autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 2. STRANA MOZGA
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DISIDENCIA CONTROLADA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • FILIPIKE
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEVINOST BEZ ZAŠTITE
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

”Smeh pod vešalima” – Radovanovićev udžbenik antifašizma

Autor: Gradimir Gojer / 08.02.2022.

Gradimir Gojer

Pisati danas o knjigama vrijedi samo u dva slučaja: kada autor prikaza knjigu doživi kao istinsko umjetničko djelo ili kada određena knjiga ima bitnoga utjecaja na moguću promjenu svijesti dok njen sadržaj ima katarzičnu ili iscjeliteljsku funkciju.

U slučaju nedavno publicirane knjige ”Smeh pod vešalima – Sve što ste želeli da ne znate o ratu na Kosovu” beogradskog uglednog novinara, dramaturga i scenariste Radeta Radovanovića, radi se upravo o ovom drugom.

Knjiga je to angažiranog spisateljstva, sva, cijelim svojim sadržajem upravljena logici kulture sjećanja i oponentna kulturi zaborava, koja nakon posljednjih ratova i raspada Jugoslavije postaje uobičajena, svjesno skrivajući tragične istine.

Rade Radovanović, kao ratni dopisnik Radija Slobodna Evropa, ”Smeh pod vešalima” koncipira jednim svojim tokom kao kroniku zločina koje su militarne i paramilitarne snage Slobodana Miloševića i njegovog političko-vojnog režima počinile nad kosovskim Albancima, a drugi tok vodi tragajući po civilnim i vojnim uzrocima narastanja neviđenog zla i ponašanjima njegovih protagonista, posebice njegovih ideologa.

Nalazeći snage, odvažnosti i spisateljskog umijeća u toj kavalkadi leševa, krvi i svekolike nesreće Radovanović uspijeva manirom vrsnog dramaturga stvoriti i nekoliko zaokruženih likova, a cjelokupno djelo prožeto je gotovo nestvarno tačnim portretom tadašnjeg ministra informiranja, a današnjim predsjednikom Srbije, Aleksandrom Vučićem.

”Smeh pod vešalima” trebalo bi da Vlada Srbije tiska u tiražu koji bi omogućio prije svega mladim generacijama Srbijanaca da se suoče s ispraznošću i lažima o srpskom junaštvu i ”nepobjedivosti”, da konačno otpočne temeljita denacifikacija srpskog društva i srpske države

U istovremenoj nakladi Most Art Jugoslavija iz Beograda, Kruzaka iz Zagreba i Botimet Koha iz Prištine pojavila se ova knjiga, sazdana na istini i dokumentu, ali, na svoj način, i autobiografska, koja čitatelje od prve do posljednje stranice drži u stanju istinske napetosti. Knjiga je to koja se lako ne ispušta iz ruku.

Što je u žanrovskom smislu Radovanovićevo djelo: kronika zločina, autobiografija, autobiografski roman ili sve to i dakako više?

NATO bombardiranje Srbije dato je, u krupnom planu, realno, viđenjem objektivnog radijskoga izvjestitelja, ali i intimistički kroz fini emotivni kaleidoskop obiteljskih zbitija u autorovom domu.

Fascinantna je filigranska mjera kojom Radovanović slika ubijanje kolega djelatnika RTS-a NATO-vim “tomahavcima” uz prisustvo zločinačke Miloševićeve vlasti, koja je svjesno žrtvovala sve TV djelatnike koji nisu imali JUL-ovske i SPS-ovske iskaznice, kao, uostalom, i uništavanje kineske ambasade…

Kolažiranje protjerivanja, ubijanja i pljačkanja nevinih civila kojima je jedini grijeh bio što su Albanci, s više nego moćno analitičko-psihološki slikanim predstavnicima zločinačke vlasti u rasponu od alkoholiziranih oficira do onih koji su bili sasvim blizu špica piramide Miloševićevog zločinačkog projekta.

Duboko me je potresao dijalog koji je Radovanović vodio s vozačem Aleksandra Vučića, ministra informiranja. Taj čovjek iz naroda, radikalski ostrašćen odlučio je, ako zapadnjaci okupiraju Srbiju, ubiti svojom rukom svoju djecu i sebe. Tužan je to odslik zabluda koje je crveno-crna koalicijska vlast ”sijala”.

Autorova dramaturško-scenaristička magija, kroz dijaloški besprijekorno artikuliranu formu uvjerljivo tka dramatiku dubokoga humaniteta.

Ironijsko, s nekom suptilnom distancom, je jedno od autorovih najubojitijih stilskih sredstava. Radovanović to čini gotovo poslovičnom lakoćom, što je odlika literarnog majstorstva.

Osobno nisam mogao objektivno prosuđivati prizore atentata na dragog prijatelja i velikog glumca Envera Petrovcija ili, pak, prikaze nedoumjevanja, strahovanja i svih iskušnja velikog scenografa Geroslava Zarića…

Znao je Radovanović da bílo iskrenosti, damare duboke ljudskosti velikih umjetnika dovede u fokus čitateljske pozornosti u djelu koje se bori za humanitet u vremenu zlotvora i njihovih zločina.

Najviše imponira autorovo naizmjenično govorenje, čas monološki, čas dijaloški, a posebno moćno, realno, rezonerski, mudro.

I zabrinutost pater familijasa i nježnost brižnoga oca sve se to miksa u ovoj moćnoj proznoj fakturi s golom suhoćom radijskoga reportera. Ratnog!

”Smeh pod vešalima” žanrovski i stilski ima momente istinske briljantnosti, ali ispred svega i iznad svega stoji moćni moralni profil novinara nepovijene kralježnice.

Zanimljiv je način na koji Radovanovć dokumentarno tačno i precizno donosi slike etničkog čišćenja, a potom to znalački kontekstira u prostor tadašnje europske i svjetske političke situacije, izvodeći, rjeđe kroz osobno promišljanje, a češće kroz dijaloge i monologe stvarnih likova, vrlo tačne zaključke u tom vremenu političkog nevremena.

Samosvjesno i bez dilema u vremenu beznađa autor će stvoriti čitav niz toliko dojmljivih prizora izvorne snage da se dokumentarno i autorski razvihoreno pripovijedanje amalgamiraju.

Meni, koji sam prošao četverogodišnju ”danteovštinu” sarajevske opsade, posebno su imponirale asocijacije i komparacije u odnosu na totalitarne prizore o kojima, kao lucidan promatrač i svjedok vremena, Radovanović meditira, gotovo bih kazao ”trećeplano”.

U istovremenoj nakladi Most Art Jugoslavija iz Beograda, Kruzaka iz Zagreba i Botimet Koha iz Prištine pojavila se ova knjiga, sazdana na istini i dokumentu, ali, na svoj način, i autobiografska, koja čitatelje od prve do posljednje stranice drži u stanju istinske napetosti. Knjiga je to koja se lako ne ispušta iz ruku

I slikanje ratne jeze pomiješane sa zdravim narodnim humorom u ambijentu novobeogradskih solitera pokazuje autora kao lucidnog ”bilježnika” surove stvarnosti.

”Smeh pod vešalima” trebalo bi da Vlada Srbije tiska u tiražu koji bi omogućio prije svega mladim generacijama Srbijanaca da se suoče s ispraznošću i lažima o srpskom junaštvu i ”nepobjedivosti”, da konačno otpočne temeljita denacifikacija srpskog društva i srpske države.

Svakako, Dragan Stojković, tihi i samozatajni nakladnik sa svojom izdavačkom kućom Most art Jugoslavija produciranjem knjige Radeta Radovanovića čini hrabar gest, na koji se, nažalost, ne odlučuju financijski, ali ne i programski moćnije izdavačke kuće.

Treba gajiti plemenitu nadu da će i knjižare iz Zagreba i Sarajeva, kao i suizdavači iz Prištine i Zagreba omogućiti da se što veći krug čitatelja upozna s ovim Radovanovićevim udžbenikom antifašizma.

A doba koje živimo na to nas obavezuje ako želimo da antifašistička misao, kojom obiluje ovo djelo, pobijedi mrak fašizacije koji je ponovo prekrio naše krajeve.

Knjiga na ponos autoru, ali i nakladnicima!

 

UKOLIKO VAM SE TEKST DOPADA I VOLITE NEZAVISNO I KVALITETNO NOVINARSTVO, VI MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN ILI PREKO PAYPAL-A. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA I PRECIZNE UPUTE KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

  • Sarajevo – via COVID – Mariopulj
  • Dvodecenijska borba za ljudskost Svetlane Broz
  • Stoljeće ”Kuće na Obali” upisano u kulturnu mapu svijeta
  • Neponovljivo teatarsko iskustvo iz sarajevskog ratnog pakla
  • Nadam se da će u BiH trijumfirati integralno bosanstvo
  • Matvejević između azila i egzila, ali nikada savijene kičme
  • Djelom personaža velikana gradimo mlade stvaraoce
  • Čovjek koji oponira brutalnostima doba koje (pre)življavamo
  • Čudna jada od mog rodnog Mostara
  • Odhodu gospari, a tko će sad komponirati i versovati šansone?

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: DRITO! Tagged With: Aleksandar Vučić, Drito, Gradimir Gojer, Kosovo, Rade Radovanović, Radio Slobodna Evropa, Slobodan Milošević, Smeh pod vešalima, udžbenik antifašizma

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

Drago Pilsel Argentinski roman

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJE:

Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2022 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT