autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 2. STRANA MOZGA
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DISIDENCIA CONTROLADA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • FILIPIKE
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • KULT NEREAGIRANJA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEVINOST BEZ ZAŠTITE
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OBADANJA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • PLUS ULTRA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • REI SOCIALIS
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SJEĆANJA
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • SVJETLOPIS
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Zaustaviti vlak u Hrvatskoj ili Njemačkoj nije isto?

Autor: Radenko Vadanjel / 19.11.2022.

Radenko Vadanjel

U romanu Ranka Marinkovića ”Kiklop”, široj publici poznatijeg po istoimenoj odličnoj ekranizaciji romana Antona Vrdoljaka, glavni junak Melkior Tresić uoči Drugog svjetskog rata (glumi ga Frano Lasić), ponukan i prožet novonastalom anksioznošću, neurotičnim strahom od dolazećeg rata i vlastite egzistencije u njemu, pokušava se othrvati od sveprisutne histerije tako da na tramvajskim tračnicama dočeka dolazak tramvaja, s namjerom da se suoči s vlastitim strahom i tramvajem, koji se u posljednjem trenutku, uz iskrenje i cviljenje kočnica, zaustavlja tik do cerekavog, zadovoljnog lica Melkiora Tresića.

Romaneskno, poput junaka Marinkovićeva ”Kiklopa”, nedavno se na željezničkim tračnicama njemačkog S-Bahna, na kolodvoru Hennef, u saveznoj zemlji Sjeverna Rajna-Vestfalija, s dolazećim vlakom suočio jedan naš anonimni ”gastarbajter”, jedan od pola milijuna onih koji su potražili sreću u inostranstvu, razočarani stanjem u domovini, novokreiranim, primordijalnim, gotovo plemenskim sustavom vrijednosti, koji protežira političku podobnost, amoral, diletantizam i lopovluk, a ismijava stručnost i poštenje – kako to već dobro znamo, i s čime se uglavnom skrušeno i uhodano mirimo.

U subotu poslijepodne, ”oko 17 sati, 35-godišnji putnik iz Hrvatske zaboravio je prtljagu u vlaku na stanici Hennef”, navodi policija, a prenose njemačke novine. ”Zatim je zaustavio S-Bahn br. 12, koji se približavao (smjer Siegburg) kako bi ušao u vlak i uzeo zaboravljenu prtljagu. U svojoj nepromišljenoj namjeri muškarac je sišao na tračnice, tako da je strojovođa prvo dao znak upozorenja pri brzini od cca 60 km/h i odmah pokrenuo hitno kočenje. Srećom, vlak se na vrijeme zaustavio i nitko nije ozlijeđen. Savezna policija pokrenula je istragu protiv Hrvata zbog sumnje na opasnu intervenciju u željezničkom prometu…”

Razmišljam o tome kako je taj anonimni ”čovo”, nuostro uomo, iseljenik i apatrid, što nije navikao na brze dolaske i još brže odlaske vlakova njemačke željeznice, zapravo egzemplar svih nas, građana Lijepe Naše, ostavljenih i napuštenih od vlastite države na pustopoljini, brisanom prostoru, da se snalazimo u tom zvjerinjaku (zoopolisu) privatnih interesa, laži i prevara.

Otuda ta promptna, poput Pavlovljevog refleksa, uvjetovana reakcija i munjevito istrčavanje na prugu, mahanje rukama, zaustavljanje čitave kompozicije vlaka, kako bi se spriječila krađa, odnosno gubitak dragocjenog tereta, osobne prtljage ovoga junaka – njegovog intimnog rublja, rezervnih hlača, majica, košulja… možda kuverte na dnu kufera s 300 eura u manjim apoenima, i jedne šteke cigareta Lucky Strike…

Jer naš ”čovo” ili nuostro uomo nema niti trunke povjerenja u državu, u sustav koji funkcionira, koji ide na ruke njemu, korisniku tog sustava, u kojemu se izgubljena prtljaga predaje prvom službenome licu na prvoj narednoj postaji, a potom sve ide kao po loju, sve do sretnog povratka prtljage u ruke vlasnika…

Jer on dolazi iz zemlje gdje svega toga nema, prije svega poštenja i zakona. Zato on odmah skače na tračnice, uzima stvar u svoje ruke, jer samoinicijativa je neophodna za goli opstanak u zemlji iz koje dolazi.

Nepovjerenje u sve i svakoga je počélo elementarne kulture ophođenja i međuljudskih odnosa, u državi iz koje dolazi. Njegov urođeni instinkt da se pobrine za sebe, da se ne oslanja na druge, ponajmanje na nekakve službenike, uredske ljude, redare… koji u njegovoj zemlji predstavljaju vrh oštrice restriktivnog aparata i od kojih se ne može ništa dobro očekivati, taj urođeni instinkt je preduvjet opstanku i preživljavanju svakog građanina u njegovoj zemlji.

Zbog toga on ”drito” skače ispred vlaka da ga zaustavi, improvizirajući, jer on dolazi iz zemlje u kojoj se sve improvizira, što bi rekli naši političari – ”rješava u hodu”.

U uređenom društvu svi građani jednaki su pred zakonom, svi imaju zagarantiranu socijalnu sigurnost, zdravstvenu skrb, ljudi nisu jedno drugome potencijalni oponenti i neprijatelji.

Ali naš ”čovo” ne dolazi iz takvog životnog okruženja, već upravo suprotno. Zbog toga on ne vjeruje nikome, u suštinskom, praiskonskom smislu, bez kalkulacija, i bez razmišljanja, golim instinktom on sam rješava stvari, obdaren tim instinktom za preživljavanje i samoopstanak, jedinom vrijednošću što mu je zemlja iz koje dolazi ostavila.

Iščupao se iz rasapa svih vrijednosti i društvenog kaosa, iskočio u ledeno more iz broda koji tone – hrvatskog Titanika, ali kaos je ostao u njemu, strah za vlastitu egzistenciju i nepovjerenje u bilo koga.

Iz tog razloga on usmjerava svoje koplje prema vlaku koji mu se približava, igrajući igru po svojim pravilima, sve dok mu se uskoro u ovoj novoj domovini stvari ne razbistre, povjerenje u državu ne vrati, sve dok ne prihvati jednostavnu kapitalističku agendu da za dobrog, stručnog radnika uvijek ima mjesta na tržištu rada, sve dok ne osjeti da svojim radom može ugodno živjeti i čak uštedjeti novca, sve dok ne prihvati za njega nevjerojatnu, pomalo suludu činjenicu, da se u novoj domovini izgubljene stvari u pravilu uvijek vraćaju vlasniku.

 

UKOLIKO VAM SE TEKST DOPADA I VOLITE NEZAVISNO I KVALITETNO NOVINARSTVO, VI MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN ILI PREKO PAYPAL-A. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA I PRECIZNE UPUTE KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

  • U odnosu na hrvatsko svećenstvo, papa Franjo je avangarda
  • Je li Mahlerova sjena natkrilila američkog skladatelja?
  • Vrijeme na čekanju – jedna od naših deviza
  • Ovakvi smo najbolji našoj vlasti
  • Četiri jahača apokalipse u nemirnim snovima vladajućih
  • Opaka hrvatsko-schengenska pravila igre
  • Penzioneri znaju: kuna je velika ”zvijer” u malom tijelu
  • Zašto ću navijati za Brazil
  • Album Arsena Dedića ”Ministarstvo straha” u nemilosti RH
  • Nemoć, strah. Što ako hazarderi odlučuju o propasti svijeta?

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: MIŠOLOVKA Tagged With: Kiklop, Mišolovka, Radenko Vadanjel, Ranko Marinković

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

Drago Pilsel Argentinski roman

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJE:

Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2023 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT