autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 2. STRANA MOZGA
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DISIDENCIA CONTROLADA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • FILIPIKE
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KAVA BEZ ŠEĆERA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • KULT NEREAGIRANJA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEVINOST BEZ ZAŠTITE
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OBADANJA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • PLUS ULTRA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • REI SOCIALIS
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • SEL@M
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SJEĆANJA
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • SVJETLOPIS
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZLATNI REZ
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KNJIŽEVNE PUZZLE
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Socijalizam dolazi na biciklu

Autor: Entoni Šeperić / 13.06.2021. Leave a Comment

Entoni Šeperić

Entoni Šeperić

Čovjek na biciklu drukčija je vizija hominizacije. Često se o biciklu danas govori kao o alternativi konvencionalnom prometu, napose u našim velikim i prometno zagušenim urbanim središtima, ali to je – iako ne posve promašeno i neopravdano – naprosto krivo.

Naime, čak i najvećim sanjarima i zanesenjacima među nama biciklistima teško je zamisliti scenarij u kojemu bicikl odnosi prevagu i pobjedu u plemenitim ljudskim nastojanjima oko iznalaženja energetski učinkovitijega, pa time ujedno pravednijega i boljega, prijevoznog sredstva – jer čovjek, nerijetko i protiv svojega najboljega interesa, uvijek želi brže, više i jače – a bicikl nudi sve suprotno od toga.

Bicikl, međutim, ne postaje tek političkom temom u sve učestalijim raspravama i prijedlozima održivih i zelenih politika, o čemu će se svakako sve više raspravljati i u nas, već on zauzima i posve novo mjesto u antropologiji i filozofiji.

Djela nekih suvremenih autora, poput Marca Augéa ili Davida Le Bretona, svakako su dodatni razlog zbog kojega tvrdnje poput one iz prve rečenice ovoga teksta ne izgledaju ni redundantno ni pretenciozno.

Ubrzani tehnološki napredak i razvoj – kako piše Le Breton u uvodu svojoj knjizi En roue libre, toj svojevrsnoj sentimentalnoj odi biciklu – nesumnjivo je smanjio i ugrozio osjetnu i tjelesnu dimenziju našega iskustva.

Na posebnom je udaru upravo čovjekova mobilnost; naime, njegovo veličanstvo automobil – taj ”ugaoni kamen svakodnevice” i središnja os naših urbanih života – učinio je suvišnim samostalno kretanje za veliki broj naših suvremenika. Mogli bismo reći da nas je posvemašnje ubrzanje života učinilo takoreći – nepokretnima.

Ta druga Hrvatska, koja rijetko gostuje u večernjim terminima vijesti i nema svoje glasne tribune, divlja je, samoživa i daleko životnija od ove koja nam je znana. U njoj ljudske riječi vrijede upravo onako kako su i izgovorene: ako je odjeb, onda je odjeb; ako je radost, onda je radost

Kadgod mogu, putujem biciklom. Moje dosadašnje najdulje neprekinuto putovanje – od marokanskog Marakeša do Sidi R’bata, preko sjevernoafričkog planinskog masiva Atlas – trajalo je nekih sedam dana i iznosilo nešto više od 1.100 kilometara.

Također, sada već svakoga ljeta tradicionalno biciklom putujem na more, od Zagreba do Pelješca, a otkako bilježim prijeđene kilometre, već sam prešao udaljenost koja odgovara četvrtini duljine ekvatora, i ne kanim na tome stati.

To možda i ne izgleda mnogo, jer znam da postoje i daleko ozbiljniji biciklistički avanturisti od mene, ali čini mi se da zbog proživljenoga znam ponešto o biciklu i putovanjima.

Svoja zapažanja i spoznaje uvijek rado bilježim, što je znano i što većinom uveseljava moje prijatelje i poznanike s Facebooka, gdje često objavljujem svoje kratke putopisne crtice popraćene fotografijama i vlastitim zapažanjima iz susreta s različitim mjestima i ljudima.

Ali bicikl nije samo prometalo, već i oruđe samospoznaje i – čvrsto stojim kod te tvrdnje – jedan od najboljih alata socijalizacije. Na biciklu sam spoznao neke od najdubljih, ali jednako tako i najneugodnijih istina o samome sebi i svijetu u kojem živim.

Zahvaljujući biciklu, vidio sam i upoznao mjesta za koja nisam ni slutio da postoje, upoznao i drugovao s ljudima s kojima sam se smijao i s kojima sam plakao.

Bicikl me je poučavao poniznosti i strpljenju, daleko bolje i učinkovitije od bilo kojega samostana ili najskrušenije molitve, a putujući njime upoznao sam iznimno velike i značajne ljude, koji su redovito bili od onih malenih i najmanjih – koji na ovome svijetu nemaju ni kučeta ni mačeta, i za kojima se nitko neće ni osvrnuti jednom kada s njega odu, jer gotovo da nitko osim njih i nije svjestan njihova skromnoga postojanja.

Primjerice, nedaleko od manastira Rmanj kod Martina Broda, upoznao sam jednu predivnu žensku osobu. Nikada ne bih ni spomenuo da je Srpkinja, kada to za njezinu priču ne bi bilo od posebne i simbolične važnosti.

Naime, njezinog su supruga u minulome ratu pogubili Muslimani iz Velike Kladuše, iz kraja odakle je rođenjem i moj rahmetli djed Hasan, ali se ona nakon rata zagledala i zaljubila u jednoga udovca iz Cazina, po nesreći ili kismetu Bošnjaka, muslimana.

Pristojno me u svom domu pogostila, nahranila i napojila – a sve bez ijednoga dinara naknade! – poučivši me pritom i jednoj od najvećih životnih tajni i istina: ”Nije ti, moj sine, proklet onaj koji zulum iz neznanja čini, nego onaj kojemu je zlo u srcu i koji iz njega ne voli!” A ona svoju ljubav živi tiho, nenametljivo i bez himbe, baš kako ljubavi i dolikuje.

Ili, na polomljenoj klupi pred obnovljenom školom u srušenom selu Crni Lug, nedaleko od Bosanskog Grahova u pravcu Livna, kratio sam očaj i glad jednom pregrijanom konzervom tunjevine, kada mi je prišao Radovan – nazovimo ga zasad tako – i s neopisivom sjetom u očima pojašnjavao apsurd svijeta i zbivanja u kojemu se zatekao.

Naime, otkrio mi je kako je škola ispred koje sjedimo nakon rata obnovljena sredstvima Norveškoga vijeća za izbjeglice, ali da osim njega u selu nema niti jedne žive duše, nekmoli djeteta, i da škola služi samo kao izborno mjesto svake četiri godine.

”Dugo ti je ona bila i minovana. Ali unilazim ja anamo svakije drugi dan, otvorim malo prozore… i tako, puštam zrak da uniđe”. Kada ga priupitah zašto to čini, zagledao se u mene kao da ga pitam najveću moguću besmislicu. ”Kako, bolan, zašto? Ama, ako sjutra onde uniđu djeca, neću da ih smlati memla i ružan zrak!”

Iz toga sam naučio da smisao ljudskom djelovanju ne daju izvanjske okolnosti, već samo i jedino unutrašnji poriv; dobro je činiti dobro upravo onda, a možda i najviše onda, kada to nema nikakvog smisla.

Ili, pak, u jednoj kazbi nedaleko od Ouarzazatea u Maroku, upoznao sam berberskoga dječaka Iddera. Stajao je preda mnom s nebeski plavim očima, musav od pijeska i devina mlijeka. Netremice je gledao u moj bicikl i u moju smiješnu, pripijenu odjeću, kao da sam se upravo sada spustio s neke druge planete, dok je desnom rukom spretno vrtio šareni zvrk ovješen o koncu.

Dugo nismo mogli uspostaviti nikakvu smislenu komunikaciju (ja nisam znao ni berberski ni francuski, a on niti riječi engleskoga), a onda je među mojim stvarima ugledao i plavu putovnicu sa šahovnicom.

Licem mu se odmah rastegnuo ogroman i iskren osmijeh, upravo onakav kakav imaju samo šestogodišnjaci, a on je veselo i u sav glas povikao: ”Luka Modrić, Luka Modrić! Real Madrid!”

Činjenica da i najmanje dijete iz marokanske zabiti, koje možda ne zna ni za sladoled ni za čokoladu, savršeno funkcionira na univerzalnoj valuti nogometa ujedno me i prestravila i razgalila…

Mnogo je takvih i sličnih trenutaka ostalo upamćeno i nezabilježeno. Da nije bilo bicikla, vjerojatno ih nikada ne bih doživio, niti bih o njima mogao pripovijedati.

Za razliku od putovanja automobilom ili nekim drugim oblikom prijevoza, bicikl čovjeka usporava i vraća neposrednost perspektivi.

Čovjek na biciklu drukčija je vizija hominizacije. Često se o biciklu danas govori kao o alternativi konvencionalnom prometu, napose u našim velikim i prometno zagušenim urbanim središtima, ali to je – iako ne posve promašeno i neopravdano – naprosto krivo

Zato sam i napisao da je čovjek na biciklu drukčija vizija hominizacije. Jer, osim hodanja (koje je također oblik samostalnog kretanja u prostoru), samo bicikl nudi mogućnost slobodnog zastajanja; možeš stati gdje i kada ti je volja, iskoristiti trenutak kako bi uživao u rijetkom prizoru, ili razmijenio pokoju riječ s ljudima koje susrećeš.

Jednom sam se poigrao riječima i napisao da nemam ”otadžbinu” nego ”kotadžbinu”, misleći pritom na doživljaj vlastitoga porijekla i pripadanja, odnosno iskustva koje mi je podareno zahvaljujući putovanju biciklom.

U vremenu i ne baš toliko puzećega nacionalizma, a naročito na ovim našim stranama, putovanje biciklom je i svojevrsni kontrakulturni fenomen, jer putnika-namjernika približuje i otvara za susret s drugima i drukčijima, poučava suosjećanju i razumijevanju za njihove životne probleme i izazove.

Budući da je jedino čistoga srca moguće putovati i susretati se s ljudima, nije slučajno da sve svjetske religije i svjetonazori upravo cijene milosrdnost iskazanu putnicima. Putnik je slika Boga koji nam dolazi ususret.

Naime, Abraham i Sara – koji također bijahu putnici – kod hrasta Mamre sretoše trojicu tajanstvenih posjetitelja, koji im obznaniše da će postati roditeljima unatoč starosti i obamrlosti tijela (Post 18).

Istinska sreća stoga je uvijek posljedica susreta, pa ne iznenađuje da je i u našim slavenskim jezicima pojam ”sreća” tako usko i korijenski vezan sa susretanjem. Jer sretan je samo onaj koji susreće. Možda je i u nedostatku susretanja upravo jedan od razloga zbog kojih smo tako duboko i okorjelo nesretni?

Jedan od razloga zbog kojih sam htio napisati nekoliko riječi o biciklu krije se i u prošlotjednom Svjetskom danu bicikla (3. lipnja), što ga je Opća skupština Ujedinjenih naroda proglasila u travnju 2018. godine kako bi istaknula ”jedinstvenost, dugovječnost i svestranost bicikla, koji se koristi već dva stoljeća kao jednostavno, pristupačno, pouzdano, čisto i ekološki održivo prijevozno sredstvo”.

Iz prigodne poruke generalnog sekretara Antónia Guterresa ističe se kako je bicikl simbol istinskog ljudskog napretka, jer ”(promiče) toleranciju, uzajamno razumijevanje i poštovanje i (olakšava) socijalnu uključenost i kulturu mira”. Bicikl je nadalje i ”simbol održivog prometa, prenosi pozitivnu poruku za poticanje održive potrošnje i proizvodnje, te pozitivno utječe na klimu”.

Tim riječima bih još svakako htio pridodati i onaj proročki epigraf Ivana Illicha, pretpostavljen njegovu (tada ali i sada) iznimno aktualnom eseju ”Energija i pravednost”, što ga je još 1973. godine objavio u pariškom Mondu.

Naime, pripovijedajući o nadolazećoj energetskoj krizi, koju je on još tih godina vidio jasno kao damaščansko sunce, svome je eseju superponirao izrijek Joséa Antonia Viera-Galloa, katoličkog socijalista i političara, kojega je kao jednoga od rijetkih suradnika Salvadora Allendea posredstvom ondašnjega apostolskog nuncija Angela Sodana (sjećate li se još međunarodnoga priznanja Hrvatske?) sklonio u Vatikan od Pinocheta.

Pod utjecajem Illichevih misli, Viera-Gallo napisao je 1972. kraći članak za čileanski dnevni list La Tercera, zagovarajući pritom tezu da je velika brzina automobila u suprotnosti s principom jednakoga prava na pristupačnost za sve, osim ako se sredstva javnoga prijevoza ne unaprijede.

Urednik je tome dao naslov: El socialismo sólo puede llegar en bicicleta (Socijalizam može doći jedino na biciklu), pa je u tom obliku završio i u ”Oksfordskom rječniku suvremenih citata”. Habent sua fata libelli.

Pa ipak, kada već spominjem Illicha, vjerojatno najdojmljiviji i osobno najutjecajniji zapis o biciklu što sam ga ikada pročitao potječe iz njegove višestruko zanimljive zbirke od pet eseja Toward a History of Needs, a koja obuhvaća i već spomenuti esej ”Energija i pravednost”.

U dijelu u kojem govori o biciklu i izumu kugličnoga ležaja, Illich piše iznimno strastveno i znalački:

”Kuglični ležaj nagovijestio je istinsku krizu, istinski politički izbor. Stvorio je mogućnost između veće slobode u kapitalu i veće brzine. Ležaj je jednako temeljni sastojak dvije nove vrste kretanja, koje simboliziraju bicikl i automobil. Bicikl je podigao čovjekovu auto-mobilnost u novi poredak, izvan kojeg napredak teoretski nije moguć. Suprotno tome, pojedinačna ubrzavajuća kapsula (= automobil, E. Š.) omogućila je društvima da se uključe u ritual progresivne paralizirajuće brzine”.

Sudjelovanjem u tom ritualu progresivne paralizirajuće brzine – složio bi se s tim i David Le Breton – čovjek zapravo osakaćuje i sputava, a ne unaprjeđuje vlastitu osjetnu i tjelesnu dimenziju.

”Bicikli omogućuju ljudima”, piše nadalje Illich, ”brže kretanje bez zauzimanja značajnih količina oskudnog prostora, energije ili vremena. (…) Svako povećanje motorizirane brzine stvara nove zahtjeve za prostorom i vremenom.

Upotreba bicikla je samo-ograničavajuća. Ona omogućuje ljudima da stvore novi odnos između svog životnog prostora i svog životnog vremena, između svog teritorija i pulsa svog bića, bez uništavanja njihove naslijeđene ravnoteže.

Prednosti suvremenog prometa s vlastitim pogonom su očite i zanemarene. Tvrdi se da se bolji promet odvija brže, ali to nikada nije dokazano. Prije nego što zatraže od ljudi da to plate, oni koji predlažu ubrzanje trebaju pokušati prikazati dokaze za svoju tvrdnju”.

Bilo kako bilo, ja sam i ove godine proslavio Svjetski dan bicikla onako kako i pristoji – na biciklu. Naime, nakon što sam toga jutra ispekao kruh za svoju obitelj, zaputio sam se preko savskog nasipa i Hrvatske bratske zajednice do pothodnika iza Lisinskog.

Na posebnom je udaru upravo čovjekova mobilnost; naime, njegovo veličanstvo automobil – taj ”ugaoni kamen svakodnevice” i središnja os naših urbanih života – učinio je suvišnim samostalno kretanje za veliki broj naših suvremenika. Mogli bismo reći da nas je posvemašnje ubrzanje života učinilo takoreći – nepokretnima

Zagreb je bio snen. Spajalo se. Ispred gradskog Poglavarstva željno se čekala primopredaja gradskih ključeva i kase nakon dovršenih izbora.

Na Glavnom kolodvoru sam se ukrcao na vlak za Rijeku, ali sam išao samo do Fužina, jer mi je nakana bila u dva dana prijeći od Fužina, preko Jelenja, Crnoga Luga, Risnjaka, Broda na Kupi, Severina na Kupi, Ogulina, Bosiljeva, Karlovca, Pisarovine, pa sve do Zagreba. To je nekih 220 kilometara unutar dva dana.

Kao i mnogo puta ranije, i ovaj put sam se osvjedočio u fenomen paralelnih svjetova, koji supostoje i koji nisu međusobno sumjerljivi i konkurentni, ali koje nije moguće upoznati drukčije osim na biciklu.

Cijelim putem sam razmišljao upravo o fenomenu dvije Hrvatske: jednoj koja je vidljiva, bučna, turistički i medijski sveprisutna, i jednoj koja je mahom nevidljiva, tiha, nenametljiva, zaboravljena i daleka.

Ta druga Hrvatska, koja rijetko gostuje u večernjim terminima vijesti i nema svoje glasne tribune, divlja je, samoživa i daleko životnija od ove koja nam je znana. U njoj ljudske riječi vrijede upravo onako kako su i izgovorene: ako je odjeb, onda je odjeb; ako je radost, onda je radost…

E, upravo takvu sam Hrvatsku otkrio u ta dva dana.

U grad sam se vratio preko Brezovice i Remetinca. Nisam vidio lica s naslovnica, ali sam na silasku s Jadranskog mosta s teškoćom spustio bicikl niz stepenište.

Naime, grad je pomoćne kanalice za bicikle postavio jedino na ulasku, ali ne i na silasku s Jadranskoga mosta. Vjerojatno se smatralo da ljudi iz Novog Zagreba biciklima dolaze skočiti u Savu. I više se ne vraćaju.

 

UKOLIKO VAM SE TEKST DOPADA I VOLITE NEZAVISNO I KVALITETNO NOVINARSTVO, VI MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN, PREKO PAYPAL-A, POZIVOM NA BROJ 060 800 333 ILI SLANJEM SMS PORUKE NA 647647 UZ KLJUČNU RIJEČ DEMOS. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA I PRECIZNE UPUTE KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

  • Savezništvo teologa u papru
  • Braćo i sestre Bosanci: Srdite se, ali ne griješite!
  • Noć gučogorskog Božića u kojoj se za mene rodio Isus
  • Opet ćemo zajedno gledati sunce
  • Sram kao tajna razdvojenog čovjeka
  • Jesmo li postali besramni? Osobne crtice i zapisi o sramu
  • Blokada crne singerice i ustaški feder u madracu
  • Svjedočimo fanatizam istinoljubivosti
  • Isuse iz Nazareta, jesi li za ili protiv COVID potvrda?
  • Krist na dopunskoj nastavi kod kršćanskih fundamentalista

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: INTER(N)ALIA Tagged With: bicikl, Entoni Šeperić, Hrvatska, Inter(n)alia, Marakeš, Pelješac, socijalizam, Zagreb

Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

Drago Pilsel Argentinski roman

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2023 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT