autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 2. STRANA MOZGA
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DISIDENCIA CONTROLADA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • FILIPIKE
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • KULT NEREAGIRANJA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEVINOST BEZ ZAŠTITE
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OBADANJA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • PLUS ULTRA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • REI SOCIALIS
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SJEĆANJA
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • SVJETLOPIS
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Škola diktatorskog smjera

Autor: Marijan Vogrinec / 20.01.2014. Leave a Comment

Kakva je uloga građana u demokratskoj državi? Osnovci i srednjoškolci s nastave građanskog odgoja i obrazovanja kao iz topa: “Brinuti se za svoje interese; poštivati vladine odluke; informirati se o društvenim zbivanjima.“ Samo 14 posto uzdanica demokracije znade točan odgovor: uloga građana u demokratskoj državi je nadziranje djelovanja vlasti!

 

Više je od grozne spoznaja da trećina učenika ne vidi diktaturu u opisu: ‘‘Vlast je u zemlji u rukama jedne osobe koja vlada uz pomoć policije i tajnih službi. Građani potvrđuju svoju ljubav i vjernost vođi tako što pjevaju pjesme njemu u čast.“

 

Nedvojbeno, katastrofalan rezultat iz osnove demokratske/građanske pismenosti u zemlji veličine pola Londona, koja se uporno u svijetu prenemaže svojom visokom demokratskom zauzetošću. Katastrofalno i za skupinu ”avangardnih” pripadnika stručnih i znanstvenih institucija te udruga tzv. civilnog društva, kojoj su osobito porasla pedagoška krila dolaskom Kukuriku koalicije na vlast. Napokon je dobila zeleno svjetlo in vivo iskušati sve svoje (pre)odgojiteljske zamisli u školskoj 2012./13. godini.

 

Katastrofalan je to rezultat i za Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta (MZOS) zajedno s ministrom Željkom Jovanovićem i njegovom Agencijom za odgoj i obrazovanje, koji su bili čvrsta logistika rečenoj skupini pod vodstvom prof. dr. sc. Vedrane Spajić-Vrkaš s Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu.

Istraživanje prvih postignuća u tom pedagoškom pokusu, predstavljeno ovih dana u Vukovaru na ”konferenciji potpore sustavnom i kvalitetnom uvođenju građanskog obrazovanja” pod proročanskim nazivom ”Znam, razmišljam, sudjelujem”, zlokobno odjekuje kao – ne znam, ne razmišljam, ne sudjelujem

 

Istraživanje prvih postignuća u tom pedagoškom pokusu, predstavljeno ovih dana u Vukovaru na ”konferenciji potpore sustavnom i kvalitetnom uvođenju građanskog obrazovanja” pod proročanskim nazivom ”Znam, razmišljam, sudjelujem”, zlokobno odjekuje kao – ne znam, ne razmišljam, ne sudjelujem.

 

Građanska je nastava pokazala kako se djeci i mladeži živo fućka za ”nadziranje djelovanja vlasti” kad iz osobnog iskustva bolje od svojih učitelja i prof. dr. sc. Vedrane Spajić-Vrkaš znaju kako već 23 godine ni sam Svevišnji nije kadar ”građanski nadzirati” hrvatsku vlast: desnu, lijevu ili udrobljeno miješanu!

 

Te mlade glave dnevno susreću tisuće depresivno razorenih ljudi na rubu gladi, bez posla, s blokiranim računima, pod ovrhama, otresite birokrate na svakom šalteru, ratne profitere, kriminalne gazde koji mrcvare roditelje kao u praskozorje industrijske revolucije, drogu i alkohol, jedva punoljetne vršnjake u bijesnim jurilicama…

 

Među tim jadom, koji je odavno tročetvrtinski zagazio u siromaštvo i beznađe, prepunio burze rada i stvorio sramotne gužve oko kontejnera sa smećem, nalaze i svoje roditelje, rođake, susjede… Sve te nesretne građane koji od danas do sutra balansiraju na samom rubu ljudskog dostojanstva ne šiša za suhu šljivu ni njihov vijećnik u mjesnom odboru, a kamoli politički posvećene glave s obiju strana Markova trga.

 

I onda će toj mladosti, još neiskvarenoj prepariranom demokracijom i utopističkim građanskim vrijednostima, već od pelena svjesnoj u kakvoj državi živi i s kim na vlasti ima posla, doći gospođa Spajić-Vrkaš sa svojim izvrsno plaćenim ”kozmopolitskim” društvom i docirati o građanskoj državi u kojoj je vlast samo servis za ostvarivanje narodne volje.

 

Dođe mu to kao nastava vjeronauka na kojoj časna sestra ne zna odgovoriti ni na mudra pitanja bistre dječice. ”Časna Jelena, vjerujem da je Bog stvorio i nas i sve oko nas, sve što postoji, ali – tko je stvorio Boga?” – pita sitna djevojčica s kikama a la Pipi Duga Čarapa, a lice časne vjeroučiteljice u hipu raspali neprirodna vatra: ”Djeco, uskoro će zvono! Pomolimo se prije kraja sata. Oče naš koji jesi na nebesima…”

Građanska je nastava pokazala kako se djeci i mladeži živo fućka za ”nadziranje djelovanja vlasti” kad iz osobnog iskustva bolje od svojih učitelja i prof. dr. sc. Vedrane Spajić-Vrkaš znaju kako već 23 godine ni sam Svevišnji nije kadar ”građanski nadzirati” hrvatsku vlast: desnu, lijevu ili udrobljeno miješanu!

 

Autor ovih redaka, ne budi zloguki prorok, lani je u velikoj analizi u dvotjedniku za kulturu Zarezu najavio pedagoški (i politički!) krah nastave građanskog (pre)odgoja, nad čijim se negativnim pokazateljima sada zgražaju i sami autori projekta. Ideja o građanskoj izobrazbi u školama, kao takva, nije nešto loše. Tu nastavu imaju mnoge zemlje u svijetu. Zašto je i Hrvatska ne bi opredmetila odgovarajućim kurikulom, ali na moderan način i ne, inatljivo, kao zamjenu za vjeronauk? Makar mu, realno, nije mjesto u svjetovnoj školi.

 

Korisnije je uvesti informatiku i engleski jezik od prvog razreda osmoljetke, a poslije religijsku kulturu kako bi i onima ”na kojima budućnost ostaje” bilo u životu sasvim prirodno što se razni ljudi mole ”raznim bogovima” u raznim hramovima. I što se neki uopće ne mole, i ne moraju ako neće. Iznimna je dragocjenost živjeti u miru i toleranciji, jer su različitosti bogatstvo, sreća ovog svijeta, a ne krimen zbog kojega treba mrziti drukčije od sebe i prolijevati krv kad se iz mraka oglasi ratna truba.

 

Građanska nastava nema naglasak na odgoju, nego na biflanju činjenica s jednog (lijevog!) ideološkog izvora. To ne smije u školama biti nastavni predmet kao matematika, fizika, biologija itd. koji će se za ocjenu austrougarski predavati ex cathedra, nego životni sadržaj za terensku nastavu radioničkog tipa.

 

Autori projekta uletjeli su s građanskim kurikulom u totalno nepripremljene škole, među učitelje deprimirane kresanjem plaća, svjetonazorski i politički podijeljene, bez metodičko-didaktičke potpore, priručnika i udžbenika, bez primjerene korelacije građanskog sa srodnim nastavnim predmetima i sl.

Autor ovih redaka, ne budi zloguki prorok, lani je u velikoj analizi u dvotjedniku za kulturu Zarezu najavio pedagoški (i politički!) krah nastave građanskog (pre)odgoja nad čijim se negativnim pokazateljima sada zgražaju i sami autori projekta. Ideja o građanskoj izobrazbi u školama, kao takva, nije nešto loše

 

Nastavnici nisu stručno pripremljeni za novi izazov, jer su trodnevni treninzi na Sljemenu i u Tuheljskim toplicama neodgovorna improvizacija. Gradivo nije primjereno učeničkoj dobi. Recimo, dijete po završetku četvrtog razreda osmoljetke mora znati najvažnije institucije lokalne vlasti i njihove ovlasti, što je potpuna glupost, jer se njihov ustroj često mijenja. To ne znaju ni mnogi njihovi učitelji niti trebaju znati. Još je veća budalaština tražiti od desetogodišnjaka da razumije značenje slobode mišljenja i izražavanja te opravdane razloge ograničenja te slobode. To je enigma i studentima filozofije i prava.

 

Dijete u četvrtom razredu morat će razumjeti da pripadnici različitih kultura mogu imati različite stavove o istoj temi. Ma, nije vrag! I tri Hrvata imaju bar sedam stavova o istoj temi, pa što!? Mališa mora znati i što je poduzetnost, razlikovati oblike poduzetnosti koji pridonose dobrobiti zajednice od onih koji joj štete. Sličnih bezvezarija ima još, pa bi skupina boljih psihijatara morala stati u zaštitu djece i mladeži prije njihova ulaska u takav građanski inkubator.

 

Na kraju sedmog razreda učenik mora poznavati Ustav! Zašto 13-godišnjak mora poznavati Ustav, a saborski zastupnik, pa čak i visoki državni dužnosnik ili šef velike političke stranke – ne mora!?

 

Svršeni osnovac mora znati i što je politička ideologija i opisati je kroz povijest, što je društvena isključenost i što je tržišno natjecanje te razlikovati njegove pozitivne i negativne strane. Njegov dvije godine stariji kolega, srednjoškolac, dobit će jedinicu, ako ne zna ovlasti Vijeća ministara EU-a, Europskog parlamenta, Europskog vijeća i Europske komisije, odnosno ne zna odrediti pojam i oblike kapitala, novca, ulogu banaka i kredita, pojam i svrhu burze, dionice i obveznice…

 

Među masno plaćene hrvatske europarlamentarce može, recimo, političarka koja ne zna ni engleski, ali adolescent ne može do pozitivne ocjene, ako naizust ne izrecitira samu Unijinu birokratsku dušu!

Autori projekta uletjeli su s građanskim kurikulom u totalno nepripremljene škole, među učitelje deprimirane kresanjem plaća, svjetonazorski i politički podijeljene, bez metodičko-didaktičke potpore, priručnika i udžbenika, bez primjerene korelacije građanskog sa srodnim nastavnim predmetima

 

Ministar Jovanović smatra građanski predmet ”jednim od najvažnijih događaja u mandatu ovog ministarstva”, jer će ”unaprijediti poduzetnički duh, razviti u djece bolje shvaćanje samoga sebe, ali i društva, bolje korištenje zakona te će se djeca već od osnovne škole educirati za borbu protiv korupcije”. Zar liječnik može vjerovati u takvo što!? Ravnatelj Agencije za odgoj i obrazovanje Vinko Filipović također je uoči uvođenja građanske nastave rekao da će se time ”eliminirati negativne pojavnosti u odnosu na uvažavanje različitosti i razvijati kod učenika samosvijest i odgovornost da budu odgovorni i aktivni sudionici društva”.

 

Sada Filipović opet valja nebuloze: ”Ne zabrinjava toliko što učenici ne poznaju osnovne pojmove što je građanin i demokracija, nego više to što naši mladi u temeljnim vrednotama, poput tolerancije i uvažavanja mišljenja drugih i tuđih vrednota, nisu na razini na kojoj bi trebali biti kao građani suvremene demokratske države.” Građanski (pre)odgoj ”promašio je ceo fudbal”!

 

A žali se i profesorica Spajić-Vrkaš: od 104 učenika četvrtog razreda pučke škole samo ih je šest znalo što znači biti građanin. Većina ih tvrdi da je to čovjek koji živi u gradu! Najnesnosnije škripi znanje iz politike i građanskih prava. Trećina učenika je čvrsto uvjerena da ljudska prava vjernika jamči – Biblija! Jedva svaki četvrti zna da se ljudska prava štite Ustavom.

 

Da se nije išlo grlom u jagode s pedagoški nedopečenim i lijevo ideološki prenapregnutim građanskim predmetom, prof. dr. sc. Vedrana Spajić-Vrkaš ne bi se danas imala petlje žaliti (komu?) da je samo ”10 posto nastavnika i profesora dobilo na fakultetima obrazovanje iz građanskog odgoja ili mirovnog obrazovanja, samo se trećina usavršavala bez ičije pomoći, a stručno i organizirano usavršavanje prošlo je samo 40 posto nastavnika”. Gospođa je to morala znati prije uvođenja kurikula, a ministar Jovanović nije ga smio dopustiti ni pokusno, jer nije bilo ni minimalnih uvjeta.

 

Desna politička opcija i ”Crkva u Hrvata”, koji su zbog svojih ideoloških i svjetonazorskih razloga otpočetka bili žestoko protiv građanske nastave – likuju: ”Ha, jesmo li vas upozoravali!? Eto vam sada.”

 

Francoise Sagan bi rekla: ”Dobar dan, tugo” i pobjegla glavom bez obzira i od škole u kojoj djeca uče biti diktatori i prije no što dorastu do pučkoškolske svjedodžbe i od zemlje u kojoj je takva škola moguća!

Još tekstova ovog autora:

  • Reži, ali ne meni!
  • Milanovićeva dupla mrena
  • Pazi desno, tigar!
  • Nehumani ZOR
  • Vlada u zmijskom gnijezdu
  • Predsjednički maraton
  • Spidermani u crnom

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: OSVRT Tagged With: autograf.hr, diktator, Hrvatska, London, Marijan Vogrinec, osvrt, Pipi Duga Čarapa, politika, škola, Tuheljske toplice, Ustav, Vedrana Spajić-Vrkaš, Vukovar, Zarez

Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

Drago Pilsel Argentinski roman

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJE:

Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2023 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT