autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 2. STRANA MOZGA
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DISIDENCIA CONTROLADA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • FILIPIKE
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • KULT NEREAGIRANJA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEVINOST BEZ ZAŠTITE
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OBADANJA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • PLUS ULTRA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • REI SOCIALIS
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SJEĆANJA
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • SVJETLOPIS
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Vladimir Dvorniković, ime građanske i intelektualne slobode

Autor: Đorđe Matić / 15.05.2018. Leave a Comment

Đorđe Matić

Đorđe Matić

Severin na Kupi, mjestašce u Gorskom kotaru, jedan je od manje bitnih, ali postojanih toposa moga djetinjstva i mladosti. Tu je autobus za Rijeku stajao i pravio dužu stanku dok se još vozilo ”starom cestom”. Planinsko mjesto, slično svim takvim mjestima, oneobičavalo je jedno: građevina sa suprotne strane autobusne postaje. Bijela baptistička crkva, tko zna kako tu dospjela, svojim je izgledom posvajala čitav krajolik i davala mu nešto strano, tuđe, sjeverno, nordijsko gotovo.

U isto vrijeme, u svemu kao da je možda bilo i dubljega razloga te čudne ”sinkretičnosti”, spoja nespojivog koji se nedokučivim nečim ipak slaže s krajobrazom i čemu ćemo eventualno dohvatiti smisao jednom.

Otud možda nije čudilo kad sam kasnije pročitao da je baš tu prije sto i trideset godina rođen Vladimir Dvorniković, jedna od najneobičnijih pojava južnoslavenskih kultura. Ujedno i jedna od najtragičnijih.

Jer kako drugačije nazvati filozofa i intelektualca, među najobrazovanijim ljudima našeg 20. stoljeća, koji je u doslovno svim političko-ideološkim i kulturnim konstruktima i tvorevinama u zadnjih sedamdeset i pet godina dosljedno prešućivan, osporavan, guran u stranu, negiran ili čak brisan iz popisa akademskih zajednica, povijesti filozofija i književnosti i uopće društvene historije?

Jer kako drugačije nazvati filozofa i intelektualca, među najobrazovanijim ljudima našeg 20. stoljeća, koji je u doslovno svim političko-ideološkim i kulturnim konstruktima i tvorevinama u zadnjih sedamdeset i pet godina dosljedno prešućivan, osporavan, guran u stranu, negiran ili čak brisan iz popisa akademskih zajednica, povijesti filozofija i književnosti i uopće društvene historije?

I to ne kao marginalna pojava, nego kao mislilac koji je napisao jedno od tri-četiri ključna djela za razumijevanje ovdašnjih kolektiviteta.

Hrvatski filozof, etnopsiholog, analitičar i književni kritičar je, pored jedva prebrojivih tekstova, privukao radom ”Psiha jugoslavenske melankolije”, a kulminirao svojim magnum opusom – ”Karakterologijom Jugoslavena” iz 1939., golemom, nepročitanom i dugo jedva nabavljivom knjigom.

Jasno je gdje se krije problem za sve ovdašnje režime dosad: u ovom pridjevu ponovljenom u naslovima oba djela nalazio se i nalazi sav usud Dvornikovićev.

Miroslav Krleža, najveći hrvatski i jugoslavenski pisac pak, zanimljivo, nije podnosio Dvornikovića i samo je u jednoj godini, 1924., napisao čak tri članka u Književnoj republici protiv njega, podsmijevajući mu se kao filozofskom plagijatoru svojih germanskih učitelja i kao književnom neznalici i mistifikatoru u pitanju Kranjčevića i Hamleta. Ali čini se da je, pored takozvanih objektivnih razloga motivirane kritike, stvar bila i u nečemu drugom.

Ona (pre)često citirana Krležina rečenica Enesu Čengiću o sebi i tome da je ”za Hrvate od početka bio Srbin i unitarist. Za Srbe frankovac i ustaša” i tako dalje – zapravo bi se samo malo izmijenjena, paradoksalno, mogla primijeniti na Dvornikovića.

Krleži, kao dijalektičkom materijalistu, naravno da je bila odbojna teorija ”narodnog karaktera” izdvojena iz ideologije i klasne borbe.

Jednako kao što mu je, ponovno kao komunistu, bez sumnje smetalo Dvornikovićevo ”integralno jugoslavenstvo” i to da je – kao i Ivo Andrić – kao Hrvat koji je stradao pod Austrougarskom, doživio stvaranje prve, Aleksandrove Jugoslavije kao ispunjenje sna o državnoj zajednici i onda tome sistemu iz uvjerenja, a ne iz koristoljublja služio.

Ako je tako bilo za ljevičara i jugoslavenski orijentiranog Krležu, što se onda tek moglo misliti u frankovskim, HSS-ovskim i svim ostalim krugovima reakcionarnog hrvatstva.

Hrvatski filozof, etnopsiholog, analitičar i književni kritičar je, pored jedva prebrojivih tekstova, privukao radom ”Psiha jugoslavenske melankolije”, a kulminirao svojim magnum opusom – ”Karakterologijom Jugoslavena” iz 1939., golemom, nepročitanom i dugo jedva nabavljivom knjigom

S druge strane, u Srbiji gdje je Dvornikovićev rad bio i kontrateža bilo nasilnom, vulgarnom, bilo suptilnijem velikosrpstvu – on je naime uočio točno da je Cvijić znanstvenim metodama, etnografski i antropološki srbizirao južnoslavenske narode – također je izazivao tipičnu suspektnost i nepovjerenje koja se u Beogradu događa intelektualcima od Supila naovamo.

Preživjevši Drugi svjetski rat, Dvorniković kao građanski intelektualac u Brozovoj Jugoslaviji nije mogao očekivati milost – etnopsihologija suviše je smrdjela na rasne teorije, a u ideološkoj doktrini marksističko-lenjinističke (a na početku i staljinističke) te kasnije samoupravne teorije jugoslavenstvo bez antiunitarnosti, bez jasno ocrtanih linija ”naroda i narodnosti” nije vrijedilo gotovo ništa.

Povučen i preživljavajući od prodaje vlastitih slika do smrti 1956. godine, Vladimir Dvorniković tragični je dokaz da se egzilantom moglo biti i u vlastitoj zemlji – u zemlji, štoviše i najstrašnije, kojoj je sam digao intelektualni spomenik.

Kad su se i taj sistem i ona Jugoslavija raspali, a obnovljeno izdanje knjige napokon pred sam kraj objavljeno – ironijom historijskom (ili nečim drugim?) i prvo izdanje izašlo je neposredno prije rasapa prve Jugoslavije – opet je Dvorniković bio nepoželjan: za nove srpske šoviniste premalo srpski i suviše ”inkluzivan”, a za Hrvate kojima je riječ Jugoslavija posljednji i krajnji tabu, iznad svih, brisanje i negacija Dvornikovića bili su najtemeljitiji.

Bosanci su imali drugih briga, a smušenoj, konfuznoj i anakroničnoj tamošnjoj ideologiji i autonegaciji taman je trebao podsjetnik dodatni na vlastiti udes, dokaz koji ruši kao kegle njihove skučene službene povijesno-ideološke premise. Slovence više nije zanimalo, ostale se nije pitalo.

Bez obzira na to što nacionalističke hegemonije, naročito hrvatska, kroz svoje intelektualne predstavnike danas redom govore kako su Dvornikovićeva uvjerenja ”politički promašena” i ”anakrona”, osnovni i trajni problem je dakako drugdje.

Ne ulazeći sada u meritum, u ispravnost teza i zaključaka Dvornikovićeva glavnog djela, za što bi nam trebalo suviše prostora, njegovi su život i rad metafora nečega mnogo važnijeg, najvažnijeg štoviše, a potpuno neosviještenog i nevidljivog većini do danas: nijedan od sistema ovdje, naime, koji god predznak imao, dinastički, socijalistički ili republikanski, nije omogućio da intelektualac slobodno i bez kazne razmišlja i djeluje, pa makar dakle ”pogrešno” i ”promašeno”.

Drugim riječima, pitanje Dvornikovića je prije svega pitanje intelektualne i duhovne slobode, pitanje demokratičnosti – karakterne osobine, dodatnim paradoksom, koju je još jedan izuzetan čitatelj ove kulture, Rebecca West, označila kao imanentan ovim narodima.

Ne ulazeći sada u meritum, u ispravnost teza i zaključaka Dvornikovićeva glavnog djela, za što bi nam trebalo suviše prostora, njegovi su život i rad metafora nečega mnogo važnijeg, najvažnijeg štoviše, a potpuno neosviještenog i nevidljivog većini do danas: nijedan od sistema ovdje, naime, koji god predznak imao, dinastički, socijalistički ili republikanski, nije omogućio da intelektualac slobodno i bez kazne razmišlja i djeluje, pa makar dakle ”pogrešno” i ”promašeno”

Zato sve kritike njegova djela danas, a iz njih tipična gorčina i strah koji promaljaju ispod takvih ”objektivnih” i tobože neideoloških vrednovanja ”Karakterologije” i samog filozofa, nisu drugo nego kontinuitet iste i nepromijenjene vrste opresije građanske i intelektualne slobode.

Da se pojednostavi onako kako je sve ovdašnje sofizme – i lijeve i desne! – davno i briljantno ovako pojednostavio Milovan Danojlić u svom nezaboravnom romanu ”Dragi moj Petroviću”: ”Nek mi daju prostora u svojim novinama, makar i u rubrici Pogrešna mišljenja glupih pojedinaca”.

To osnovno, najlogičnije i najpotrebnije naravno ne može. Namjerno humorno reducirano i daljnjom metaforom, moglo bi se onda reći: kao i Danojlićev lik, Vladimir Dvorniković za platformu svojih razmišljanja i studija htio je Skandinaviju, a dobio Jugoslaviju. Kakva god ona imala imena u međuvremenu.

U poglavlju pod naslovom ”Jugoslaven, čovek nedovršene volje i neodređenog aktivnog središta ličnosti” (!) Dvorniković piše: ”Kao i na ostalim, ranije već upoznatim područjima, i ovde je izvršena istoriskim procesom ‘denordizacija’  jugoslovenskog narodnog karaktera”.

Možda ona ”nordijska” crkvica iz Severina na Kupi nije bila slučajna. Možda se, poput Kaneovog rosebuda i tamo krio neki odgovor.

Još tekstova ovog autora:

  • Opasnost od seksa s Puškinovim rođacima
  • Žalost nad razvidnošću jedne očite provalije i nesrazmjera
  • Naš čovjek na terenu: Philip Roth 1933. – 2018.
  • Prvomajski sonet: ugušen, nijemi krik
  • Dom pjesnika je tamo kamo se moramo vratiti, kako god
  • Život je drugdje: In memoriam Miloš Forman
  • Izgubljene rock mitologije
  • Pjesme pomirenja (prozopopeja)
  • Protiv uskosti nepromišljenih riječi koje ubijaju

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: PRIJE POVRATKA Tagged With: analitičar, Cvijić, Drugi svjetski rat, Đorđe Matić, etnopsiholog, filozof, Ivo Andrić, jugoslavenstvo, Jugoslavija, književni kritičar, Milovan Danojlić, Miroslav Krleža, Prije povratka, Rebecca West, Severin na Kupi, Vladimir Dvorniković

Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

Drago Pilsel Argentinski roman

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJE:

Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2023 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT