autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 2. STRANA MOZGA
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DISIDENCIA CONTROLADA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • FILIPIKE
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEVINOST BEZ ZAŠTITE
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Uloga baštine u građenju nacionalnog identiteta (4)

Autor: Tomislav Šola / 04.04.2021. Leave a Comment

tomisla-sola-javno-pamcenje6.4.Baština kao roba ili kako je upropastiti

Osviješteno, živo kulturno stanje garancija je preživljavanja identiteta u en­tropijskim globalizacijskim procesima i brana akulturaciji, diskulturaciji i in­ternacionalizaciji kultura. Ukratko, živa vlastita, stvaralačka kultura barijera je protiv suvremene barbarizacije, koja se događa kroz konzumerizam i sveopću merkantilizaciju svijeta.

Mr. Joško Belamarić, pročelnik Konzervatorskog odjela u Splitu, upozorava kako je na ”6.300 kilometara hrvatske obale, do 60-ih godina prošloga stoljeća, bilo sagrađeno 120 kilometara. Do 2000. godine još 700 kilometara, a planirano je dodatnih 700 kilometara. Poznato nam je također da su se mnogi političari ubacili u posao s nekretninama.”[i]

Borba protiv golemog novca je jalov posao jer novac ujedinjen s (nametnutom) krizom nameće neupitno stajališe da sve ima cijenu.

Svaki baštinski lokalitet može postati tematski park: mišljen za zabavu i sa (zato) poboljšanom baštinom.

Kako zadržati stanovnike u historijskim gra­dovima poput Dubrovnika? Tako da se u njima zadrži život. Da lokalna kultura ostane živa. Da stanovnici tamo žele živjeti.

Ne mora biti niti je igdje napisano da je prosječno izdvajanje za kulturu, u ve­ćini država manje od 1 % BND-a. Možda već pitanje ozbiljne orijentacije na održivi razvoj sadržava ujedno i odgovor ima li novca

I Venecija je (ponovno) pala: ovaj put da bi postala spomenik sebi, da bi u svojoj budućnosti samo igrala sebe.

U praksi ništa od toga nije održivo bez dobre i javnom dobru predane uprave i bez ozbiljnih ograničenja profitu.

Historijski gradovi padaju, jedan za drugim, u ne­koj vrsti groteskne ulične borbe, kuća po kuća, da bi postala vlasništvo klase koja je proizvela siromaštvo i uništila srednji, građanski sloj.

Korporacije i banke zapadnog svijeta stekle su privatizacijom bogatstva bez presedana, deregulaci­jom su uklonili propise koji su stajali na putu spekulacijskim (ali i doista spekta­kularnim) zaradama, socijalizirali su sve namjerno stvorene goleme dobitke, po­većali su stručnost radnika nemilosrdnom selekcijom, povećali su broj radnih sati i produljili radni vijek, skratili odmore, smanjili plaće, prisilili osiromašenu državu da uveća davanja … Đavolski circulus vitiosus počeo se vrtiti. Profit je po­šao na mnoge pohode, a jedan od ciljeva postala je i baština.

To su alarmantne činjenice koje bi i nas mogle pretvoriti u odbačenu destina­ciju jer je iz razvoja isključeno nastojanje harmoničnosti i morala, kakav opisuje paradigmu održivog razvoja.

Glavne uzroke ove opasnosi u nastajanju nema potrebe nabrajati. Ipak, valjalo bi ponoviti svima, na razne načine i prilagođeno njihovim argumentima i interesima: kad vam se čini da drugi uživaju u raju pro­speriteta, a vi promrzli cvokoćete u svojem čistilištu, shvatljivo je da ćete htjeti bar odškrinuti vrata vrućeg pakla KULTURE – ROBE. (Kad se već sve dade prodati na rasprodaji, netko gladan brzog profita to će i učiniti.)

Ipak, nemojte ih širom otvoriti! Iza te ambicije, kad je riječ o baštini i kulturi, stoji industrija zabave, pa čak i industrija baštine (kao nešto blaža nevolja), ali one su pakao kiča i brze zarade!

Bez znalaca i jake državne regulative (pa makar, naizgled nesimpatično, mo­rala posegnuti za centralnim odlučivanjem jer štiti od lokalnih labirinata korup­cije), Hrvatska se može pretvoriti u svoju karikaturu, u bezvrijedno zabavište dokonih, koji će, kad upropaste sve vrijednosti i kad im destinacija dosadi, samo pokupiti svoju prtljagu i krenuti dalje.

Mi živimo u kulturi potrošnje i odbaciva­nja.

Ako se posao planiranja u kulturi i baštini prepusti amaterima među politi­čarima i poduzetnicima, malo je vjerojatno da će izbjeći zamku koju bih, nam­jerno sasvim neznanstveno, nazvao sindromom Mrduše Donje: nema te vrijed­nosti koja ne može biti upropaštena manjkom stručnosti, znanja i ukusa.

Borba protiv golemog novca je jalov posao jer novac ujedinjen s (nametnutom) krizom nameće neupitno stajališe da sve ima cijenu. Svaki baštinski lokalitet može postati tematski park: mišljen za zabavu i sa (zato) poboljšanom baštinom

Hrvatskoj predstoji, unatoč zavidnoj pažnji koju trenutaćno pridaje muzejima u njihovoj obnovi i osnivanju, veći, ambiciozniji državni strateški napor da u nekoliko godina uspostavi bar nekoliko desetaka, možda i skromnijih, ali zato dobro ciljanih projekata koji će podići razinu interpretacije zemlje: centri za po­sjetitelje, posjetiteljske atrakcije, tematski parkovi, znanstveni centri, interpreta­cijski centri, izložbeni centri, turističke atrakcije, pa čak i zabavni parkovi na temu baštine.

Lako će se dogoditi ono što već godinama uočavamo kao trend, da se lokalne sredine olako okreću manifestacijskoj ponudi i iz nekog razloga (neka mi bude oprošteno spomenuti banalnu pojedinost) smatraju da je u osku­dici najbolje novac potrošiti na skup vatromet i gladijatore s oklopima od de­belog staniola, koje je napravio lokalni ”artišta”.

Osim buke i kiča, malo je do­dane vrijednosti turističkom proizvodu. Iz tog nerazumijevanja nastaje poplava festivala, a rijetki su oni koji su dovoljno skupi ili dovoljno kreativni da budu pametan utrošak novca i da predstavljaju dugoročno isplativo ulaganje.

Nijedna baštinska djelatnost nije profesija pa se takvo što, među ostalim, vidi i po činjenici da ne postoji licenca za obavljanje tog posla. Nekako se dogo­dilo da sve do nedavno nismo ovo osjećali kao problem.

Ipak, kako javna me­morija postaje važnijom, tako se i izazovi čine delikatnijima; teško će nam biti prihvatiti da svatko može napraviti muzej, ali to jest svačije pravo. Dakako, pro­pisi će onemogućiti da bude nužno financiran iz javne riznice, ali svejedno, prije ili poslije morat ćemo uvesti neka društvena pravila. Javna memorija u privat­nom, posebice amaterskom poduzetništvu može biti opasan kič i politički šte­tno djelovanje. Akreditacija će biti jedno od rješenja, ali to je delikatna i duža tema.

Amatere bi valjalo zamoliti (obrazovanjem i kulturnom akcijom), kao i zako­nom ograničiti da, ako je ikako moguće, ne budu ”kreativni”.

Amateri su prirodne žrtve svih zabuna. Opća je preporuka amaterima, bilo da je riječ o tra­dicijskim obrtima ili gradnji kuća, da traže pomoć stručnjaka.

Opći je savjet: samo napravite ono što vam savjetuju predci i tradicija ili pak stvar prepustite profesionalcima. Brzina promjene, akulturacija i diskulturacija, s medijima koji ne vjeruju u svoju moć i neotkrivene mogućnosti, čine svoje.

Predci su u glavama utihnuli, vidi se na svakom koraku. Ništa nisu uspjeli savjetovati svojim nasljed­nicima: mudre tradicije gradnje nestale su pod prozaičnim okolnostima nedo­statka znanja, (kojiput) nedostatka novca, a uvijek nedostatka ukusa.

Dakle, kako djelovati kad se predci u nama jedva čuju, a kada su zahtjevi golemi?

  • Povećati osobno znanje i provjeravati ga sa stručnjacima
  • Obavijestiti se o ponuđenim mogućnostima
  • Povjeriti posao ekspertima s iskustvom
  • Obratiti se javnim ustanovama, kojima je zadatak da čuvaju i tumače gla­sove predaka
  • Obratiti se agencijama, fondovima, vladinim uredima i građanskim udru­gama
Bez znalaca i jake državne regulative (pa makar, naizgled nesimpatično, mo­rala posegnuti za centralnim odlučivanjem jer štiti od lokalnih labirinata korup­cije), Hrvatska se može pretvoriti u svoju karikaturu, u bezvrijedno zabavište dokonih, koji će, kad upropaste sve vrijednosti i kad im destinacija dosadi, samo pokupiti svoju prtljagu i krenuti dalje

Samo, ta ponuda mora postojati i biti ohrabrena što subvencijama, što be­splatnom ekspertizom, a što medijima i političarima koji moraju zagovarati vri­jednosni sustav koji daje tradiciji zasluženu počast, ne u ime nacionalne mitolo­gije, nego naprosto za vlastito samospoznavanje, ponos – za vratiti izgubljeno: nadomjestiti zašutjele pretke znanstveno osnovanim, ali komunikacijski defini­ranim baštinskim ustanovama i njihovim konkretnim uslugama.

Ne zna li netko neki zaboravljeni tradicijski napjev, nek on ostane zabilježen u muzeju.

Ako netko ne zna kako (možda i zašto) pokriti tradicijsku kuću slamom, trebala bi znati kustoska, tj. konzervatskorska služba.

Ako pak treba napraviti doku­mente za subvenciju ili poskrbiti za projekt koji podešava tradicijsku kuću no­vim, suvremenim potrebama, neka budu spremni stručnjaci koji će priskočiti u pomoć.

U općim društvenim troškovima to je malen izdatak, ali je, a to je političko i društveno pitanje, džep iz kojeg se novac vadi premalen.

Ne mora biti niti je igdje napisano da je prosječno izdvajanje za kulturu, u ve­ćini država manje od 1 % BND-a. Možda već pitanje ozbiljne orijentacije na održivi razvoj sadržava ujedno i odgovor ima li novca.

Definiramo li razvoj kao dugoročne i neizravne učinke na kvalitetu života, novca odjednom ima i mora ga biti.

 __________________________

[i] Damir Franolić – Ekokvarner, BETONIZACIJA OBALE, Građevinski lobi isplanirao veliko žde­ranje Jadrana 21. 04. 2008. Večernji list, Zagreb.

 

(6. poglavlje – u nastavcima – knjige prof. Tomislava Šole, ”Javno pamćenje – Čuvanje različitosti i mogući projekti”, Zavod za informacijske studije Odsjeka za informacijske i komunikacijske znanosti Filozofskog fakulteta sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, veljača 2014.).

(Nastavlja se).

 

UKOLIKO VAM SE TEKST DOPADA I VOLITE NEZAVISNO I KVALITETNO NOVINARSTVO, VI MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN, POZIVOM NA BROJ 060 800 333 ILI SLANJEM SMS PORUKE NA 647647 UZ KLJUČNU RIJEČ DEMOS. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

  • Vrijednost inovacije – ”Zagreb dok ga još nije bilo”
  • Prošlost je koristan pratilac, ali zlokoban vođa
  • Javna memorija uči nas o građenju i razaranju, ratu i miru
  • Poružnjivanje Hrvatske je uzelo toliko maha da zaprepašćujuće
  • Javna memorija bi trebala biti okosnica razvojne strategije
  • Kao da smo odlučili svemu spustiti vrijednost
  • Muzeji su tu da nas sačuvaju od bijesa i mržnje
  • Živimo u carstvu mitomana, managera, mediokriteta i amatera
  • Političarima je kultura ”šminkeraj” ili ”bankomat”
  • Uloga baštine u građenju nacionalnog identiteta (11)

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: FELJTON Tagged With: amater, baština, BND, Dubrovnik, Joško Belamarić, konzumerizam, Tomislav Šola, Venecija

Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

PROČITAJTE U TJEDNIKU NOVOSTI:

  1. Čas autonomije

    Čas autonomije

    zoran-daskalovic
  2. Posvađani blizanci

    Posvađani blizanci

    marinko-culic
  3. Emil Matešić: I Haški tribunal može biti umjetničko nadahnuće

    Emil Matešić: I Haški tribunal može biti...

    ana-grbac

Novosti | Arhiva

Drago Pilsel Argentinski roman

Partnerska organizacija:

SNV

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJA:

novosti Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2022 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT