autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 2. STRANA MOZGA
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DISIDENCIA CONTROLADA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • FILIPIKE
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • KULT NEREAGIRANJA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEVINOST BEZ ZAŠTITE
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OBADANJA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • PLUS ULTRA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • REI SOCIALIS
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SJEĆANJA
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • SVJETLOPIS
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZLATNI REZ
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Kulturführer Zlatko Hasanbegović skače nad Drvarom

Autor: Boris Dežulović / 19.03.2016. Leave a Comment

Boris Dežulović

Boris Dežulović

Četvrtak je bio, rano ujutro, kad je tihu pučinu neba nad Osječenicom i Klekovačom namreškala zla neka, daleka tutnjava.

Rano jutro je bilo, šest sati i trideset minuta, kad su se na zapadnoj polovici neba pojavili avioni. Šest sati i trideset pet minuta brojilo je jutro kad je pet eskadrila Luftwaffea s moćnim lovcima-bombarderima Junkers JU-87 – zloglasne Sturzkampfflugzeuge, u nas poznatijima pod skraćenim nazivom ”štuke“ – nad Drvarom istovarilo četiri stotine i četrdeset bombi.

Četvrtak je bio, rano ujutro, 25. svibnja 1944. Njemačke su ”štuke“ precizno pogodile sve komunikacijske kanale i čvorove partizanskih snaga, Vrhovnog štaba i savezničkih misija u drvarskom džepu, komadu oslobođenog teritorija usred Nezavisne države Hrvatske.

”Izgleda da se zbog neuspjelog desanta na Drvar Führer jako ljuti, i da viče ‘Izdaja, izdaja!’“, zapisao je tih dana u svoj dnevnik general Glaise von Horstenau, vojni izaslanik pri njemačkom veleposlanstvu u NDH. ”Naprotiv, operacija onesposobljavanja komunikacijskih i informacijskih kanala partizana i saveznika na tlu, usred NDH, u potpunosti je uspjela“, podsjetio ga je ministar kulture Zlatko Hasanbegović, pa pojasnio: ”Nije to bio desant na Drvar, već desant na medije“

Do sedam ujutro, partizani i saveznici oko Drvara ostali su tako bez struje, poljske telefonije i radio-veze, i sve je bilo spremno za transportne Junkerse JU-52 sa devet stotina komandosa iz 500.  Padobranskog bataljona Waffen SS-a.

Zapamtite taj detalj, važan je za ovu priču.

Uništavanje savezničke komunikacijske mreže na tlu bio je naime tek prvi, ali – ispostavit će se kasnije – i jedini u potpunosti uspjeli io ambiciozno zamišljene operacije Rösselsprung, Konjićev skok.

Adolf Hitler operaciju je osobno povjerio svom iskusnom obavještajnom operativcu, sturmbannführeru Ottu Skorzenyju – mastermindu tajnih operacija SS-Sicherheistdiensta, što se godinu ranije proslavio oslobađanjem Benita Mussolinija: ukratko, kako je to Führer zamislio, plan je bio da padobranci uhvate maršala Tita i sprovedu ga u koncentracijski logor Sachsenhausen kraj Berlina, te tako unište antifašistički pokret otpora u NDH.

Džabe su, međutim, nakon onesposobljavanja partizanskih i savezničkih radio-odašiljača padobranci iz 500. SS- Fallschirmjägerbataillona s Titovom fotografijom presretali ljude po Drvaru i okolnim brdima; džabe su grad i okolicu opkolili i pretresali vojnici iz Petnaestog planinskog korpusa i 7. SS-divizije Prinz Eugen, i hrvatski legionari iz 369. ”Vražje“ i 373. ”Tigar“ divizije Wehrmachta, i Prva regimenta Brandenburške divizije zajedno s četnicima Dinarske divizije popa Momčila Đujića – komandant Narodnooslobodilačke vojske sa cjelokupnim je Vrhovnim štabom već napustio svoje skrovište u pećini iznad grada i povlačio se prema Kupresu.

Spektakularna akcija Konjićev skok veličanstveno je tako prdnula u čabar: štoviše, iako su akciju njemački pedantno isplanirali kao iznenađenje za Titov rođendan, on je i u drvarskoj pećini te srijede prenoćio sasvim slučajno. Obično je, naime, spavao u drugoj jednoj pećini, u selu Bastasi, ali je te noći ostao u Drvaru jer je večer prije u mjesnom kinu gledao Zoju, film Lava Oskaroviča Arnštama o sovjetskoj ratnoj heroini Zoji Kosmodemjanskoj, što će se nakon rata naći i u službenom programu prvog festivala u Cannesu.

Bio je to, što se zna, najteži poraz njemačkih desantnih snaga na cijelom svjetskom prvenstvu. Tito je nekoliko dana kasnije sa Kupreškog polja odletio u talijanski Bari, i niti dva tjedna kasnije – istog onog dana kad su se saveznici iskrcali na Normandiju – britanskim vojnim brodom iz Barija isplovio za Vis.

Hitler je pak, saznavši za kolosalni neuspjeh operacije, potpuno popizdio.

Vrlo svjesno i vrlo kvalificirano Zlatko Hasanbegović se, eto, tri kvarta stoljeća nakon 1945. – ”godine najveće hrvatske tragedije“, kako je sam definirao svoj kontekst – javlja kao dobrovoljac za operaciju Rösselsprung. Prostor za zlonamjerno kontekstualiziranje suzio je tako tek na jedno zlonamjerno pitanje: ako je čišćenje hrvatskog novinarstva ”desant na Drvar“, i ako se u tako izabranom kontekstu identificirao s nacistima, što je onda točno među njima Zlatko Hasanbegović, gdje je on tog četvrtka ujutro?

”Izgleda da se zbog neuspjelog desanta na Drvar Führer jako ljuti, i da viče ‘Izdaja, izdaja!’“, zapisao je tih dana u svoj dnevnik general Glaise von Horstenau, vojni izaslanik pri njemačkom veleposlanstvu u NDH.

”Naprotiv, operacija onesposobljavanja komunikacijskih i informacijskih kanala partizana i saveznika na tlu, usred NDH, u potpunosti je uspjela“, podsjetio ga je ministar kulture Zlatko Hasanbegović, pa pojasnio: ”Nije to bio desant na Drvar, već desant na medije.“

Tako nekako odgovorio bi njemačkom generalu Zlatko Hasanbegović, samo da ga huda sudbina za život, karijeru i ministarstvo u Vladi nije namjestila sedamdeset i koju godinu prekasno, i da je tog četvrtka ujutro bio, recimo, ministar narodne prosvjete u Vladi Nezavisne Države Hrvatske, umjesto svog davnog zemljaka i kolege sa zagrebačkog Filozofskog falkulteta, Julija Makaneca.

Umjesto tamo i tada, huda ga je sudba izmjestila iz njegova konteksta i namjestila ovdje i sada, za ministra kulture u Običnoj Republici Hrvatskoj, da sluša kako neka Jelena Berković, izvršna direktorica GONG-a, govori kako posljednji potezi vlasti – raspuštanje Povjerenstva za neprofitne medije i Vijeća za elektroničke medije – predstavljaju ”desant na medije“.

Desant na medije? ”Ne, to je desant na Drvar“, kratko je odgovorio ministar kulture s mangupskim osmjehom na licu, upavši u vlastiti kontekst iz čista mira, baš, jebiga, poput padobranca. Ali padobranca s jasnim zadatkom, uputama i fotografijom u džepu.

Njemački padobranac Zlatko Hasanbegović nije, naime, ni nekakav Tomislav Karamarko, ni kojekakav Vaso Brkić ili Mijo Crnoja, da mu se izjave vade iz već zloglasnog ”konteksta“, goleme crne jame iz koje zli antifašistoidi već mjesecima crpe skandalozne izjave HDZ-ovih komandosa i sturmbannführera.

Nije ministar kulture u Hrvata, daleko bilo, ni kakav violončelist, filolog ili pjesnik jezika bržeg od pameti, pa da mu se omaknuta izjava o desantu na Drvar vadi iz konstruiranog konteksta. Jezik i pamet ministra kulture Zlatka Hasanbegovića pomno su usklađeni, jer on je historiograf s licencom, doktor povijesnih znanosti, povjesničar kojemu Drugi svjetski rat pritom nije samo u općenitom opisu radnog mjesta, već i usko područje stručnog interesa.

Kad tako svoje političke poteze naziva desantom na Drvar, Zlatko Hasanbegović – za razliku od Milijana Vase Brkića, Velimira Bate Bujanca ili, štajaznam, Ivana Vlada Tepeša – vrlo dobro zna što govori: o Drugom svjetskom ratu i operaciji Konjićev skok on zna sve.

Njemački padobranac Zlatko Hasanbegović nije, naime, ni nekakav Tomislav Karamarko, ni kojekakav Vaso Brkić ili Mijo Crnoja, da mu se izjave vade iz već zloglasnog ”konteksta“, goleme crne jame iz koje zli antifašistoidi već mjesecima crpe skandalozne izjave HDZ-ovih komandosa i sturmbannführera

Odgovor na optužbe o medijskim čistkama u Hrvatskoj ovaj put nije Hasanbegoviću izvađen iz mračnog nacističkog konteksta, već je on sam – pod punom materijalnom odgovornošću povjesničara i moralnom odgovornošću ministra – za njega izgradio takav kontekst.

Zadihan, pod punom ratnom opremom, hrvatski je ministar kulture tako konačno stigao u Drvar, pa s onom Titovom bistom izbačenom s Pantovčaka obilazi grad i okolicu. Ali avaj, djelić historije prekasno.

”Znamo tog tipa, išao je ovdje u kino“, potvrđuju mu u Drvaru gledajući Titovu bistu, ”bio vam je ovdje do maloprije, nema ni sedamdeset dvije godine da se s Jovankom i Kardeljem uputio tamo, iza Ćazimove kuće, prema Kupresu.“

Vrlo svjesno i vrlo kvalificirano Zlatko Hasanbegović se, eto, tri kvarta stoljeća nakon 1945. – ”godine najveće hrvatske tragedije“, kako je sam definirao svoj kontekst – javlja kao dobrovoljac za operaciju Rösselsprung. Prostor za zlonamjerno kontekstualiziranje suzio je tako tek na jedno zlonamjerno pitanje: ako je čišćenje hrvatskog novinarstva ”desant na Drvar“, i ako se u tako izabranom kontekstu identificirao s nacistima, što je onda točno među njima Zlatko Hasanbegović, gdje je on tog četvrtka ujutro?

Vidi li se naš ministar kulture kao mastermind te operacije – SS-Sturmbannführer Otto Skorzeny, ili Gerneraloberst Lothar Rendulić, komandant 2. Panzerarmee – ili se prijavljuje kao obični vojnik, pilot ”štuke“, ustaški časnik za vezu, legionar 369. Hrvatske ”vražje“ divizije, ili možda, tko zna, jedan od četnika iz Dinarske divizije?

Desant na Drvar u njegovom pomno uređenom privatnom kontekstu funkcionira, naime, kao upravo savršena metafora.

Ne samo da su s jedne, ”njegove“ strane, svi iz velike domoljubne koalicije – Hitlerov Wehrmacht, Himmlerov Wafen-SS, hrvatski legionari, Pavelićevi ustaše i Đujićevi četnici – nego ni s druge, neprijateljske, nisu samo jugoslavenski partizani: uz Titov su štab i sovjetska, američka i britanska vojna misija, u kojoj se u tom trenutku, kao snažna simbolička i formalna ovjera savezničke podrške, pod bombama Hasanbegovićevih ”štuka“ u Drvaru nalazi i sâm Randolph Churchill, sin jedinac britanskog ratnog premijera.

Područje interesa Zlatka Hasanbegovića, kako vidimo, tog je četvrtka mnogo šire od uskog resornog djelokruga: ne baca ministar kulture bombe samo da bi zatvorio kina s ruskim filmovima i kanskim festivalskim programom.

”Desant na medije? Ne, to je desant na Drvar“, kaže tako ministar kulture iz čista mira, baš poput padobranca iz 500. SS-Fallschirmjägerbataillona – nije, eto, ofanziva na sedmu silu, već sama Sedma ofanziva – pa pojašnjava kako su čistke i smjene na HTV-u i vijećima za neprofitne i elektroničke medije tek precizno i učinkovito uništavanje komunikacijske mreže antifašističkih saveznika u srcu NDH: samo, shvatili ste, prvi dio ambiciozno zamišljene operacije Rösselsprung

Nema više skrivanja: mangupskom, usputnom i nehajnom izjavom o desantu na Drvar, nepravedno zanemarenom u gomili smeća izvađenog iz famoznog ”konteksta“, Hasanbegović zapravo vrlo izravno, kompetencijom povjesničara i ministra, i simbolički i formalno, definira taj kontekst kao neprijateljski prema svakom antifašizmu – hrvatskom i savezničkom, istočnom i zapadnom – vraćajući Hrvatsku u četvrtak, 25. svibnja 1944., u naručje neumrlom Führeru.

”Desant na medije? Ne, to je desant na Drvar“, kaže tako ministar kulture iz čista mira, baš poput padobranca iz 500. SS-Fallschirmjägerbataillona – nije, eto, ofanziva na sedmu silu, već sama Sedma ofanziva – pa pojašnjava kako su čistke i smjene na HTV-u i vijećima za neprofitne i elektroničke medije tek precizno i učinkovito uništavanje komunikacijske mreže antifašističkih saveznika u srcu NDH: samo, shvatili ste, prvi dio ambiciozno zamišljene operacije Rösselsprung.

Kulturführer Zlatko Hasanbegović svoje je, eto, obavio, na redu su kamaradi dolje na terenu: SS-ovci, ustaše i četnici.

Ovaj put valjda neće zajebati stvar.

(Prenosimo s portala N1TV).

Još tekstova ovog autora:

  • U vrtlogu izazova i strasti
  • Mjesto prebijanja
  • Haos u kafani “Kod Herodota”
  • Blitvari i Scouseri
  • Finsko pitanje u BiH
  • Genocidnost palanke
  • Croatian Independent Army
  • Čekajući drugi broj
  • Nevjerojatna priča gospodične Ane
  • Karniše za željeznu zavjesu

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: OSVRT Tagged With: Adolf Hitler, Bari, Boris Dežulović, Drvar, Glaise von Horstenau, GONG, HDZ, Jelena Berković, Lothar Rendulić, Mijo Crnoja, NDH, Otto Skorzeny, Prinz Eugen, Randolph Churchill, Tomislav Karamarko, Vaso Brkić, Vis, Waffen-SS, Zlatko Hasanbegović

Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

Drago Pilsel Argentinski roman

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJE:

Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2023 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT