autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 2. STRANA MOZGA
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DISIDENCIA CONTROLADA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • FILIPIKE
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • KULT NEREAGIRANJA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEVINOST BEZ ZAŠTITE
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OBADANJA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • PLUS ULTRA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • REI SOCIALIS
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SJEĆANJA
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • SVJETLOPIS
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Vrhunci u dvorani Lisinski: doživljaji za pamćenje

Autor: Magdalena Maršavelski / 13.01.2023.

Magdalena Maršavelski

Ni čarobnjak poput Dražena Siriščevića nije mogao ništa protiv viših sila. Vladavina zlokobnog koronavirusa, plus posljedice potresa!

Nije bilo, dakle, ni Crvenog, ni Plavog, ni Bijelog ciklusa, ni Lisinski subotom, ni Arioso, ni Majstorskog ciklusa, ni Kanconijera, ni inih koncerata…

I entuzijast i zaljubljenik u glazbu, organizator glazbenih projekata, režiser nekoliko televizijskih opernih spektakla i vješt menadžer, ravnatelj Koncertne dvorane Vatroslava Lisinskog, široj publici poznat po HRT-ovom dugovječnom serijalu ”Opera box”, morao je ustuknuti pred dvostrukom nevoljom.

Palača Lisinski multimedijalni je prostor u kojem funkcioniraju u uspješnoj koegzistenciji svi glazbeni žanrovi, održavaju se kongresi političkih stranaka, kazališne i baletske predstave, proslave i jubileji.

Ipak, još od prvih dana, daleke 1973. godine, kada je Zagrebačkom filharmonijom ravnao Lovro pl. Matačić, vrhunskim koncertima slavnih izvođača i velikim glazbenim projektima klasične glazbe, Dvorana Lisinski ostaje Hram u kojem se nastavlja velika zagrebačka tradicija te glazbe, koja seže od 1827. godine i osnutka zagrebačkog Musikvereina (Societas filharmonica Zagrabiensis), današnjeg Hrvatskog glazbenog zavoda.

Već prvih godina u Dvorani su nastupala velika imena svjetske glazbene scene: Arturo Benedetti Michelangeli, Elena Obrascova, Vladimir Ashkenazy, Berlinski simfoničari… Zagrebačku koncertnu scenu sve do danas nisu zaobišli, uz domaće umjetnike s međunarodnom karijerom, najslavniji orkestri, najveće dirigentske, instrumentalne i vokalne zvijezde.

U godini kada Palača Lisinski slavi okrugli 50. rođendan, rado bismo se prisjetili nekih od glazbenih doživljaja u zadnjim, sjajnim sezonama, kada nismo ni slutili da nas čeka duga pandemijska šutnja. Bile su to sjajne sezone, sezone za pamćenje.

Suradnjom s vodećim institucijama glazbenog Zagreba – Zagrebačkom filharmonijom, Simfonijskim orkestrom i solistima HRT-a, Orkestrom i solistima Opere HNK, Muzičkom akademijom – ostvareni su neki i na svjetskoj razini najambiciozniji i najzahtjevniji projekti klasične glazbe.

Početak koncertne sezone 2016./2017. bio je veličanstven. Na programu je bilo monumentalno, raskošno djelo iz ranog opusa Arnolda Schönberga, koje se već i zbog velikog broja sudionika, relativno rijetko izvodi na svjetskim glazbenim scenama. Kantata Guerre-Lieder (Pjesme iz Guerrea) za soliste, zborove i orkestar, djelo kasnog romantizma s wagnerijanskom dramatikom zvučala je moćno i čarobno.

Djelo mladog Arnolda Schönberga, komponirano je 1900. godine, prerađivano i dopunjavano sve do vremena, kada je svijet stajao pred ambisom Prvog svjetskog rata. Praizvedba 1913. godine je – kako je zabilježeno – bila pravi trijumf, vjerojatno jedini kompozitorov, koji se već u to vrijeme bio uputio u tajanstveni, tuđi i teško razumljivi svijet atonalnosti.

Ništa manje senzacionalan bio je i početak koncertne 2018./2019. Izvedena je Osma simfonija u Es-duru, Simfonija tisuće, Gustava Mahlera – kruna u opusu velikog skladatelja. Skladana je za veliki broj sudionika – na praizvedbi ih je bilo čak 1.030 – vrhunac je autorovog stvaralaštva i njegov Opus Magnum.

Ta je autorova kozmička vizija svijeta zazvučala moćno i nestvarno. Glazba orkestra s više stotina izvođača u suzvučju s nizom vokalnih formi od kantata i oratorija do moteta i lieda bila je poput glazbene vizije beskrajnog univerzuma i imala ”seizmički” utjecaj na glazbu 20. stoljeća. Praizvedba u Münchenu 1910. godine bila je veliki društveni događaj kojeg nisu propustili Richard Strauss, Camille Saint-Saëns, ali ni Thomas Mann, Stefan Zweig, francuski premijer Georges Clemanseau…

Autor, do tada slavljen kao dirigent čija je inovativna glazba na prijelazu od kasnog romantizma do novih izričaja glazbene Europe bila prihvaćana s dozom rezerve, osam mjeseci prije smrti bio je zasut ovacijama. U sljedećih nekoliko godina njegova Osma simfonija biti će izvođena diljem Europe i nešto kasnije pod dirigentskom palicom Leopolda Stokowskog naći će se na repertoar Filadelfijskog orkestra i orkestra Metropolitana.

Tijekom iste sezone 2018./19. slijedio je još jedan iznimni doživljaj i veliki glazbeni spektakl. Misa Leonarda Bernsteina bila je po zahtjevnosti – umjetničkoj i organizacijskoj – također veliki događaj sezone! Posvećena uspomeni na ubijenog predsjednika SAD-a Kennedyja, premijerno je izvedena na otvorenju Kennedy Centra u New Yorku 1971.

Stotinama izvođača, velikim orkestarskim i vokalnim ansamblima s recitativima iz liturgijske katoličke mise, s buntovnim i jasnim porukama dočarano je vrijeme egzistencijalne krize i krize vjere u turbulentno vrijeme Vijetnamskog rata.

”Bernsteinova misa je poziv na mir i zajedništvo, poziv da vidimo sebe u drugima, spoznati tko smo i što je stvarno važno u našim životima, poziv da kroz glazbu spoznamo zajednički smisao i otkrijemo ljepotu u istini i zajedničkoj snazi”.

Ipak, spomenuta velika monumentalna djela nisu nimalo zasjenila sjaj ostalih brojnih velikih muzičkih doživljaja, čije bi i prosto nabrajanje oduzelo mnogo prostora.

Bio bi ipak grijeh ne spomenuti koncerte velikih svjetskih zvijezda Eline Garanča i Dmitrija Hvorostovskog, sjajne pijanističke recitale Evgenija Kissina, Daniila Trifonova, Pogorelićeve nastupe, ali i nastupe novih umjetničkih snaga – Aljoše Jurinića i Ivana Krpana.

Nezaboravan je bio i koncert svjetski poznatog violinista Joshua Bella, koji nas je, na čelu proslavljenog orkestra Academy of Saint Martin in the Fields očarao sjajnom izvedbom na svom skupocjenom Stradivariusu. Za pamtiti je bio koncert legendarnog Gidona Kremera i orkestra Kremerata Baltica, dirigenta i pijanista Andrása Schiffa, Belgijskog nacionalnog orkestra.

A onda je došla – tišina! Muk, loše vijesti, duga vladavina opasnog mikrosvijeta.

 

MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN ILI PREKO PAYPAL-A. MOŽETE NAZVATI BROJ 060 866 660 / Tel.: 0,49€ (3,75 kn); Mob: 0,67€ (5,05 kn) po pozivu (PDV uključen) ILI POŠALJITE SMS PORUKU sadržaja PODRSKA na broj 667 667 / Cijena 0,82 € (6,20 kn). Operator usluge: Skynet Telekomunikacije d.o.o., info telefon: 01 55 77 555. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

  • Ostaje nam besmrtna, neuništiva nada Krležinih riječi
  • Plácido Domingo u Lisinskom. Aplaudirati ili ga bojkotirati?
  • Internet naš nasušni: ovisnost je ovisnost
  • Klimatske promjene – zločini i odgovornost
  • Muratova Nobelova medalja zasjala za ukrajinsku djecu
  • Je li Finska – Sibeliusova zemlja čudesa – u opasnosti?
  • Bulgakov – Prvi čovjek Kijeva koji pripada cijelom svijetu
  • Je li bezumni ruski režim strahom i torturom preradio čovjeka
  • I 700 godina nakon smrti Dante je ostao trajna inspiracija
  • Čudo u Varšavi učinio je svijet boljim i humanijim

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: PANDECTA Tagged With: Dražen Širiščević, Magdalena Maršavelski, Opera box, Pandecta, Vatroslav Lisinski

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

Drago Pilsel Argentinski roman

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJE:

Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2023 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT