autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 2. STRANA MOZGA
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DISIDENCIA CONTROLADA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • FILIPIKE
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • KULT NEREAGIRANJA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEVINOST BEZ ZAŠTITE
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OBADANJA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • PLUS ULTRA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • REI SOCIALIS
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SJEĆANJA
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • SVJETLOPIS
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

HBK je stalo samo do nekih obitelji i samo do Hrvata

Autor: Anna Maria Grünfelder / 06.10.2018. Leave a Comment

Anna-Maria GruenfelderNadbiskup splitski msgr. Marin Barišić je na konferenciji za novinare prigodom Trećeg nacionalnog susreta hrvatskih katoličkih obitelji (Solin, 15./16.rujna 2018.) izrijekom ustvrdio da ”je Crkvi stalo do obitelji” – i zato biskupi okupljaju obitelji svake treće godine. Okupljaju ne bilo koje obitelji, nego ”hrvatske katoličke obitelji” na ”nacionalni susret”.

Kako bi drugačije i moglo u Katoličkoj crkvi ”u Hrvata”?!

Hrvatska ima 23 nacionalne manjine (plus jednu: ”ostali”). Manjine su autohtoni stanovnici Republike Hrvatske. Dotepenci su stranci i strankinje s privremenim boravištem u RH (bilo na određeno ili neodređeno vrijeme ili doživotno).

Njih 22.527 (prema Popisu stanovništva iz 2011.godine) predstavljaju quantité néegligeable (iako nas ima čak više nego autohtonih Talijana i Čeha, da spomenem samo one manjine čiji se ukupni brojevi kreću od 10-20 tisuća).

Kad domaćin susreta, nadbiskup splitski izrijekom tvrdi da ”je Crkvi stalo do obitelji“, pitam se misle li biskupi da će se na okupljanju dogoditi neko ”čudo” i sudionicima podariti sretan (sretniji) brak, bolje obiteljske odnose, lakše prevladavanje njihovih obiteljskih, bračnih, materijalnih i drugih problema?

Nadalje, Hrvatska ima neutvrđen, ali vjerojatno ne baš zanemariv broj konfesionalno mješovitih brakova u kojima je jedan supružnik katolik (ili katolkinja). Takvi mješoviti brakovi načelno također udovoljavaju geslu Trećeg nacionalnog susreta hrvatskih katoličkih obitelji ”Izvor života i radosti” – načelno, ali ne i za Hrvatsku biskupsku konferenciju (HBK).

Takve obitelji njoj predstavljaju quantité néegligeable i nisu vrijedne sudjelovati na tom susretu, nisu pozvane, ostavljene su izvan kruga ”hrvatskih” uzvanika.

Bonton nalaže da se bez poziva ne ide u svatove. Može se događaj pratiti i iz prikrajka. Moja pitanja nisu diktirana uvrijeđenosti što se ne mogu smatrati pozvanom.

Kad domaćin susreta, nadbiskup splitski izrijekom tvrdi da ”je Crkvi stalo do obitelji“, pitam se misle li biskupi da će se na okupljanju dogoditi neko ”čudo” i sudionicima podariti sretan (sretniji) brak, bolje obiteljske odnose, lakše prevladavanje njihovih obiteljskih, bračnih, materijalnih i drugih problema?

Što bi se moralo dogoditi i što bi biskupi morali učiniti da se uvjerljivo može ustvrditi kako je ”Crkvi stalo do obitelji”?

Sudeći prema televizijskim snimcima, sami sudionici i sudionice došli su očito s malo očekivanja. ”Družimo se”, ”Slavimo”, ”Veselimo se”, ”Super je” – tako i slično glase komentari sudionika i sudionica. Dakle, Treći nacionalni susret je udovoljio svojoj svrsi i skromnim ambicijama organizatora i sudionika.

Sretne li i bezbrižne hrvatske katoličke obitelji!

Nevjerojatno – ali moguće: televizijski novinar predstavio je obitelj s desetero djece. Najstarijoj je kćeri 20, najmlađoj šest godina. Majka izgleda kao sestra blizanka svoje kćeri. ”Opa, kako to uspijevaju”, pomislih u sebi. ”Kako ta žena to radi, ima li ona neku pomoć, može li računati na uvijek funkcionirajući baka-servis’? Kako se snalaze financijski, pomaže li im država?”

Još nevjerojatniji je odgovor te mladolike majke desetero djece: ”Krist nam pomaže. U svemu se pouzdamo u Krista.” Suprug je klimnuo potvrdno.

Svaka čast toj ženi – ali da sam ja novinarka, smatrala bih da gledatelji i gledateljice ipak žele ćuti nešto konkretnije o tome kako supružnici organiziraju posao u kućanstvu, rade li oboje ili samo otac (i kako uspijeva financijski brinuti za brojnu obitelj).

Nipošto se ne bih zadovoljila pobožnim odgovorom, koji teško da ijednom supružniku može dati barem pobliži orijentir: može li se u Hrvatskoj prehraniti mnogobrojna obitelji, možemo li se odvažiti na još jedno dijete, na dijete više – ili trebamo ipak razborito procijeniti svoje mogućnosti i granice?

Ta o tome se radi u gotovo svim jadikovkama župnika na propovijedima, crkvenih službenika u javnim istupima i u geslu susreta: ”Obitelj – izvor života i radosti”.

Hrvatska ima neutvrđen, ali vjerojatno ne baš zanemariv broj konfesionalno mješovitih brakova u kojima je jedan supružnik katolik (ili katolkinja). Takvi mješoviti brakovi načelno također udovoljavaju geslu Trećeg nacionalnog susreta hrvatskih katoličkih obitelji ”Izvor života i radosti” – načelno, ali ne i za Hrvatsku biskupsku konferenciju (HBK).

Bit obitelji – to je, drugim riječima, rađanje. I za potkrepu toga – tradicionalnog – crkvenog stava novinar predstavlja katoličku obitelj, mnogobrojnu, koja kao takva nije reprezentativna, premda je svakako ”obitelj po želji” biskupa i uzor svima drugima.

Takvim uzorima Crkva i njezini vjernici-sudionici i sudionice ne samo što dokazuju svoju nacionalno-konfesionalnu isključivost nego slave same sebe, samodopadne i samozadovoljne – dok druge obitelji, koje se nemaju šanse približiti tom uzoru, nužno ostaju izvan tog kruga.

Ne samo oni koji nisu Hrvati, nego i nekatolici, osobe koje se ne uklapaju u definiciju obitelji ”m+ž+d”, nepotpune obitelji, samohrani roditelji, samci, oni koji žive u partnerstvu (istospolna partnerstva ne trebam ni spomenuti). ”Crkvi je stalo do obitelji” – da, Crkvi je stalo samo do nekih obitelji.

Bilo je na sreću i crkvenih dokumenata koji pružaju realniju, ali i cjelovitiju, bogatiju sliku suvremene obitelji. Čak je i (inače ne u svemu ”uzorni” i korisni) ”Katehizam Katoličke crkve” iz 1993. godine istaknuo važne funkcije obitelji (str. 2207-2211):

”Obitelj je zajednica…. u kojoj dijete uči poštivati etičke vrijednosti … obiteljski život je praktično učenje za društveni život, učenje da je društveni život život u međuljudskim odnosima”. ”Obitelj neka živi ovako da njezini članovi uče brinuti o mladima i starima, bolesnima, osobama s posebnim potrebama i siromašnima….”

da bi autori zaključili kako:

”Mnogobrojne obitelji privremeno ili trajno nisu u mogućnosti pružati takvu pomoć.”

Katehizam obvezuju osobe iz sredine dotične obitelji, ”supsidijarno i društvo”, da pomogne ”…socijalno-političkim mjerama…”. Crkva nije spomenuta kao mogućnost konkretne pomoći.

Papa Franjo je u svojem poslijesinodalnom pismu i okružnici Amoris laetitia išao čak nekoliko koraka dalje: priznao je da je u Crkvi prevladavala i prevladava i dalje neprimjereno uljepšana slika bračne i obiteljske stvarnosti te da je njegovala idealizirane, nerealne predodžbe, dok je realne potrebe i probleme ignorirala.

”Vidno polje” Crkve nije obuhvatilo krize i promašaje, raspad obitelji, brakolome, činjenicu ”da je obitelj lijepa i ranjiva”. Papa Franjo je podsjetio da ambivalentnosti ljudske naravi, kojoj svaka zajednica ima ”zahvaliti” svoje uspone i padove, ima u izobilju u Svetome pismu: ima karizmatičkih ličnosti, plemenitih i zlikovaca, ima dobrote i osvetoljublja, praštanje i nemilosrdnog stava ”Oko za oko, zub za zub”.

Papa želi čvrsto stajati na tlu stvarnosti. Zato od svih službenika Crkve traži da se trude razvijati ”kulturu krpanja“, da se osposobe za krizne intervencije podjednako kao i za preventivno djelovanje.

Čak je i nabrojio područja koja iziskuju preventivne mjere: izrabljivanje na radnim mjestima, nemilosrdno trošenje ljudske snage i – gle čuda – prvi put to čitam u nekom papinskom dokumentu (iako je inicijativu dala Španjolska biskupska konferencija): pravedna raspodjela rada i obveza između supružnika u obitelji.

Sudeći prema televizijskim snimcima, sami sudionici i sudionice došli su očito s malo očekivanja. ”Družimo se”, ”Slavimo”, ”Veselimo se”, ”Super je” – tako i slično glase komentari sudionika i sudionica. Dakle, Treći nacionalni susret je udovoljio svojoj svrsi i skromnim ambicijama organizatora i sudionika

To mora biti briga i svih onih koji se brinu o budućnosti obitelji, jer i to pridonosi zdravlju i zdravim partnerskim i roditeljskim odnosnima.

S druge strane su nezaposlenost i nesigurni radni uvjeti, neimaština i siromaštvo ”remetilački čimbenici”. To su i izrabljivanje prirode i uništavanje vitalnih temelja zdravog života.

Ukratko: Papa je tim postsinodalnim pismom obiteljima i ljubavnim parovima diljem svijeta dao u ruke orijentir, praktični priručnik – računajući da ih ne mora podučavati ljubavi i njezi odnosa, jer će se kvaliteta odnosa poboljšavati kad se stvore za to povoljni preduvjeti.

Papa je praktičar: poznaje čimbenike koji rade protiv stabilnosti brakova i obitelji, a svoje spoznaje ne zatire idealiziranim predodžbama kakve je vjerojatno gajio dok se nije suočio sa stvarnošću.

Da se konačno dogodi korak od spoznaje do zaključaka i poučaka!

Taj korak moraju, uz Papu, učiniti i mjesni biskupi (sjetimo se da je Papa prepustio mjesnim biskupskim konferencijama da pronađu oblike pastorala koji odgovaraju lokalnim uvjetima i nije uvjetovao suglasje s crkvenim naučavanjem, nego preporučio uvažavanje inherentnih vrijednosti).

Je li se u Splitu nešto od toga prodiskutiralo, koliko je produktivnih prijedloga izašlo iz krugova sudionika, sudionica, pastoralaca i animatora?

Diljem Zapadne Europe objavile su se (nakon Izvanredne biskupske sinode 2014./2015.) ankete provedene u pripremi za sinodu, čiji su rezultati sudionicima i (malobrojnim) sudionicama trebali pružati podatke o aktualnim potrebama obitelji i situaciji s brakovima. Rezultat? Ne samo što se 90% anketiranih razvedenih parova izjasnilo za crkveno priznavanje njihovih brakova već je i otvoreno priznalo da praksu Katoličke crkve smatra nemilosrdnom i u suprotnosti sa samom biti evanđeoskih vrijednosti.

Za bračne parove u Hrvatskoj se, zanimljivo, uporaba metoda kontracepcija pokazala ”vječnom temom”, a izjave vjernika i vjernica očituju dramatičan raskorak između crkvenog naučavanja i prakse katolika i katolkinja.

Već izrađeni i teološki dobro argumentirani temelji za doradu crkvenih stavova o braku i obitelji postoje – biskupi bi ih trebali usvajati i primjenjivati, priznavati i uvažavati vrijednosti prema kojima supruzi žive iako su one u suprotnosti s crkvenim naučavanjem.

No, kao da se biskupi skanjuju i gube hrabrost kad treba prijeći s riječi na djela.

Takve ankete provedene prije Izvanredne biskupske sinode 2014. godine očituju upadljivo visok stupanj suglasja diljem Zapadne i srednje Europe, sukladnost između raznih generacija, između muškaraca i žena.

Ni o jednome pitanju ne otvara se jaz između generacija, gotovo da nema značajnog odstupanja po zemljama ni po spolovima, nema čak ni ekumenskih razlika između kršćanskih denominacija.

Želja za crkveno-vjersko prožetim partnerstvom, brakom i obitelji je isto toliko raširena kao i kritički stav tih istih vjernika i vjernica prema crkvenom naučavanju i prema pretenziji Crkve da im bude pomoć, podrška i učiteljica.

Takvim uzorima Crkva i njezini vjernici-sudionici i sudionice ne samo što dokazuju svoju nacionalno-konfesionalnu isključivost nego slave same sebe, samodopadne i samozadovoljne – dok druge obitelji, koje se nemaju šanse približiti tom uzoru, nužno ostaju izvan tog kruga

Metode crkvenih zaručničkih tečajeva nisu ni u jednoj europskoj zemlji (anketirani: Švicarska, Francuska, Njemačka, zemlje Beneluxa, Austrija) dobile pozitivne ocjene. Dođe li do krize u braku ili u obitelji, ni vjernici se ne povjeravaju Crkvi – nemaju osjećaj da ih Crkva razumije.

Citirane ankete uzduž i popreko Europe sa gotovo identičnim rezultatima dokazuju da je geslo ”Crkvi je stalo do obitelji” prigodna lijepa riječ, neispunjeno obećanje i pokazatelj za prijeko potrebno promišljanje crkvene prakse i pastorala.

Apsolutiziranje pojedinih normi i zahtjeva pastorala u odnosu na konkretna životna iskustva i crkveno insistiranje na nekritičnom posluhu vjernika sputavaju samu Crkvu u ostvarivanju svoje pretenzije da bude od koristi i pomoći obiteljima.

Riječi, riječi, riječi… i najstrpljiviji vjernici će se kad-tad oglušiti, pa neće htjeti ni čuti za važnije, središnje aspekte poruke Crkve.

 

UKOLIKO VAM SE TEKST DOPADA I VOLITE NEZAVISNO I KVALITETNO NOVINARSTVO, VI MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM. HVALA! KLIKNITE OVDJE.

 

Još tekstova ovog autora:

  • Ukrajina ipak ostavljena i osamljena: Tko uči iz povijesti?
  • Dvoumice zbog autokritike jednog pape na pragu smrti
  • Seksualna zloporaba djece od strane crkvenih službenika
  • Iskrivljena menadžerska etika i bijeg iz fotelje u fotelju
  • Dileme oko dopuštanja potpomognutog samoubojstva
  • Yes, We care
  • Kako glasači padaju na ”karizmatike”
  • Trajno zabraniti skup u Bleiburgu jer Austrija neće fašizam
  • Pandemija hara bez obzira na protivnike – antivaksere
  • Gospodo biskupi, pušete u isti rog s antivakserima!

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: ADVOCATA DIABOLI Tagged With: Advocata diaboli, Anna Maria Grünfelder, Austrija, Crkva, Francuska, HBK, Hrvatska, Marin Barišić, Njemačka, obitelj, Solin, Švicarska, zemlje Beneluxa

Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

Drago Pilsel Argentinski roman

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJE:

Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2023 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT