autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 2. STRANA MOZGA
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DISIDENCIA CONTROLADA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • FILIPIKE
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEVINOST BEZ ZAŠTITE
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OBADANJA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • PLUS ULTRA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • REI SOCIALIS
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SJEĆANJA
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • SVJETLOPIS
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Zlo negiranja genocida

Autor: Nebojša Zelić / 31.07.2021. 1 Comment

Nebojša Zelić

Nebojša Zelić

Pišući o povijesti genocida Jared Diamond u svojoj knjizi ”Uspon i pad treće čimpanze” ističe da dva najuobičajenija genocidna obrasca u ljudskom ponašanju imaju svoje životinjske prethodnike – ”ubijanje i muškaraca i žena uklapa se u obrazac ponašanja običnih čimpanzi i vukova dok se ubijanje muškaraca i pošteđivanje žena uklapa u obrazac ponašanja gorila i lavova”.

Drugim riječima, Diamond želi reći da za razliku od specifično ljudskih aktivnosti kao što su umjetnost, govorni jezik i drogiranje genocid ima svoje jasne životinjske preteče. I sama ljudska povijest puna je epizoda obaju obrazaca genocida.

Uzmimo samo Bibliju kao primjer. Svima je poznata priča o jerihonskim trubama pomoću kojih je Jošua srušio zidove Jerihona. No manje je poznat nastavak te priče u kojem je Jošua slušajući Gospodinovu naredbu pobio apsolutno sve stanovnike (osim jedne obitelji) ne samo Jerihona nego i mnogih drugih gradova. Smatralo se to toliko normalnim da su ti pokolji samo usput navedeni.

Prema Diamondovoj klasifikaciji to je obrazac genocida čimpanzi i vukova. Ali Biblija jasno navodi i obrazac gorila i lavova. U Knjizi Brojeva Mojsije će jasno zapovjediti svojima da se trebaju ubiti svi muški Midjanci, a da sve mlade nevine djevojke ostave sebi.

Genocid je dakle star barem koliko su stari i ljudi. Iako nam se riječ genocid najčešće vezuje uz Drugi svjetski rat, ipak je tijekom povijesti genocida bilo jako puno, ali do 20. stoljeća ih nije baš bilo na europskom tlu iako su ih Europljani provodili na skoro svim kontinentima.

U Europi prije 20. stoljeća najpoznatiji slučaj genocida je onaj iz 1527. godine poznat kao Bartolomejska noć u kojoj su u jednoj noći katolici u Francuskoj ubili puno više protestanata nego što su Rimljani pobili kršćana u tri stotine godina progona.

Genocid je dakle star barem koliko su stari i ljudi. Iako nam se riječ genocid najčešće vezuje uz Drugi svjetski rat, ipak je tijekom povijesti genocida bilo jako puno, ali do 20. stoljeća ih nije baš bilo na europskom tlu iako su ih Europljani provodili na skoro svim kontinentima

Ipak ono što jest nedavna pojava u povijesti genocida je njegovo negiranje. Dok su se prije počinitelji genocida s njime hvalili i smatrali svojim uspjesima brisanje cijelih plemena ili naroda s određenog područja danas se mnogi upiru negirati da se genocid dogodio ili trivijalizirati taj ”zločin nad zločinima”.

Primjera negiranja ustaškog genocida u Hrvatskoj u posljednjih tridesetak godina ima more. No ono što se događa u Glini zaslužuje poseban osvrt.

Prije 80 godina u Glini je počinjen zločin genocida nad srpskim stanovništvom u pravoslavnoj crkvi. Na mjestu te crkve nakon rata je podignut Spomen dom u kojem su bila imena žrtava genocida. Danas Spomen doma nema, na tome je mjestu Hrvatski dom koji nema nikakvih obilježja na događaj zbog kojeg je dom uopće podignut.

A taj Hrvatski dom organizira razne manifestacije pa i one na kojima Stipo Pilić, Blanka Matković i Igor Vukić tvrde da genocida u NDH uopće nije niti bilo. Mnogi bi im europski negacionisti pozavidjeli – oni rijetko kad na samom mjestu genocida imaju priliku negirati genocid. Dok s druge strane, oni koji komemoriraju žrtve genocida moraju to činiti na platou ispred doma podignutog u spomen na žrtve genocida.

U susjednoj Bosni i Hercegovini, točnije u njenom dijelu koji se zove Republika Srpska, negiranje i trivijaliziranje genocida u Srebrenici dio je mainstream politike svakog ljeta. Ove je godine visoki predstavnik Valentin Inzko nametnuo izmjene Kaznenog zakona te zemlje kojima se zabranjuje i zatvorom sankcionira nijekanje ratnih zločina, uključujući tu genocid u Srebrenici.

Vrlo često se negacioniste zove revizionistima i to je termin koji se uvriježio, ali ipak moramo biti pažljivi kada taj termin koristimo.

Revizionizam je danas postao istoznačan s pojmom negacionizam kojeg uvodi francuski povjesničar Henry Rousso da bi uveo jasnu razliku između onih koji falsificiraju realnost povijesnih događaja i diskreditiraju svjedočanstva i povjesničara koji koriste precizne, znanstvene metode za analizu, objašnjavanje i unapređivanje povijesnih činjenica u skladu s novootkrivenim informacijama.

Revizionistima se počinju nazivati oni kojima nije stalo do istine. Povjesničar Pierre Vidal-Naquet tako piše da s revizionistima ne postoji taj zajednički temelj, istina, na temelju kojeg se može voditi dijalog – ”možemo i moramo raspravljati o revizionistima; možemo analizirati njihove tekstove da otkrijemo anatomiju laži; …ali ne možemo raspravljati s revizionistima”.

Ipak moramo imati na umu da svaki povjesničar na neki način revidira dosadašnje znanje o povijesnim događajima pa tako i o zločinima genocida. Jedno od najvažnijih takvih revidiranja našeg znanja o genocidu jest ono Franciszeka Pipera, pročelnika Odsjeka za studije holokausta pri Državnom muzeju Auschwitz – Birkenau, koji je brojku ubijenih u Auschwitzu smanjio s četiri milijuna na nešto više od milijun.

Dakle, iako danas koristimo riječ revizionizam da bismo ukazali i na poricatelje genocida ipak bi bolje bilo da ih zovemo onime što oni jesu – poricatelji, a ne revizionisti (budući da ništa ne revidiraju i ni s čim ne doprinose uvećanju znanja o nekim povijesnim događajima).

Možemo li zabraniti negiranje ili trivijaliziranje genocida kakvom ovih dana svjedočimo u Glini i u Banjoj Luci? Ima li smisla ova promjena zakona koju je pokrenuo Inzko?

Negiranje genocida u mnogim zakonodavstvima ulazi u domenu govora mržnje. Iako se genocid može negirati, a da se ne iznose negativne tvrdnje o ”navodnim” žrtvama niti se ne poziva na remećenje javnog reda i mira ipak je jasno da se negiranjem genocida povređuje dostojanstvo grupe koja je genocid doživjela.

Diamond želi reći da za razliku od specifično ljudskih aktivnosti kao što su umjetnost, govorni jezik i drogiranje genocid ima svoje jasne životinjske preteče. I sama ljudska povijest puna je epizoda obaju obrazaca genocida

Kazneni zakon nema samo ulogu zastrašivanja osoba da ne počine neka djela i reguliranje ponašanja već Kazneni zakon ima i svoju ekspresivnu funkciju izražavanje moralnog stava kojom konstituira zajednicu kao moralni entitet.

Postojanje takve zakonske odredbe pruža jamstvo da društvo ne tolerira takav način diskriminacije i narušavanja temeljnog dostojanstva. Uz narušavanje dostojanstva postoji i dodatni razlog u državama poput Hrvatske ili entiteta poput Republike Srpske.

Povijest tih političkih zajednica određena je činom genocida bilo u Drugom svjetskom ratu ili u ratu iz 90-ih. Zakon protiv poricanja genocida upravo izražava važnost sjećanja na te zločine, važnost jasnog ukazivanja na odgovorne za te zločine i jasan raskid s režimima koji su te zločine provodili.

Jasnim prihvaćanjem zla režima koji je zločine provodio, a u ime određenog naroda, hrvatskog ili srpskog, i jasnim raskidom s tim režimom politička zajednica ima legitimitet vladati nad pluralnim društvom, a pogotovo nad onim manjinama ili manjinom nad kojima je zločinački režim proveo genocid.

Genocid nije nešto strano ljudskoj prirodi, niti su ga provodili samo iskvareni psihopati. Ljudi su provodili genocide kroz cijelu svoju povijest i izgleda da su to naslijedili od svojih neljudskih predaka.

Da bismo shvatili kako ljudi mogu toliko potpasti pod tribalizam i podjelu na ”nas” i ”njih” da su spremni počiniti takav zločin potrebno je o tome pričati. Negiranje genocida udaljava nas od mogućnosti da shvatimo na koji način prevenirati to zlo od ponavljanja u budućnosti.

 

UKOLIKO VAM SE TEKST DOPADA I VOLITE NEZAVISNO I KVALITETNO NOVINARSTVO, VI MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN ILI PREKO PAYPAL-A. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA I PRECIZNE UPUTE KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

  • Ima li veze moj račun za grijanje s agresijom na Ukrajinu?
  • Dužnost da se zviždi – Etika Ankice Lepej i Edwarda Snowdena
  • Slučaj Dragana Umičevića pokazuje bešćutnost hrvatske države
  • Može li nasilje biti opravdano?
  • Je li Operacija Trajna sloboda uopće mogla osloboditi žene?
  • Ima li ideologije u komunalnim pitanjima?
  • Do kada ćemo raditi ono što moramo, a ne što želimo
  • Hrvatska nije sposobna građanima garantirati pravo na vodu
  • Možemo li izvući neke pouke iz nedostatka cjepiva?
  • HDZ-ovci kao u odnosu mafijaša iz Palerma

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: REALISTIČNA UTOPIJA Tagged With: Biblija, genocid, Jared Diamond, Nebojša Zelić, Realistična utopija, revizionisti

Comments

  1. Tarik Kupusović says

    01.08.2021. at 23:06

    Izvrsno!
    Dodatak: “U 12 detaljno obrađenih presuda Međunarodnog suda za ratne zločine detaljno je objašnjeno šta je kazneno djelo genocida. U izradi tih presuda sudjelovale su 34 najeminentnije sudije iz 30 zemalja.
    Ja, kao odvjetnik sa dugogodišnjim iskustvom, pitam sebe tko sam ja da mogu negirati ono što su moje kolege, međunarodni suci rekli, a to je da je u srpnju 1995. godine zaista počinjeno kazneno djelo genocida. Ja to mišljenje dijelim i poštujem odluke međunarodnog suda. Definitivno je vrijeme je da naši politički vjetropiri, koji potpuno neodgovorno u jednoj ruci nose snop slame, a u drugoj plamen, ne znaju da se ta iskra može zapaliti i da se na ovim prostorima ponovno može dogoditi ono što se dogodilo prije 25 godina”, kaže Muselimović.
    On je kategoričan kako se odluke svih sudova, pa i onih najmanjih, općinskih, moraju poštivati jer nam inače, kako kaže, ne bi trebao pravosudni sustav i svako bi mogao raditi šta hoće.
    (Josip Muselimović, Dnevnik 2 BHT1, 24.7.2021)

    Log in to Reply

Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJE:

Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2023 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT