autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Književni događaj: Elena Ferrante u Napuljskom romanu – 1

Autor: Dragan Jurak / 14.12.2016. Leave a Comment

Genijalna prijateljicaElena Ferrante, ”Genijalna prijateljica”, Profil, Zagreb, 2016.

Oni čitatelji koji su se upoznali s Elenom Ferrante preko prošlogodišnjeg hrvatskog prijevoda ”Dana zaborava” sada imaju priliku iznova se sresti s talijanskom i evropskom književnom i feminističkom zvijezdom. Jer ”Dani zaborava” su bili suvremeni roman, o suvremenoj ženi i raspadu braka unutar suvremenog društva i suvremene obitelji, a ”Genijalna prijateljica” je nešto sasvim drugo.

Prvi dio tetralogije ”Napuljskog romana” priča je o odrastanju dviju prijateljica, Elene i Lile, koja započinje u siromašnoj napuljskoj četvrti poslijeratne Italije i čija su proklamirana literarna referenca ”Male žene”, američki klasik iz 19. stoljeća Louise May Alcott.

Dakle iz ovodobne srednjoklasne i sjeverne Italije ”Dana zaborava” selimo se u južnu Italiju, u sredinu 20. stoljeća, nulte godine suvremene Italije; a u referencijalnom smislu još i dublje u prošlost, u sredinu 19. stoljeća, u vrijeme američkog građanskog rata i ”Malih žena”.

Razočaranje zbog tog napuštanja suvremenosti nije potpuno, ali se, eto, ne može sasvim zanijekati. Šok radikalne promjene opservacijskog polja i interpretacije pojava unutar njega je dubinski.

U ”Danima zaborava” smo imali sredovječnu Talijanku na kraju braka kao na početku osobnog oslobođenja (stanovitog životnog hepienda), a ovdje sada na prvih dvadesetak-tridesetak stranicama samo čitamo o dvije djevojčice i njihovim lutkama i o tome kako je jedna od njih završila u dnu mračnog stubišta.

To povlači pitanje tko je uopće E. F. Ne mislimo pritom na ono tabloidno pitanje.

Prvi dio tetralogije ”Napuljskog romana” priča je o odrastanju dviju prijateljica, Elene i Lile, koja započinje u siromašnoj napuljskoj četvrti poslijeratne Italije i čija su proklamirana literarna referenca ”Male žene”, američki klasik iz 19. stoljeća Louise May Alcott

Književnica poznata pod imenom Elena Ferrante odlučila se za objavljivanje pod pseudonimom kako bi zaštitila svoju privatnost.

Nažalost, upravo je to razjarilo interes tabloida. E. F. bi vjerojatno uživala mnogo veću anonimnost da je objavljivala pod svojim pravim imenom nego pod pseudonimom, ali što je tu je. Tabloidi prijete otkrivanjem njenog identiteta, ona kaže da bi u tom slučaju prestala pisati i objavljivati.

Tabloidna etika objašnjava da je objavljivanje informacije u interesu javnosti; javnost pak odgovara da ne želi informaciju koja bi razotkrila identitet E. F.

Bez namjere da medijski reproduciramo priču o identitetu ”najpoznatije suvremene talijanske književnice”, mi tek možemo postaviti pitanje kakve veze ima E. F. koja je napisala ”Dane zaborava” s onom koja je potpisala ”Genijalnu prijateljicu”.

Za one koji su već projurili kroz cijelu tetralogiju ”Napuljski roman” ima kultni status. Na internetu i njegovim mrežama množe se fanovske izjave oduševljenja. E. F. kao da čitaju svi, i kćeri i majke, i portirke i profesorice.

Kako stvari stoje, izgleda da smo dobili Harryja Pottera za pangeneracijsku, pansocijalnu, žensku publiku. A to je, naravno, događaj. Književni. Društveni. Feministički. Politički.

Jer rampe između romana i čitateljske publike kao da je nestalo, a glas Elene Ferrante postao je glasom suvremene Talijanke, sada već i suvremene Evropljanke, uopće suvremene žene.

To je sasvim sigurno ono što E. F. ”Genijalne prijateljice” dijeli s E. F. ”Dana zaborava”. Ostalo je već malo problematičnije.

Prvi dio ”Napuljskog romana” priča je o primordijalnoj juhi ratnih profitera, kamorista, komunista, fašista i Crkve, iz kojih je stvorena suvremena Italija. Odnosi između djevojčica, i njihove sudbine, tek se počinju formirati. Recimo da je prvi dio tek nezahvalni uvod u kompleksni roman. Recimo da će se pravi sud moći dati tek na kraju tetralogije

Kada se naviknemo da čitajući ”Genijalnu prijateljicu” ne dobivamo ”Dane zaborava”, kada zanemarimo početak, i lutke, polako nam se otkrivaju i neke sasvim zanimljive pripovjedne linije.

Prvi dio ”Napuljskog romana” priča je o primordijalnoj juhi ratnih profitera, kamorista, komunista, fašista i Crkve, iz kojih je stvorena suvremena Italija.

Odnosi između djevojčica, i njihove sudbine, tek se počinju formirati. Recimo da je prvi dio tek nezahvalni uvod u kompleksni roman. Recimo da će se pravi sud moći dati tek na kraju tetralogije.

Ali za sada, ovo nije ”prava” E. F. Čitajući ”Dane zaborava” skočili smo uvis – i ostali u zraku.

S ”Genijalnom prijateljicom” nismo se još ni odrazili sa zemlje, kamoli odskočili u bestežinsko literarno stanje. No čitamo i dalje.

Sastojke talijanskog poslijeratnog čobanca možda i možemo predvidjeti – od Andreottija, Bossija i Berlusconija do kralja Napulja Maradone – ali pripovjedne linije Elene i Lile kao odraslih žena ipak bi nas mogle iznenaditi.

(Prenosimo s portala Novosti).

Još tekstova ovog autora:

  • Kako utišati buku
  • Porijeklo porodice i zločina
  • Književnost iz orlova kljuna
  • Odgovorni smo svi jer smo bili živi
  • Debeljakova Atlantida
  • Južna Afrika, a tako blizu

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: OBAVEZNA LEKTIRA Tagged With: Dragan Jurak, Elena Ferrante, Italija, Louise May Alcott, Maradona

Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

PROČITAJTE U TJEDNIKU NOVOSTI:

  1. Vrijeme je za obnovu

    Vrijeme je za obnovu

    vladimir-jurisic
  2. Ratna skandinavizacija

    Ratna skandinavizacija

    marinko-culic
  3. Familija

    Familija

    marinko-culic

Novosti | Arhiva

KRONIKA SNV-a

  1. Manjine su žrtve samovolje pojedinaca

    Manjine su žrtve samovolje pojedinaca

    anja-kozul
  2. Mladen Anđelić: Dvaput na prijekom sudu

    Mladen Anđelić: Dvaput na prijekom sudu

    zoran-vitanovic
  3. Zanemaren manjinski i klasni moment

    Zanemaren manjinski i klasni moment

    anja-kozul

Kronika SNV-a | Arhiva

SNV – VIJESTI I NAJAVE

  1. Objavljen novi Natječaj za obnovu poljoprivrednog zemljišta i proizvodnog potencijala

    Objavljen novi Natječaj za obnovu poljoprivrednog...

    07.01.2022.
  2. Božićni prijem SNV-a uz poruke mira i tolerancije

    Božićni prijem SNV-a uz poruke mira i tolerancije

    07.01.2022.
  3. Poznati dobitnici nagrada Srpskog narodnog vijeća

    Poznati dobitnici nagrada Srpskog narodnog vijeća

    07.01.2022.

SNV VIJESTI i NAJAVE | Arhiva

Drago Pilsel Argentinski roman

Partnerska organizacija:

SNV

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJA:

novosti Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2022 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT