autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Unatoč fašističkoj sitneži, Zemlja opet postaje okrugla

Autor: Branimir Pofuk / 21.12.2016. Leave a Comment

Branimir Pofuk aaPodivljala je nacionalistička i fašistička sitnež na moj prošlotjedni tekst o Aleksandri Zec. Ali, uz sve vrlo osobne uvrede na moj račun i najbliže mi familije, uputili su mi i neočekivani kompliment: neka se taj pofuk (koji, kažu, ne zaslužuje veliko slovo) drži muzike koju razumije i o kojoj dobro piše, a ostavi se politike. Pa, pomislih, hajde da jednom i njih usrećim. Ionako mi je baš na pameti Béla Bartók.

Veliki mađarski skladatelj, jedan od najvećih umjetnika 20. stoljeća, radio je 1938. godine na jednom od svojih remek-djela, svom Drugom koncertu za violinu i orkestar.

U to vrijeme, Bartók u pismu prijatelju u Švicarsku piše: “Ono što mi je najgadljivije jest vrlo stvarna opasnost da će se i Mađarska prepustiti tom sistemu razbojnika i ubojica… Mađarska, u kojoj je “obrazovani” kršćanski narod nažalost gotovo isključivo odan idejama nacizma. Uistinu se sramim što dolazim iz te klase”.

Toliko o glazbi bez politike.

U to vrijeme Bartók je već bio prekinuo sve umjetničke veze s Njemačkom, tamošnjim izdavačima i izvođačima, zabranivši da se ijedna njegova nota odsvira u Hitlerovom Reichu. Svoj Violinski koncert završio je 1939., kada ga je, 24. travnja, praizveo njegov sunarodnjak, veliki virtuoz Zoltán Székely, u Amsterdamu, uz tamošnji Orkestar Concertgebouwa.

Godinu kasnije, nakon što je već na Zapad poslao sve svoje spise i note, Bartók će emigrirati u Ameriku, gdje će i umrijeti 1945., od leukemije. Svoju gorčinu i razočaranje svijetom koji napušta stigao je pretočiti u još nekoliko glazbenih remek-djela.

Bartók u pismu prijatelju u Švicarsku piše: “Ono što mi je najgadljivije jest vrlo stvarna opasnost da će se i Mađarska prepustiti tom sistemu razbojnika i ubojica… Mađarska, u kojoj je “obrazovani” kršćanski narod nažalost gotovo isključivo odan idejama nacizma. Uistinu se sramim što dolazim iz te klase”

Upravo taj spomenuti Violinski koncert bio je na programu koncerta koji je prije tjedan dana u Zagrebu održan u ciklusu Lisinski subotom.

Bio je to koncert godine i večer koju ćemo svi mi, koji smo tamo bili, pamtiti dok smo živi. Gostovao je Budimpeštanski festivalski orkestar pod ravnanjem svog utemeljitelja, koji mu je već preko trideset godina na čelu, maestra Ivána Fischera.

S njima je u Zagreb stigao i genijalni grčki violinist Leonidas Kavakos. Svirali su upravo taj mračni i veličanstveni, a violinisti kažu i za sviranje jedan od najtežih ikada napisanih violinskih koncerata.

Bartók je dobar dio svog života posvetio prikupljanju folklornog blaga, ponajprije mađarskog. Ali, propješačio je i proputovao i čitav Balkan, a uz to i Tursku, slušajući i zapisujući narodnu glazbu, na kojoj se temelji najveći dio njegova opusa.

Bio je folklorist, ali ne i glazbeni nacionalist. Majstorski obrađeno, narodno blago postalo je u njegovim skladbama dio univerzalne svjetske kulturne baštine.

Bio je zaljubljen u narodno glazbeno blago, ali nije slijedio zablude i stranputice na koje je taj narod znao biti zaveden i odveden u katastrofu.

Ali, upravo zbog tih prepoznatljivih i specifičnih ritmova i melodija, mađarski glazbenici ovog orkestra, koji spada među deset najboljih na svijetu, tako savršeno sviraju Bartóka, a itekako ga razumije i Grk Kavakos, koji nam je, kao drugi dodatak, podario i jedan nebeski stavak iz pera Johanna Sebastiana Bacha, ukrasivši tu malu slatku Gavottu iz Treće partite za violinu solo ukrasima kojih u notama nema, nižući na žicama svoje violine tonove poput niske bisera.

Na koncertima se, dakako, ne drže govori. Ali tako savršena svirana glazba, i onima koji ništa ne moraju znati o Bartókovoj biografiji i njegovom odnosu prema zlu nacizma, pa čak i onda kada se, kao te večeri, svira i čitavo stoljeće i pol starija glazba Franza Schuberta, govori o ljudskosti, o najljepšim dometima za koje su ljudi sposobni kada svoje znanje i vještinu udruže u tako plemenitom zajedništvu.

Na koncertima se, dakako, ne drže govori. Ali tako savršena svirana glazba, i onima koji ništa ne moraju znati o Bartókovoj biografiji i njegovom odnosu prema zlu nacizma, pa čak i onda kada se, kao te večeri, svira i čitavo stoljeće i pol starija glazba Franza Schuberta, govori o ljudskosti, o najljepšim dometima za koje su ljudi sposobni kada svoje znanje i vještinu udruže u tako plemenitom zajedništvu

Ipak, ne samo sviranjem, maestro Iván Fischer sa svojim orkestrom svjedoči svoj stav o životu i svijetu, predstavlja svoju domovinu Mađarsku u jednom sasvim drugačijem svjetlu od aktualne vladajuće mađarske politike.

Fischerov orkestar tako, osim na najvećim svjetskim pozornicama, svira i po mađarskim romskim naseljima, umirovljeničkim domovima, zatvorima, a poseban projekt je niz koncerata u mađarskim sinagogama, odnosno onom što je od njih ostalo nakon Holokausta.

Uz to, Fischerov orkestar i predivno pjeva. Kada je, nakon predivno odsvirane Schubertove Pete simfonije, skladane u duhu najljepših Mozartovih djela te vrste, došlo vrijeme za orkestralni bis, maestro Fischer je napamet savršeno pažljivo i točno na hrvatskom najavio Schubertov Zbor anđela, zborski motet na tekst iz Goetheova Fausta. Čudo od orkestra, umjetnika i ljudi!

Dok sam slušao taj savršeni koncert, glazba mi se u mislima preplitala s knjigom koju sam upravo čitao, golemim romanom “Ispovijedam” katalonskog pisca Jaumea Cabréa. Jer, i ta je knjiga puna glazbe, a jednu od važnih dionica u majstorskom pripovijednju na 750 stranica, u kojem se ni na jedan trenutak nećete izgubiti, svira i jedna violina.

I ta knjiga, koju nam je podarila izdavačka kuća Fraktura, jedno je čudo, koje ne bismo nikada mogli doživjeti i iskusiti da ga u hrvatskom jeziku, majstorstvom koje jednostavno mora biti na razini autorove genijalnosti, nije riječ po riječ, rečenicu po rečenicu fantastično ponovo izgradio mladi poliglot i diplomat, a tek u slobodno vrijeme prevoditelj Boris Dumančić.

Nisam u životu čitao ljepše napisan i preveden roman. Savršen upravo za ovo naše vrijeme, kada nam se, s obzirom kakve nam se ideje ponovo nameću, čovjeku često učini da Zemlja opet postaje ravna ploča. Ovaj koncert i ova knjiga čuda su od kojih svijet opet postaje jedno, a Zemlja, ipak, okrugla

I Cabréova priča, koja pokriva čitavo dvadeseto, ali i šest prethodećih mu stoljeća, sve tamo do španjolske inkvizicije, tiče se itekako i naše sadašnjosti. Pa i politike.

Glavni lik, koji pripovijeda svoju i sve ostale sa svojim životom isprepletene priče, stanje ljudske svijesti i civilizacije u pojedinim razdobljima mjeri time koliko je ljudima Zemlja okrugla, a koliko ravna ploča maglovitih rubova preko kojih se strovaljuju i nestaju ljudi i brodovi.

Nisam u životu čitao ljepše napisan i preveden roman. Savršen upravo za ovo naše vrijeme, kada nam se, s obzirom kakve nam se ideje ponovo nameću, čovjeku često učini da Zemlja opet postaje ravna ploča. Ovaj koncert i ova knjiga čuda su od kojih svijet opet postaje jedno, a Zemlja, ipak, okrugla.

(Prenosimo iz Večernjeg lista).

Još tekstova ovog autora:

  • Andrej Plenković i HNK Zagreb
  • Debakl u Afganistanu: sve je služilo nezasitnom profitu
  • Pogorelić protiv pandemije zaborava umjetnosti i ljudskosti
  • “Misa Mediterana” je blasfemija i dekadencija. Ali ne škodi
  • Oplakati sve mrtve je ljudski, a biti radostan božanski
  • Good Fest u Drnišu: prilika da (opet) budemo ljudi
  • Utrka milijardera u svemiru
  • Nigdje se publiku i umjetnike ne maltretira kao u Hrvatskoj
  • Srećom, život i svijet nisu tako jednostavno crno-bijeli
  • Vojni neboder “Vukovar” kao otirač i kamuflaža HDZ-a

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: KONTRAPUNKT Tagged With: Balkan, Béla Bartók, Boris Dumančić, Branimir Pofuk, Fischer, Fraktura, Ispovijedam, Kontrapunkt, Leonidas Kavakos, Lisinski, mađarska, maestro, Zagreb, zec, Zoltán Székely

Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

PROČITAJTE U TJEDNIKU NOVOSTI:

  1. Vrijeme je za obnovu

    Vrijeme je za obnovu

    vladimir-jurisic
  2. Ratna skandinavizacija

    Ratna skandinavizacija

    marinko-culic
  3. Familija

    Familija

    marinko-culic

Novosti | Arhiva

KRONIKA SNV-a

  1. Manjine su žrtve samovolje pojedinaca

    Manjine su žrtve samovolje pojedinaca

    anja-kozul
  2. Mladen Anđelić: Dvaput na prijekom sudu

    Mladen Anđelić: Dvaput na prijekom sudu

    zoran-vitanovic
  3. Zanemaren manjinski i klasni moment

    Zanemaren manjinski i klasni moment

    anja-kozul

Kronika SNV-a | Arhiva

SNV – VIJESTI I NAJAVE

  1. Objavljen novi Natječaj za obnovu poljoprivrednog zemljišta i proizvodnog potencijala

    Objavljen novi Natječaj za obnovu poljoprivrednog...

    07.01.2022.
  2. Božićni prijem SNV-a uz poruke mira i tolerancije

    Božićni prijem SNV-a uz poruke mira i tolerancije

    07.01.2022.
  3. Poznati dobitnici nagrada Srpskog narodnog vijeća

    Poznati dobitnici nagrada Srpskog narodnog vijeća

    07.01.2022.

SNV VIJESTI i NAJAVE | Arhiva

Drago Pilsel Argentinski roman

Partnerska organizacija:

SNV

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJA:

novosti Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2022 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT