autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 2. STRANA MOZGA
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DISIDENCIA CONTROLADA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • FILIPIKE
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • KULT NEREAGIRANJA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEVINOST BEZ ZAŠTITE
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OBADANJA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • PLUS ULTRA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • REI SOCIALIS
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SJEĆANJA
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • SVJETLOPIS
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

U dva vremena dva su bh ktitora ostavila iznimne zadužbine

Autor: Gradimir Gojer / 03.01.2023.

Gradimir Gojer

Grad Sarajevo ne bi bio ono što jeste danas na zemljopisnoj i mapi duhovnosti da pod kapom nebeskom nisu egzistirala dva dobra i plemenita zadužbinara, odnosno ktitora.

Gazi Husrev beg u šesnaestom, Adil beg Zulfikarpašić u dvadesetom stoljeću svojim su ktitorstvom i donacijama učinili grad podno Trebevića mjestom ugodnog življenja i za Sarajlije i za putnike namjernike, koji su Šeher pohodili i pohode i danas.

Svojedobno, režirajući teatarsku predstavu prema tekstu suvremenika mi Džemaludina Latića ”Gazi Husrev beže ili bukagije” iznimno sam detaljno proniknuo u život, i nadasve vakufe (donacije, darove) Gazi Husrev bega.

Predstava ”Gazi Husrev beže ili bukagije” bila mi je izazovom na dva plana: rekonstrukciji vremena, pri čemu mi je posebno bila privlačna pozicija Husrev begova u odnosu na Ivana Tardiča, pa onda preplet njegovih veza sa Dubrovčanima…

U tekstu Džemaludina Latića, kroz povijesne i dramatske polifone strukture zrcalile su i zanimljivosti ubjedljivo napisanih ženskih likova: Neslišah, Diše i drugih.

Intrigantan zaplet koji pisac orkestrira čitavom gamom isprepletenih odnosa glavnog lika sa tada aktualnim begovatom, sukobima i mirenjima, pravim i ”trulim” sporazumima; uspostava nekoliko paralelnih dramskih radnji onoj glavnoj magistralnoj koja priča nimalo laku životnu sudbinu i kob koja je pratila Gazi Husrev bega, sve to je iziskivalo glumačku nadgradnju i određene dramaturško-redateljske napore…

Postavljajući predstavu u ”očišćeni”, u ”brukovskom smislu” prazni prostor, sa okomicama narodnih ponjava koje su davale bližu scensku ukotvljenost u konkretne ambijente, ”igrao” sam svjesno na glumačke moći koje su posebno iskazivali Alija Aljović, Lana Zablocki, Dušan Bugarin, Faketa Salihbegović Avdagić; ustvari sam insistirao da kroz druge likove na površinu izađu vrline Gazi Husrev bega…

Kostimografski bogata rekonstrukcija doba šesnaestog stoljeća dala je posebnu snagu predstavi realiziranoj sa čak pedesetak sudionika, na sceni Bosanskog narodnog pozorišta u Zenici.

Nažalost, producent predstave nije financijski mogao dalje gajiti i održavati ovaj kompleksni pozornički akt, pa se teatarska uspomena na velikog bh darodavca tako okončala, nakon pet izvođenja.

Inače, za predstavu je vladalo golemo interesiranje i van Bosne i Hercegovine. Ovu ću, kompaserijski veliku predstavu, pamtiti i po uistinu iznimnom interesiranju medija, a sudbina Gazi Husrev bega potresla je i one gledatelje koji su vidjeli snimak zeničke izvedbe.

Poslije smrti Adil bega Zulfikarpašića, zahvaljujući sredstvima fondacije, nastavila se iznimno plodna djelatnost Bošnjačkog instituta kroz tribinske aktivnosti, izlagačku djelatnost, bogato izdavaštvo, a posebno sakupljanje i ”uvakufljenje” produkcije u oblasti likovnih umjetnosti.

Nezaboravne su bile izložbe akvarela Fuada Arifhodžića, crteža Mevludina Ekmečića, slikara i grafičara Mersada Berbera, a sve je praćeno iznimno bogatim katalozima, gdje posebno valja istaknuti Behaudina Selmanovića…

U polivalentnom prostoru negdanjeg sarajevskog Hamama izvedena je i teatarska predstava ”Soba” Irfana Horozovića, kao vid ambijentalnog teatra, koja je poslije doživjela trijumfalno gostovanje na Ohridskom letu.

Dok sam bio stanovnikom općine Stari grad u Sarajevu budio me glas mujezina sa džamije, inače središnje islamske bogomolje u gradu na Miljacki, koja nosi naziv svoga ktitora, vakuflije Gazi Husrev bega!

Ne bi Sarajlije imale bogomolje, hanove i druga svratišta, mostove i ceste da Gazi Husrev beg nije u tolikoj mjeri razvezivao kesu sa svojim dukatima.

Ostavio je Sarajevu i jednu od graditeljski iznimno skladnih, a obrazovno i danas najprestižnijih srednjih vjerskih škola – čuvenu Gazi Husrev begovu medresu. Mnogi velikani vjerskog i svjetovnog života, koji čine najprestižnije staleže u Bosni i Hercegovini, upravo su temeljno obrazovanje stekli u ovoj Medresi, kojom trenutno rukovodi efendija Malkić, jedan od prvaka među svećenstvom islamskim…

U Sarajevu, već godinama važi pravilo da oni imami, ali i svjetovna lica koja su pohađala Gazi Husrev Begovu medresu, imaju fundus obrazovanja znatniji od mnogih drugih srednjih učilišta.

Gazi Husrev begovim stopama krenuo je i Adil beg Zulfikarpašić, po završetku Drugog svjetskog rata partizanski oficir i funkcioner ministarskoga ranga u civilnoj socijalističkoj bh vlasti. Po odlasku u Švajcarsku razvijajući ozbiljan biznis Adil Zulfikarpašić osniva Bošnjački institut kao osobni zadužbinski projekat. Institut ima prestižne bibliotečke zbirke, kao i kolekciju umjetnina iznimne vrijednosti…

Zulfikarpašić je iznimno aktivno pomagao i nakladničku djelatnost svoga Bošnjačkog instituta, koji je bio jedna od prestižnih destinacija kulture i umjetnosti u Cirihu. Potkraj agresije na Bosnu i Hercegovinu Zulfikarpašić je donio odluku da svoju zadužbinu teško procjenjive vrijednosti premjesti u Sarajevo.

U negdanjoj atraktivnosti istočnjačke arhitekture, Hamamu, onkraj Katedrale srca Isusovog u strogom centru Sarajeva, između pijace Markale i Baščaršije, restauratorski majstorskim zahvatima nastala je multifunkcionalna zgrada sa dijelom za umjetničke sadržaje i dijelom za muzejske zbirke, holom za izložbenu djelatnost…

Koncipiran kao svojevrsni kulturni centar, Bošnjački institut – Fondacija Adila Zulfikarpašića, afirmirao se ovaj vakuf kao jedno od najpropulzivnijih središta kulture i umjetnosti ne samo u Sarajevu nego i u Bosni i Hercegovini, pa i regionu.

Djelovanje dvojice ktitora, Gazi Husrev bega i Adil bega Zulfikarpašića nije, nažalost, pokrenulo želju kod drugih bogatih ljudi da svojim ktitorstvom, svojevrsnim vakufima i donacijama pomognu razvoj kulturnih i umjetničkih projekata.

U jednoj od najsiromašnijih zemalja na europskom kontinentu stotine tajkunskih obitelji nemaju nikakav osjećaj za pomoć kulturi i umjetnosti, koja unatoč zapostavljenosti od zvanične državne vlasti je najsnažniji, ako ne i jedan od rijetkih ”izvoznih artikala” suvremene Bosne i Hercegovine!?!

U dva stoljeća dva su bosanskohercegovačka ktitora ostavila iznimne zadužbine.

Suvremeni bosanski i hercegovački bogatuni nisu učili na svijetlim primjerima Gazi Husrev bega i Adil bega Zulfikarpašića…

 

MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN ILI PREKO PAYPAL-A. MOŽETE NAZVATI BROJ 060 866 660 / Tel.: 0,49€ (3,75 kn); Mob: 0,67€ (5,05 kn) po pozivu (PDV uključen) ILI POŠALJITE SMS PORUKU sadržaja PODRSKA na broj 667 667 / Cijena 0,82 € (6,20 kn). Operator usluge: Skynet Telekomunikacije d.o.o., info telefon: 01 55 77 555. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

  • Ovo je Balkan, draga
  • Makedonski teatar u znaku obitelji Stefanovski
  • Stoljetna misija nogometnih velikana Željezničara i Veleža
  • Kraljica od Dubrovnika
  • Povijesno i politički dragocjeni Đilasovi dnevnički zapisi
  • Sarajevo – via COVID – Mariopulj
  • Dvodecenijska borba za ljudskost Svetlane Broz
  • Stoljeće ”Kuće na Obali” upisano u kulturnu mapu svijeta
  • Neponovljivo teatarsko iskustvo iz sarajevskog ratnog pakla
  • Nadam se da će u BiH trijumfirati integralno bosanstvo

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: DRITO! Tagged With: Adil beg Zulfikarpašić, Bosna i Hercegovina, Drito, Džemaludin Latić, Gazi Husrev beg, Gradimir Gojer, Sarajevo

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

Drago Pilsel Argentinski roman

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJE:

Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2023 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT