autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 2. STRANA MOZGA
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DISIDENCIA CONTROLADA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • FILIPIKE
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • KULT NEREAGIRANJA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEVINOST BEZ ZAŠTITE
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OBADANJA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • PLUS ULTRA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • REI SOCIALIS
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SJEĆANJA
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • SVJETLOPIS
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Vodič kroz emotivnu kartografiju Zagreba koji polako nestaje

Autor: Jacqueline Bat / 16.05.2022.

Jacqueline Bat

Živjeti u jednom gradu od rođenja, znači pratiti sve njegove mijene, ne samo one urbanističke, već prije svega one mijene značenjskih toponima, koje se ogledaju u dijalogu koji grad kao otvorena struktura vodi sa svojim stanovnicima, koji krećući se svakodnevno njegovim ulicama i trgovima idući na posao, u kupnju, susrećući se s prijateljima, zadovoljavajući svoje kulturne, društvene i zdravstvene potrebe upisuju u njega, dajući pojedinim lokacijama značenjske odrednice, upisivanjem vlastitih, unutarnjih, emotivnih toponima u kartografiju grada.

Kako se ritam i način života mijenjaju, u grad pristižu i novi stanovnici iz različitih krajeva i s različitim potrebama i navikama, tako se mijenja i fizička, urbana struktura grada jer grad je živ samo onoliko koliko je otvorena struktura koja svoja obilježja poprima i mijenja stvarajući se i rastvarajući u dubokom životnom dijalogu sa svojim stanovnicima.

Svaka generacija ima svoja mjesta, svoje posebne emotivne kote, i nikad nije lako gledati kako se kroz dva, tri ili više desetljeća one rastaču, kako rijetke uspijevaju preživjeti promjene navika i stanovništva, mijenjajući se i same i nudeći i nove sadržaje, uspijevajući zadržati i svoju povijest i emotivne kote onih koji su se u nju upisivali.

S jednakom sjetom, vjerujem, promatrala sam ja kako nestaju gradske kavane, ”Saloon” i ”Kulušić”, a u najnovije vrijeme i Špišićev ”Bicikl” u kojem su se okupljali idući na plac i s placa stari Trešnjevčani, kao i moja praprabaka, koja je još u Zagreb dolazila s kočijom sa svoga imanja na ”Mali plac”, južni kaptolski trg, posebice po zemljano posuđe kojeg je bio velik izbor, kako bi svojoj glavnoj domaćici imanja pribavila posude za pečenku s poklopcem, lonce za kiseljenje mlijeka, a za župni dvor i ”srabljivce”, zemljane ”kupice” iz kojih je narod na proštenjima pio vino, kad je u modu došlo limeno posuđe, te je nevoljko gledala kako prodaja i raznovrsnost pada. No silno se razveselila željeznici, jer više nije bilo potrebno putovati kočijom i usput noćiti.

Živjeti s jednim gradom, upisivati se u njega, mijenjati se s njim, uči nas poniznosti, izaziva i nas na stalnu mijenu, otkrivanje novih značenjskih kota kroz novu dinamiku i nove susrete, dok se one iz naše mladosti polako gube, a često odlaze ili umiru i ljudi s kojima smo crtali svoju emotivnu kartografiju grada.

Upravo zbog toga, rukopisna knjiga ”Zagreb u versima i kipecima” spoj stihova o Zagrebu autorice Božice Jelušić i fotografija Nikole Šolića prava je dragocjenost i vodič kroz unutarnju, emotivnu kartografiju Zagreba koji polako nestaje, zajedno s ljudima koji su oblikovali unutarnje toponime jednog vremena.

Ova je knjiga posebna na više razina, i nadasve slojevita u svom emocionalnom kodu. Ona nudi perspektivu pogleda na Zagreb koji se otvara dolaskom na Glavni kolodvor iz provincije (iako u knjizi nema ničeg provincijalnog), pogledom koji se otvara na veličanstvene magnolije i Lenuzzijevu potkovu, pa sve do posebnih mjesta koja su kroz višedesetljetne susrete i boravke u Zagrebu postala emotivna sidrišta, prave značenjske i stvaralačke kote.

Zagrebačko predstavljanje knjige u izdanju Beletre u knjižnici ”Bogdan Ogrizović” zbilo se na mjestu koje je Božica, boraveći na svojoj zagrebačkoj adresi, u stanu najbolje prijateljice, pokojne Đurđe Sučević Fruk, promatrala kroz prozor, zapisujući stihove ili crtajući zagrebačke vedute.

Preradovićev je trg za autoricu njeno zagrebačko emotivno sidrište, u kojem je stvarala, dijelila bliskost i razmjenjivala misli s prijateljicom, on je osim toga i mjesto brojnih drugih susreta s ljudima s kojima ju je život povezao.

I naš prvi susret, koji je označio početak prijateljstva, zbio se upravo na Preradovićevu trgu.

Upravo je nevjerojatno kako u ocrtavanju vlastite emotivne kartografije jednog grada, postoje sinkroniciteti među ljudima koji se uopće ne poznaju.

Dok je Božica pisala stihove, i ucrtavala dijelove grada uz stih u svoje rukopisne bilježnice, Nikola Šolić, urednik i fotoreporter svojedobno najtiražnijih novina, tjednika i magazina, koji je svojim fotoaparatom bilježio najznačajnije trenutke hrvatske, a radeći za Reuters, i svjetske povijesti, ”lepil je na kipec” upravo one dijelove grada koje je Božica nacrtala uz stihove u svoju rukopisnu bilježnicu.

Knjiga je stoga divna sinergija stiha i riječi, podignuta na emotivni kod, gdje u svaki stih, svaku fotografiju, osim autorovih, čitatelj može ucrtati i učitati vlastite značenjske toponime.

Još više od toga, Božica je, kao vrsna poznavateljica jezika, koja dobro poznaje podstavu svakog tkanja riječima, u stihove sakrila ključeve za iščitavanje u kojima oni koji je poznaju i s njom su dijelili zagrebačke dane, mogu pronaći sebe i susrete s pjesnikinjom, njihove vlastite kodove upisane u stihovnu kartografiju Zagreba.

Čitajući stihove, i gledajući fotografije, autori nam otvaraju prostore svojih emocija i svoje duše upisane u grad, prostore koji su vidljivi i dostupni samo onima koji znaju naći ključeve skrivene u podstavi knjige, a nevidljivi onima koji gledaju samo impozantne fasade i pročelja.

Baš kao stara zagrebačka dvorišta o kojima u pjesmi ”Mirisi stražnjeg dvorišta” Božica veli:

”Stražnja su dvorišta tiha, ruševna:
Oaze mira, sjedišta duševna”.

 

UKOLIKO VAM SE TEKST DOPADA I VOLITE NEZAVISNO I KVALITETNO NOVINARSTVO, VI MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN ILI PREKO PAYPAL-A. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA I PRECIZNE UPUTE KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

  • Koliko dobro HRT ispunjava svoju ulogu javnog servisa?
  • ”Priče od porculana” su divan vez misli i osjećaja
  • Valjda smijem sanjati rijeke praštanja kako teku našim srcima
  • Za izvornu radost Božića treba otvoreno Nebo u nečijim očima
  • Ima li mjesta za Dubrovačku Republiku u našim narativima?
  • Zagrepčani, vaši i naši, svoj grad ljube zauvijek
  • Oda ljubavi jednom otoku
  • Do kada će Hrvatima uvijek drugi biti za sve krivi?
  • Bastl – arhitekt koji majstorski oblikovao centar Zagreba
  • Priče Edit Glavurtić inspirirane prizorima iz stvarnog života

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: NADA I ODGOVORNOST Tagged With: Beletra, Božica Jelušić, Jacqueline Bat, Nada i odgovornost, Nikola Šolić, Zagreb

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

Drago Pilsel Argentinski roman

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJE:

Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2023 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT