agresiji.

Nervozno pokušavam promijeniti radijsku postaju, ali đavo mi ne da mira, vraćam se vijestima iz Donjecke oblasti… Novinar govori o kalibrima granata, tako mi poznatih iz sarajevskog pakla. Ne vjerujem što čujem. Niti mirisi mediteranskih začimbi ne mogu me vratiti u ambijent slasti…

Reagiram nervozno, redaju se informacije krvave zbilje. Da li je moguće da se sve ovo dešava, zar nismo krvava pirovanja dvadesetog stoljeća ostavili iza sebe? Lanina pitanja o mojoj odsutnosti prekida zvuk granate doletjele sa Trebevića… Uzalud navlačim stari dragi kaput na glavu, kao da će me on zaštititi…

A sa druge ležaljke u našem skloništu javljaju se, uglas, Biban i Zlaja i izgovaraju spasonosne riječi nade: ”Idemo praviti, baš ovdje u skloništu, sarajevski ratni teatar. Predstavama se suprotstaviti fašizmu brđana koji razaraju grad”.

Na ponovljeno Lanino pitanje o odsutnosti recitiram po sjećanju predratnu pjesmu Radovana Karadžića: ”Idemo u gradove da ubijamo gadove…”. Kaos koji nas danas oplavljuje preslik je te apokaliptične Karadžićeve vizije…

Ni orada lešo ni lavež dva susjedova meni draga psa ne odvajaju me od prizora jeze koju sam doživljavao pješačeći svaki dan tih mojih osam sarajevskih kilometara izbjegavajući tramvaj u nadi da će me zaobići taj prokleti COVID, koji mi je odnio i prijatelje, velikog glumca Dragana Jovičića i galeristu Izu i…

Odsutno mljackam najdražu mi ribu i razmišljam kako cigle dvije godine mijenjaju moje shvatanje svijeta… A ova treća, kao da mali Kairosov čuperak, za koji sam se valjda bio uhvatio učestvujući u osnivanju SARTR-a, poništava donoseći paklenske vijesti da je i danas u Beogradu preko 2.000 COVID pozitivnih.

A kako lučki ukrajinski grad Mariupulj nestaje pod granatama ruskog topništva, nervozu liječim prisjećajući se pjesme koju sam Lani posvetio u predvečerju apokalipsisa koronskoga:

Podsjeća na Gvadalkivir, Šanzelize
Podsjeća na smilje i bosilje baka
Naših, ali i na tvoj neponovljiv
Smijeh, koji nadu vraća u dobu beznađa.
Ruža iz tvog ružičnjaka ima tvoje oko,
Akvamarinski sjaj i tešku dramu samo
Nama znanu. Ruža iz tvog ružičnjaka
Miriše na sva nam ljeta prošla i dolazeća.

Idući uz samu ivicu ceste ponad Miljacke, a onkraj mosta Suade Dilberović i Olge Sučić, prvih civilnih žrtava agresije i opsade Sarajeva, pitam glumca Aliju Aljovića, kojeg nisam vidio od početka pandemije, da li su uopće svrhovite maske i sva ova moguća ograničenja, limiti i zabrane.

”Ovo ti je, Grada, neka malo ozbiljnija svjetska ujdurma, nije ni Bilu Gejtsu, u svemu ovome ‘maslo za ramazana’…”

”Nije, dobri Aljo, nije, ali preduraćemo valjda i ovaj belaj, kad smo četiri godine odolijevali četničiji, koja nas je morila glađu, žeđu, zimom, granatama i snajperima…”

Alija ubrza korak jer prolazimo pored skupine mladih Sarajki i Sarajlija, od kojih bukvalno nitko ne nosi masku. Ja, pak, od prvih uputstava epidemiologa ne skidam ovo čudo, koje je svijet unificirao krinkama ispod kojih teško razaznajem i najrođenije mi i najbliže…

Velim Aliji da sam, nažalost umjesto nekadašnje ovisnosti o Dostojevskom, Krleži i Jonesku postao zarobljenikom radijskih i televizijskih ”korona kronika”.

”Ja ti, moj Grada, bježim na planinu, na Igman u vikendicu, u Umoljane.”

Sumnjičavo vrtim glavom i savjetujem da ma kakva bila situacija, bolje se držati grada.

”Ne budali, prijatelju, ko da ova današnja medicina, pogotovo naša sarajevska, može ikoga spasiti od ove morije, kako Sidran s pravom nazva boleščinu koja pomori Sarajevo…”

Zgledamo se, beznadežno kraj ulaza u njegovu zgradu na Grbavici. Zvoni mi mobilni, javlja se redateljka Banović iz Zagreba: ”Živ si, to je najvažnije.” Odgovaram: ”Preživljavam,”

Asocijacija ide do jednog ratnoga ručka u opkoljenom Sarajevu. U podrumskom prostoru napretkovog kluba ”Lira”, kad je Franjo Topić, teolog, nazdravljao sa: ”Preživjeli!”

Kako tad, tako i sad, valja tek preživjeti, a poslije… Vidim koliko nam vrijede ti mobiteli: Eto, sad znam da je bar zasad i koleginica Banović dobro i zdravo…

U zvuku te male spravice, čijim smo sve više robovima, najčešće ne očekujem ništa dobro. Tako je prijatelj javio da je naš svijet prikraćen za još dva odličnika glume, Milana Laneta Gutovića i Mustafu Nadarevića…

Objed prestaje biti delicijskim ritualom; luna ponad Beograda kao da se pretvara u golemu suzu.

Suzimo i nas dvoje, jer u vremenu nevremena pomaže mi tek Njegoš: ”Šta je čovjek, a mora biti čovjek…”

Šutnja. Teška šekspirovska šutnja ispunjava noć.

Pričam sa Lanom o našem dragom prijatelju ambasadoru jugoslavenskom i bosanskohercegovačkom Nerkezu Arifhodžiću… Javio se naš Nerko iz Rima. Korona ga zarobila u vječnom gradu.

Zavidio sam Milošu Crnjanskom na njegovim vizitacijama rimskih lokaliteta, ali ovo Arifhodžićevo rimsko koronsko uzništvo ne sluti ničemu dobrom.

Ukrštaju se u predponoćnom satu puste Lipovice naša razmišljanja: kad li ćemo se opet sa Nerkom sjećati veličajne akvarelistike oca mu Fuada, čiji sarajevski motivi krase naš dom. Lana poznaje bílo mi i lirsko strunište…

U dom nam prodire sjeta Kemice Montena. Njegov gitaristički aranžman pjesme poznatih stihova ”…da ti roknu samo dvije, sve bi ti se samo kazalo…”.

Opet su nam suzne oči, a i kao da nas pjesma nastala u opkoljenom Sarajevu snaži… Odlazimo na počinak, u neizvjestan novi dan idemo, ljubavi.

Da li uopće itko danas misli o sutrašnjem danu? Da li moji prijatelji u Sarajevu, u neizvjesnosti da li će ih opet stići kaos ratnog plamena, bivaju imalo svjesniji da živimo vrijeme nesigurno, da se povijest grubo ponavlja?

Ne prihvatajući logiku ”bit će kako bude” promišljam što bi danas napisao Miroslav plemeniti Krleža… Ili bi i on zanijemio…

Naša šutnja osnažuje se našim beznadnim svakodnevljem.

Odlazim u svoju sobu i zagledam, po ne znam koji put, sliku Džeke Hodžića; ostaje mi da sam sebi dočaram autocitat:

U ramu crne slike
U toj crnini, sa traperica ostatkom
Crnim, čitao sam sudbe hude, u
Vremenu u kojem junačiti se znali 
Smo, u vremenu koje nas napušta,
Kojem ništa, baš ništa ne dugujemo.
Poput Poca i Lakija sami smo na
Putu crnom, kojim nas crni psi gone.

Slike iz Mariopulja rastvaraju kaos, krvavo svakodnevlje, koje sam već živio u Sarajevu. Budim se iz nesigurnog sna, sjećam se Titove ulice i leševa preko kojih sam morao preskakati da bih stigao do svog primjerka Oslobođenja u kojem su bile čitulje dragih mi ljudi.

Postao je taj Mariopulj mojom opsesijom. Napisao bih pjesmu o krvi ukrajinskoj, ali ne ide, pa ne ide… Sarajevski Mariopulj i mariopuljsko Sarajevo, sve je dijelom krvavoga kaleidoskopa.

Gasim svjetlo i tonem u nesanicu.

Kaos se nastavlja, a ja sanjam Kairosov čuperak.

 

UKOLIKO VAM SE TEKST DOPADA I VOLITE NEZAVISNO I KVALITETNO NOVINARSTVO, VI MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN ILI PREKO PAYPAL-A. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA I PRECIZNE UPUTE KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

  • Neprocjenjivo bogatstvo likovnih svetkovina Jagode Buić
  • Monsinjor Franjo Topić bio je i ostao jedinstvena osobnost
  • U dva vremena dva su bh ktitora ostavila iznimne zadužbine
  • Ovo je Balkan, draga
  • Makedonski teatar u znaku obitelji Stefanovski
  • Stoljetna misija nogometnih velikana Željezničara i Veleža
  • Kraljica od Dubrovnika
  • Povijesno i politički dragocjeni Đilasovi dnevnički zapisi
  • Dvodecenijska borba za ljudskost Svetlane Broz
  • Stoljeće ”Kuće na Obali” upisano u kulturnu mapu svijeta

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: DRITO! Tagged With: Drito, Gradimir Gojer, Mariupolj, Sarajevo, Ukrajina

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

Drago Pilsel Argentinski roman

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJE:

Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2023 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT