autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 2. STRANA MOZGA
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DISIDENCIA CONTROLADA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • FILIPIKE
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEVINOST BEZ ZAŠTITE
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Zapečaćeno vrijeme Andreja Tarkovskog

Autor: Tatjana Gromača / 03.04.2022.

Andrej Tarkovski, ”Vajanje u vremenu”, Edicije Božičević, Zagreb, 2022.

Prije nekih sedam godina, prvi sam puta čitala knjigu ”Vajanje u vremenu”, velikog sineasta Andreja Tarkovskog. Bilo je to beogradsko izdanje ove knjige, tada sam mislila kako bi važno bilo da se taj naslov prevede i kod nas. Konačno, nedavno se to i dogodilo.

Zagrebački izdavač Edicije Božičević, u prijevodu Kristijana Poklečkog, objavio je ovu knjigu. Čitala sam je ponovno, s jednakim udivljenjem, i ponovnim osjećanjem prosvijetljenosti, kao nekom vrstom posljedice.

Uistinu, dirljivo je u kojoj je mjeri taj autor izgarao za svoju umjetnost. Tako nešto današnjem čovjeku je smiješno.

Pa ipak, ako se prihvati čitanja tog predivnog rukopisa, te autopoetičke knjige velikog režisera, možda će se podsjetiti nečega što stanuje i u njemu, i premda se radi o, naizgled, teorijskim ogledima na teme filmskog stvaralaštva, učinak tih zapisa i ogleda jest učinak ravan onome kakvog na čitatelja ostavlja velika literatura.

To znači da se ovom knjigom ostaje duboko dotaknut, dirnut, a cjelokupan pogled na stvarnost kao da je naglo obasjan jednim dubokim, prodornim svjetlom, kojemu uspijeva, kada su pitanja stvaralaštva u fokusu, ogledati ih i nivelirati precizno, veoma smireno i metodički, prema stupnju njihove istinite, realne bitnosti.

To je svakako dokaz teorijske i literarne genijalnosti velikog režisera, uz pomoć kojih je, uostalom, uspio u značajnoj mjeri proširiti i produbiti granice jedne danas tako sveprisutne umjetnosti kao što je filmska.

Ona upečatljivost, kojom pamtimo slike, prizore iz njegovih filmova – kao što je, recimo, prizor one kuće zahvaćene požarom, blatne ledine i kombija hitne pomoći na pustopoljini, i nekih sićušnih ljudi koji uokolo trčkaraju, u unezvijerenoj nakani da uhvate jednoga u crnom kimonu koji se od njih otima i bježi, dok sve prekriva glazba Bachove ”Pasije po Mateju”, iz posljednjeg filma ”Žrtva” – ta se upečatljivost u jednakoj mjeri prenijela i u riječi Andreja Tarkovskog.

Tu spontano povlačim jednu paralelu ovih zapisa, a mogla su to biti i pisma – pisma svojim osporavateljima, pisma drugim umjetnicima, pisma cijelom, za filmsku umjetnost, ali i za iskustva stvaralaštva, zainteresiranom svijetu – zapisa koje je od ranih sedamdesetih u Moskvi, pa do konca devedesetih, u bolničkoj sobi u Parizu, pisao nadahnuti Tarkovski – paralelu s onom čuvenom knjigom pisama slikara Van Gogha, koja je slao svome bratu Theu.

Ima tu slične opsjednutosti radom na umjetničkom tkivu, kakvu malo tko uistinu može razumjeti, tu je jednaka potreba da se svoja ljudska i umjetnička istina saopći svima, i da se izađe i pred streljački vod ako je potrebno (tako nekako govorio je slikar Degas), s košuljom razdrljenom na prsima.

Međutim, uviđa se čitatelju, da tu ništa nije proizvoljno, ništa nije prepušteno slučajnosti, koja je samo tako pala s neba – sve je plod i dugogodišnjih promišljanja, posvećenosti jednom pozivu – posvećenosti koja je u stvari samo kurtoaznija riječ za ljubav, i jedne velike empirije, rada koji je bio sve, samo ne lagan.

Što je jako važno za tu veliku knjigu Tarkovskog, koja je kod nas, gotovo pa uobičajeno kada je riječ o nekim izvanrednim kulturnim događajima, dočekana s ravnodušjem i ignorancijom, ili uz uskogrudnost i površno gledanje, što se opet na koncu svede na isto.

Važno je to da je ona ispisana jednom ljudskom autentičnošću koja se po svojim poimanjima odlikuje time da joj je uspijevalo biti netaknutom onime što je smatrala štetnim po čovjeka, po njegov duhovni i umjetnički razvoj, a to je sve ono što stiže s raznih društvenih područja na kojima obitavaju autoriteti, gdje se oblikuju mišljenja i okviri koji se bezuvjetno uzimaju i prihvaćaju kao ”bogom dani”.

Tarkovskom je, svjedočimo tome čitajući ovu knjigu, uspijevalo kao malo kojem stvaraocu, iskoračiti izvan tih općih, intelektualno umjetničkih, a onda i društveno političkih, gvozdenih šaka, biti od njih neovisan. Bit će da mu je posvećenost umjetnosti to omogućivala.

No s druge strane, kako i sam kaže na jednome mjestu, on je upravo svojom ljubavi za umjetnost i stvaranje, talentom koji mu je dan na korištenje, čiji je bio sluga, bio krajnje neslobodan čovjek, daleko neslobodniji od većine drugih.

”Umjetnik je uvijek neslobodan. Nema neslobodnijih ljudi od umjetnika. Oni su okovani svojim darom, svojom predodređenošću – služenju svome daru, a samim time i ljudima.”

I tu se krug zatvara, kao i u svakom dobrom, uobičajenom životnom proturječju, kakvih se nađe na pretek, čim se malo detaljnije pogleda uokolo sebe.

Iz tog razloga, iz ovih rukopisa, proviruje veličina i snaga jedne ličnosti koja je sve položila na pladanj žrtvovanja umjetnosti – možda čak i svoj život, i koja je imala taj dar da duboke i neshvatljive hodnike stvaralaštva osvijetli jednostavnim, svakome razumljivim riječima, prodornom misaonosti i plastičnosti koja ovo štivo čini vanvremenskom vrijednosti, jer na ozbiljan, poetički relevantan način progovara o pitanjima umjetnosti.

S druge strane, vidjet ćemo, iza svega, i jednog umjetnika koji tiho strepi za svoje djelo, koji se bori protiv krivih, slabih interpretacija, i općenito, neelastičnih, krutih pogleda na tkivo umjetnosti, umjetnosti koja je – kako su i mnogi filozofi, teoretičari isticali, a ja se, na te teme, često sjetim male, ali važne knjižice ”Estetika”, Edgara Morina – prvenstveno pitanje poetskog, nipošto ne logičko konsekutivnog doživljaja svijeta, i čija je prvotna težnja da u čovjeku proizvede doživljaje, dotaknutosti, ganuća, što je još, pred mnogo stoljeća, napominjao Aristotel, a na što se, u mnogim učenim pregnućima da se umjetničkim tkivom ovlada tako što će ga se okovati u razne interpretacije, zaboravilo.

Jednako kao što se zaboravilo naprosto prepuštati se doživljaju nekog djela, na onaj isti način kao što se, u čistoj prirodnosti, veli Tarkovski, a bilo ih je još koji su povlačili identične paralele, doživljava nebo, priroda, more…

 

UKOLIKO VAM SE TEKST DOPADA I VOLITE NEZAVISNO I KVALITETNO NOVINARSTVO, VI MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN ILI PREKO PAYPAL-A. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA I PRECIZNE UPUTE KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

  • Vozio bi čovjek skupi automobil, a po njemu plaze žohari
  • Kafkini dnevnici minuciozan dokaz spisateljskog čarobnjaštva
  • Princip stvaralaštva kao ključ za spas i opstanak
  • Debele i nevidljive maske ljudski rod nikad neće skinuti
  • Rada Iveković poziva na rušenje ideje nacionalnog koncepta
  • Čovjek ništa ne zna, bleji u zvijezde i blebeće o cijenama
  • Ustrajna blebetala i narcisoidna lupetala iz Mrduše Donje
  • Ponovno čitam Matvejevićev ”Istočni epistolar”, zbog Odese
  • Društvo operiranih mozgova
  • Odlazak Marka Brecelja umjetnika čije djelo nadrasta vrijeme

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: KNJIGE I DRUGI DOJMOVI Tagged With: Andrej Tarkovski, Edicije Božičević, Knjige i drugi dojmovi, Tatjana Gromača

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

PROČITAJTE U TJEDNIKU NOVOSTI:

  1. Čas autonomije

    Čas autonomije

    zoran-daskalovic
  2. Posvađani blizanci

    Posvađani blizanci

    marinko-culic
  3. Emil Matešić: I Haški tribunal može biti umjetničko nadahnuće

    Emil Matešić: I Haški tribunal može biti...

    ana-grbac

Novosti | Arhiva

Drago Pilsel Argentinski roman

Partnerska organizacija:

SNV

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJA:

novosti Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2022 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT