autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 2. STRANA MOZGA
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DISIDENCIA CONTROLADA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • FILIPIKE
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • KULT NEREAGIRANJA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEVINOST BEZ ZAŠTITE
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OBADANJA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • PLUS ULTRA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • REI SOCIALIS
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SJEĆANJA
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • SVJETLOPIS
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Vlado Gotovac, laička Bosna i franjevci u njoj

Autor: Ivan Markešić / 09.12.2020. Leave a Comment

Ivan Markešić

Ivan Markešić

Hvala mnogima koji ovih dana pohvalno govorahu o Vladi Gotovcu kao čovjeku, piscu, filozofu, književniku, pjesniku, polemičaru, političaru, o njemu kao disidentu, robijašu, sanjaru slobodne Hrvatske, o njegovom odnosu s Tuđmanom, itd.

No u mnoštvu tih iskaza ne bi ni jednog u kojem bi se našli njegovi stavovi o zemlji Bosni, o njezinoj državnosti, narodima koji u njoj žive, nacionalnim identitetima, o bošnjaštvu, hrvatstvu i srpstvu, o bogumilima, islamizaciji, ali i o bosanskim franjevcima – čuvarima Bosne.

Gotovčev odnos prema toj zemlji, prema njezinoj povijesti i sadašnjosti bio je sasvim suprotan stavovima onih koji se kao mnogi ovdašnji hrvatski političari odnose prema toj zemlji kao da je to njihova prćija, kao miraz, imovina koju im je žena donijela u brak, zapravo kao da je to njihova privatna svojina.

Te i takve Gotovčeve sasvim jasne stavove o Bosni i Hercegovini može se naći u već zaboravljenoj knjizi ”Okovana Bosna” koja sadrži razgovore koje su na Bledu, u Sloveniji, u proljeće 1994. godine, pod vodstvom novinara i urednika ove knjige Mladena Maloče, vodili Adil Zulfikarpašić, Miko Tripalo, Ivo Banac i Vlado Gotovac. (Maloča, M., ”Okovana Bosna: razgovori”, Zürich, Bošnjački institut, 1995.)

Neka ovo bude samo jedna mala i skromna HVALA VELIKA Vladi Gotovcu, čovjeku kojeg sam osobno poznavao i s kojim sam znao razgovarati o Bosni i njenoj budućnosti i to u nimalo zgodnim vremenima i u nimalo zgodnim političkim i sigurnosnim uvjetima

Neka ovo bude samo jedna mala i skromna HVALA VELIKA Vladi Gotovcu, čovjeku kojeg sam osobno poznavao i s kojim sam znao razgovarati o Bosni i njenoj budućnosti i to u nimalo zgodnim vremenima i u nimalo zgodnim političkim i sigurnosnim uvjetima.

Mali je ovo prostor da bih opširnije govorio o gore navedenim temama.

Osvrnut ću se na jednu temu koja mi se kao đaku Franjevačke klasične gimnazije u Visokom kraj Sarajeva posebno dojmila. Riječ je o odnosu Vlade Gotovca prema bosanskim franjevcima i njihovom doprinosu izgradnji Bosne i Hercegovine kao države i društva na laičkim, a ne na religijskim i crkvenim osnovama.

***

Mnogima od nas poznato je da se već jedno dulje vrijeme u hrvatskim i bosanskohercegovačkim medijima vodi jedan, rekao bih, kontinuirani podzemni rat protiv bosanskih franjevaca, s ponekad sasvim jasno izraženim javnim diskursom.

Demonizira ih se s više strana. Razloga je više, i unutarcrkvenih, i međureligijskih, ali i političkih. A, sve zbog njihove odanosti i vjernosti krajoliku u kojem se susreću i prelamaju različiti svjetonazori od kojih svaki od njih polaže pravo na univerzalnost i sveopćost.

U tu svrhu, zanimljivo je napomenuti da zagovornici teze o bogumilstvu kao temeljnom fundusu današnjega bošnjaštva i Bošnjaka smatraju da su franjevci bili inkvizitori koji su u srednjemu vijeku došli u Bosnu kako bi istrijebili bogumile te da su oni time omogućivali ratne križarske pohode u Bosnu, pa je po toj logici borba franjevaca protiv patarena, odnosno članova Crkve bosanske bila borba protiv bosanske države.

Zapravo, franjevci su, prema toj teoriji, došli u Bosnu da bi ”bili izvršioci Rima”, da bi uništili Crkvu bosansku, odnosno bogumilstvo kao ”utjelovljenje nezavisnosti Bosne”, čak po cijenu ”da unište državu bosansku”.

Neki od njih, kao, npr., A. Zulfikarpašić, i mnogi sljedbenici njegovih bošnjačko-nacionalističkih ideja, smatraju da se danas ”pretjerano romantično piše o franjevcima kao nosiocima i čuvarima bosanske državnosti”.

Oni su, smatra on, samo čuvari arhiva ”koji su dio naše historije”, ali i arhiva u kojima se nalaze falsifikati kao što je ”Fojnički grbovnik”, koji je za Zulfikarpašića falsificirani ”zbornik plemstva bosanskoga”.

Držeći da je u ovom slučaju ”posrijedi falsifikat njemačkih grbova o familijama koje nisu u našoj historiji ni postojale“, on naglašava da se historija bošnjačkih plemića i njihovih grbova nalazi na stećcima i u dokumentima o njima. (Maloča, 1994:42)

U tome smislu Zulfikarpašić ide još i dalje pa na istome mjestu kaže kako bi se povijest franjevačkog reda trebala očistiti od nacionalističkih natruha (ali ne nekih hrvatskih nacionalističkih natruha) nego onih natruha ”koje njih prikazuju kao isključive nosioce bosanske državnosti i bosanskog identiteta”.

Druga skupina osporavatelja bosanskih franjevaca jesu oni s hrvatske i katoličke strane koji ih žele pokazati kao podaničke sluge koji su se poklonili osvajaču Bosne, Mehmedu II. el-Fatihu, i koji su tijekom cijele svoje povijesti koketirali sa svim režimima do danas.

Pošto ih bosanski katolici nazivaju ujaci, tzv. turbo-Hrvati ih danas posprdno nazivaju ”daidže”, zaboravljajući pri tome da je mnogima, kao, na primjer, meni, čast biti daidža, biti ujak djeci mojih sestara.

Zulfikarpašić ide još i dalje pa na istome mjestu kaže kako bi se povijest franjevačkog reda trebala očistiti od nacionalističkih natruha (ali ne nekih hrvatskih nacionalističkih natruha) nego onih natruha ”koje njih prikazuju kao isključive nosioce bosanske državnosti i bosanskog identiteta”

Međutim, ulogu franjevaca u Bosni Vlado Gotovac gleda iz jednoga sasvim drugačijeg, ali u svakome slučaju veoma zanimljivog ugla.

On ukazuje na činjenicu da su bosanski franjevci bili ”sudionici uzajamnog demoniziranja koje je prožimalo susret kršćanstva i islama u Bosni” i da su oni zapravo bili ona spona između križa i polumjeseca koji nigdje do tada nisu imali takvih, makar i posrednih dodirnih točaka kao u Bosni.

Sve ono što bismo danas u pokušaju uspostave dijaloga religijâ željeli iskazati kao osnovu razgovora, naime da su obje te religije monoteističke, da su objavljene i da polažu pravo na univerzalnost i mnoštvo iskustava koja bi ih mogla povezivati, tada, u tome bosanskom sučeljavanju nije bilo važno.

Franjevci su, smatra Gotovac, uspjeli utemeljiti život koji je bio posredan, život koji se nalazio između islama i kršćanstva i koji je omogućio da kršćanstvo opstane na području islama koji je bio isključiv, kao i da na području kršćanstva, koje je također bilo isključivo, opstane islam.

”Ta čudna igra da se, dakle, postoji”, a da se ostane jednako isključiv kao oni tamo koji se uopće ne susreću, ”bila je nešto što nigdje drugdje na takav način nije bilo zadano”. (Maloča, 1994:43).

Zapravo, prema Gotovčevim riječima, bosanski franjevci su hodili jednim posebnim, za europske prilike, jedinstvenim hodom, jer su ”usprkos razlikama, isključivosti, uzajamnom demoniziranju” uspjeli stvarati situaciju ”u kojoj su se ljudi susretali, religije živjele, država obavljala svoje poslove, a oni održali svoje stado”.

Uspjeli su, smatra on, omogućiti komunikaciju ”okrenute glave” s obje strane: katoličke i islamske, to znači uspjeli su stvoriti oblike življenja u kojima su se svi pravili kao da to komuniciranje ne vide, da ne vide komunikaciju između različitih vjerozakona koja je postojala i produžavala se.

Stoga su bili krivi na obje strane: na katoličkoj, u Rimu, jer su omogućivali život islama na isključivom katoličkom prostoru, carskoj (islamskoj) Porti u Carigradu, jer su uspjeli sačuvati kršćanstvo, odnosno hrvatstvo na područjima islamske isključivosti.

Samo će kratki period totalitarne, ateističke socijalističke vlasti u kojem su obje ove religije bile demonizirane omogućiti da i muslimani i katolici shvate da vjeruju u jednoga Boga, da su u mnogočemu jednaki i jedinstveni i da započne razdoblje dijaloga i međusobnog približavanja.

Međutim, smatra Gotovac, odmah čim je nestalo toga totalitarnog sustava, ponovno su se javile islamske i katoličke isključivosti, ponovno se nastavilo s međusobnim demoniziranjem koje je došlo posebno do izražaja, htjeli mi to priznati ili ne, tijekom hrvatsko-bošnjačkog sukoba (1991. – 1995.) i što traje sve do danas i koje se sve više osnažuje.

***

No da bi se to izbjeglo i da bi se i dalje moglo kročiti putovima bosanskih franjevaca i njihovu razumijevanju Bosne kao društva i države u kojoj će ”svi biti na svome”, Gotovac ukazuje na laicitet države i njezinih struktura kao jednu od mogućih brana stravičnim posljedicama koje mogu prouzročiti gore spomenute religijske isključivosti, ali i određene kulturne tvorbe koje bi mogle nadići zahtjeve koje pred njih postavljaju religijske zajednice.

Nasuprot franjevačkom razumijevanju Bosne kao laičke države, Gotovac vidi tri velike prepreke, odnosno tri tradicije koje po svome habitusu ne prihvaćaju laicitet.

Na prvom mjestu je tradicija Srpske pravoslavne crkve u kojoj se polazi od toga da je pravoslavlje središte svekolikoga srpskog jedinstva vjere, nacije i države pri čemu je laicitet izravno uperen protiv nacije i protiv države.

Gotovac ukazuje na činjenicu da su bosanski franjevci bili ”sudionici uzajamnog demoniziranja koje je prožimalo susret kršćanstva i islama u Bosni” i da su oni zapravo bili ona spona između križa i polumjeseca koji nigdje do tada nisu imali takvih, makar i posrednih dodirnih točaka kao u Bosni

Na drugome mjestu je tradicija šerijatskog prava, u kojoj islam kao univerzalistička religija ne polaže važnost na plemenske ili nacionalne mitove niti na bilo kakve podjele, nego se život zajednice zasniva na teokratskom pravu kao općem okviru života.

Na trećemu mjestu je klerikalizam Katoličke crkve, iako je ona, prema Gotovčevu mišljenju, već osjetila posljedice laiciteta.

U tome smislu temeljna pretpostavka postojanja bosansko-fratarske države Bosne i Hercegovine nalazi se, prema Gotovčevu shvaćanju, u činjenici da Bosnu i Hercegovinu trebaju svi njezini građani i sve njezine tradicije prihvatiti i promovirati kao laičku državu koja će u svim svojim elementima biti odijeljena od vjere, jer ne postoji ”nijedan kulturološki, geopolitički ili neki povijesni razlog koji bi osporavao smisao postojanja Bosne i Hercegovine”, (Maloča, 1994:146), a prihvaćanjem Bosne i Hercegovine prihvaća se mir koji će biti utemeljen na vrijednostima i koji će sačuvati smisao svih čovjekovih napora.

U tome smislu i crkveni poglavari bi svojim ponašanjem trebali doprinijeti uspostavi laičke države Bosne i Hercegovine unatoč mogućnostima pojave fundamentalističkih pokreta u kojima se javlja povezanost crkve i države, kao i čvrsti i nerazdvojni zagrljaj Crkve s državom i politikom.

Međutim, navodi dalje Gotovac, ne htjeti vidjeti što se događa na ovom prostoru ne opravdava nikoga, jer ”i oni koji osjećaju nevinost, često mogu biti veliki krivci za događaje”, jer je na djelu u Bosni i Hercegovini bila ”fundamentalistička zaslijepljenost i njezina posvemašnja nesnošljivost”, a riječ je o onima koji na vjeri temelje pravo na agresiju, na osvajanje, na genocid, na invaziju mesijanske sile.

Stoga, za Bosnu i Hercegovinu postoje dvije mogućnosti: ili će opstati kao slobodan, civiliziran krajolik ili će se pretvoriti u prostor nedogledne patnje, koju će joj nametnuti bezobzirna politička volja. (Maloča, 1994:153).

 

UKOLIKO VAM SE TEKST DOPADA I VOLITE NEZAVISNO I KVALITETNO NOVINARSTVO, VI MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN, POZIVOM NA BROJ 060 800 333 ILI SLANJEM SMS PORUKE NA 647647 UZ KLJUČNU RIJEČ DEMOS. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

  • Ako Svevišnji postoji, ako je i svemoćan, zašto dopušta rat?
  • Ima li nade za kršćanske nomade kakav je papa Franjo?
  • Živimo li u intervalu od razmjene do razmjene mrtvih?
  • Ukidanjem entiteta riješiti hrvatsko pitanje u BiH
  • Kako biti vjernik u Crkvi koja ga je napustila?
  • Nečastivi u Podmilačju kod svetoga Ive
  • Je li žena dostojna baviti se politikom?
  • Živimo li u intervalu od razmjene do razmjene mrtvih?
  • Izborna groznica i religijsko-politička kampanja trese BiH
  • Federacija BiH i jednakopravnost naroda

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: NJEGOVIM STOPAMA Tagged With: Bosna, franjevci, Ivan Markešić, Njegovim stopama, Vlado Gotovac

Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

Drago Pilsel Argentinski roman

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJE:

Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2023 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT