autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 2. STRANA MOZGA
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DISIDENCIA CONTROLADA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • FILIPIKE
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • KULT NEREAGIRANJA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEVINOST BEZ ZAŠTITE
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OBADANJA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • PLUS ULTRA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • REI SOCIALIS
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SJEĆANJA
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • SVJETLOPIS
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Ekrani su oružje jednako razorno kao i ono vatreno

Autor: Svjetlana Hribar / 21.11.2022.

Svjetlana Hribar

Prije pedeset godina, u listopadu 1972. godine, na stubištu zadarske gimnazije dogodilo se okrutno ubojstvo. Hicima iz očevog pištolja, jedan je devetnaestogodišnjak ubio dvojicu profesora. Vicu Vlatkovića, profesora povijesti i Gojka Matulinu, profesora sociologije.

Mi, njihovi bivši učenici tada već studenti, bili smo zaprepašteni. Iskusni prof. Vice Vlatković bio je poznat i omiljen jer je uvijek bio spreman pomoći đaku, a prof. Matulina je s našom generacijom tek bio započeo svoj pedagoški put. Mlad, ali vrlo ozbiljan, sportski tip… U trenutku smrti imao je samo 33 godine.

Bilo je to vrijeme, kad su se učeničke ”psine” svodile na pojedinačno i tek rijetko kolektivno bježanje s nastave (što se smatralo vrhuncem nepoštovanja i neposluha), ili na imitiranje pojedinih profesora (na mjestima gdje nas nitko nije vidio). Nasilje prema starijima nikome nije padalo napamet, a oružje je bilo nedostupno.

U ovom slučaju – bez obzira na različite priče koje su kružile nakon tragičnog događaja, a do danas su zadobile i političke konotacije –pomračenju uma i činu devetnaestogodišnjaka svakako je pogodovala dostupnost oružja.

Dostupnost oružja bila je i ostala uzrokom mnogim tragedijama diljem svijeta, ali u našim životima tada su prvi put stradali naši profesori. Šok je bio toliko snažan, a te dvije smrti do te mjere nerazumljive, nepotrebne i strašne, da sam uvjerena kako su pojačale naše veze i poštovanje prema profesorima.

Uostalom, kad odrastete, shvatite da je obrazovanje važan stup na putu formiranja vaše osobnosti i cijenite one koji su vam u tome pomogli. S nekim smo profesorima postali i ostali prijatelji do kraja njihova života. I ponosili se međusobnim poštovanjem i uvažavanjem.

Što se promijenilo u našem odnosu prema školi, obrazovanju i pedagoškim djelatnicima?

Zašto su djeca, a još više njihovi roditelji, danas temelj sukoba između pedagoga i učenika?

Jesu li se promijenili školski programi ili ljudi? Odrasli i djeca.

Jesmo li potpali pod slogan ”samo zabava” koji nas opsjeda s ekrana?

Zašto nove generacije djece odgajaju društvene mreže, umjesto roditelja i škole?

Zato jer smo im to dopustili.

Dostupnost ekrana je poput dostupnosti oružja, koje je odnijelo našu dvojicu profesora. Ekrani, danas, odnose živote mladih (i onih ne više mladih). Ekrani su oružje jednako razorno kao i ono vatreno, jer razaraju u prvom redu odnose među ljudima, manipuliraju njihovim željama, postupcima, planovima za budućnost, što ima niz posljedica, među kojima su i smrtne!

Vijest da su tri učenika jedne srednje škole u Trsteniku snimili filmić kako izmiču sjedalicu profesorici koja pada na pod, sve popraćeno smijehom učenika u razredu – obišla je internet.

Reakcije na vijest su različite.

Odrasli staju u obranu profesora, roditelji inkriminiranih učenika ne mogu vjerovati da su njihova djeca sposobna za takav čin; jedni optužuju školu koja ne vrši dovoljan odgojni utjecaj na djecu, drugi razloge traže u roditeljskim propustima. Djecu ovakvog ponašanja smatra se monstrumima.

Reakcije mladih su pak – oprečne. Što je objava brutalnija, to je popularnost autora veća!

Nisi napravio ništa ako tvoju nepodopštinu ne vidi širi auditorij, a društvene mreže su kao stvorene za izrugivanje. I navođenje nedozrelih umova na nove, još gore i još opasnije nepodopštine.

Žalosno je i neoprezno što se nasilje ovakve vrste još uvijek smatra bezazlenom šalom, iako može imati opake posljedice.

Profesorica u Trsteniku vrlo je traumatično doživjela agresiju i ponižavanje od strane svojih učenika. Na bolovanju je, smatra se trajno osramoćenom, u depresiji je…

Nekoliko dana ranije, jedan se mladić – upravo zbog javnog izrugivanja vršnjaka na svoj račun na društvenim mrežama – ubio…

Što motivira djecu da smišljaju ovakve scenarije, a potom ih snimaju i objavljuju na TikToku?

U prvom redu, popularnost. Želja za što većim brojem lajkova, za privlačenjem pažnje mase na TikToku, potpuno je pomračila ono što smo nekada nazivali dobrim odgojem i moralom. Nekada – kako to ”ustajalo” zvuči!

Nove generacije – u velikom postotku – ne zanima obrazovanje, drže samo do svoje zabave i nadaju se – postati influenceri! Jer, biti influencer, tiktoker, znači popularnost, možda i novac, za koji ne treba diploma ni struka; influenceri – barem tako djeca misle – glupiraju se pred kamerama i tako stječu lajkove svoje publike. Dakle, ništa lakše!

A glupiranje nema granica!

Djeca, navikla na nasilje i šund koji stiže do njih s ekrana od najmlađih dana, gube pojam o granicama, ne vide razliku između događaja na ekranu i stvarnog života, pritom smatrajući da je i njima sve dopušteno.

S ekrana u prvom redu vrebaju potpuno neprimjereni filmovi. Čak i oni namijenjeni djeci, zapravo potiču njihov otpor prema odgoju, prema riječima odraslih, prema poštovanju, obrazovanju, uvažavanju različitosti i empatiji (ne na posljednjem mjestu). Filmovi za djecu i mladež puni su smicalica kojima njihovi vršnjaci zaobilaze školska pravila i zabrane roditelja, pa većini upravo to predstavlja model ponašanja u životu.

Slijede igrice – brutalne do bola – u kojima se gubi imetak i život dok trepneš okom, a sve to ti oduzimaju tvoji prijatelji, s kojima si umrežen i igraš igricu. Većina roditelja pojma nema da njihova djeca igraju igrice do sitnih noćnih sati. I čude se zašto su neispavani i ne mogu ustati na vrijeme za školu, kad tako rano idu ”spavati”!

Potom na rang listi utjecaja slijede aplikacije, poput TikToka, koje potpuno okupiraju um djeteta neprimjerenim sadržajima.

S televizijskog ekrana, pak, vrebaju reklame koje pozivaju gejmere na kupnju gadžeta i opet novih uređaja, koje roditelji – uvučeni i sami u procjep između posla i svoje želje za ”zabavom” – kupuju, ne videći da svoju djecu uvode u zatvoreni krug ekranizma.

Većina roditelja pojma nema što djeca gledaju na televiziji dok njih nema kod kuće, a posebno ne znaju kakve igrice igraju. Misle da je vrhunac njihova odgoja ako upozore djecu da ne komuniciraju s nepoznatima preko interneta, ili da okrenu leđa nepoznatima koji ih vrebaju oko škole.

Uz te, već pomalo ”ocvale” opasnosti, na djecu danas vrebaju daleko podmukliji utjecaji, koji mijenjaju njihovu ličnost i pretvaraju ih u monstrume spremne na najnevjerojatnije postupke.

Odatle i čuđenje roditelja onih učenika iz Trstenika koji su izmakli stolicu svojoj profesorici. Oni, naprosto, ne mogu prepoznati svoju djecu u tim mladićima koji su spremni poniziti profesoricu i to ne samo u razredu, već snimiti postupak i objaviti ga na društvenim mrežama, kako bi joj se smijali – znani i neznani.

A zašto?

Za lajkove i povike: Carevi!, koje će dobiti na TikToku!

I na kraju, tko su tiktokeri, koji su uzor novim generacijama tinejdžera?

To su spretni ljudi, jer bez talenta za osvajanje tržišta nema ni uspjeha – obrazovanje nije presudno – koji svojim videima pogađaju ukus sljedbenika. Tiktokera je mnogo, a onih koji zaista zarađuju – malo.

Osim toga, sljedbenici ne znaju da iza uspješnog tiktokera također stoje sati i sati ozbiljnog rada. Zabavljaju se samo oni koji ih gledaju. A to ne donosi ni popularnost ni novac o čemu današnji tinejdžeri maštaju…


 

UKOLIKO VAM SE TEKST DOPADA I VOLITE NEZAVISNO I KVALITETNO NOVINARSTVO, VI MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN ILI PREKO PAYPAL-A. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA I PRECIZNE UPUTE KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

  • GOTOVO JE! Neka nam dragi Bog pomogne…
  • Bosiljka Perić Kempf, oštro pero i čvrsti stav
  • Jagoda Buić je voljela život do posljednjeg daha
  • Kad smo prestali biti ljudi?
  • Odlazak čuvarice britanske tradicije
  • Nema više sigurnosti – opustite se u glazbi
  • Čak i za lijek u Hrvatskoj moraš imati vezu!
  • Rijeka je premali grad da bi olako gubila svoje vrijednosti
  • Zatvorili smo se i otuđili, zalijenili i izgubili motivaciju
  • I ne radi se samo o prekidu trudnoće!

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE) Tagged With: Gojko Matulina, Iz prijestolnice (kulture), Svjetlana Hribar, TikTok, Vice Vlatković

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

Drago Pilsel Argentinski roman

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJE:

Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2023 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT