autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • EJRENA
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PARRHēSIA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • PISMA S TREĆIĆA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POROK PRAVDE
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • TERRA SEXUALIS
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • Ex libris D. Pilsel
    • OGLEDI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • ISTOČNO OD RAJA
    • BEZ RIJEČI
    • Moderna vremana info
    • SCRIPTA MANENT
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
  • DEMOCROACIA <br>Drago Pilsel
    DEMOCROACIA
    Drago Pilsel
  • POGLED S LIJEVA <br> Nela Vlašić
    POGLED S LIJEVA
    Nela Vlašić
  • KONTRAPUNKT <br> Branimir Pofuk
    KONTRAPUNKT
    Branimir Pofuk
  • PRESUMPCIJA UMNOSTI <br> Marko Vučetić
    PRESUMPCIJA UMNOSTI
    Marko Vučetić
  • GLOBALNI KAOS<br>Damir Grubiša
    GLOBALNI KAOS
    Damir Grubiša
  • VLAŠKA POSLA <br> Ante Tomić
    VLAŠKA POSLA
    Ante Tomić
  • VRIJEME I VJEČNOST <br> Peter Kuzmič
    VRIJEME I VJEČNOST
    Peter Kuzmič
  • ADVOCATA DIABOLI<br> Anna Maria Grünfelder
    ADVOCATA DIABOLI
    Anna Maria Grünfelder

Trebamo shvatiti da smo svi jednako važni i jednako ljudi

Autor: Ivana Šojat / 29.03.2020. Leave a Comment

Ivana Šojat

Ivana Šojat

Antonija Gaudija 7. lipnja 1926. godine pregazio je tramvaj. Kako je veliki arhitekt, nekadašnji kicoš i ljubitelj raskoši tijekom vremena rastao u skromnost koja je proporcionalno bivala sve veća kako su rasli drvoliki zvonici Sagrade Familije, kako je, onako sjedobrad, gotovo u dronjcima nalikovao na prosjaka, nijedan ga taksist u Barceloni nije htio prevesti u bolnicu.

Taksisti su računali kako im neće moći platiti. Osim toga, u ljudskoj računici, jedan prosjak više ili manje ne mijenja ništa. Tek dan kasnije, nakon što su ga smrtno povrijeđenog smjestili u bolnicu za sirotinju, bolničko osoblje prepoznalo je velikana. Ponudili su mu premještaj u bolju bolnicu, no on je ponudu odbio i umro dva dana kasnije među sirotinjom.

Zašto pišem o Gaudiju? Nije mu ni obljetnica rođenja, a ni smrti. Nije umro od nekog virusa, što bi u trenutnim okolnostima moglo ponukati na povlačenje paralela. Sagrada Familia, njegovo posljednje djelo, nije se urušila, a nisu je još ni dovršili. Čemu onda romoriti o čovjeku koji je zapravo dokučio otajstvo i kuću Božju sazdao od svega od čega je sazdan svijet, kojemu je jedina ikonografija na zidovima njegova majstorstva svjetlost što je Sunce putujući putanjom obrnute parabole baca kroz vitraje?

Zašto pišem o Gaudiju? Nije mu ni obljetnica rođenja, a ni smrti. Nije umro od nekog virusa, što bi u trenutnim okolnostima moglo ponukati na povlačenje paralela. Sagrada Familia, njegovo posljednje djelo, nije se urušila, a nisu je još ni dovršili. Čemu onda romoriti o čovjeku koji je zapravo dokučio otajstvo i kuću Božju sazdao od svega od čega je sazdan svijet, kojemu je jedina ikonografija na zidovima njegova majstorstva svjetlost što je Sunce putujući putanjom obrnute parabole baca kroz vitraje?

Zato što je i on bio žrtva činjenice da smo čovjeka sveli na privid vanjštine, na prezentaciju, da smo klasificirali čak i smrt: na važnu i nevažnu. Nije zapravo nikad bilo isto umrijeti u svili ili u dronjcima od žutice. Umrijeti u Versaceovu odijelu ili pišljivim krpama s tržnice.

Samo ponekad reagiramo na upozorenje ”Memento mori!”. Samo ponekad. Kad umre netko blizak rodom ili srcem. No čak i tad s uma smetnemo činjenicu da će nas naposljetku sve ”imati zemlja” koja jednako revno jede sva tkanja. Zaboravimo koliko će nas brzo svijet zaboraviti kao odemo, koliko smo maleni. Čak i kao vrsta.

Rijetko, međutim, iščitavamo do kraja upozorenja koja se putem opetovano ukazuju. Previđamo ih, ne obaziremo se, koračamo prolaznim, efemernim, naoružavamo se svime što nije suština: statusom, ”moći”, pojavnošću, karijerom, pozicijom u društvenoj piramidi koja se, povijesno gledano, zapravo svako malo urušava uslijed revolucija ili pandemija.

Onome što suštinski čini čovjeka kao pojavnost potpuno spuštamo cijenu do nevažnosti. I trčimo za onim što nikad nećemo zadržati, što nas na kraju nikad neće utješiti.

I usred zamaha klanjanja prividima, dolazi nam pandemija na krilima virusa koji (paradoksalno?) nosi ime svetice koja bi nas trebala štititi epidemija, koja je u drugom stoljeću pogubljena u Siriji koja Europi iz rata, kojemu se ne nazire kraj, šalje izbjeglice.

”Kao da smo u ratu”, vele mnogi. Kao. Samo kao u konvencionalnom ratu, jer u ratovima na koje smo ”navikli” znamo otkuda dolazi smrt. Ovdje ne znamo. Smrt je sad sitnija čak i od prenosioca malarije koja također podsjeća koliko su ubojite čak i ”stvari” za koje mislimo da ih možemo ubiti dlanom.

I sve se preokrenulo: rovove i topničke bitnice za obranu od osvajača zamijenila je izolacija, karantena koja simbolični, opet religijski podsjeća na četrdeset dana boravka u pustinji, daleko od svijeta ljudi. Kako protumačiti iznenadnu samoću koja ždere žešće od podrumskih druženja za općih opasnosti?

Jedino što ovdje nazirem jest nužnost boravka sa samim sobom, s vlastitim bićem, propitivanje vlastitih prioriteta, svjetonazora, stavova, vaganje vlastitih normi, redefiniranje paradigme u koju smo se nesvjesno zatočili. Usprkos potpunoj umreženosti u ljudsku zajednicu, preostaje nam samo ono što jesmo.

I hladnoća koja je tvrdokornija zbog izostanka zagrljaja, poljubaca, bliskosti za koju nismo ni slutili koliko nam je nasušna. I vaganje duša po tržnim centrima. Onako kako to biva u svakoj kolektivnoj nevolji: na površinu isplivavaju krajnosti. Suštinska dobrota i suštinsko zlo.

Samo ponekad reagiramo na upozorenje ”Memento mori!”. Samo ponekad. Kad umre netko blizak rodom ili srcem. No čak i tad s uma smetnemo činjenicu da će nas naposljetku sve ”imati zemlja” koja jednako revno jede sva tkanja. Zaboravimo koliko će nas brzo svijet zaboraviti kao odemo, koliko smo maleni. Čak i kao vrsta

Onako kako su prije gotovo triju desetljeća jedni skrbili za druge, a drugi grabili sebi, tako je i sad. Onako kako smo kolektivno onda preživjeli, preživjet ćemo i sada. Posve izvjesno drukčiji, potreseni, svjesniji važnosti stvari i pojava koje smo do sad smatrali nevažnima, vjerojatno bolji, možda zastrašeniji, nadam se nježniji prema drugima, prema sebi, svjesniji krhkosti svega što smo smatrali neuništivim.

Onako kako smo, ne tako davno, shvatili da projektili probijaju i betonske deke. Onako kako smo onda većinski ipak shvatili kako nema dvojbe između ”imati i biti”. Biti. Treba biti, postojati, ali ne kao otok, ne samotno, samotnjaštvom koje bi u mravljem svijetu (svijet jest mravinjak) sebične osudilo na sigurnu smrt.

Treba postojati u poštovanju ćudoređa duha i srca. Ljudski. Do novog zaborava.

Nažalost. Ili. Ili ćemo možda konačno shvatiti dubinu riječi što ih u finalu veličanstvenog mjuzikla Lionela Florencea i Patricea Guiraoa ”Deset zapovijedi”, što ih gotovo nebeskim glasom pjeva Daniel Levi u ulozi Mojsija koji veli: ”Na nama je potruditi se da nam ljubav koju smo podijelili poda volju da volimo”.

Na nama je da shvatimo kako je čovječanstvo okrhnuto za svaku dušu koja je iz Kine, Italije, Španjolske ili Hrvatske prhnula u nebo. Na nama je da prestanemo vagati tuđe korisnosti ili važnosti, da shvatimo kako smo svi, kako su svi jednako važni i jednako bliski, jednako ljudi.

 

UKOLIKO VAM SE TEKST DOPADA I VOLITE NEZAVISNO I KVALITETNO NOVINARSTVO, VI MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN, POZIVOM NA BROJ 060 800 333 ILI SLANJEM SMS PORUKE NA 647647 UZ KLJUČNU RIJEČ DEMOS. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

  • Zbog Balaševića svijet još nije otišao u vražjeg vraga
  • Usmrćivanje Banije je zločin počinjen iz pohlepe bez kazne
  • Od nemila do nedraga
  • Vukovar ne smije biti mrak zbog nečije pozicije moći
  • Smrad u kojem i životarimo i spavamo, u kojem se budimo
  • Kako su ”selebritiji” i ”influenseri” pojeli kulturnjake
  • Tonko Maroević nije otišao u kajanju zbog propuštenog
  • Naučili smo i da hrvatsko državljanstvo čuva od virusa
  • Žalosno je, vodimo bitke za političare, njihov status i moć
  • Predsjednički izbori u parku za pse

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print
  • Email

Filed Under: BUDIMO PAMETNI Tagged With: Budimo pametni, Ivana Šojat

Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

Ex libris D. Pilsel

Viktor Ivančić: Radnici i seljaci

Viktor Ivančić: Radnici i seljaci

Piše: Katarina Luketić

SCRIPTA MANENT

Kontroverze hrvatske povijesti 20. stoljeća

...

Ne reci da nemamo ništa

...

Bjeguni

...

Vladar sjena

...

Pavao

...

PROČITAJTE U TJEDNIKU NOVOSTI:

  1. Mirko Graorac: Neću pomilovanje, nego obnovu postupka

    Mirko Graorac: Neću pomilovanje, nego obnovu...

    m-bacic
  2. Šeks & drugs

    Šeks & drugs

    viktor-ivancic
  3. Štepinčevo

    Štepinčevo

    marinko-culic

Novosti | Arhiva

KRONIKA SNV-a

  1. Zagreb i Ljubljana uz braću Ivković

    Zagreb i Ljubljana uz braću Ivković

    anja-kozul
  2. Čudo u Ogulinu

    Čudo u Ogulinu

    paulina-arbutina
  3. Ujedinjena Baranja za Baniju

    Ujedinjena Baranja za Baniju

    nenad-jovanovic

Kronika SNV-a | Arhiva

SNV – VIJESTI I NAJAVE

  1. Otvorena Banijska kuća

    Otvorena Banijska kuća

    28.01.2021.
  2. Donacije za Banijce i Banijke pogođene potresom

    Donacije za Banijce i Banijke pogođene potresom

    05.01.2021.
  3. Važni kontakti za pomoć u okviru akcije “Banija je naša kuća”

    Važni kontakti za pomoć u okviru akcije “Banija je...

    05.01.2021.

SNV VIJESTI i NAJAVE | Arhiva

Drago Pilsel: Argentinski roman

Drago Pilsel: Argentinski roman

Partnerska organizacija:

SNV

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJA:

Večernji list Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2021 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju. Slažem se
loading Cancel
Post was not sent - check your email addresses!
Email check failed, please try again
Sorry, your blog cannot share posts by email.