autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 2. STRANA MOZGA
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DISIDENCIA CONTROLADA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • FILIPIKE
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEVINOST BEZ ZAŠTITE
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OBADANJA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • PLUS ULTRA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • REI SOCIALIS
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SJEĆANJA
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • SVJETLOPIS
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Stoljeće ”Kuće na Obali” upisano u kulturnu mapu svijeta

Autor: Gradimir Gojer / 30.05.2022.

Gradimir Gojer

Nastupi histrionskih i bufonjerskih trupa diljem negdanje bosanske države, obično na dvorovima kraljeva bosanske dinastije, rjeđe za puk na trgovima, bili su dalekim pretečama organiziranog, da ne kažem institucionalnog teatarskog djelovanja.

Ako se, pak, razmotre detaljnije povjesnice kazališta od najstarijih doba, osobito u vremenima bosanskoga srednjovjekovlja, naići ćemo na jedinstvenu pojavu glumca, koji je ujedno bio i redateljem histriona mrvca.

Ne treba zanemariti niti teatarske putujuće družine koje su dolazile iz susjednih zemalja, Srbije i Hrvatske, da bi na bosanskohercegovačkom tlu davali svoje predstave, nerijetko začinjene pjevanjem i pucanjem, što je narod iznimno volio…

Godine 1921. počinje teatarska djelatnost institucionalnog tipa, kada u negdanjem austrougarskom zdanju Hern kluba biva konstituirano najznačajnije bosanskohercegovačko teatarsko jezgro. Najprije samo i isključivo kao dramsko kazalište, a potom i teatarski organizam koji je uključivao i glazbene vrste teatrovanja, dakle operu i balet…

Prve godine djelovanja popularne Talijine ”Kuće na Obali” u Sarajevu proteklo je u apsolutnoj amblematskoj osobnosti najvećega komediografa naših prostora, Branislava Nušića, alijas Alkibijada Nuše! Uostalom, njegovom komedijom ”Protekija” svečano je otvorena prva umjetnička sezona ”Kuće na Obali”.

Dugu povijest ovoga teatra svojom imaginacijom, organizacijskim sposobnostima, nerijetko i karizmatikom, obilježit će i Vlajko Ubavić, Tvrtko Kulenović, Muhamed Karamehmedović, Salko Nazečić, Meša Selimović, Ivan Fogl…

Kako sam i sam ostavio lijepih osam godišta u intendantskom uredu, te pet godišta kao dramaturg, siguran sam da predstavljam jednoga od ”svjedoka postojanja” (termin pozajmljen iz oblasti likovne umjetnosti, korišten za grupaciju grafičara koja je svojim djelovanjem tokom agresije na Bosnu i Hercegovinu i opsade Sarajeva dala značajan, internacionalno verificiran, obol pokretu kulturnoga otpora agresoru!).

Drama Narodnog pozorišta, kao najstariji i temeljni ansambl ”Kuće na Obali”, nije prekidala djelovanje u svih proteklih stotinu godina.

Protagonirana je sa pozornice u tom dobu sva relevantna dramska klasika. A osobite kliktaje istinske umjetnosti sarajevska je Drama bilježila postavkama djela Ivana Cankara, Jovana Sterije Popovića, Marina Držića, Miroslava Krleže, Fjodora Mihajloviča Dostojevskog, Henrika Ibsena…

Glumci i redatelji Narodnog pozorišta dali su doprinos razvoju bosanskohercegovačke drame inscenacijama djela Petra Kočića, Miodraga Žalice, Derviša Sušića, Miroslava Jančića, Duška Anđića, Alije Isakovića, Irfana Horozovića, Dževada Karahasana…

Uz gostujuće redatelje, od kojih valja istaći posebno gostovanje dr. Branka Gavelle tijekom drugosvjetske vojne, kad veliki Gavella postavlja ”Hamleta”, o čemu je naš suvremenik Slobodan Šnajder napisao izvrstan tekst ”Gamllet”, takođe praizveden na sarajevskoj sceni, a među kojima valja potencirati imena Slaka Jana, Marka Foteza, Miroslava Belovića, Ljubiše Georgievskog, Žan-Luja Tamena, Dejana Mijača, bilježim značajna redateljska postignuća domaćih stvaralaca: Vlade Jablana, Bore Draškovića, Sulejmana Kupusovića, Dine Mustafića, Harisa Pašovića…

Čitave generacije glumaca ostvarile su nezaboravne kreacije u dramskom repertoaru ”Kuće na Obali”, a nabrojati tek najznačajnije nije ni malo jednostavno. Opredjeljujem se, ovom prigodom za personalnosti Safeta Pašalića, Adema Ćejvana, Reihana Demirdžića, Rudija Alvađa, Kaće Dorić, sve do najmlađih Izudina Bajrovića i Medihe Musliović…

Opera, pak, Narodnog pozorišta Sarajevo, kao jedini takav muzičko-scenski organizam u Bosni i Hercegovini, itekako je doprinijela razvoju glazbenog života ne samo u BiH, nego i u regionu. 

Poseban doprinos sarajevske Opere bio je u promicanju domaćeg skladateljskog rada, a u interpretativnom segmentu vrijedi pomenuti: Ljiljanu Molnar Talajić, Milicu Buljubašić, Milivoja Bačanovića, Miru Jančića, Paška Duplančića, Amilu Bakšić, Vandu Cistler, Ivicu Šarića, pa onda dirigente: Mladena Pozaića, Miroslava Homena, Julija Marića…

Posebnu vrijednost sarajevske Opere, prema kritičkim zapažanjima činio je zbor, a u suradnji sa Sarajevskom filharmonijom nizani su uspjesi kako u operi, horskoj glazbi, tako i u opereti i mjuziklu…

Balet je dugo godina bio dijelom Opere, ali je ipak uspio napraviti scenske produkcije europskog ranga.

Koreografi Franjo Horvat, Slavko Pervan i Edina Papo donijeli su zanimljive kreacije, a predstave ”Adam i Eva”, ”Plavo”, ”Katarina, bosanska kraljica” i niz drugih pokazale su da je odvajanje baleta u samostalnu cjelinu bio ispravan potez menadžmenta kuće…

Narodno pozorište je u stoljeću svog djelovanja neprocjenjiv doprinos dalo i u proširenju medijskih djelatnosti, a opusi pojedinih umjetnika poput Vladimira Jokanovića, Minke Kamberović, Medihe Musliović ocrtali su ozbiljno približavanje najvišoj razini kvaliteta, saobrazno europskim i svjetskim umjetničkim standardima..

U svojim reprezentativnim foajeima, kao i radioničkim prostorima na Skenderiji Narodno pozorište je permanentno organiziralo prošireno-medijske djelatnosti cijelom serijom književnih i likovnih programa, a participacija ove teatarske kuće u organiziranju internacionalnih manifestacija MES, Balet fest i Sarajevo film festival donijela je ozbiljne poene gradu Sarajevu na kulturnoj i umjetničkoj mapi svijeta, a veličanstveni baletni spektakl ”Karmina burana” je možda najreprezentativniji dokaz ovih konstatacija. 

Dozvoljeno je u ovakvim prigodnim, obljetničkim situacijama biti i osoban do mjere elementarne pristojnosti, pa želim akcentirati predstave koje su u bile značajne u mom stvaralačkom životopisu. ”Kraljevo”, ”Dundo Maroje”, ”Rodljupci” i ”Gospođica Julija” ”zapremaju” onaj dio moga opusa koji je reprezentativan, pa progovaram u ovom tekstu neke estetske naznake za svaku od njih…

U sklopu moga bavljenja bogatim razuđenim djelom Miroslava Krleže posvećenje ”Kraljevu” bilo je redateljski najstrasnije. Prizori kraljevskoga sajma inspirativni na više razina dozvolili su mi slobodu maštanja i jednu notu ludičke zaigranosti osobito u prizorima masovki, pri čemu sam se trudio razvijati najkarakterističnije i tipološke i karakterološke komponente kod jedinki u masi.

Redateljsko čitanje Držićeve komedije temeljio sam na studiju specifičnog piščevoga jezika te razigravanju mizanscena u kontekstima renesansnih inspiracija. 

U Sterijinoj komediji nastojao sam iznaći izravnu asocijativnost na političke laži, svakovrsne obmane i prijetvornosti doba koje živimo…

Baveći se Strindbergom inspirirala su me uz izvorni tekst i promišljanja Miloša Crnjanskog iz romaneskne proze ”Kod Hiperborejaca”.

Veličanstvenim događajem smatram obilježavanje osamdesete obljetnice Opere, jer je ”Kuća na Obali” bila i ostala jedini operni teatar u BiH. Naravno i nekoliko opernih predstava koje su dirigirali pokojni Vjekoslav Šutej i Ivo Lipanović.

To su bili sasvim iznimni događaji, a uvijek ću se, do kraja života sjećati kako je maestro Ivo Lipanović tijekom izvedbe zaustavljao orkestar kad god bi publika pljeskala na mjestima gdje to nije uobičajeno… Lipanović nije samo istinski umjetnik, nego i pedagog i odgajatelj novih naraštaja publike.

Ne mogu zaboraviti ni jedan od sjajnih glumačkih podviga Vladimira Jokanovića, koji je istinski bravuroznom energijom vajao podjednako ”male” i ”velike” glumačke izazove i zadatke.

Sjećam se sa radošću i svojih suradnji sa baletnim velikanima Minkom Kamberović i Antunom Marinićem, kao i scenografom arhitektom Kemalom Hrustanovićem.

Radeći Držićevog ”Dunda Maroja” upoznao sam upravničko menadžerski virtuozitet i autoritet Muhameda Karamehmedovića.

Iako nije bilo nimalo lako kada dva ansambla dijele istu pozornicu, sjajno sam surađivao sa glazbenicima Sarajevske filharmonije.

 

UKOLIKO VAM SE TEKST DOPADA I VOLITE NEZAVISNO I KVALITETNO NOVINARSTVO, VI MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN ILI PREKO PAYPAL-A. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA I PRECIZNE UPUTE KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

  • U dva vremena dva su bh ktitora ostavila iznimne zadužbine
  • Ovo je Balkan, draga
  • Makedonski teatar u znaku obitelji Stefanovski
  • Stoljetna misija nogometnih velikana Željezničara i Veleža
  • Kraljica od Dubrovnika
  • Povijesno i politički dragocjeni Đilasovi dnevnički zapisi
  • Sarajevo – via COVID – Mariopulj
  • Dvodecenijska borba za ljudskost Svetlane Broz
  • Neponovljivo teatarsko iskustvo iz sarajevskog ratnog pakla
  • Nadam se da će u BiH trijumfirati integralno bosanstvo

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: DRITO! Tagged With: Branislav Nušić, Drito, Gradimir Gojer, Kuća na obali, kulturna mapa svijeta, Marin Držić

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJE:

Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2023 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT