autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 2. STRANA MOZGA
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DISIDENCIA CONTROLADA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • FILIPIKE
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KAVA BEZ ŠEĆERA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • KULT NEREAGIRANJA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEVINOST BEZ ZAŠTITE
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OBADANJA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • PLUS ULTRA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • REI SOCIALIS
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • SEL@M
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SJEĆANJA
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • SVJETLOPIS
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZLATNI REZ
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KNJIŽEVNE PUZZLE
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Likovne senzacije Enesa Sivca

Autor: Gradimir Gojer / 14.08.2023.

Gradimir Gojer

Enes Sivac jedan je od najboljih produkata umjetničko-pedagoške radionice velikog sarajevskog skulptora Alije Kučukalića. Skulptor čiji radovi nisu ostavili ravnodušnim ni likovnu kritiku, još manje najšire slojeve publike…

Uz niz likovnih soareja, od kojih izdvajam onu u alternativnoj sarajevskoj galeriji ”Zvono” poduzetnog konceptualnog stvaraoca Saše Bukvića, Sivac je samoga sebe u tvoračkom smislu nadmašio čudesnom instalacijom ”Ekvilibristi”, nekolikim grandioznim biciklistima koji ”prometuju” na željeznom užetu razapetom između dviju obala Miljacke, onkraj sarajevske Akademije likovnih umjetnosti, koju promatrači mogu osmatrati kako sa glavne prometnice, Obale Kulina bana, tako i sa šetnice Maka Dizdara ili pak sa mosta ”Fasstina lente”.

Ova je Sivčeva senzacija, kao i ona ”ratna” Alme Suljević ”Kentauromahija”, po mom su mišljenju, najznačajniji trijumfi suvremenoga bh skulptorstva.

Umjetnikovo stvaralaštvo inače karakteriziraju skulpture orijaških dimenzija kao i neobično intrigantni reljefi u bronci. Skulptorova poetika iz izložbe u izložbu pokazuje bitnu dimenziju njegove likovne kompozicije, jer u svojoj realističnosti nosi nevjerojatni kondenzat metafizičnosti, koja onda vulkanski emanira značenja rijetke bliskosti suvremenom senzibilitetu…

Umjetnik nikada ne robuje prosto mimezijskoj slikovnosti svijeta oko sebe. Dapače, on svoje snovite vizije ”korespondira” strukturama materijala kojim se izražava i koji oblikuje sve poetične neobičnosti svojih virualnih snovitosti.

Bronca, u kojoj se tvorački postvaruje razuđena poetika, pokazuje neki zagasiti ton tragičnoga sfumata, neki potpuno autentično novi odnos svjetla i tame…

U mojim sjećanjima posebno jarko dominiraju reljefi ovoga umjetnika razuzdane poetičnosti. Poput nekih fatuma sadašnjosti ovi se reljefi doimaju kao hedonistički akcent za svakog onog gledatelja koji u svom srcu može odškrinuti dveri potpuno oponentne logike življenja u odnosu na našu svakodnevnu stvarnost. Ima magijsku vještinu ”izvlačenja” skrivene energije metala kojima se služi kao izražajnim sredstvima.

U svom umjetničkom opusu ovaj umjetnik, koji nerijetko stvara i na marginama svjesno izbjegavajući reflektore glavnih tokova bh likovne djelatnosti, trudi se i uspijeva izbjeći zamke bilo kakve pomodnosti i ”trendiranosti”, iskazuje svoje temeljno superiorno crtačko umijeće kao genezu nestvarnosti koju nam podastire. Njegov je racio neobuzdan, ali ipak kontrolirano utkivan u ono što je melasa tvoračkog izričaja…

Svojim ”orijaškim” skulpturalnim kompozicijama dotakao je onaj sloj neke nadstvarnosti unoseći u nju svoju stišanu ”largo” emotivnost…

Umjetnik čije likovne senzacije pokreću senzitivnost izrazite pozitive i buđenja nade u sutrašnjicu posebno se snažno eksponira u posve novoj rafiniranosti prema temeljnom materijalu, sa kojim ”razgovara” aktivizmom koji imponira u svim fazama nastanka njegovih djela.

On vodi, dapače, suštinski dijalog sa materijalom kao osobenim izražajnim sredstvom. Tako u reljefima trijumfira oblikovanje i udubljivanje što se osjeća pri svakom opserviranju ovostranog, ali i fantastičkog dijela likovnih senzacija.

U svojim radionicama, uglavnom na otvorenom, ovaj tragalac ”dušom” metala traga za bitnom diferentiom poeticom u odnosu na sve druge načine stvaralačkoga komuniciranja sa svim vrstama materijala kojima pravi svojevrsnu ”polzu”, nevjerojatno poklonjenje.

S metalom, ovaj skulpturalni vizionar ”razgovara” tako razgovjetno da je čitanje njegovih skulptura i grafema olakšano čak i onim posjetiteljima njegovih vernisaža koji nemaju dostatnog estetskog obrazovanja niti senza za suvremenu likovnost, uopće…

Ne nedostaje ovom skulptoru osjećanja za aktualitet, pa čak i svojevrsni bukvalni angažman, pa su njegove likovne senzacije prepoznate kao svojevrsni odraz suvremenosti. No umjetnik nije i bez aktivnog dijaloga sa tradicijom, posebice sa bosanskohercegovačkim, tradicijski postiranim načinima obrade metala.

Zato nije za čuđenje da neki od najeminentnijih arhitekata, kao akademik Amir Vuk Zec, Sivčeve likovne senzacije unose u veličajne i nagrađivane arhitektonske kompozicije.

Nemoguće je, skoro, pobrojati sve preplete tradicijskog i suvremenog u skulpturalnosti koja plijeni, ali koja zahtijeva i jedan maksimalno aktivan odnos gledatelja prema umjetnini!

Podržati ovu umjetničku senzaciju Enesa Sivca znači kontekstirati bh likovno stvaralaštvo u recentne tijekove europske i svjetske likovne kaligrafije. Jer, u slučaju ovog kiparstva radi se o svojevrsnoj kaligrafiji!

Oni koji poznaju estetiku i njegov (su)odnos sa materijom od koje tka i konstruira svoje umjetničke uratke lako će provjeriti ove konstatacije o njegovim umjetninama…

Međutim, oni koji se prvi put susreću sa njegovim čarobnjaštvom ”razgovora” s materijom moraju proći nemale rigoroze ”umjetnosti promatranja”, pri čemu moraju imati zavidan fundus likovnog obrazovanja da bi shvatili da njegov umjetnički ”vjeruju” nije podložan ničemu drugom osim vjere u vlastiti perfekcionizam prvenstveno temeljne grafije-crteža iz kojeg nastaju dalekosežne likovne ”posljedice”, čarolijske izohipse u koje je ugrađen saznajni i imaginativni aspekt nastanka likovnih metalnih izražajnih oneobičavanja svega onoga čime smo ”dotaknuti” u svakodnevlju.

Enes Sivac ne dopušta gledateljima svojih umjetnina intelektualnu lijenost. Njegova magija podstiče, dapače ”tjera” na aktivitet koji je zapravo dijalog i razmjena energija između umjetnika i recipijenta umjetničkog djela.

Uistinu je mali broj ovako serioznih likovnih tvoraca ”novih cjelina” i njihovih potencijalnih sugovornika, jer je današnje likovno stvaralaštvo najčešće, čak i kad je skulptura u pitanju, svedeno na svojevrsnu ”štafelajnost”.

Sivac kao stvarni ”pozitivni” incident ne trpi limite, on je raspojasani i krajnje raspjevani tkalac skulpturalnih novina i permanentnog eksperimentiranja.

On je u stvari borac za novinu čak i onda kad je najdublje vezan za tradiciju i podražavanje tradicionalnosti.

Njegov svijet nije, a ubijeđen sam da i u budućnosti neće biti okovan nikakvim limitima!

 

MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN ILI PREKO PAYPAL-A. MOŽETE NAZVATI BROJ 060 866 660 / Tel.: 0,49€ (3,75 kn); Mob: 0,67€ (5,05 kn) po pozivu (PDV uključen) ILI POŠALJITE SMS PORUKU sadržaja PODRSKA na broj 667 667 / Cijena 0,82 € (6,20 kn). Operator usluge: Skynet Telekomunikacije d.o.o., info telefon: 01 55 77 555. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

  • Konac epohe artističkih visova Berbera, Likara i Hoze
  • Neprocjenjivo bogatstvo likovnih svetkovina Jagode Buić
  • Monsinjor Franjo Topić bio je i ostao jedinstvena osobnost
  • U dva vremena dva su bh ktitora ostavila iznimne zadužbine
  • Ovo je Balkan, draga
  • Makedonski teatar u znaku obitelji Stefanovski
  • Stoljetna misija nogometnih velikana Željezničara i Veleža
  • Kraljica od Dubrovnika
  • Povijesno i politički dragocjeni Đilasovi dnevnički zapisi
  • Sarajevo – via COVID – Mariopulj

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: DRITO! Tagged With: Alija Kučukalić, Amir Vuk Zec, Drito, Enes Sivac, Gradimir Gojer, Saša Bukvić

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

Drago Pilsel Argentinski roman

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2023 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT