autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 2. STRANA MOZGA
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DISIDENCIA CONTROLADA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • FILIPIKE
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • KULT NEREAGIRANJA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEVINOST BEZ ZAŠTITE
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OBADANJA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • PLUS ULTRA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • REI SOCIALIS
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SJEĆANJA
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • SVJETLOPIS
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Tko misli ekumenski, tomu nije važna jedna nacija ili religija

Autor: Drago Pilsel / 22.01.2018. Leave a Comment

DRAGO PILSELUsred smo važne ekumenske molitvene akcije. Molitvena osmina za jedinstvo kršćana u sjevernoj se Zemljinoj hemisferi tradicionalno slavi od 18. do 25. siječnja. Te je datume još 1908. predložio o. Paul Wattson kako bi obuhvatio razdoblje između blagdana Katedre svetoga Petra (nakon liturgijske reforme u Katoličkoj Crkvi slavi se 22. veljače) i blagdana Obraćenja svetoga Pavla. Ta dva datuma stoga imaju i svoja simbolična značenja.

Prvi datum naznačuje cilj molitve: svo kršćanstvo u zajedništvu s apostolskim prvakom sv. Petrom, a drugi datum ukazuje na način ili metodu kojom je jedino moguće postići taj cilj: temeljito obraćenje Kristu, svakog kršćanina, u svim kršćanskim zajednicama, obraćenjem kakvo je npr. bilo ono sv. Pavla kod Damaska.

Na južnoj hemisferi, gdje je siječanj blagdansko vrijeme, Crkve često molitvenu osminu prakticiraju u koje drugo doba godine, najčešće oko blagdana Duhova (kako je to još 1926. preporučio pokret Vjera i ustrojstvo). I blagdan Duhova je također znakovit i bogat simbolikom, budući da je Duh Sveti Onaj po kojem se ostvaruje i vrši svako istinsko i Bogu sukladno jedinstvo.

Kršćanstvo ne smije biti potisnuto u svijet mita i osjećaja, nego mora biti poštivano kako bi njegov navještaj rasvijetlio istinu o čovjeku grešniku. A grijesi u ”nacionalnoj stvarnosti” su činjenice

Stoga je predduhovsko i poslijeduhovsko vrijeme također primjereno i za provođenje Osmine, ali i za ponovne molitve za jedinstvo onih koji su Osminu već slavili u siječanjskom terminu.

Ove godine se osmina slavi u Hrvatskoj u boljem raspoloženju jer je završena sramotna epizoda da na čelu Vijeća HBK za ekumenizam i dijalog stoji jedan Vlado Košić (sisački), prononsirani neoustaša, pak je tamo vraćen biskup kojem je stalo do dijaloga i koji uživa ugled poradi dosljednosti i zalaganja, požeški ordinarij dr. Antun Škvorčević.

Recimo nešto o važnosti ekumenizma.

Najprije neke uvodne napomene karmeličanina Jure Zečevića, tajnika spomenutoga Vijeća:

”U ovogodišnjim molitvenim materijalima kršćani s Kariba ukazuju, među ostalim, i na slijedeću ‘kontradiktornost’. Oni koji su im kolonizacijom donijeli Bibliju i kršćanstvo nerijetko su se koristili upravo Svetim pismom i kršćanskom baštinom da bi opravdali njihovo porobljavanje. Pa ipak, Biblija i kršćanski identitet su u rukama tih istih robova sve više postajali izvorom utjehe, nade i ohrabrenja, postajali su nadahnućem i ‘jamstvom da je Bog na njihovoj strani’, ‘da će ih Bog izvesti u slobodu’. Krijepljeni vjerom u spasonosnu ‘desnicu Gospodnju’ izdržali su nevolje i izborili se za slobodu i humanije društvo.

I u našem suvremenom svijetu susrećemo se s mnogim oblicima porobljenosti. U neke oblike ropstva i ovisnosti zapali smo ne samo uslijed nepovoljnih okolnosti nego i vlastitom krivnjom.

Ove godine se osmina slavi u Hrvatskoj u boljem raspoloženju jer je završena sramotna epizoda da na čelu Vijeća HBK za ekumenizam i dijalog stoji jedan Vlado Košić (sisački), prononsirani neoustaša, pak je tamo vraćen biskup kojem je stalo do dijaloga i koji uživa ugled poradi dosljednosti i zalaganja, požeški ordinarij dr. Antun Škvorčević

Svojim biblijskim geslom ‘Desnica tvoja, Gospodine, snagom se prodiči’ (Izl 15,6) ovogodišnja svjetska Molitvena osmina za jedinstvo kršćana pita svakoga pojedinoga od nas, računamo li mi, kršćani 21. stoljeća, još uvijek s Bogom i snagom desnice Njegove, kao što su s Njime računali porobljeni kršćani s Kariba? Ili se mi možda samo pravimo da računamo sa snagom i pomoću Njegovom, a zapravo, u biti, ne računamo više s Njime.

Jesu li riječi ‘Desnica tvoja, Gospodine, snagom se prodiči’ (Izl 15,6)  za mnoge od nas danas samo još jedan od ostataka pobožnog izražavanja minulih generacija, samo literarna vrsta postupno iščezavajuće religijske stvarnosti, usklik kojim se doduše još uvijek ponekad služimo, premda danas zapravo više vjerujemo u Božju nemoć da se pobrine za nas nego li u Njegovu (sve)moć da nas spasi!?”

Zato što je meni najvažnije prepoznati se u Isusovim riječima iz Evanđelja koja glase: ”Ne molim samo za njih nego i za one koji će po njihovoj riječi vjerovati u me, da si budu jedno. Kao što si ti, Oče, u meni, i ja u tebi, tako neka i oni u nama budu jedno, da svijet vjeruje da si me ti poslao! Ja sam im predao slavu koju si ti meni dao, da budu jedno kao što smo mi jedno – ja u njima, a ti u meni – da postanu potpuno jedno…”.

To je dio Isusove veliko-svećeničke molitve za savršeno jedinstvo, uoči muke i smrti na križu. A čitamo je kod Ivana, poglavlje 17., od 20. do 23. retka.

Odnosno, zato što znam da gdje su dvoje ili troje okupljeni u Isusovo ime, tamo je i On među njima. Zato što vjerujem u jednu, jedinstvenu, univerzalnu Kristovu crkvu kao i u suvremenost kršćanske poruke.

Kakvu Crkvu želim ili želimo? Kakva nam Crkva treba? I to s obzirom da, smo Kristu, kako tumači kolegica Jadranka Brnčić, nakalemili svari o kojima on niti je govorio, niti ih je naznačio, a pomogle su u uspostavljanju strukture kojoj je važnije očuvanje položaja i moći, nažalost, nego bilo kakvog otvorena dijaloga. O svemu. Pa tako i o kršćanskom jedinstvu.

”Ne molim samo za njih nego i za one koji će po njihovoj riječi vjerovati u me, da si budu jedno. Kao što si ti, Oče, u meni, i ja u tebi, tako neka i oni u nama budu jedno, da svijet vjeruje da si me ti poslao! Ja sam im predao slavu koju si ti meni dao, da budu jedno kao što smo mi jedno – ja u njima, a ti u meni – da postanu potpuno jedno…”

Ne mogu se dakako upuštati u ocjene koliko je pojedinim konkretnim Isusovim učenicima doista stalo do jedinstva. Pa tako ni koliko je ova tema važna za čitateljice i čitatelja našega portalaa. No poslužit ću se izričajem svoga pokojnog profesora i ekumenskog učitelja dr. fra Tomislava Janka Šagi Bunića koji je još davne 1966. godine zapisao, a onda nama, studentima teologije u prvoj polovici devedesetih, ponovio:

”Ja sam osobno uvjeren da bi jedva tko od onih koji u Krista iskreno vjeruju mogao osjećati otpor prema ekumenizmu kao novotariji kad bi dobro znao što se pod time misli. I mislim da bi svaki uvidio hitnost ovoga zadatka, kad bi imao priliku – te je iskoristio – da upozna na što nas ekumenizam poziva”.

Može se kazati da je ekumenizam kao čežnja za jedinstvom Crkve i zajedništvom kršćana, a osobito prisutnost i njegovanje duhovnog ekumenizma, jedan od najpouzdanijih ”lakmus-papira”, najjasnijih pokazatelja koliko nam je uistinu stalo do vršenja Kristove volje, koliko smo uistinu kršćani, koliko nasljedujemo Isusa Krista, onakvog kakav nam je ocrtan u evanđeljima.

Ipak, umjesto o raskolu, nejedinstvu i odijeljenoj i međusobno zavaženoj braći i sestara, radije govorim o stanju nepotpunog ili nesavršenog jedinstva. Ako i pokoncilski pape izričito izjavljuju da je ono što nas povezuje veće od onoga što nas razdvaja, onda držim primjerenijim i točnijim druge kršćane opisivati po onome što je veće, tj. jedinstvo, negoli po onome što je manje, tj. razdvojenost. No kršćani se, tvrdim, ipak još ne bi smjeli zadovoljiti s postojećim stupnjem međucrkvenog jedinstva.

Kršćanstvo nije ideologijska tvorevina nekog religioznog entuzijazma, nekog religioznog iskustva pojedinca, nego pripada pojedincu na onom putu na kojemu on, također duhovno, prima svoj život – iz povijesti.

Nitko ne razvija samoga sebe iz čisto formalno prethodno dane strukture svoje bîti, već iz ljudske zajednice, iz interkomunikacije, iz objektivnoga duha, iz povijesti, iz jednog naroda, iz jedne obitelji stječe konkretnost svojega života i razvija je (tu svoju prvotno najnavlastitiju i najosobniju konkretnost) u toj nekakvoj zajednici i u interakciji s drugima.

Teologija je uvijek u političkoj dimenziji. Sloboda je sakrament nade i mora biti korištena za ukidanje ropstva. Bog se predstavlja kao temelj i gospodar svemira, odnosno kao transcendentni temelj ljudskog postojanja u svijetu i, konačno, kao Bog nade

Kada bi kršćanska poruka trebala postati suvremenom za pitanje o novom humanizmu, tada bi se upravo i radilo o pokajanju i vjerovanju – dakle o obraćenju. A rasprava o tom pitanju morala bi i sama biti suvremena. A ekumenizam je ovo: poziv da idemo jedni drugima zbog poziva na obraćenje. Na novo rođenje.

Kako bismo pouzdano mogli zaključiti da novi humanizam, hoće li doista biti novim, jedino može biti humanizmom Božjim? Kako to?

Znam kako je to kod mene jer moj hod u vjeri, primjerice, nerazdvojiv je od čitanja Boga iz perspektive žrtava. U njima, bez obzira da li Boga prihvaćamo, ili protiv njega povremeno hulimo, da li sumnjamo u Njegovo postojanje ili da li da mu služimo, postoji obveza da se radi na tome da se žrtve skine s križa.

Teologija je uvijek u političkoj dimenziji. Sloboda je sakrament nade i mora biti korištena za ukidanje ropstva. Bog se predstavlja kao temelj i gospodar svemira, odnosno kao transcendentni temelj ljudskog postojanja u svijetu i, konačno, kao Bog nade.

U tom smislu, u tom kontekstu, ekumenizam, može biti samo jedno: ponašati se tako da tko misli ekumenski, tomu nije važna jedna regija, nacija ili religija, nego sudbina svih religija, budućnost čovječanstva kao cjeline.

I upravo nalazeći temeljnu zajedničkost u vlastitim nedostacima, ograničenostima, manjkavostima, to jest u vlastitoj grešnosti, i zanemarujući ujedno nebitne razlike među sobom a uz svijest o biti vlastitog religijskog poslanja i misije, ponukani smo, dakle, na različite zajedničke napore k međusobnom približavanju, vođenju dijaloga, pa i zajedničkim aktivnostima u religijskoj praksi. I to nas dovodi do aktualiziranja kršćanske poruke, do toga da oživimo i artikuliramo taj prevažan Božji humanizam.

Kršćanska je poruka – poruka ”Božjeg humanizma”. Sadržaj kršćanske poruke dalo bi se sažeti i drugim riječima. Ona je mnogostrana, i njen je jezik višeslojan. No to se može izraziti i u dvije riječi: u kršćanskoj poruci riječ je, ponavljam, o Božjem humanizmu.

Kršćanska poruka je poruka o Isusu Kristu. On je Riječ koja je tijelom postala. Zato slavimo Božić. No on je upravo time i Riječ o čovjeku. Čovjek, dakle, prema kršćanskoj spoznaji, nije nikakvo više, niže niti kakvo drugo biće, već upravo biće koje prema ovoj Riječi jest. On je biće koje postaje vidljivo u zrcalu Isusa Krista

Upravo te dvije riječi opisuju ključan pojam za kršćansko shvaćanje čovjeka: pojam utjelovljenja. ”I Riječ je tijelom postala i nastanila se među nama” (Iv 1, 14). To je Božje djelo i Objava – ontološka i noološka pretpostavka – u svjetlu koje, prema kršćanskom shvaćanju, treba gledati čovjeka. Jer kršćanska poruka jest poruka o Isusu Kristu. On je Riječ koja je tijelom postala. Zato slavimo Božić.No on je upravo time i Riječ o čovjeku.

Čovjek, dakle, prema kršćanskoj spoznaji, nije nikakvo više, niže niti kakvo drugo biće, već upravo biće koje prema ovoj Riječi jest. On je biće koje postaje vidljivo u zrcalu Isusa Krista.

Kršćanstvo ne smije biti potisnuto u svijet mita i osjećaja, nego mora biti poštivano kako bi njegov naviještaj rasvijetlio istinu o čovjeku grešniku. A grijesi u ”nacionalnoj stvarnosti” su činjenice.

Zato, zaista je došlo vrijeme da se okaljaju grijesi naši i naših otaca, te da se prestane koketirati s fašizmom koji vjeri pravi kompliment radi nacije, a naciju uzdiže na stupanj božanstva. Samo iz te perspektive kršćanska poruka ima itekako budućnosti. Jer je suvremena.

Mir vama, Bog vas voli, vjerovali vi u to ili ne.

Još tekstova ovog autora:

  • Tko je čovjek, Jorge Mario Bergoglio, koji obnavlja Crkvu?
  • Izašao sam iz bolnice, pogledao emisiju Peti dan, i požalio!
  • Matu Uzinića čitam ovako: kršćanstvo mora biti oslobodilačko
  • Velike greške i zloća u pisanju o Bozanićevom nasljedniku
  • Stepinac, katolički kler i njihov odnos prema NDH (2)
  • Nekoliko opaski o novinarstvu kakav prakticiram
  • Majko naša koji si Bog, pazi na sina u zambijskom zatvoru
  • Matijanićeva smrt: trebamo neovisnu istragu i bolje novinare
  • Braćo pederi, sestre lezbe: Bog vas voli! I ja isto
  • Smrt Varešanina Alojza Ćosića i pouka sa sarajevskoga groba

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: DEMOCROACIA Tagged With: Antun Škvorčević, Biblija, Bog, Božić, Crkva, Democroacia, dijalog, Drago Pilsel, Društvo, Duh sveti, ekumenizam, humanizam, identitet, Jadranka Brnčić, jedinstvo, kršćanstvo, Nacija, Paul Wattson, religija, sakrament, sloboda, teologija, Vlado Košić, život

Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

Drago Pilsel Argentinski roman

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJE:

Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2023 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT