autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 2. STRANA MOZGA
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DISIDENCIA CONTROLADA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • FILIPIKE
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEVINOST BEZ ZAŠTITE
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Supermassive black hole

Autor: Bojan Glavašević / 14.04.2016. Leave a Comment

RupaIvana Bodrožić, ”Rupa”, Ljevak, Zagreb, 2016.

Ivana Bodrožić napisala je novi roman, znakovita imena ”Rupa“. Promocija knjige dogodila se, slučajno (ukoliko, dragi čitatelji, vjerujete da slučajnosti uistinu postoje), na isti dan kad i veliki prosvjed protiv cenzure ”Za satiru – spremni“; odnosno, na prvi april ili prvi travanj, ne sjećam se više. Na promociji (koja je bila u zagrebačkom VIP klubu) govorili su, nimalo slučajno, Mirjana Rakić, Drago Hedl, Petra Ljevak, Goran Gavranović i, dakako, sama autorica.

Knjiga, čija poglavlja nose imena po pjesmama Ekaterine Velike, i prije promocije je izazvala poprilično burne reakcije kod dijela publike/javnosti, djelomično zbog činjenice da je dio likova i događaja u univerzumu romana ima prepoznatljive veze s likovima i događajima u stvarnosti (drugim riječima: dio likova i događaja inspiriran je stvarnim ljudima i stvarnim događajima), a djelomično – i sada vas molim da mi ne zamjerite vulgarnost – jer je fabula romana do te mjere sjebana da burnu reakciju ne izaziva jedino kod nekoga tko je uistinu mrtav iznutra.

Dozvolite mi da objasnim. ”Rupa“ je, strogo žanrovski gledano, prije svega krimić. Na ovome mjestu ne bih duboko ulazio u, inače vrlo zanimljivu, temu semioloških dodirnih točaka univerzuma ”Rupe“ i univerzuma koje gradi Pavao Pavličić u svojim djelima, osim da kažem kako mi je bilo iznimno interesantno primijetiti kako one postoje. Namjerno ili slučajno? Odgovor na to pitanje ostavljam drugima.

No, pretpostavka narativa ide otprilike ovako: novinarka iz Zagreba odlazi u svoj, u romanu neimenovani, rodni grad kako bi napisala priču o nedavnom skandalu koji je potresao tu zajednicu – jedna nastavnica iz lokalne srednje škole imala je ljubavnu vezu s jednim od učenika. Ona i njezin mladi ljubavnik zajedno ubiju njezinog muža, inače branitelja, nakon što on otkrije njihovu vezu.

Knjiga, čija poglavlja nose imena po pjesmama Ekaterine Velike, i prije promocije je izazvala poprilično burne reakcije kod dijela publike/javnosti, djelomično zbog činjenice da je dio likova i događaja u univerzumu romana ima prepoznatljive veze s likovima i događajima u stvarnosti (drugim riječima: dio likova i događaja inspiriran je stvarnim ljudima i stvarnim događajima), a djelomično – i sada vas molim da mi ne zamjerite vulgarnost – jer je fabula romana do te mjere sjebana da burnu reakciju ne izaziva jedino kod nekoga tko je uistinu mrtav iznutra

S glavnim narativom isprepleten je čitav niz pripovjednih niti koje pletu mrežu relacija i kauzalnosti između skoro svih likova i događaja. Ishodišna točka u kojoj zapravo nastaje univerzum romana, točka koju on  ujedno dijeli sa stvarnošću, ratni je zločin na Ovčari, rupa koja je referencirana u naslovu romana.

Pročitavši knjigu do kraja, imao sam osjećaj vrlo sličan onome koji me uhvatio kad sam pogledao Frljićeve ”Bakhe“. Prva sličnost ”Rupe“ s ”Bakhama“ (ovdje mislim na izvorni tekst) leži u činjenici da je ”Rupa“ po svojoj narativnoj strukturi zapravo klasična grčka tragedija: naime, likovi u Bodrožićkinom romanu su do te mjere predestinirani i uvjetovani ratom – a rupa na Ovčari je njegova kvintesencija – i njegovim posljedicama, da je veoma upitno koliki bi postotak njihovih identiteta uopće ostao kada bismo odstranili sve one elemente povezane s njime.

Zbog toga motivacija likova, njihova djela, riječi i stavovi u konačnici i mogu postojati isključivo unutar sustava koji ih je stvorio. Kada ih se, unutar romana, na nekoliko mjesta propituje kroz leću nekog drugog sustava, događaji i likovi djeluju nestvarno i bajkovito. Ovoj uvjetovanosti ratom vratit ćemo se još jednom malo kasnije.

Druga dodirna točka s ”Bakhama“ (ovaj put mislim baš na Frljićevu interpretaciju) leži u činjenici da je ”Rupa“ svojevrsno naličje onoga što je Frljić oslikao u svojoj predstavi. A oslikao je nešto što možemo nazvati ”eros rata“. Oslikao je, i to vrlo efektno, služeći se metaforom bakhantskog, dionizijskog zanosa, onu obnevidjelost i gubitak kontrole, razuma – a to znači ljudskosti – koji vrlo direktno rezultiraju smrću i zločinom.

Bodrožićkina ”Rupa“ perfektno oslikava ”thanatos rata“. U ”Bakhama“ eros ratovanja manifestira se u mahnitosti vojnika; thanatos rata u ”Rupi“ se ispoljava s jedne strane kao rupa u dušama likova, nešto amputirano na onome mjestu gdje je nekada bila sposobnost da stvaraju tople, ljudske veze s drugima, da suosjećaju.

Kroz tu prizmu, Ivana Bodrožić uspjela je nevjerojatno dobro ilustrirati što znači fraza ”destrukcija međuljudskih odnosa u postkonfliktnim zajednicama“. Taj thanatos rata je zapravo mračni spiritus movens svih događanja u neimenovanom gradu na Dunavu; on je ta sila koja ni gradu ni njegovim stanovnicima ne dozvoljava da žive. Takav sustav je , dakako, u svojoj naravi duboko patološki.

S glavnim narativom isprepleten je čitav niz pripovjednih niti koje pletu mrežu relacija i kauzalnosti između skoro svih likova i događaja. Ishodišna točka u kojoj zapravo nastaje univerzum romana, točka koju on  ujedno dijeli sa stvarnošću, ratni je zločin na Ovčari, rupa koja je referencirana u naslovu romana

Autorica to vrlo vješto ilustrira jukstapozicijom događaja koji su u stvarnosti bile vijesti, i čitatelji ih lako prepoznaju i smještaju u Vukovar – poput priče o ravnateljici škole/ gradskoj vijećnici koju je gradonačelnik pokušao kupiti – s događajima koji su potpuno izmišljeni, poput naručenog ubojstva tog istog gradonačelnika, ili postojanja snimke seksa te iste nastavnice s njemačkim ovčarom.

Takvim postupkom granice između stvarnosti i univerzuma romana postaju nejasne, čitatelji više nisu sasvim sigurni u to što je stvarno a što ne – i prisiljeni su, čitajući, procjenjivati pripada li neki dio priče stvarnosti ili je izmišljen.

Čitatelj je, osim toga, također prisiljen ”stupnjevati“ količinu patološkog u događajima – a skoro svi oslikavaju neku vrstu društvene patologije ili devijantnosti – pa se tako postavlja i pitanje, primjerice, je li veća patologija naručeno ubojstvo zločinca, veza s maloljetnikom ili suicid rezervista koji je zatrpavao rupu na mjestu masovne grobnice? Takvim postupkom do izražaja dolazi sva silina thanatosa rata.

Na ovome mjestu vratio bih se onoj uvjetovanosti o kojoj smo ranije govorili. ”Rupa“ bi se zapravo mogla doživjeti kao svojevrstan znanstveni rad iz teorijske društvene metafizike. Ono o čemu sam pisao u prethodnim redovima jednako bi se dobro, ako ne i mnogo ekonomičnije, moglo opisati kroz analogiju s konceptom crne rupe iz astrofizike. Rupa na Ovčari može se zamisliti kao crna rupa čiji događajni horizont polako ali sigurno sve što se unutar njegovih granica nađe nepovratno vuče prema svojem središtu.

Baš poput prave crne rupe, tako i ova, metaforička, iskrivljuje prostor i vrijeme, pa se tako onima unutar horizonta događanja čini kao da je, primjerice, 1991. godina bila jučer, a ne prije više od četvrt stoljeća; ili kao da su neki drugi gradovi, čak i oni koji su tek nekoliko desetaka kilometara daleko, zapravo udaljeni svjetlosnim godinama. Sila koju posjeduje svemirska crna rupa zove se gravitacija. Sila koju posjeduje rupa na Ovčari zove se thanatos.

Ivana Bodrožić uspjela je nevjerojatno dobro ilustrirati što znači fraza ”destrukcija međuljudskih odnosa u postkonfliktnim zajednicama“. Taj thanatos rata je zapravo mračni spiritus movens svih događanja u neimenovanom gradu na Dunavu; on je ta sila koja ni gradu ni njegovim stanovnicima ne dozvoljava da žive. Takav sustav je , dakako, u svojoj naravi duboko patološki

Bez obzira na svoj uistinu ”Balkan noir“ karakter (tako se uostalom i zove biblioteka u sklopu koje je ”Rupa“ izdana), poanta Bodrožićkina romana leži u osvještavanju nevjerojatne količine slobode koju smo svi sposobni ostvariti – prije svega kroz izbore u životu, a onda i kroz sposobnost da ljubimo i budemo ljubljeni.

Na samome kraju ovog teksta, želio bih adresirati kritike da je „Rupa“ zapravo sasvim jeftin i trivijalan roman s ključem čija je svrha samo provokacija. Svjestan sam da će neki, a možda i mnogi, spornim smatrati mehanizam miješanja stvarnosti i univerzuma romana.

No, važno je sjetiti se da je svako umjetničko djelo, pa tako i ”Rupa“, svemir za sebe – s vlastitim odnosima i vlastitom zbiljom. Sličnost sa stvarnošću u ”Rupi“ nije slučajna, ali u ovome romanu fokus nije na likovima nego  na tom poremećaju u društvu, prostoru, vremenu i ljudskim dušama, na koji nas autorica romana i upozorava naslovom.

(Prenosimo s portala Lupiga).

Još tekstova ovog autora:

  • Govor mržnje za početnike
  • Premijeru, nisu vam aršin Karlo Ressler ili Davor Filipović
  • Brexit i budućnost demokracije
  • Javnost mora znati tko je odgovoran za kriminal u obnovi
  • Političar, pištolj i zlato, guraju Sj. Makedoniju u blato
  • Ifigenija u Banskim dvorima
  • Moj djed Vukovarac ne poznaje pravdu
  • Sliči li ekipa iz Slovenske 9 na Plenkovića u Europskom vijeću?
  • Zašto valja gledati u Dritana Abazovića
  • Zorane Milanoviću, idi i ne griješi više

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: OBAVEZNA LEKTIRA Tagged With: Bojan Glavašević, Drago Hedl, Goran Gavranović, Ivana Bodrožić, Mirjana Rakić, Pavao Pavličić, Petra Ljevak, Rupa, Vukovar

Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

Drago Pilsel Argentinski roman

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJE:

Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2022 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT