autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 2. STRANA MOZGA
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DISIDENCIA CONTROLADA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • FILIPIKE
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • KULT NEREAGIRANJA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEVINOST BEZ ZAŠTITE
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OBADANJA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • PLUS ULTRA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • REI SOCIALIS
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SJEĆANJA
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • SVJETLOPIS
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Tamo gdje je sve opustošeno, zasjale su jedino riječi

Autor: Tatjana Gromača / 07.10.2022.

Volim veselo pisanje Günthera Grassa, koje pri tome nimalo ne previđa tragičnosti života, ali ih uzima u obzir kao toliko svakodnevnu, prostodušno sveprisutnu činjenicu, da ne pravi razlike između smrti od kuge, što je nedvojbeno nepravedno, nepredviđeno naglo skončavanje nekog ljudskog života, i tamnoga piva s komadom kruha i sira pojedenih i popijenih u nekoj gostionici.

Sve je to kod ovoga pisca zgrudano u jednu rečenicu, koja pri tome živo udara svojim ritmom, ritmom Grassova jezika, koji i kada ga čitamo u prijevodu (a ja trenutno čitam jedan odličan hrvatski prijevod prevodioca Lea Držića, Grassove novele ”Sastanak u Telgteu”, u originalu tiskane 1979. godine, kod nas prevedene i objavljene samo dvije godine poslije, u nakladi ”August Cesarec”), i nadalje zvuči kao da je Grassov, kao da čitajući te rečenice čujemo njegov njemački kako frflja i rže taj složen i zvučan, pjevan jezik, sa svojim uzlaznim i silaznim putanjama, kadencama punim melodioznosti i života.

Da, povjerenje u život, u snagu života koji je kadar sve prevladati, pa i najteža iskušenja poput ratova i pošasti; a ova novela govori o jednom događaju koji se zbio, ili imao zbiti – prije svega u Grassovoj, bujnoj kao najbujnija vegetacija, mašti, u Njemačkoj 17. stoljeća, pri koncu tridesetogodišnjeg rata, u vrijeme vladavine kuge; ta dakle nepokolebljiva vjera u život ono je čime podsvjesno pulsira optimizam Grassovih proza – zato ih je lijepo čitati, uvijek iznova s onim uvjerenjem da je ovaj pisac jedan od onih koje se ne može uhvatiti ni za glavu ni za rep, i da je svaki pokušaj naknadnog intelektualnog ovladavanja njegovim prozama jedna vrst uzaludnog napora, jer se one uvijek otmu, snagom svoje kuljajuće prodorne prirodnosti probijaju svako uredno, pomno složeno tkivo tumačenja koje se uokolo njih želi oplesti.

Radi se o vrsti djela koja svojom nutarnjom organikom pokazuju, uvijek iznova, kako je umjetnost – a Grass je bio umjetnik riječi, žongler i minnesänger, pjesnik pjesama koje su tekle u proznome tijeku i čija se slikovitost i živost takoreći mogla i zidno oslikati, možda još ponajprije kao živopisna freska – pokazujući iznova žalosnu jalovost – sigurnu možebitnu promašenost književno tumačiteljskoga posla, jer nas uistinu lijepa i snažna djela zapravo ostavljaju bez teksta, u nemoći s kojom ne dolazi do izražaja naša inferiornost, ili poniznost koju djelo od nas iznuđuje, već dapače ona vrst savršenoga razumijevanja, osjećanja savršene, ravnopravne sukladnosti s onime što djelo kroz sebe emanira, da je šutnja najbolji način da tom prijatnom, harmonizirajućem osjećanju u nama i uokolo nas pružimo zasluženo mjesto.

Da stvar bude bolja, ova knjiga, koja me oduševila, možda čak i više negoli ostale Grassove knjige, ili tu negdje, za dlaku ili dvije ipak malo iznad, majstorstvom, šušljavom tečnosti i grgljavom gugutavosti, vrsnom i lakom dubokoumnosti, humornom tragikom i bezbrižnom zabrinutosti svoga jezika, ta je knjiga upravo o tome, o jeziku.

Jezik je tema ovoga djela i, da stvar ponovno bude još bolja i preciznija, rad njemačkih pjesnika, kritičara, nakladnika, glazbenika, na dogovoru i ustoličenju, na formiranju njemačkoga književnoga jezika ili standarda.

Tema ubitačno neprivlačna – da nije prostudirana imaginacijom i perom darovitog i nadahnutog majstora moderne svjetske proze, koji je svoj duh, a potom i duh svakog čitatelja koji je u ovoj noveli iznašao ljepotu i vrijednost, napojio na jednom takvom imaginarnom izvorištu, zamišljajući kako je to moglo izgledati kada su se – što jest povijesna činjenica – 1647. godine, u posljednjoj godini tridesetogodišnjeg rata, u Telgteu (kako se u knjizi kaže, ”nekom prošteništu između Munstera i Osnabrucka”) sastali ti značajni knjiški ljudi njemačkog baroknog pjesništva, na poziv pjesnika Simona Dacha, kako bi, rečeno Grassovim riječima, ili otprilike tako nekako, ”tamo gdje je sve opustošeno, zasjale jedino riječi”.

Dakle moment povijesni, zbiljske, povijesne ličnosti, oslikane i nanovo oživljene lucidnim pjesnikovim perom, živopisnim kao da se napajalo na nekom strmom puteljku punom gljiva za koje nije sasvim sigurno jesu li hranjive ili imaju halucinogeno djelovanje za ljudski organizam, ali otprilike mješavinu toga bi čovjek i želio da u njemu proizvede dobra književnost, u jednom skladnom omjeru dakako – malo hranjivosti, malo dobre halucinacije…

Svakako, kako bi se ”Sastanak u Telgteu” bavio njemačkim književnim jezikom, odnosno njegovim dogovornim formiranjem, a da se pri tome ne bavi pjesnicima kao takvim, koji su iz raznih njemačkih pokrajina, i dalje od toga, svaki sa svojim frfljajućim i šušljajućim narječjem, stigli radi ozbiljnoga posla, kako bi se udomaćeni od strane jedne gostioničarke, odnosno ”drolje”, kako kaže priča, razotkrivali u svojim ljudskim obličjima, daleki od svake natruhe ideja o besmrtnosti, kakvima su, bit će, kao pjesnici – Grass će kazati ”često djetinjasto naglašene samovolje”, izgleda težili.

I tako, dvojica su od njih onome koji je zapovijedao tim uglednim skupom smjesta morali žrtvovati svoje ”ukorijenjeno svađanje”, jedan je nestao tragajući za drvorezom Bogorodice koja u krilu drži svog mrtvog sina, a ostali su sjeli na klupe, stolica nije bilo dovoljno, na stolčiće za mužnju i pivske bačve, dok su muhe uokolo njih zujale (drolja gostioničarka imala je dvije mazge), otpočelo je prvo predavanje saskog magistra književnosti, postarijeg ukočenog gospodina koji je, kaže pisac, mogao predavati o svemu i svačemu, i čija je čak i šutnja bila slična predavanju: ”Znao je tako snažno šutjeti da bi bilo moguće njegova nijema razdoblja citirati kao govorne oblike”.

Ovaj veseli, humorni tekst, istovremeno slavi moć pjesničkog umijeća, podrugujući se gordosti i umišljenosti samih pjesnika i njihovih visokoparnih – čak i državotvorno političkih zadaća, slavi zamisao i realizacije ideje pjesničkoga bratstva, istovremeno pokazujući uzajamne sitničavosti, netrpeljivosti, niska i zla podmetanja, ogovaranja i protivljenja, a sve to čini s jednom prijaznom, očinskom blagosti, u čijem podsmijehu nema istinske zloće, već samo težnje k istinitoj slikovitosti, uz pomoć koje se bliži razumijevanju ljudskih ćudi, a napose ćudi i karaktera pjesničkih specifikuma.

 

UKOLIKO VAM SE TEKST DOPADA I VOLITE NEZAVISNO I KVALITETNO NOVINARSTVO, VI MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN ILI PREKO PAYPAL-A. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA I PRECIZNE UPUTE KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

  • Djelo Dore Pejačević – dio europske popudbine moderne glazbe
  • Društvo savršenstva
  • U sjećanje na klasika modernog pisma, Charlesa Simića
  • Osjećanje zahvalnosti prognano je iz ljudskoga svijeta
  • Dekalog – majstorska studija ljudske psihe bez patetike
  • Rat u Ukrajini i molitve za mir – utopija koja mora pobijediti
  • O slikanju kompjuterom i kistom
  • Božićni r’n’r & ekološki happening na Baniji i Kordunu
  • Krleža je neprikosnoveno najhrvatskiji od svih naših pisaca
  • Ulica otpisanih umirovljenika

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: KNJIGE I DRUGI DOJMOVI Tagged With: Günther Grass, Knjige i drugi dojmovi, književni jezik, njemački barok, Sastanak u Telgteu, Tatjana Gromača

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

Drago Pilsel Argentinski roman

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJE:

Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2023 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT