autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 2. STRANA MOZGA
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DISIDENCIA CONTROLADA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • FILIPIKE
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • KULT NEREAGIRANJA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEVINOST BEZ ZAŠTITE
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OBADANJA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • PLUS ULTRA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • REI SOCIALIS
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SJEĆANJA
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • SVJETLOPIS
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Što hrvatsko društvo može naučiti od Branka Roglića

Autor: Marko Biočina / 12.07.2019. 1 Comment

Marko Biočina

Marko Biočina

Praktički nema značajnijeg svjetskog tiskanog medija koji opširnim tekstom nije popratio smrt legendarnog američkog menadžera Leeja Iacocce. I s dobrim razlogom. Puno desetljeće i pol, od druge polovice sedamdesetih do početka devedesetih, Iacocca je bio vjerojatno najpoznatiji američki – a time i svjetski – poslovni lider.

Jedini čovjek u povijesti koji je vodio dva od tri velika igrača američke autoindustrije (Ford i Chrysler), glasan, neobuzdan, nagao, beskrupulozno efikasan i bezrezervno posvećen prodaji, Iacocca je stekao status svojevrsnog kalupa po kojem su kaljeni vodeći ljudi američkih korporacija krajem 20. stoljeća – sve do pojave introvertiranih geekova na čelu tehnoloških kompanija poniklih u garažama Silicijske doline.

Red, rad, štedljivost, efikasnost, fokus na stvaranje dodatne vrijednosti i život unutar okvira financijske realnosti

Iako su društvene i tehnološke promjene u jednom trenutku Iacoccu učinile svojevrsnim fosilom svijeta koji nestaje, a neki njegovi stavovi – poput žestokog protivljenja regulativi za smanjenje emisija ispušnih plinova u okoliš – postali učestalo citirani primjeri za ilustraciju navodne društvene štetnosti “big businessa”, taj binarni crno-bijeli model previše je banalan za povijesno vrednovanje čovjeka kakav je bio Lee Iacocca.

Naime, nema puno ljudi koji su u istom trenutku bili produkt vremena u kojem su živjeli, ali i imali priliku svojim djelovanjem oblikovati to isto vrijeme.

Iacocca je u tome neosporno uspio, barem u onoj mjeri u kojoj veliki i karizmatični ljudi utječu na kulturu društvenog sektora u kojem djeluju, a te promjene onda potiču i promjene na razini cjelokupnog društva.

Bez obzira na povijesne zablude koje je imao – poput sustavnog ignoriranja pitanja sigurnosti osobnih automobila – Iacoccino upravljanje u tada krunskom sektoru najveće svjetske ekonomije ostavilo je vrlo prepoznatljivu ostavštinu: izravni “no-nonsense” stil komunikacije, metikuloznu posvećenost proučavanju preferencija potrošača i fokus na operativnu efikasnost.

Te postavke ugrađene u bazični kod američkog gospodarstva značajno su pomogle uspjehu tamošnjih kompanija tijekom sljedećih desetljeća, ali na određeni način reafirmirale poduzetni, proaktivni duh kao jednu od temeljnih komponenti famoznih “američkih vrijednosti”.

Amerikanci, stoga, imaju razloga u trenutku smrti Leeja Iacocce pisati duge hvalospjeve. Hrvatima, pak, to je samo povod da se zapitaju o tome kakav je utjecaj koji ovdašnji poslovni lideri imaju na društvo u kojemu žive i posluju.

Puno desetljeće i pol, od druge polovice sedamdesetih do početka devedesetih, Iacocca je bio vjerojatno najpoznatiji američki – a time i svjetski – poslovni lider

U tjednu kad je Lee Iacocca preminuo, kompanija jednog ovdašnjeg velikog poslovnog lidera objavila je dovršetak transakcije kojom će učvrstiti poziciju tržišnog lidera u jednoj važnoj djelatnosti na području gdje posluje. Taj poslovni lider zove se Branko Roglić, transakcija je preuzimanje većinskog vlasništva u rumunjskoj tvrtki Interbrands, a pozicija je status najvećeg distributera robe široke potrošnje u srednjoj i istočnoj Europi.

Pod Roglićevim vodstvom Orbico je iz male Hrvatske izrastao u kompaniju s poslovanjem u 20 europskih zemalja, oko 8 tisuća zaposlenih, oko dvije milijarde eura prihoda i poslovnim partnerima iz reda najvećih svjetskih korporacija.

Te su brojke više-manje dobro poznate, no ono što valja uvijek iznova naglašavati jest činjenica da se Roglićev uspjeh nije temeljio na nekoj jedinstvenoj komparativnoj prednosti koju je njegova tvrtka u startu mogla imati nad konkurencijom, primjerice poput velikog domaćeg tržišta ili jakih domicilnih partnera. Upravo suprotno.

U brutalno kompetitivnom i kompleksnom biznisu distribucije, gdje se profitne marže gotovo mjere u promilima, poslujući s multinacionalnim igračima čiji je jedini sentiment onaj prema dobivenom omjeru cijene i kvalitete, Roglić se pokazao naprosto uspješnijim od regionalnih konkurenata, postupno preuzimajući distribucijske lance na njihovim domicilnim tržištima.

Poslovna filozofija na kojoj se taj uspjeh temeljio također je relativno dobro poznata – red, rad, štedljivost, efikasnost, fokus na stvaranje dodatne vrijednosti i život unutar okvira financijske realnosti.

I karakterno i po načelima svog poslovanja Branko Roglić umnogome je drukčiji od Leeja Iacocce, ali utjecaj njegovih vrijednosti na poslovnu, pa i društvenu kulturu zemlje u kojoj radi ne bi trebao biti ništa manji. Niti je to jedina usporedba.

Pod Roglićevim vodstvom Orbico je iz male Hrvatske izrastao u kompaniju s poslovanjem u 20 europskih zemalja, oko 8 tisuća zaposlenih, oko dvije milijarde eura prihoda i poslovnim partnerima iz reda najvećih svjetskih korporacija

Poznat je utjecaj filozofije štedljivosti koju su braća Karl i Theo Albrecht ugradili u poslovni model svog lanca supermarketa Aldi na razvoj “mentaliteta nerasipnosti” koji je, pak, neodvojivi dio ekonomskog uspjeha poslijeratne Njemačke. Pa ipak, u Hrvatskoj se i dalje stječe dojam da je Roglićev model racionalnosti, stabilnosti i polaganog uspona u sjeni megalomanskih planova, brze zarade i glamurizacije bogatstva – dominantne doktrine hrvatske tranzicije koja je preživjela čak i imploziju vlastitog korifeja Ivice Todorića.

Društvo nije kompanija i bilo bi pogrešno njime upravljati kao da jest, ali bazične vrijednosti koje su neku kompaniju učinile uspješnom mogu biti i putokaz za cijelo društvo.

Vrlo jasna poslovna ostavština Branka Roglića bit će Orbico Grupa. Roglićeva društvena ostavština, pak, mogla bi biti sadržana u nekim novim orbico grupama, nekih novih poduzetnika i menadžera, inspiriranih njegovim uspjehom sazdanim na njegovoj filozofiji i vrijednostima. Tek to bi bila istinska tranzicija hrvatskoga gospodarstva.

(Prenosimo s portala Jutarnjeg lista).

 

UKOLIKO VAM SE TEKST DOPADA I VOLITE NEZAVISNO I KVALITETNO NOVINARSTVO, VI MOŽETE PODRŽATI PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ ŽIRO RAČUN: HR8923600001102715720, POZIVOM NA BROJ 060 800 333 ILI SLANJEM SMS PORUKE NA 647647 UZ KLJUČNU RIJEČ DEMOS. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA O RAČUNU KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

  • Pristajući na HDZ-ov diskurs, ljevica je već izgubila izbore
  • Za Vladu bi ovo mogao biti samo kraj početka problema
  • Treba se doista zapitati je li Domovinski rat završio
  • Za koju se funkciju, zapravo, natječe Miroslav Škoro?
  • Živi zid: antisistemska stranka sistemskih lažova
  • Klijentelizam ostaje sve dok se ne iskorijeni u HDZ-u
  • Zašto ću glasati protiv ako se održi sindikalni referendum
  • Ignoriranjem novinara premijer će problem učiniti još većim
  • Nabava aviona je propala. Hoće li Krstičević postupiti časno?
  • Ćaskanje s desnim radikalima moglo bi skupo doći KGK

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: OSVRT Tagged With: Branko Roglić, Iacocca, Marko Biočina, Orbico

Comments

  1. Marijan Paštrović says

    12.07.2019. at 13:03

    Ja sam bivši zaposlenik Orbica tako da znam iz prve ruke kako funkcionira ta formula štedljivosti, i putem toga postizanja uspjeha; daj dostavljaču 3800 kn plaću(koji je budimo realni stup tvrtke, samo tko za takve danas u ovom feudalizmu mari), a menadžment plati da te glava zaboli, i onda takav model prenesimo na upravljanje društvom. Ma dajte molim vas gospodine Bioćina, pa zar to nije licemjerno?!

    Log in to Reply

Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

Drago Pilsel Argentinski roman

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJE:

Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2023 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT