autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • EJRENA
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PARRHēSIA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • PISMA S TREĆIĆA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POROK PRAVDE
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • TERRA SEXUALIS
    • UNDER COVER
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • Ex libris D. Pilsel
    • OGLEDI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • ISTOČNO OD RAJA
    • BEZ RIJEČI
    • Moderna vremana info
    • SCRIPTA MANENT
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
  • DEMOCROACIA <br>Drago Pilsel
    DEMOCROACIA
    Drago Pilsel
  • POGLED S LIJEVA <br> Nela Vlašić
    POGLED S LIJEVA
    Nela Vlašić
  • KONTRAPUNKT <br> Branimir Pofuk
    KONTRAPUNKT
    Branimir Pofuk
  • PRESUMPCIJA UMNOSTI <br> Marko Vučetić
    PRESUMPCIJA UMNOSTI
    Marko Vučetić
  • GLOBALNI KAOS<br>Damir Grubiša
    GLOBALNI KAOS
    Damir Grubiša
  • VLAŠKA POSLA <br> Ante Tomić
    VLAŠKA POSLA
    Ante Tomić
  • VRIJEME I VJEČNOST <br> Peter Kuzmič
    VRIJEME I VJEČNOST
    Peter Kuzmič
  • ADVOCATA DIABOLI<br> Anna Maria Grünfelder
    ADVOCATA DIABOLI
    Anna Maria Grünfelder

Ljubi li desno krilo Kaptola hramske trgovce ovrhama?

Autor: Dafne Vidanec / 18.04.2017. Leave a Comment

dafne-vidanec-kolumnaDa je čovjek zaokupljen ”gluposti ceremonijalnoga” i (be)smislom vremena ne predstavlja spoznajno-teorijski novitet. I dok Aristotel naučava da je ”vrijeme kretanje”, sv. Augustin mu parira tumačeći da je ono ”sjećanje, gledanje i očekivanje”, a obojici Martin Heidegger odgovara da je ”vrijeme horizont razumijevanja bitka”.

No ubaci li se Hegel među tu trojicu fantastičnih umova, zacijelo će kazati da je vrijeme transcendirajući ”apsolutni duh” koji se manifestira kroz filozofiju, religiju i umjetnost.

U tim konceptima kanadski umski pandan europskom Jürgenu Habermasu Charles Taylor u Hegelovim umotvorinama vidi ”alat” pomoću kojega je čovjek kadar transcendirati svoj osobni identitet koji je postao provokacijom kulturi moderniteta, pogotovu u onom duhovnom, religioznom i moralnom smislu.

No pitate li, primjerice, nekog teologa kako gleda na koncept vremena, nemojte se začuditi ako vam odgovori da je vrijeme ”posljednji trenutak prije vječnosti”.

Ako se za nešto i borim u životu, onda je to znanstvena objektivnost i nepristranost. One ne trpe ”dupelizački” pristup vrednovanju stvari općenito, a ponajprije stvari od edukativnog značaja, bez obzira na to tko iza njih stajao

Ono što je kulturi moderniteta općenito svojstveno posljednjih desetljeća nije ideja života, kako bi se očekivalo, već ideja smrti. Umalo da je autori koji se bave problematikom smrti ne pišu velikim početnim slovom.

Sjećam se da sam prije nekoliko godina gledala film s vrlo zgodnim i u ono vrijeme mladim Bradom Pittom ”Meet Joe Black” iz 1998. Film ilustrira priču o tajkunu (Anthony Hopkins) koji ima dvije krasne kćeri, od kojih se jedna zaljubi u Smrt koja se inkarnira u tijelu lijepog mladica koji strada u prometnoj nesreći (Pitt).

Može li se čovjek doista zaljubiti u Smrt pitanje je koje je ostalo titrati na horizontu mojih misli nakon što sam odgledala taj film. Danas, nakon dva desetljeća, u ponešto izmijenjenoj formi postavljam isto pitanje: može li čovjek zavoljeti Smrt?

Sve do neki dan to je pitanje ”palo u zaborav”, a potencirao ga je jedan događaj koji me još uvijek u mnogo čemu zbunjuje: predstavljanje knjige ”Posljednji trenuci prije vječnosti” (već dvije godine) pokojnoga fra Ilije Živkovića, suradnika mnogih vjerskih i svjetovnih učilišta i Suzane Vuletić, docentice s Katoličkog bogoslovnog fakulteta u Đakovu. Predstavljanje spomenute knjige održalo se u prostorima Hrvatskog katoličkog sveučilišta (HKS) u Zagrebu, 11. travnja 2017.

I ne znam je li me više zabljesnula pretjerano naglašena ceremonijalnost spomenute promocije popraćene nacifranim govorima rektora Sveučilišta, kardinalova delegata, vlasnika nakladničke kuće Hanza media, provincijskog vikara fratara trećoredaca glagoljaša, recenzenata knjige, same autorice, glazbenih umjetnika… ili sam ostala frapirana spoznajom da izvedba tog čitavog projekta počiva na dihotomnim temeljima: evanđeoska ekonomija spasenja (HKS) vs. hanžekovićevska ekonomija o(s)vršnosti (Hanza media).

Ono što je kulturi moderniteta općenito svojstveno posljednjih desetljeća nije ideja života, kako bi se očekivalo, već ideja smrti. Umalo da je autori koji se bave problematikom smrti ne pišu velikim početnim slovom

Taj čitav događaj oko predstavljanja spomenute knjige vidim kao antitezu epizode opisane u Mt 21, 12-13 (i u preostala tri evanđelja): Isus tjera trgovce iz kuće svoga Oca – iz Hrama.

A Kristovi posrednici Cropolisa – ”kaptolaši” su pravi teološki Tesle jer su uspjeli identitet Marijana Hanžekovića kroz publicističku suradnju uzdignuti na ontičku razinu do točke u kojoj se ime Marijan Hanžeković gotovo više ne referira na njegov osobni identitet, već je ono postalo sinonim za kolektivni identitet koji je nastao asimilacijom partikularnih, osobnih identiteta hramskih trgovaca opisanih u Mt 21, 12-13, čiji je duh, budući da je vječan, preživio sve do danas, te se inkorporirao u tijela razno-raznih tajkuna koji drmaju kulturnom, znanstvenom, ali i crkvenom scenom Cropolisa.

Gospoda s Kaptola se prave kao da uopće nisu toga svjesna. I neka se i dalje ”prave” takvima jer dokle god glume moralnu ”nesvjesticu”, dotle Marijanu Hanžekoviću rastu soteriološki atributi: on tako postaje otkupiteljem grijehova Cropolisovih trgovaca koje sada nema tko potjerati.

Tako da je knjiga ”Posljednji trenuci prije vječnosti” Marijana Hanžekovića učinila otkupiteljem grijehova hramskih trgovaca, a Katoličku crkvu u Hrvatskoj u moralnom pogledu srozala – u pakao o kojem ta ista knjiga zbori: ”Smrtna presuda pakla biti će zbog nepoštivanja moralnih odredbi”, pišu autori (str. 445).

Gospoda s Kaptola se prave kao da uopće nisu toga svjesna. I neka se i dalje prave takvima, jer dokle god glume moralnu ”nesvjesticu”, dotle Marijanu Hanžekoviću rastu soteriološki atributi: on tako postaje otkupiteljem grijehova Cropolisovih trgovaca koje sada nema tko potjerati

A ja dodajem: jer su ”hramske starješine” s Kaptola dopustile ”trgovcu ovrha” da trguje u Hramu Duha Svetoga (premda je svaki uzvanik dobio besplatan primjerak knjige, ali svi dobro znamo da tko ”dila” s trgovcem ovrha, taj nema besplatan ručak – princip friedmanovske ekonomije!).

”Posljednji trenuci prije vječnosti” je opsegom malo prevelika knjiga (više od 500 str.) ako se uzme u obzir da je tehnički insuficijentnom čini upravo premali font slova u odnosu na količinu te zahtjevnost teksta i sadržaja.

Strukturalno govoreći, knjiga obuhvaća 10 poglavlja podijeljenih u 41 potpoglavlje, koja se dalje granaju u 86 potpotpoglavlja, od kojih se pojedina tekstualno prelijevaju u još manje dijelove kojih ima oko 25.

Metodologijski govoreći, riječ je o jednoj interdisciplinarnoj interpretaciji – ne smrti kao takve, nego njezina utjecaja na umiruće i žalujuće.

Knjiga se ne bavi ontologijom nego psihologijom i bioetičkim razmatranjem tijeka procesa umiranja i rehabilitacije ožalošćenih, većinom u perspektivi rimokatoličkog, kršćanskog poimanja koje proistječe iz dva izvora: starozavjetne perspektive smrti shvaćene kao Božja kazna za grijeh i novozavjetni pogled kojemu je eminentna ideja uskrsnuća kao pobjeda života nad smrti.

Fundamentalni, teološko-psihologijski i bioetički pristup obogaćeni su znanstveno-tehnologijskim i povijesno-religijskim aspektom shvaćanja smrti i umiranja.

”Posljednji trenuci prije vječnosti” je opsegom malo prevelika knjiga (više od 500 str.) ako se uzme u obzir da je tehnički insuficijentnom čini upravo premali font slova u odnosu na količinu te zahtjevnost teksta i sadržaja

Knjiga čija bibliografija obuhvaća više od 1000 referenci, a čija tematska osebujnost još više pridonosi otežanom shvaćanju smisla i značaja smrti i umiranja, čija sama koncepcija, kao i desetak razno-raznih sekundarnih priloga poput Mementa, Pogovora, izabranih molitvenih tekstova i sl., stvara dojam jedne vizualne neusustavljenosti i u spoznajnom pogledu odveć naglašene interpretativnosti postojećih koncepata, shvaćanja i tumačenja smrti u duhu one latinske: Nihil probat qui nimium probat!

Ako se za nešto i borim u životu, onda je to znanstvena objektivnost i nepristranost. One ne trpe ”dupelizački” pristup vrednovanju stvari općenito, a ponajprije stvari od edukativnog značaja, bez obzira na to tko iza njih stajao.

Znanstvenu utemeljenost i praktičnu provjerljivost, konceptualnu shvatljivost, jezičnu razumljivost kao i sam smisao neke publikacije te njezinu vrijednost ne čine ”izvrsnom” ni predstavljačka ceremonijalnost, kao ni njezin administrativni establishment ili pak lamentirajućom formom iskazana sjećanja i zahvalnost upućena autorima knjige.

Ono što knjigu čini izvrsnom je njezina svrha, a ne motivi koji prethode njezinu objavljivanju.

Pitanje jesu li ti motivi vezani za promociju knjige kao takve, popularizaciju njezinih autora ili pak za činjenicu da je Kaptol urbi et orbi želio, a uoči najznačajnijeg kršćanskog blagdana – Uskrsa, dati do znanja da možda ”desno krilo” – kako nazivam HKS, s obzirom na to da se u odnosu na Kaptol i KBF u Vlaškoj ulici geografski nalazi na zapadu Zagreba – ljubi hramske trgovce (ovrhama) kao što oni ljubljaše pokojnog fra Iliju?! – ostavljam otvorenim.

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print
  • Email

Filed Under: KOZMOPOLITEIA Tagged With: Aristotel, Augustin, Charles Taylor, Hanza media, Hegel, Ilija Živković, Jürgen Habermas, Kaptol, KBF, Marijan Hanžeković, Martin Heidegger, Suzana Vuletić

Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

OBAVEZNA LEKTIRA

200 godina Friedricha Engelsa ili pravo na revoluciju

200 godina Friedricha Engelsa ili pravo na revoluciju

Piše: Srećko Pulig

Ex libris D. Pilsel

Viktor Ivančić: Radnici i seljaci

Viktor Ivančić: Radnici i seljaci

Piše: Katarina Luketić

SCRIPTA MANENT

Kontroverze hrvatske povijesti 20. stoljeća

...

Ne reci da nemamo ništa

...

Bjeguni

...

Vladar sjena

...

Pavao

...

PROČITAJTE U TJEDNIKU NOVOSTI:

  1. I Jovo i Ante kažu Banija

    I Jovo i Ante kažu Banija

    vedran-srsen
  2. Sramota

    Sramota

    marinko-culic
  3. Tajna hrvatskog serklaža

    Tajna hrvatskog serklaža

    boris-dezulovic

Novosti | Arhiva

KRONIKA SNV-a

  1. Ovako se pokazuje ljudskost

    Ovako se pokazuje ljudskost

    novosti
  2. Kao da ih nikad nije bilo

    Kao da ih nikad nije bilo

    goran-gazdek
  3. Selo puno naroda, naučnika i umjetnika

    Selo puno naroda, naučnika i umjetnika

    igor-mrkalj

Kronika SNV-a | Arhiva

SNV – VIJESTI I NAJAVE

  1. Donacije za Banijce i Banijke pogođene potresom

    Donacije za Banijce i Banijke pogođene potresom

    05.01.2021.
  2. Važni kontakti za pomoć u okviru akcije “Banija je naša kuća”

    Važni kontakti za pomoć u okviru akcije “Banija je...

    05.01.2021.
  3. SNV sakuplja pomoć za stradale

    SNV sakuplja pomoć za stradale

    30.12.2020.

SNV VIJESTI i NAJAVE | Arhiva

Drago Pilsel: Argentinski roman

Drago Pilsel: Argentinski roman

Partnerska organizacija:

SNV

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJA:

Večernji list Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2021 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju. Slažem se
loading Cancel
Post was not sent - check your email addresses!
Email check failed, please try again
Sorry, your blog cannot share posts by email.