autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Strategija zaborava Ivana Meštrovića

Autor: Miljenko Jergović / 23.08.2015. Leave a Comment

Miljenko Jergović Foto: Ivan Posavec

Miljenko Jergović
Foto: Ivan Posavec

Kralj Aleksandar od hrvatskog je kipara Ivana Meštrovića naručio izradu skulpture “Majka Hrvata” (koju ćemo desetljećima kasnije spominjati i kao “Povijest Hrvata” ili “Povijest Hrvatske”). Autorski honorar, isplaćen po osobnom Aleksandrovom nalogu od 9. svibnja 1934, iznosi 200.000 dinara. Za taj novac iste se godine mogla kupiti višekatnica u centru Beograda ili Zagreba.

Za druge troškove Meštroviću je tom prilikom isplaćeno još 55.145 dinara. Tom iznosu pridonano je i 153 dinara za proviziju i 25 dinara za telefonske troškove. Evo što predstavljaju Meštrovićevi troškovi: 3000 dinara Brodogradilištu Split za iskrcaj kamenog bloka, 1750 dinara M. Feriću za prijevoz bloka maonom Deva, od brodogradilišta do gradske luke, 1358 dinara radnicima na ime nadnica za iskrcaj bloka, 1472,80 dinara P. Štambuku za rezanje suvišnog kamena, 2025 dinara na ime nadnica za okretanje i prijevoz bloka do garaže na Mejama, 2560 dinara na ime nadnica za klesanje suvišnih komada u garaži, 724 dinara Anti Fabrisu “za razni materijal potrebit za rezanje”, 3238 dinara Jadranskoj plovidbi za prijenos bloka iz Grčke u Split, 938 dinara inženjeru Špercu i Marasoviću za prijenos iz garaže do ateljea, 24.900 dinara Grgi Antuncu za izradu kipa, 9200 dinara Duji Peniću za izradu kipa, 1440 dinara Ljudevitu Novkoviću za oštrenje dlijeta, 440 dinara Anti Jurjeviću za klesanje baze kipa, 2100 dinara inženjeru Špercu i Marasoviću za pakiranje, prijevoz i ukrcaj u vagon.

I sve je to uredno isplaćeno iz “blagajne Njegovog Veličanstva Kralja”, zavedeno, protokolirano i do danas sačuvano u Arhivu Jugoslavije.

Kralj Aleksandar odlučio je da skulptura bude postavljena na ulazu u Bijeli dvor i da tu stoji sve dok ne bude sagrađen Muzej hrvatskih arheoloških spomenika u Kninu, čiju će on izgradnju svesrdno pomoći, a potom će skulpturu darivati za njegov stalni postav.

Ivan Meštrović jedna je od najzanimljivijih, sasvim paradigmatskih hrvatskih figura. Da nije paradigmatičan, i da mu toliki Hrvati nisu slični, o Meštroviću bi se pisali romani. U tom samoniklom geniju sastala se sudbina naraštaja, a njegova samoodabrana senilija jest i senilija hrvatske kulture. Zato o njemu hrvatski pisci niti ne mogu pisati. Njegov zaborav je i njihov zaborav. Ne može bolesnik od alzhajmerove bolesti pisati autobiografiju. A hrvatska je kultura odlučila bolovati od alzhajmerove bolesti, posve nesposobna za katarzu i samospoznaju

Kipar Meštrović je prema vlastitim, kasnije izrečenim tvrdnjama bio zadovoljan kraljevom odlukom.

Dvadesetak godina kasnije, nakon ratnog izbjeglištva najprije u Sinju, a zatim i u Splitu, Muzej hrvatskih arheoloških spomenika svoje konačno utočište nalazi u tom gradu. Ivan Meštrović ugledni je emigrant u Sjedinjenim Američkim Državama, naglašeno hrvatske orijentacije, ali s kontaktima u domovini.

Piše neka privatna pisma, u kojima moli i traži da se ispuni ona davna želja o premještaju kipa iz Beograda u Hrvatsku. Naravno, on sad ne govori da mu je to kralj Aleksandar ostavio u amanet, nego insistira na svojoj, autorskoj želji i odluci. Mudro prešućuje i da mu je kralj platio skulpturu. Ne samo da ju je platio, nego je naručio njenu izradu, od specijalnoga bijelog grčkog kamena.

O selidbi skulpture iz Beograda u Split Meštrović kasnije, pri posljednjem posjetu domovini, razgovara i s jugoslavenskim vođama, možda i sa samim Titom.

Ali ništa od svega. “Povijest Hrvatske” ostaje u Beogradu.

Koliko god bio materijalno dobro situiran, Ivan Meštrović nije mogao zaboraviti da je u proljeće 1934. od kralja Aleksandra primio 200.000 dinara honorara i još pedesetak tisuća, na ime troškova. Tako je ako govorimo o zaboravu kao o fiziološkom ili mentalnom procesu, ali govorimo li o zaboravljanju kao o životnoj, intelektualnoj pa i moralnoj strategiji, onda je sigurno da je Meštrović zaboravio i te novce i koješta drugo.

U vrijeme kada kralj Aleksandar od njega naručuje skulpturu signifikantne simbolike i imena, Ivan Meštrović još uvijek je državotvorni, jugoslavenski umjetnik.

Kralj Aleksandar od hrvatskog je kipara Ivana Meštrovića naručio izradu skulpture “Majka Hrvata” (koju ćemo desetljećima kasnije spominjati i kao “Povijest Hrvata” ili “Povijest Hrvatske”). Autorski honorar, isplaćen po osobnom Aleksandrovom nalogu od 9. svibnja 1934, iznosi 200.000 dinara. Za taj novac iste se godine mogla kupiti višekatnica u centru Beograda ili Zagreba

Za razliku od većine Hrvata, pisaca, umjetnika i intelektualaca, koji su se od Beograda i od ideje o jugoslavenskom kulturnom unitarizmu distancirali najkasnije u vrijeme atentata u Skupštini i Radićeve smrti (ljeto 1928.), Meštrović ostaje odan režimu i ideji u čijem je stvaranju i dekoriranju svesrdno sudjelovao i 1933. kada mu kralj naručuje skulpturu, i 1934. kad mu je plaća. Moglo bi se gorko ustvrditi kako je tek Ante Pavelić, pred kojim spašava glavu na Venecijanskom bijenalu, odučio Meštrovića od jugoslavenstva.

Njegov je kamen, uostalom, bio i u temeljima Jugoslavije. Još pred Prvi svjetski rat, i tokom rata, propaganda srpske kraljevske kuće organizira i plaća izložbe Ivana Meštrovića po Europi, a on im crta i gradi ikonostase jugoslavenske ideje, koje ispunjava dijelom vlastitim, a dijelom preuzetim likovima iz mašte i povijesti, od kojih će načiniti cijeli jedan mitološki Pantenon.

Meštrović je bolje nego itko drugi opjevao majku Jugovića i Marka Kraljevića, srpsku ratnu apokalipsu, Vidovdanski mit, kosovske junake. Zauzvrat, primio je europsku i svjetsku slavu koje, to je sasvim sigurno, tad ne bi bilo bez podrške, materijalne i moralne, s beogradskog dvora.

Valja iznova i iznova čitati što su tih ranih godina dvadesetog stoljeća o njemu pisali Dimitrije Mitrinović i Kosta Strajnić, pa vidjeti što je sve Meštrović učinio za Jugoslaviju, i što je Jugoslavija (tada još uvijek u projekciji srpske kraljevske kuće) učinila za Meštrovića. I sve je to on htio zaboraviti, pa je tako zaboravio i pozamašan Aleksandrov honorar.

Ivan Meštrović jedna je od najzanimljivijih, sasvim paradigmatskih hrvatskih figura. Da nije paradigmatičan, i da mu toliki Hrvati nisu slični, o Meštroviću bi se pisali romani.

U tom samoniklom geniju sastala se sudbina naraštaja, a njegova samoodabrana senilija jest i senilija hrvatske kulture. Zato o njemu hrvatski pisci niti ne mogu pisati. Njegov zaborav je i njihov zaborav. Ne može bolesnik od alzhajmerove bolesti pisati autobiografiju. A hrvatska je kultura odlučila bolovati od alzhajmerove bolesti, posve nesposobna za katarzu i samospoznaju.

Prije koji mjesec zapahnuo nas je senzacionalizam s novinskih stranica i s političkih tribina: Srbija neka vrati “Majku Hrvata”! Pa je rečeno da kralj Aleksandar skulpturu nije platio, niti joj se zna vlasnik. A sve ono čemu se ne zna vlasnik, zaključuju, uz fiškalsku pomoć, tabloidi, tomu je vlasnik Meštrovićeva obitelj. I već se našla gradonačelnica Knina da borbeno izjavi kako je povratak skulpture u Knin jedan od njenih postolujnih prioriteta

Prije koji mjesec zapahnuo nas je senzacionalizam s novinskih stranica i s političkih tribina: Srbija neka vrati “Majku Hrvata”! Pa je rečeno da kralj Aleksandar skulpturu nije platio, niti joj se zna vlasnik. A sve ono čemu se ne zna vlasnik, zaključuju, uz fiškalsku pomoć, tabloidi, tomu je vlasnik Meštrovićeva obitelj. I već se našla gradonačelnica Knina da borbeno izjavi kako je povratak skulpture u Knin jedan od njenih postolujnih prioriteta.

Andro Krstulović Opara, direktor onoga što je u Hrvatskoj od Meštrovića ostalo, rekao je kako “vjeruje” da skulptura nije plaćena. Prozvana je hrvatska diplomacija, neka što prije obavi posao i vrati blago u domaju…

Teško je odoliti dojmu da su svi oni, zaboravni poput velikog meštra, računali na to da nitko nije sačuvao račune stare osamdeset godina. I tu su se prevarili: ispadoše Srbi poput onih starih gospođa koje doživotno, zlu ne trebalo, čuvaju račune za struju, vodu i telefon. A nakon što je prije sedam dana beogradska Politika objavila kraljeve račune i narudžbenice, najednom nikoga iz tabloida i kunsthistoričarske struke da to javno konstatira. Drže narod u uvjerenju kako se to nije dogodilo.

Odlukom o povratu im ovine kraljevskoj obitelji “Povijest Hrvatske” možda može pripasti i porodici Karađorđević. Ili će ostati u vlasništvu Republike Srbije. Ali ne postoji ama baš nikakva osnova da bude naknadno unesena u ostavinu o kojoj se vodi rasprava nakon raspada Jugoslavije.

Meštrović nije mogao nekome u nasljedstvo ostavljati nešto što nije bilo njegovo. Može li se, međutim, postaviti pitanje kome u nekom višem, metafizičkom ili identitarnom smislu pripada Meštrovićeva skulptura?

U nekim idiličnim okolnostima, Srbija bi “Povijest Hrvatske” poklonila Hrvatskoj, da tako ispuni zavjet jednoga od dvojice zajedničkih vladara. Ali kako takve okolnosti nisu na vidiku, i kako se zaboravom odgovara na zaborav, lažima na laž, skulptura pripada onome tko je u stanju poštovati priču koja skulpturu prati. Bez ikakvih prepravki, zaboravljanja i krivotvorenja.

Teško je odoliti dojmu da su svi oni, zaboravni poput velikog meštra, računali na to da nitko nije sačuvao račune stare osamdeset godina. I tu su se prevarili: ispadoše Srbi poput onih starih gospođa koje doživotno, zlu ne trebalo, čuvaju račune za struju, vodu i telefon. A nakon što je prije sedam dana beogradska Politika objavila kraljeve račune i narudžbenice, najednom nikoga iz tabloida i kunsthistoričarske struke da to javno konstatira. Drže narod u uvjerenju kako se to nije dogodilo

Dakle, nije Ivan Meštrović želio da “Majka Hrvata” ukrasi Muzej hrvatskih arheoloških starina, nego je to mogla biti samo želja onoga tko je skulpturu kupio. A taj, pak, nije bio srpski nego je bio jugoslavenski kralj, ili kralj Srba, Hrvata i Slovenaca.

Ne govorimo kakav je Aleksandar bio prema kome, niti kako je rješavano nacionalno pitanje u Kraljevini Jugoslaviji, nego govorimo o tome što je faktografska istina. Laži nikome i ničemu ne pomažu, osim što se uz laži lakše živi i s lažima se lakše narodom vlada.

Na kraju, činjenica da jedna za Hrvate tako simbolički snažna skulptura i dalje stoji na ulazu u Bijeli dvor trebala bi za sve nas biti i dobra i poučna, makar kao svjedočanstvo o fragmentu zajedničke povijesti.

Ali i o nečemu možda i važnijem: o mijenama i preobražajima koji se dogode tokom svakoga ljudskog života, a pogotovo za života velikih ljudi. Iako, lijepo bi bilo znati što je Ljudevit Novković učinio sa 1440 dinara zarađenih na oštrenju dlijeta, što Ante Jurjević sa 440 za klesanje baze kipa, i kako su se zvali nadničari koji su istovarivali golemi kameni blok.

Laž o povijesti ružna je i zato što iz sjećanja likvidira svakog od tih ljudi.

(Prenosimo s autorova portala).

Još tekstova ovog autora:

  • Jedan zagrebački putopis: Hrelić
  • Emmanuel Macron ili zašto na izborima u Francuskoj pobjeđuje uvijek Marseljeza
  • Ivica Osim: “Pa da se i vi sjetite da sam se rodio u Sarajevu”
  • Korisno je šutjeti o onom što je očigledno
  • Svako je sjećanje fikcija, stvaran je samo rat u Ukrajini
  • Kako pripitomiti čovjeka iz krda
  • Noć u kojoj je zbog slepstik šamara nestalo Ukrajine
  • I vi možete postati zločinac. Tu su vam fejsbuk i tviter
  • Zelenski, dijete Isus s naslovnih stranica zapadnih novina
  • Molitva za žrtve posljednjega McDonald’sa u Moskvi

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: OSVRT Tagged With: Ante Pavelić, Hrvatska, Ivan Meštrović, jugoslavenstvo, Jugoslavija, Karađorđević, kralj Aleksandar, Majka Hrvata, Miljenko Jergović, osvrt dana, Povijest Hrvatske, SAD, sjećanje, skulptura, Split, Srbija, zaborav

Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

PROČITAJTE U TJEDNIKU NOVOSTI:

  1. Vrijeme je za obnovu

    Vrijeme je za obnovu

    vladimir-jurisic
  2. Ratna skandinavizacija

    Ratna skandinavizacija

    marinko-culic
  3. Familija

    Familija

    marinko-culic

Novosti | Arhiva

KRONIKA SNV-a

  1. Manjine su žrtve samovolje pojedinaca

    Manjine su žrtve samovolje pojedinaca

    anja-kozul
  2. Mladen Anđelić: Dvaput na prijekom sudu

    Mladen Anđelić: Dvaput na prijekom sudu

    zoran-vitanovic
  3. Zanemaren manjinski i klasni moment

    Zanemaren manjinski i klasni moment

    anja-kozul

Kronika SNV-a | Arhiva

SNV – VIJESTI I NAJAVE

  1. Objavljen novi Natječaj za obnovu poljoprivrednog zemljišta i proizvodnog potencijala

    Objavljen novi Natječaj za obnovu poljoprivrednog...

    07.01.2022.
  2. Božićni prijem SNV-a uz poruke mira i tolerancije

    Božićni prijem SNV-a uz poruke mira i tolerancije

    07.01.2022.
  3. Poznati dobitnici nagrada Srpskog narodnog vijeća

    Poznati dobitnici nagrada Srpskog narodnog vijeća

    07.01.2022.

SNV VIJESTI i NAJAVE | Arhiva

Drago Pilsel Argentinski roman

Partnerska organizacija:

SNV

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJA:

novosti Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2022 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT