autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 2. STRANA MOZGA
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DISIDENCIA CONTROLADA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • FILIPIKE
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • KULT NEREAGIRANJA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEVINOST BEZ ZAŠTITE
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OBADANJA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • PLUS ULTRA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • REI SOCIALIS
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SJEĆANJA
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • SVJETLOPIS
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Vrijednost inovacije – ”Zagreb dok ga još nije bilo”

Autor: Tomislav Šola / 31.05.2022.

Tomislav Šola

Evo su tri decenije i godinu dana kako se u našoj maloj sredini, u struci muzeja i baštine, pojavila inovacija koja, uporno, dobrim argumentima, traje sve od tada.

Riječ je o multidisciplinarnoj, autorskoj grupi koja je smislila jeftin i efektan način ”oživljavanja” baštine: muzej izvan muzeja, muzej kao teritorij, muzej kao životni ambijent – ”Zagreb dok ga još nije bilo”. ”Vratili” su predmete iz muzeja na mjesto njihova nalaza i pokazali da je Zagreba bilo i prije nego što je stasao u grad.

U te iste tri decenije bilo je dosta javnih okolnosti, manifestacija i napisa koji su o Zagrebu olako govorili kao o ”malom Beču” i kao o ”europskoj metropoli”. Zagreb jest glavni grad države Europske unije, ali nije, ako se misli na visoke kriterije, stvarna ”europska metropola”.

Autori tih samododijeljenih komplimenata su što neobaviješteni, a što svjesno u službi korumpiranih motiva. Usput, kakvom je umu kompliment biti kopija ičega?

Zašto Graz koji je prije 50 godina bio jedva važniji od Zagreba nikad nije htio biti ”mali Beč” nego je, u međuvremenu, postao grad iz ”prve lige” europskih gradova?

Zagreb je urušen, a prvi znak vitalnosti je imati snage priznati da smo malena, provincijalna i zapuštena sredina kojoj tek predstoji posao da postane važna i izvan svojeg nacionalnog legitimiteta. Potres i pandemija samo su otkrili decenije loše vođenog razvoja i degradacije civitasa.

Ima petnaestak godina da je ”Louis Vuitton” izdao vodič po glavnim gradovima EU-a pa se vidjelo, primjerice, da devet od deset preporučenih restorana i kafea u Zagrebu, imaju strana imena. Od ”Strossmartre” do ”Cest is d’Best” i do naziva većine prodavaonica i kafea – iz imena skoro svake akcije, viri amaterska, samouništavajuća aspiracija da budemo netko drugi. Provincije ne inoviraju nego slijede i kopiraju.

Ponosni, samosvjesni, vitalni, širokogrudni i emancipirajući duh koji je jedina podloga razvoja, ovisi o sposobnosti prijenosa najboljih vrijednosti iskustva prethodnih generacija i, naravno inovaciji. Tome služe i muzeji ako ih stvarno razumijemo.

Da bude teže, živimo u prijetvornim vremenima gdje se manje otpornim sredinama lako nametne, makar i prerušen retrogradni duh, bilo da se radi o kulturi ili o politici, a, zašto ne, i o gospodarstvu.

Donosioci odluka nisu oni najbolji nego (ma ne valjda opet!) podobni i poslušni. Zato provincije ne vole svoje inovatore.

A, gle čuda, uspiju se probiti, u ovom slučaju kao autorska grupa (Zoran Gregl, Nenad Jandrić, Željko Kovačić, Ozren Domiter) koju vrijeme doduše rijedi, ali, kako ćemo vidjeti, i popunjava. Najmanje što možemo učiniti jest da njihovo djelo zaštitimo prepoznavanjem i prihvaćanjem.

U čemu je inovacija?

U 21. stoljeću, nakon dvaju stoljeća uzimanja, najnapredniji dio muzeja bavi se mišlju kako da išta vrati: kulturama od kojih su predmeti uzeti, mjestima na kojima su nađeni, suvremenim okolnostima i zajednicama koje su ih ”naslijedile” stjecajem okolnosti i kojima, po nekom pravu prvenstva, pripadaju.

Nije ni mjesto i namjera isticati u kojoj mjeri je povratak predmeta popljačkanih po kolonijama postao tema svake pristojne muzejske i medijske scene.

Kakogod loš, svijet se vraća idejama nekog elementarnog morala pa odatle i preispitivanje muzejskih zbirki i sve praktične posljedice manjka konteksta tih predmeta; oduvijek smo osjećali da blještave vitrine i osvjetljeni podesti nisu slika te neke izgubljene stvarnosti na koju predmeti pojedinačno podsjećaju ili iz kojih dolaze.

Prošlost je vazda tu, a pametan i moralan građanin će od nje uzeti sve što mu može oplemeniti stvarnost. Ostalo neka bude samo upozorenje i pouka.

Zoran Gregl, kustos Arheološkog muzeja u Zagrebu se držao definicije arheologije, definicije Zagreba i razumijevanja baštine. Sve velike ideje su jednostavne. ”Vratiti” je za njega bilo stvarna obaveza.

Za povratak predmeta na mjesto njihovog nalaza izabrao je one koji prethode crkvenom dokumentu iz 11. stoljeća, kojim Zagreb nastaje kao grad i historijski i simbolično, poručujući da je kao ”mjesto”, na osobit način, oduvijek tu.

Znao je da je arheologija zapravo o sadašnjosti, ma kako bila po definiciji usmjerena na istraživanje i predstavljanje davnih vremena.

Naša ”sveta zemlja” je i dalje sveta, ali dobro je znati da je bila sveta i nekima iz brončanog doba, i nekim drugim narodima i njihovim osvajačima prije no što su je naši preci počeli smatrati svojom.

Mudar se čovjek, i nehotično, svašta može zapitati, ali poimanje baštine kao mudrosti prestaje biti profesorska domišljatost, a eto, arheologu Greglu i njegovim kolegama je tu mudrost uspjelo uvesti u dnevni život Zagreba na pametan, lijep i otmjen način.

Prije triju decenija, ideja povratka predmeta vlasnicima i mjestima izvan muzeja predstavlja inovaciju u međunarodnim razmjerima, pa je tako Zoran Gregl u vraćanju predmeta njihovom, makar izmijenjenom, ali stvarnom mjestu nalaza, bio ispred vremena i sredine. Takvi su pojedinci često usamljeni i zaobiđeni.

Svoj prvi projekt u nizu, povratak nadgrobne stele iz Kerestinca, naime, izveo je sam. Ali, biti inovator i biti spreman na timski rad je dodatna vrlina. Tako je dio njegove kreacije i formiranje malog ali moćnog stručnog tima koji je prihvatio ideju kao dugoročan projekt.

Do sada su ostvarili 14 instalacija – intervencija u gradski prostor.

U širem prostoru grada, na ponekad banalnim i neočekivanim mjestima, osim Poncija i njegove žene u Kerestincu, kako iscrpno svjedoči najmlađi član projektnog tima Ozren Domiter, i rimski ”bradonja u Petrinjskoj, mamut u Gavelli, nekropola u Stenjevcu, vrč u Savskoj, Jupiter u Banjavčićevoj, ‘supruga kakvih je malo’ na Kaptolu, mladunče kita u Podsusedu, uljanica na Mirogojskoj, nadgrobni spomenik Egnatuleja Florentina i njegova oca u parku Ribnjak, Dioklecijan na Trgu bana Jelačića, Hadrijan pred Županijskim sudom na Zrinjevcu, rimskodobni putokaz kraj knjižnice u Jelkovcu”.

Uskoro će, još ovog svibnja, u Dežmanovom prolazu nastati još jedna uporišna točka daleke prošlosti ovog gradskog prostora.

Na mrežnoj stranici Arheološkog muzeja koji je ostao matična institucija ovog projekta nalazi se stvarni virtualni muzej te prošlosti, onako kako je autorska grupa polako izdiže iz zaborava.

Molim sklonog čitatelja da ne propusti prolistati katalog projekta koji se tamo također nalazi ponuđen ”posjetiteljima” baš kao vodič po, doduše, osobitom muzeju koji nikad ne zatvara svoja vrata i živi s nama našu svakodnevnicu.

 

UKOLIKO VAM SE TEKST DOPADA I VOLITE NEZAVISNO I KVALITETNO NOVINARSTVO, VI MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN ILI PREKO PAYPAL-A. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA I PRECIZNE UPUTE KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

  • Kustosi baštine – elementi profesije koja nije stigla stasati (2)
  • Kustosi baštine – elementi profesije koja nije stigla stasati (1)
  • O duhovnom i o strahu od nestajanja
  • Stare vrijednosti i nova značenja – You do You
  • Nepostojeći čuvari iskustva u ugroženom svijetu
  • Profit je iskušenje, zarazno i razorno za baštinu
  • Razjedinjena vojska bez zapovjednika i strategije
  • Pledoaje za nepostojeću profesiju
  • Savršen primjer temeljite strukovne i građanske kulture
  • Prošlost je koristan pratilac, ali zlokoban vođa

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: MNEMOZOFIJA Tagged With: baština, inovacija, Mnemozofija, Tomislav Šola, Zagreb

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

Drago Pilsel Argentinski roman

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJE:

Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2023 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT