autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 2. STRANA MOZGA
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DISIDENCIA CONTROLADA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • FILIPIKE
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • KULT NEREAGIRANJA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEVINOST BEZ ZAŠTITE
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OBADANJA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • PLUS ULTRA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • REI SOCIALIS
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SJEĆANJA
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • SVJETLOPIS
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Subverzivno milosrđe: 50 godina Teologije oslobođenja

Autor: Ana i Otto Raffai / 26.03.2021. Leave a Comment

Ana i Otto Raffai

Ana i Otto Raffai

Navršilo se pola stoljeća od izdanja Gutiérrezove knjige ”Teologija oslobođenja”. Naslov ove knjige poslužio je i po njoj je dobio ime cijeli teološki smjer i pokret koji zahvaljujemo latinoameričkim teolozima.

Knjiga je povod, ali zašto je danas važno znati o teologiji oslobođenja?

Kada čitate Gutiérreza, Jona Sobrina ili čak J.B. Metza, tvorca nove političke teologije, vi osjetite svježi zrak slobode. Ono disanje punim plućima za razliku od opreznih zamuckivanja kojim katolik, bio klerik ili laik, traži kako da opravda kvadraturu kruga između norme i slobode.

To zamuckivanje završi na poslušnosti, ali ne Bogu nego normi. Kao posljedicu ostavlja za sobom na cjedilu ljude, konkretne ljude koje ta norma eto isključuje. Kod nas su to rastavljeni, ponovno oženjeni, oni čija seksualna orijentacija nije normom odobrena.

Premda svako branjenje norme završava upozorenjem da se nijedan čovjek ne smije povrijediti u njegovom dostojanstvu, nije jasno što se hoće s tim upozorenjem koje nije potkrijepljeno adekvatnim davanjem prava osobi.

Siromasi su oni koji su jedni od ostavljenih na cjedilu, i prije pedeset godina i danas. I danas su kao i prije pola stoljeća norme društva i Crkve koja ih podržava važnije od njihovog dostojanstvenog života.

Trebamo hrabrost koja u našim okolnostima vjerojatno traži žrtvu neprihvaćanja u svojoj vjerskoj zajednici, ali vjerojatno ne i žrtvu života kakvu su dali Grande i Romero

Možda predstavnici institucija ne žele tako, no na kraju su i oni zarobljenici uvažavanja normi na račun stvarnih ljudi i njihovog dostojanstva.

Svećenici, dušobrižnici koje mi danas prepoznajemo kao tvorce i pronositelje teologije oslobođenja upravo su taj redoslijed obrnuli, te su im ljudi postali važniji od normi.

Princip najprije čovjek doveo ih je u dodir, u prijateljstvo sa siromasima. Takav prijatelj bio je biskup Oscar Romero, nedavno proglašen svecem.

A prije njega i onaj čija ga je smrt učinila biskupom siromašnih bio je isusovac Rutilio Grande. On je pitao zašto su seljaci El Salvadora tretirani poput robova koji nemaju ništa jer su izrabljivani budući da 99 posto zemlje drži 1 posto bogataša.

Svjestan je da je slabo milosrđe koje daje jesti siromahu, a ne pita zašto je on siromah. Takvo milosrđe samo održava stanje siromaštva koje je zapravo stanje nepravde. Prvi dakle korak je posvijestiti zašto postoji ovakav poredak nepravde.

Tek kada se, kako je Grande pisao, poistovjetimo s problemom siromaha, možemo stvarno vjerom utjecati na njih. Umjesto da ih se pacificira ideologijom poslušnosti, biva se poslušan vlastitoj savjesti.

Ona, pak, nalaže da se religioznost ne pripitomljuje nego animira za angažiranje u dokidanju siromaštva. Siromasi su u pastoralu Rutilija Grandea bili subjekti, on ih je učio kako da mijenjaju svoje stanje, da budu su-stvaratelji promjena.

Učio ih je da treba mijenjati društvo jer ono ne mora biti društvo izrabljivanja. Jer je po Božjoj volji da živimo u zajednici jednakosti i pravednosti. Njegova solidarnosti i praksa su ga vodile do novih teoloških spoznaja.

Jednako tako je kriterij ”preferencijalne opcije za siromašne”, dakle pogleda na svijet, društvo, Bibliju, teologiju, vjeru iz cipela, iz konteksta siromašnih doveo njega i sve teologe i teologinje oslobođenja na put teologije u kojoj ne treba žrtvovati slobodu radi poslušnosti normi. Otvorio im je oči za nove puteve kako da nauk osuvremene, da može biti vodilja danas i nama kako da živimo dišući punim plućima.

Taj subverzivni put milosrđa stajao je života Rutilija Grandea. Upucan je zajedno s jednim djetetom i jednim starcem.

Danas Crkva pokreće, pod papom Franjom, postupak njihovog proglašenja blaženima. To i nije najvažnije.

Važnije je da je Grande posijano zrno iz kojeg je iznikao Oscar Romero. Biskup koji se na put socijalne pravde uputio nadahnut primjerom predanosti ljudima siromasima, primjerom Grandea, svog prijatelja.

Oscar Romero je u duhu teologije oslobođenja djelovao tri godine do svoje smrti. Nekoliko tjedana prije negoli je bio ubijen pisao je predsjedniku SAD-a Jimmyju Carteru da već jednom prestane podržavati salvadorski vojni režim.

Nisu Grande i Romero jedini ubijeni svjedoci vjere u Krista osloboditelja, svjedoci vjere u milosrđe u ključu Isusa Krista.

Konačno i Krist je zbog isto takvog subverzivnog milosrđa bio ubijen. Mi, pak, vjerujemo da je upravo zbog takvog milosrđa uskrsnuo.

U Latinskoj Americi za svakog koji je uložio svoj život radi pravednosti, radi oslobođenja od izrabljivanja postoji običaj da se njihova imena izgovore, a onda se kaže presente, prisutna/prisutan.

Uskrsnuti znači biti prisutan u načinu života zajednice, u načinu života pojedinca. Znači svjedočiti cjelovitost vjere, koja je puno dublja, puno više od norme.

Grande je bio presente u Romeru, Romero je dalje presente u bazičnim zajednicama, u ljudima i teolozima koji usprkos svemu i usprkos opasnosti i strahu nastavljaju govoriti, djelovati, živjeti na način da znaju za Krista osloboditelja. I da se ne boje javno upražnjavati subverzivno milosrđe.

Svaki od njih je mala lučica oslobođenja, koja se ne gasi ili kada se ugasi upali se druga.

Mi smo danas stavljeni pred pitanje: kome i kako smo mi, svaki od nas, lučice oslobođenja? Imamo šansu na ovom svijetu još gorjeti i izgarati za pravednost.

Kada čitate Gutiérreza, Jona Sobrina ili čak J.B. Metza, tvorca nove političke teologije, vi osjetite svježi zrak slobode. Ono disanje punim plućima za razliku od opreznih zamuckivanja kojim katolik, bio klerik ili laik, traži kako da opravda kvadraturu kruga između norme i slobode

Među nama su izbjeglice. Koje oslobođenje za njih nudimo?

Među nama su naši prijatelji čija seksualnost ne odgovara normama Katoličke Crkve, dakle pripadaju seksualnim manjinama. Kako to njih podržavamo u njihovim ljudskim pravima i u društvu i u Crkvi? Vidimo li njihovu muku kao kršćana koje njihove Crkve ne prihvaćaju, koliko god da se deklarirale drugačije?

Među nama su naši dojučerašnji ratni neprijatelji. Kakvo pomirenje zamišljamo danas, ima li suživota među nama?

Među nama su žene žrtve nasilja i raznorazne diskriminacije. Možemo li vidjeti i mijenjati ideološke okove koje i dalje prenosi katolička tradicija i tako podržava to nasilje?

U svakom od ovih i drugih pitanja naići ćemo, na pitanje strukturalnih nasilja koje ih održava pod krinkom ideologija. Ideologija koje nam se hoće prikazati kao vjernost tradiciji i normama.

Subverzivno milosrđe traži od nas da raskrinkamo te razine nasilja. Za to nam je potrebno ”srce veliko zbog ljubavi i snažno zbog borbe”, kako pjevaju latinoamerički borci i borkinje, nadahnuti vjerom u Boga koji želi naše oslobođenje.

Trebamo hrabrost koja u našim okolnostima vjerojatno traži žrtvu neprihvaćanja u svojoj vjerskoj zajednici, ali vjerojatno ne i žrtvu života kakvu su dali Grande i Romero.

S druge strane, ne radi se samo o žrtvi, radi se o svjetlu i glazbi vjere.

Raskrinkavanje strukturalnih nepravdi nudi nam priliku da, kako je pisao nadbiskup Recifea u Brazilu Hélder Câmara, premda još nismo došli u svečanu salu, vidimo svjetla i čujemo muziku. Da barem naslutimo svjetla oslobođenja i muziku drugačijeg pravednijeg svijeta.

 

UKOLIKO VAM SE TEKST DOPADA I VOLITE NEZAVISNO I KVALITETNO NOVINARSTVO, VI MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN, PREKO PAYPAL-A, POZIVOM NA BROJ 060 800 333 ILI SLANJEM SMS PORUKE NA 647647 UZ KLJUČNU RIJEČ DEMOS. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA I PRECIZNE UPUTE KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

  • Sinodalni put i teologija nakon Sotina
  • Što nakon Praga? U Rimu će biti još napornije
  • Feminizam je za sve – fundamentalizam ni za koga
  • Iranska instrumentalizacija vjere u borbi za očuvanje vlasti
  • Tko to smije ne mrziti Putina?
  • Sinodalni put – jer drugog puta nema
  • Ne gledaj mi noge – pogledaj me u oči
  • Deveti tjedni IZBJEGLICAma! – prilika za popravni ispit
  • Sve su puške tuđe – sve su žrtve moje
  • Mogli bismo raspraviti o ljubavi prema neprijatelju

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: REVOLUCIJA NJEŽNOSTI Tagged With: Ana Raffai, Gustavo Gutiérrez, Hélder Câmara, Jona Sobrino, Metz, milosrđe, Oscar Romero, Otto Raffai, Revolucija nježnosti, Rutilio Grande, teologija oslobođenja

Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

Drago Pilsel Argentinski roman

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJE:

Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2023 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT