autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Suze Ivana Repušića dirigirajući Himnu slobode u Lisinskom

Autor: Branimir Pofuk / 13.02.2019. Leave a Comment

Branimir Pofuk aaO lijepa, o draga, o slatka slobodo…

Treći put pišem kolumnu nadahnutu Gundulićevim stihovima i notama Jakova Gotovca koji je u svojoj suiti “Dubravka” uglazbio zanosnu Himnu slobodi.

U prvoj kolumni na tu temu, krajem lipnja 2013. godine, napisao sam: “Trenutak u kojem je Jakov Gotovac za te stihove pronašao glazbu koja ih čini još uzvišenijima sasvim sigurno je jedan od zvjezdanih trenutaka hrvatske glazbe, umjetnosti i kulture. Osim stručnjacima, ti su stihovi i glazba izvan granica našeg jezika i kulture nepoznati. Ali, oni su univerzalni i oni dolaze iz istog izvora humanističkih ideala kao i Beethovenova prometejska Deveta simfonija”.

Povod navedenim rečenicama bila je noć između 31. lipnja i 1. srpnja 2013. u kojoj je Hrvatska slavila uspješan završetak dugotrajnog i mukotrpnog procesa pristupanja Europskoj uniji.

Njemački orkestar i zbor pokazali su nam kako hrvatska glazba može biti i svjetska (…) I tada sam u Gotovčevu rukopisu čuo odjek Beethovenove Devete: “Ima jedno mjesto u obje kompozicije, stručnim jezikom rečeno jedna modulacija i korona, zbog koje mi se svaki put učini da se čitavo zvjezdano nebo nad nama i njegov etički kantovski odraz u nama zaustavljaju kako bismo zastali i opili se osjećajem jedinstva sa svakim ljudskim bišem i s čitavim svemirom

Malo nakon ponoći na središnjem zagrebačkom trgu zaorila se Gundulićeva i Gotovčeva Himna slobodi. Bilo je tada lijepo zamišljati kako će ta velika glazba iz male Hrvatske odjeknuti svijetom kao njena kulturna legitimacija i zvučni simbol. Ali nije. Hrvatska Himna slobodi sa svojom univerzalnom porukom i predivnom glazbom i dalje je ostala nepoznata izvan granica našeg jezika i kulture.

Samo dva tjedna kasnije ponovo sam pisao o ovom djelu pod snažnim dojmom koji je na mene ostavila Himna slobodi koju sam tada prvi puta uživo slušao u Dubrovniku, dok se na jarbol iznad Orlanda podizala zastava sa slovima Libertas, kao obavezan tradicionalan vrhunac ceremonije otvaranja Dubrovačkih ljetnih igara.

I tada sam u Gotovčevu rukopisu čuo odjek Beethovenove Devete: “Ima jedno mjesto u obje kompozicije, stručnim jezikom rečeno jedna modulacija i korona, zbog koje mi se svaki put učini da se čitavo zvjezdano nebo nad nama i njegov etički kantovski odraz u nama zaustavljaju kako bismo zastali i opili se osjećajem jedinstva sa svakim ljudskim bišem i s čitavim svemirom.

Razlog vlastitog ganuća od takve glazbe sam sebi objašnjavam i uvjerenjem da se i Schillerovi i Gundulićevi stihovi, baš kao i Beethovenova i Gotovčeva glazba ne obraćaju samo narodima njemačkog i hrvatskog jezika na kojim su napisani, nego i čitavom svijetu, da Gundulićeva Dubravka nije samo Grad na hridi podno Srđa, nego čitav svijet.”

Naišavši na taj tekst nekoliko godina kasnije, u ljetu 2017. kratkim pismom mi se javio Pero Gotovac, sin Jakova, i sam skladatelj. Potaknut na razmišljanje postavio je sebi i meni retoričko pitanje zašto li se “Dubravka”, pod autorovom dirigentskom palicom, izvodila uvijek na Dan ujedinjenja. Mislio je na Kraljevinu Jugoslaviju koja je, eto, skladbom nastalom 1926. godine također kitila svoj praznik.

Riječ je o glazbi čiju uzvišenost i plemenitost svaka država na ovim prostorima voli u ponekoj posebnoj prigodi okačiti poput ordena na svoje svečano odijelo ili uniformu, baš onako kao što se politička (i birokratska) zajednica Europske unije okitila Beethovenovom i Schillerovom Odom radosti.

Gledam tako u knjizi Snježane Banović o zagrebačkom HNK u vrijeme NDH plakat “Svečane proslave druge godišnjice hrvatske državne nezavisnosti” u organizaciji Glavnog ustaškog stana i Ministarstva oružanih snaga. I te večeri, 10. travnja 1943., vrhunac svečanosti bila je Gotovčeva Himna slobodi. Priredbu je režirao Branko Gavella, dirigirao je Matačić.

Kao što znamo, intoniranje “Himne slobodi” uz podizanje zastave s natpisom Libertas svake godine 10. srpnja u Dubrovniku je tradicija koju je današnja Hrvatska, kao i sam festival, naslijedila iz SFRJ i onih mračnih vremena zatiranja svega hrvatskog

Kao što znamo, intoniranje “Himne slobodi” uz podizanje zastave s natpisom Libertas svake godine 10. srpnja u Dubrovniku je tradicija koju je današnja Hrvatska, kao i sam festival, naslijedila iz SFRJ i onih mračnih vremena zatiranja svega hrvatskog.

Ali, veličanstveni glazbeni stavak i dalje je ostao nepoznat izvan granica hrvatskog jezika i kulture usprkos svim tradicionalnim i protokalarnim izvedbama. Ili možda baš zbog njih, pred političkim uzvanicima kojima ni ta glazba, ni ti stihovi osobno nisu značili baš ništa, a kamoli program i nadahnuće.

A onda je došla veličanstvena večer u kojoj smo možda prvi put čuli Himnu slobodi onako kako treba, bez ikakvog političkog konteksta i povoda, kao sjajno umjetničko djelo kojem priliči da okruni program sastavljen od majstorskih, u europskoj kulturi odavno kanoniziranih opernih ulomaka Glinke, Čajkovskog, Borodina, Puccinija, Leoncavalla, Verdija i Wagnera.

Kao drugi dodatak i veliko iznenađenje za publiku koncertnog ciklusa Lisinski subotom, koja je nakon izvedbe skočila na noge i dugim ovacijama zahvalila na predivnom daru, Gotovčevu “Himnu slodobi”, uz vrlo točnu, razgovjetnu i očito studiozno naučenu dikciju Gundulićevih stihova, zanosno nam je otpjevao glasoviti Zbor Bavarskog radija praćen u finalu veličanstvenom tutnjavom čitavog Orkestra Minhenskog radija.

Nisam bio jedini u publici koji sam proplakao, a kad se okrenuo prema publici suze je brisao i dirigent Ivan Repušić.

Razumjeli su Nijemci ganuće i hrvatske publike i svog hrvatskog šefa-dirigenta. Ali, nije to bila tek puka jednokratna gesta.

Večer kasnije, sretnom podudarnošću upravo 3. velječe, na blagdan sv. Vlaha, isti je program s istim takvim završetkom izveden i u Münchenu, uz radijski prijenos na postaji BR Klassik i televizijski na internetu.

Taj koncert imao je i moderatora koji je njemačkoj publici spomenuo i veliki emocionalni naboj zagrebačke izvedbe, i svetoga Vlaha i Dubrovnik te, što je najvažnije, pročitao njemački prijevod Gundulićevih stihova.

Nisam bio jedini u publici koji sam proplakao, a kad se okrenuo prema publici suze je brisao i dirigent Ivan Repušić. Razumjeli su Nijemci ganuće i hrvatske publike i svog hrvatskog šefa-dirigenta. Ali, nije to bila tek puka jednokratna gesta

Publici u Münchenu, koja je Himnu slodobi čula prvi put, i prije nego je utihnuo odjek posljednjeg akorda oteo se spontani i iskreni uzvik oduševljenja.

I to nije sve. Repušićeva je zasluga što će se Gotovčeva skladba, skupa s djelima svih već navedenih autora, naći i na novom CD-u njegova orkestra i Zbora Bavarskog radija.

Savršenom izvedbom njemački su nam glazbenici najbolje pokazali da je ovo djelo hrvatskog skladatelja svjetsko.

Bio je to trenutak u kojem smo se opili osjećajem jedinstva sa svakim ljudskim bićem i čitavim svemirom. Svim državama usprkos, u snagu i poruku takve glazbe još uvijek vjerujemo. I zato smo u Lisinskom te večeri plakali, skupa s maestrom Repušićem.

(Prenosimo iz Večernjeg lista).

 

UKOLIKO VAM SE TEKST DOPADA I VOLITE NEZAVISNO I KVALITETNO NOVINARSTVO, VI MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN, POZIVOM NA BROJ 060 800 333 ILI SLANJEM SMS PORUKE NA 647647 UZ KLJUČNU RIJEČ DEMOS. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

  • Andrej Plenković i HNK Zagreb
  • Debakl u Afganistanu: sve je služilo nezasitnom profitu
  • Pogorelić protiv pandemije zaborava umjetnosti i ljudskosti
  • “Misa Mediterana” je blasfemija i dekadencija. Ali ne škodi
  • Oplakati sve mrtve je ljudski, a biti radostan božanski
  • Good Fest u Drnišu: prilika da (opet) budemo ljudi
  • Utrka milijardera u svemiru
  • Nigdje se publiku i umjetnike ne maltretira kao u Hrvatskoj
  • Srećom, život i svijet nisu tako jednostavno crno-bijeli
  • Vojni neboder “Vukovar” kao otirač i kamuflaža HDZ-a

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: KONTRAPUNKT Tagged With: Banović, Beethoven, Branimir Pofuk, Branko Gavella, Himna slobode, HNK, Hrvatska, Jakov Gotovac, Kontrapunkt, Libertas, Matačić, NDH, SFRJ

Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

PROČITAJTE U TJEDNIKU NOVOSTI:

  1. Vrijeme je za obnovu

    Vrijeme je za obnovu

    vladimir-jurisic
  2. Ratna skandinavizacija

    Ratna skandinavizacija

    marinko-culic
  3. Familija

    Familija

    marinko-culic

Novosti | Arhiva

KRONIKA SNV-a

  1. Manjine su žrtve samovolje pojedinaca

    Manjine su žrtve samovolje pojedinaca

    anja-kozul
  2. Mladen Anđelić: Dvaput na prijekom sudu

    Mladen Anđelić: Dvaput na prijekom sudu

    zoran-vitanovic
  3. Zanemaren manjinski i klasni moment

    Zanemaren manjinski i klasni moment

    anja-kozul

Kronika SNV-a | Arhiva

SNV – VIJESTI I NAJAVE

  1. Objavljen novi Natječaj za obnovu poljoprivrednog zemljišta i proizvodnog potencijala

    Objavljen novi Natječaj za obnovu poljoprivrednog...

    07.01.2022.
  2. Božićni prijem SNV-a uz poruke mira i tolerancije

    Božićni prijem SNV-a uz poruke mira i tolerancije

    07.01.2022.
  3. Poznati dobitnici nagrada Srpskog narodnog vijeća

    Poznati dobitnici nagrada Srpskog narodnog vijeća

    07.01.2022.

SNV VIJESTI i NAJAVE | Arhiva

Drago Pilsel Argentinski roman

Partnerska organizacija:

SNV

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJA:

novosti Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2022 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT