autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • EJRENA
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PARRHēSIA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • PISMA S TREĆIĆA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POROK PRAVDE
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • TERRA SEXUALIS
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • Ex libris D. Pilsel
    • OGLEDI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • ISTOČNO OD RAJA
    • BEZ RIJEČI
    • Moderna vremana info
    • SCRIPTA MANENT
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
  • DEMOCROACIA <br>Drago Pilsel
    DEMOCROACIA
    Drago Pilsel
  • POGLED S LIJEVA <br> Nela Vlašić
    POGLED S LIJEVA
    Nela Vlašić
  • KONTRAPUNKT <br> Branimir Pofuk
    KONTRAPUNKT
    Branimir Pofuk
  • PRESUMPCIJA UMNOSTI <br> Marko Vučetić
    PRESUMPCIJA UMNOSTI
    Marko Vučetić
  • GLOBALNI KAOS<br>Damir Grubiša
    GLOBALNI KAOS
    Damir Grubiša
  • VLAŠKA POSLA <br> Ante Tomić
    VLAŠKA POSLA
    Ante Tomić
  • VRIJEME I VJEČNOST <br> Peter Kuzmič
    VRIJEME I VJEČNOST
    Peter Kuzmič
  • ADVOCATA DIABOLI<br> Anna Maria Grünfelder
    ADVOCATA DIABOLI
    Anna Maria Grünfelder

Viktor Ivančić: Radnici i seljaci

Autor: Katarina Luketić / 17.01.2021. Leave a Comment

038561Viktor Ivančić, ”Radnici i seljaci”, Eseji, Ex libris, Rijeka, 2020.

(Opaska uredništva: Donosimo tekst kritičarke Katarine Luketić objavljen na tportalu nakon što je Ivančićeva knjiga tiskana kao su izdanje Fabrike knjiga i Peščanika, Beograd, 2014.).

***

Opasne misli i mučna pitanja postavlja ”nova knjiga” pisca i novinara Viktora Ivančića ”Radnici i seljaci” (nova jer je sada objavljena i u Hrvatskoj).

***

U jednom pismu bliskom prijatelju Franz Kafka dao je možda najbolju definiciju uloge književnosti – po njoj knjiga mora biti poput ”sjekire za zamrznuto more u nama”; mi moramo čitati ”ona djela koja grizu i ubadaju”, pogađaju ”poput udarca u glavu” i čine da se ”osjećamo prognanima” od tople ljudske gomile.

U takvom poimanju, književnost daje jedinstven uvid u stvarnost, ona nije tek stimulator za kratkotrajni čitateljski užitak, već prodire dublje, ostavlja trag i preobražava naš unutarnji pejzaž.

Po Kafki, ona ne treba pružati osjećaj sreće (jer ”knjige koje izazivaju sreću mogli bismo i sami napisati”), već potaknuti unutarnje preobrazbe nakon kojih ćemo svijet bolje spoznavati i na drukčiji način u njemu djelovati.

Od sličnih uvjerenja da pisanje mora razbijati okoštale društvene obrasce i oblikovati alternativan i subverzivan pogled na svijet u odnosu na središnju ideološku matricu, i da je čitanje aktivan proces koji mijenja čitateljsku optiku i čini nas slobodnomislećim bićem, polazi i Viktor Ivančić u svojoj novoj knjizi ”Radnici i seljaci”.

Pristajemo li na današnji status quo upravo zato što se bojimo nasilja koje smo sposobni počiniti ako se pobunimo, ili pak zato što smo podlegli propagandi kojom se poredak samoodržava, a ona uključuje retoričke bajalice o demokratskom putu, institucijama koje rade svoj posao i sl.?

Umjesto sedativa za (post)ratnu stvarnost i eskapizma u spektakulariziranju tranzicije ili okretanju vlastitoj privatnosti, a čemu dominantno pribjegavaju domaći pisci, ova knjiga zagovara aktivno suočavanje s društvenom krizom, otriježnjenje i pobunu.

Ukratko, zagovara pamćenje naspram zaborava, buku i bijes naspram ravnodušja, reakciju naspram odustajanja.

”Radnici i seljaci” zbirka su priča, i to priča koje su žanrovski gotovo uzorne: s odlično karakteriziranim likovima, jasnom motivacijom, dobro tempiranim obratima i snažno izraženim temeljnim sukobom, tj. dramom lik(ov)a kao udarnom iglom pripovijedanja.

Istovremeno, one su prošarane esejističkim pasažima, izravnom kritikom društvene stvarnosti i artikulacijom ideja o revoluciji, državnome i ideološkome nasilju te individualnoj ili kolektivnoj pobuni, što ih donekle približava esejima.

Filozofičnost i refleksije o naravi političkog djelovanja vješto su provučene kroz naraciju, bilo djelovanje i interakciju likova, bilo njihov glas, čime su izbjegnuti i pamfletizam i manifestni, navijački govor kratkog roka trajanja.

”Radnici i seljaci” značenjski su još jedna od demonstracija dugogodišnjega Ivančićeva spisateljskog nastojanja (u kolumnama, pričama, esejima) da se društvo suoči s događajima iz 1990-ih, razobliči sramotno nacionalističko naslijeđe, dekontaminira širi prostor od fašistoidna zračenja te prokaže današnje moralno potonuće u kome nema pravednosti, nema iskaza društvenog bijesa i nema katarze.

Kao paradigmu takvih društvenih retardacija Ivančić uzima logor Loru (nisu pravomoćne presude za zločine, a logor je danas izbrisan iz gradske memorije o čemu je pisao i Dragan Markovina u knjizi ”Između crvenog i crnog: Split i Mostar u kulturi sjećanja”), pa tri priče, pod zajedničkom egidom ”Lora pro nobis”, posvećuje zločinima u Lori i današnjim odnosom prema njima.

U fokusu su ratni ”junaci” koji su se prošvercali u novo doba i od zločinaca postali poduzetnici, od ministara u bivšoj vladi ministri u sadašnjoj vladi te prakse brisanja sjećanja poput one da se lokacija logora želi prenamijeniti u poslovno-trgovačke svrhe.

Tako u Ivančićevoj režiji sitni kriminalac i prolupali tip Laufer, čiji je otac ubijen u Lori, godinama poslije tog događaja dobiva priliku za osvetu i – ne promašuje.

Iznenadna prilika pruža se i građevinskom radniku i bivšem čuvaru u Lori koji je i sam mučio civile i čiji je drug slučajno ubijen u jednoj od seansi mučenja u tzv. kućnim posjetima glumeći Srbina za društvance političara-voajera.

I kći ubijenoga Milorada Baranovskog uspijeva kanalizirati nakupljeni bijes u akciju u sjajnoj trećoj priči iz ciklusa, pisanoj u formi e-mailova koje načelniku policije šalju ona i njezin mrtvi otac.

Priče iz zbirke posvećene su današnjim manifestacijama raspadajućeg nacionalnog tijela i ideološkim lezijama vladajućega neoliberalnog poretka

Ostale priče iz zbirke posvećene su današnjim manifestacijama raspadajućeg nacionalnog tijela i ideološkim lezijama vladajućega neoliberalnog poretka.

Obespravljeni stanari staračkoga doma kojima se u ime politike štednje ukida topla voda, smanjuju obroci, uskraćuju lijekovi i sl. u donekle grotesknoj priči ”Paviljon” dižu pravu revoluciju, s barikadama, taocima, oružjem, revolucionarnim vođama i partizanskom ikonografijom.

Na kraju revolucija tu ne pojede vlastitu djecu, već pisac nalazi duhovit i efektan način kako da ona potraje u vječnost.

Oblik otpora je i neposluh kakav demonstrira u priči ”Aukcija dostavljačica pametnih lijekova” odbijajući zahtjev osoblja bolnice da se doza namijenjena ”običnom” pacijentu preko reda dade onom bogatom i utjecajnom.

Nositelji svih tih pobuna svojevrsni su suvremeni hajduci koji sami uzimaju pravdu u svoje ruke i djeluju, jer su i vlast i društvo zakazali, a zakoni se ionako kreiraju prema zamislima onih s najvećom moći.

Ivančićevi ”hajduci” – ti tranzicijski ”radnici i seljaci” od kojih je negdje usput otpala ‘poštena inteligencija’ iz izvorne sintagme (zbog toga što je izgubila poštenje, što ne osjeća razdirući unutarnji bijes, što je neuvjerljiva u pobuni?) – nisu moralno uzorni heroji i heroine.

Oni su djeca poretka, cvijeće nacionalizma i tranzicije: neki su i sami mučili srpske civile poput izvrsno, kroz dijaloge karakterizirana lika iz spomenute priče ”Odbačeni teret”; a neki su pak dio novog sustava, pa ga razaraju iznutra, kao u posljednjoj priči ”Originali i krvotvorine” u kojoj se demontira politički marketing (koji je danas zamjena za politiku) i osvjetljava sluzava sprega politike, novinarstva i biznisa.

Među te izmaštane likove u Ivančićevu fikciju ušle su i stvarne osobe (njihovi fikcionalizirani dvojnici): odvjetnik Hanžeković, vlasnik trgovačkog lanca Todorić ili tajkun-povratnik Luksich (obojica participiraju svojim truplima) i dr. Takav riskantan potez kojim se suvremenike uvodi pod imenom u fikcionalni tekst (što je, uz tobože šifrirane nadimke, očajno loše i ideološki neprihvatljivo činio Ivan Aralica) u ovom slučaju ne vodi u banalizaciju teme niti sužavanje područje kritičke borbe na lokalni kontekst.

Na kraju, ne samo da stvarni likovi gaze pripovjednim šumama, nego se i stvarnost ponekad pokazuje poticajnijom od najluđih maštarija. Tako u uvodnoj priči ”The Ghost Reader” pisac samo scenaristički realizira razgovor između zaposlenika i ispitivača iz stvarnog slučaja o kojemu su šturo pisali mediji, dok ga je kulturna javnost opširno danima prežvakavala da bi ga konačno ispljunula u zaborav.

Riječ je o podvrgavanju detektoru laži zaposlenika jedne izdavačke kuće nakon što je u njoj ukradeno nekoliko knjiga.

Paradoksalno, granice represije zadane u totalitarnim režimima prelaze se s lakoćom u onim demokratskim, pa postaje ”normalno da jedna kompanija najnormalnije preuzima ovlasti koje u normalnim okolnostima pripadaju policiji i drugim organima represije, a i oni ih koriste samo prema vjerojatnim zločincima”.

U jednom pismu bliskom prijatelju Franz Kafka dao je možda najbolju definiciju uloge književnosti – po njoj knjiga mora biti poput ”sjekire za zamrznuto more u nama”; mi moramo čitati ”ona djela koja grizu i ubadaju”, pogađaju ”poput udarca u glavu” i čine da se ”osjećamo prognanima” od tople ljudske gomile

Čovjek je tako uvijek sumnjivac i mogući prijestupnik pa ga država ili korporacija/tvrtka (kao nositelj moći u postideološkom vremenu) trebaju neprekidno nadzirati i kontrolirati.

Ivančić tu slijedi liniju razmišljanja Giorgia Agambena o mehanizmima moći kojima se upravlja golim životom u vremenu trajnog izvanrednog stanja.

No najprovokativniji i najsubverzivniji aspekt ovih priča zbog kojega će udarac kafkijanskom sjekirom doista načiniti pukotinu u čitatelju/ici nisu ni stvarni akteri i stvarni događaji, niti mete kritike i pobuna protiv raznih vidova represije, već ono što ta pobuna (osobna ili kolektivna revolucija) može uključivati, a to je nasilje.

Jesu li sva sredstva dozvoljena u borbi za pravdu? Je li nasilje prema drugome opravdano ako se poduzima u ime uspostave slobodnijeg društva?

Pristajemo li na današnji status quo upravo zato što se bojimo nasilja koje smo sposobni počiniti ako se pobunimo, ili pak zato što smo podlegli propagandi kojom se poredak samoodržava, a ona uključuje retoričke bajalice o demokratskom putu, institucijama koje rade svoj posao i sl.?

Jesmo li suviše moralno obzirni, suviše politički korektni i lako potkupljivi?

Opasne misli i mučna pitanja.

Na Ivančićevim čitateljima je da sami pronađu vlastite odgovore.

(Prenosimo sa tportala).

 

UKOLIKO VAM SE TEKST DOPADA I VOLITE NEZAVISNO I KVALITETNO NOVINARSTVO, VI MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN, POZIVOM NA BROJ 060 800 333 ILI SLANJEM SMS PORUKE NA 647647 UZ KLJUČNU RIJEČ DEMOS. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA KLIKNITE OVDJE.

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print
  • Email

Filed Under: Ex libris D. Pilsel Tagged With: Ex libris, Fabrika knjiga, Katarina Luketić, Peščanik, Radnici i seljaci, Viktor Ivančić

Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

OBAVEZNA LEKTIRA

Nepoznati odgovor na krize: ekofeminizam

Nepoznati odgovor na krize: ekofeminizam

Piše: Suzana Marjanić i Goran Đurđević

Ex libris D. Pilsel

Viktor Ivančić: Radnici i seljaci

Viktor Ivančić: Radnici i seljaci

Piše: Katarina Luketić

SCRIPTA MANENT

Kontroverze hrvatske povijesti 20. stoljeća

...

Ne reci da nemamo ništa

...

Bjeguni

...

Vladar sjena

...

Pavao

...

PROČITAJTE U TJEDNIKU NOVOSTI:

  1. Zagrebačka mjesta stradanja i otpora

    Zagrebačka mjesta stradanja i otpora

    nenad-jovanovic
  2. Povijesni kompromis

    Povijesni kompromis

    marinko-culic
  3. Aleksandar Vučić, najveći ikad

    Aleksandar Vučić, najveći ikad

    boris-dezulovic

Novosti | Arhiva

KRONIKA SNV-a

  1. Uređenje Dositejeve kuće u Plavnu

    Uređenje Dositejeve kuće u Plavnu

    anja-kozul
  2. Dom za “nevidljive”

    Dom za “nevidljive”

    paulina-arbutina
  3. Danju svinjac, noću smrzavanje

    Danju svinjac, noću smrzavanje

    vladimir-jurisic

Kronika SNV-a | Arhiva

SNV – VIJESTI I NAJAVE

  1. Otvorena Banijska kuća

    Otvorena Banijska kuća

    28.01.2021.
  2. Donacije za Banijce i Banijke pogođene potresom

    Donacije za Banijce i Banijke pogođene potresom

    05.01.2021.
  3. Važni kontakti za pomoć u okviru akcije “Banija je naša kuća”

    Važni kontakti za pomoć u okviru akcije “Banija je...

    05.01.2021.

SNV VIJESTI i NAJAVE | Arhiva

Drago Pilsel: Argentinski roman

Drago Pilsel: Argentinski roman

Partnerska organizacija:

SNV

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJA:

Večernji list Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2021 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju. Slažem se
loading Cancel
Post was not sent - check your email addresses!
Email check failed, please try again
Sorry, your blog cannot share posts by email.