autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 2. STRANA MOZGA
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DISIDENCIA CONTROLADA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • FILIPIKE
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • KULT NEREAGIRANJA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEVINOST BEZ ZAŠTITE
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OBADANJA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • PLUS ULTRA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • REI SOCIALIS
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SJEĆANJA
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • SVJETLOPIS
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Mladen Vasary, gluma kao umijeće promatranja ljudi

Autor: Miljenko Jergović / 03.12.2022.

Foto: AB FB stranica Miljenka Jergovića

Tako biva i glumaca kojima nisu trebala kazališta ni kazališne pozornice, nisu im trebali filmski studiji, televizijske kamere, filmski festivali ni glumačke karijere. Oni su poput onih žonglera s velikih gradskih raskrižja, koji koriste onu jednu minutu koliko automobilskoj koloni potraje crveno svjetlo da pred očima one prve četvorice vozača odigraju akrobatsko-žonglersku scenu dovoljno fascinantnu da im je u posljednjih nekoliko trenutaka prije zelenoga plate pet, deset, dvadeset kuna.

Njihovo umijeće uvijek je na rubu profesije, na rubu života. Oni ne mogu biti samo glumci. Oni su cirkusanti, zabavljači, pantomimičari. Virtuozi svih nomadskih profesija. Pomalo su muzičari i pjevači, redom rođeni klaunovi, otpadnici i odmetnici. Nema ih u velikim podjelama. Nikada nisu članovi najuglednijih nacionalnih ansambala. Oni su posvuda samo vanjski suradnici, gosti na rezidencijalnom boravku, egzilanti, emigranti, privatni učitelji scenskog pokreta, doajeni svih sinkronizacija dječjih crtanih filmova, veterani iz “Pčelice Maje” i iz “Štrumfova”, pripadnici posljednje alternative i avangarde našega glumišta.

Oni su Zoran Radmilović, Zijah Sokolović, Kićo Burić, glumci velikih i malih uloga, epizodisti i statisti, već kako kad zatreba. Glume po kućama i po uličnim uglovima, glume na svim poznatim i nepoznatim jezicima. Njihova tehnika uvijek je najbolja, najsavršenija. U svakom pogledu oni su sam vrh na svakoj akademiji, u svakoj generaciji, u svim vremenima. Ako jednoga dana Vladimir Vladimirović Putin ipak baci tu Bombu, ili ako naš svijet iz bilo kojeg razloga provede kolektivni suicid, u onome što za civilizacijom preostane, u tom konačnom i najistinitijem post-teatru, oni će biti glavni glumci.

Četvrti u ovom nizu, na mah nanizanom, ali koji se baš i ne može predugo nastavljati, Mladen je Vasary. Rodom iz Lendave, odakle je NK Nafta, najgori prvoligaški klub svekolikog jugoslavenskog nogometa, s dvadeset i dvije je, a 1976, završio Akademiju dramske umjetnosti u Zagrebu, na koju je prethodno došao na način po sebe najgori: kao junak u dječjoj produkciji. Takvima je najteže da se probiju. Njih se plaše komisije na prijemnim ispitima. Njihova slava štetna je i za njih same, i za dinamiku buduće glumačke klase, i za procese pedagoškog rada. Njih se obično tiho pokušava odvratiti od studija glume. Govori im se, ustvari laže im se, da su već gotovi glumci, da nemaju što naučiti na akademiji, da im je najbolje da nastave onako kako su i započeli… I svi bivaju sretni ako ti nezaboravni dječaci i djevojčice odustanu i od akademije, i od profesije. Nitko jadnije ne odrasta, ne sazrijeva i ne stari od dječjih zvijezda. I nema sumnjivijeg i potrošivijeg talenta od njihova glumačkog talenta.

Vasaryja, međutim, nisu odgovorili, nego je protutnjao akademijom ne gubeći ništa od zanosa, entuzijazma i siline Pere Kvržice iz filma Vladimira Tadeja, snimljenog po Mati Lovraku kad mu je bilo šesnaest. Igrao je dječaka mlađeg od sebe, i pun ga je bio svaki kadar. A igrao je s Borisom Dvornikom i Antunom Vrdoljakom, Inge Appelt bila mu je mati, Adem Ćejvan bio mu je otac. Premijera “Družbe Pere Kvržice” održana je, kako stoji u iskaznici filma, 26. studenog 1970. Gotovo u dan, pedeset i dvije godine kasnije, životna pripovijest Vasaryjeva biva dovršena. Toliko je, kao u nekom precizno namještenom pješčaniku, bilo potrebno da i posljednje zrno pijeska s jedne pređe na drugu stranu. Neobično je, međutim, važno za priču, koliko se razlikuju Vasaryjev početak i kraj.

A početak je bio takav da je nakon značajnog uspjeha “Družbe Pere Kvržice”, s kojim je jedan izvanredni dječji pisac od seoskog učitelja prešao među najistaknutije protagoniste velike jugoslavenske popularne kulture, najavljen bio i “Vlak u snijegu”. Snimanje će se, međutim, do u beskraj razvući, potrajat će i tri godine, prije nego što Mate Relja ne završi svoj film. Mato Lovrak neće više biti živ. A jedini glumac čije će se ime naći na odjavnoj špici oba filma bit će veliki Antun Nalis. Vasaryjev Pero Kvržica mogućim je učinio Ljubana Slavka Štimca, kojemu je, kad ga je igrao, također bilo šesnaest godina. I igrao je dječaka mlađeg od sebe. Za razliku od Vasaryja, Štimac nikad nije ni pokušao upisati akademiju. Napravio je veliku karijeru, usred koje je uspio i ono što je djeci glumcima vjerojatno i najteže: pronaći i fiksirati svoju odraslu pojavu, emancipirati se od dojma ostarjelog djeteta. 

Na kraju, dva posve različita glumačka puta, dvije radikalno različite vještine i stila, dva različita umijeća, Mladena Vasaryja i Slavka Štimca. Po završenoj akademiji Vasary je radio po zagrebačkim kazalištima, ali se ni u jednome nije zadržao. Na filmu i na televiziji rubno je zapažen, uglavnom po manjim ulogama u slabije zapaženim produkcijama. Iz gledateljske je perspektive bio u osamdesetima jedan od onih zagrebačkih glumaca koji se lako pamte i često viđaju. Vrijeme je to televizijske drame, ponedjeljkom u osam, brojnih dramskih serija, a među njima i serije “Nepokoreni grad”, posvećene zagrebačkoj antifašističkoj ilegali, ali možda i jedine velike televizijske serije u kojoj je Zagreb bio u glavnoj ulozi. “Nepokoreni grad” nije mogao proći bez Vasaryja.

Sedamdesete i osamdesete vrijeme su učenja, vrijeme intelektualaca među glumcima, pedagoških eksperimenata, glumačkih škola i metoda. Vrijeme slavnih klaunova i pantomimičara. Vasary je po odavno svršenoj akademiji prolazio školu jednog od najčuvenijih, Jacquesa Lecoqa. Učio je mimodinamiku, upoznavao svijet, pojavnosti i lica živih i neživih u svijetu, dinamiku i način kretanja. Bavio se fizičkim teatrom, savladavao različita umijeća žongliranje, akrobaciju, pantomimu. Učio je dugo i predano, kao da je pred njim sedam dugih ljudskih i glumačkih života. Mladen Vasary bio je veliki, nikad do kraja ostvareni glumac, ali jedan od onih – kakav je, opet, i Zijah Sokolović – koji svoj talent ponajviše koriste za učenje glume. Do kraja života u tom poslu oni su učenici i učitelji. I obično nisu dio kazališnog ansambla, nego su sami cijeli jedan ansambl, jedna pozornica i jedno kazalište. Smrću Mladena Vasaryja umire jedno kazalište.

Posmrtno slovo, koje se poput kuge provlači nepodnošljivo površnim hrvatskim medijima, inficira novine u kojima na ozbiljan način odavno već ne postoje kazališni kritičari – premda postoji kazališna kritičarka Nataša Govedić – te se ponavljaju, na način uvredljiv po pokojnika, svuda iste fraze i oskudni šuplji podaci, kaže da je Vasary dugo radio po Europi. I onda se, bez navođenja kazališta, kazališnih trupa i autora, kaže da “glumio je u mnogim engleskim, njemačkim i francuskim kazališnim trupama ostvarivši veći broj uloga u djelima W. Shakespearea, Molièrea, M. de Cervantesa i Aristofana”. Ništa to ne znači, ničega u tome nema, nitko se, čini se, Vasaryja ne sjeća, nitko ga nije vidio u tim mnogim “engleskim, njemačkim i francuskim” produkcijama “W. Shakespearea, Molièrea, M. de Cervantesa i Aristofana”, i sve to je, pa i sam život, pa i gluma kao takva, i teatar, samo iluzija koju proizvodimo da bismo mogli reći da imamo hrvatsku kulturu. Ili da bismo mogli nečim ispratiti pokojnika. Proći će koji tjedan, i Mladen Vasary bit će već toliko mrtav da ga se nećemo morati sjećati. Ubi nas ta prisila sjećanja! Ubi nas gore nego što nas je ubijala Jugoslavija!

A onda se Mladen Vasary dvijetisućitih odjednom opet pojavio u domovini. Uglavnom zahvaljujući Šerbedžiji i teatru Ulysses mogli bismo čak i nešto više reći o onom što je Vasary tih godina radio. Bio je vrlo marljiv čovjek, rado je i spremno pristajao na igru, i bio je lišen svake glumačke taštine, pa nije tražio nešto više za sebe. Možda mu je to bila mana, to što je bio lišen glumačke taštine? Zadnje što je radio, već kao čovjek na odlasku, bio je “Dvostruki aksl”, u Teatru &TD, s Draženom Šivakom, kao redateljem, autorom i suigračem. Nagovarali su me da svakako odem pogledati tu predstavu. Ali nisam otišao. Mislio sam da imam nešto važnije raditi i da za “Dvostruki aksl” ima vremena. Ali vremena više nije bilo.

Mladena Vasaryja upoznao sam jednog ljeta na Brijunima. Kratko smo razgovarali na terasi onog hotela ispred kojeg je Tito dočekivao Orsona Wellesa, ja sam čekao brod. Dok je brod pristajao, htio sam konobaru platiti račun, ali među trojicom konobara nisam uspijevao prepoznati onog koji mi je donio kavu. Ako sam ga i pogledao, nisam mu upamtio lice. Bio sam zbunjen, žurilo mi se. “Koji je?”, pitao sam, ne očekujući odgovor. Vasary mi je odgovorio bez riječi. Tako što je, uz jedva primjetan pokret nekih sitnih facijalnih mišića, prikazao lice našeg konobara. Jednog od trojice onih ljudi. Bio sam impresioniran. I rekao sam mu nešto veoma lijepo. 

Dok je brod plovio prema obali, mislio sam o onome što je učinio Mladen Vasary. Divio sam se umijeću. Ali još više tom promatranju ljudi. Sasvim malo osjećao sam se i posramljenim. Pomislio sam da ću od sada pomno gledati konobare. Da ću pomno gledati ljude. To je važan pedagoški smisao glume. Važan pedagoški smisao teatra. Navesti ljude da počnu promatrati druge ljude. Vidio sam Mladena Vasaryja. Divio mu se.

(Nije dopušteno preuzeti ovaj sadržaj bez autorova odobrenja. Prenosimo s autorova portala gdje je kolumna naslovljena: Mladen Vasary, život kao učenje umijeća glume i gluma kao umijeće promatranja ljudi).

 

UKOLIKO VAM SE TEKST DOPADA I VOLITE NEZAVISNO I KVALITETNO NOVINARSTVO, VI MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN ILI PREKO PAYPAL-A. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA I PRECIZNE UPUTE KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

  • Građansko junaštvo jedne novozagrebačke frizerke
  • Čovjek koji je gorko zaplakao kada je pobijeđen nacizam
  • Roba će pojeftiniti samo ako je budemo kupovali u Sloveniji
  • Haljina Lepe Brene
  • Zagrebački gluhi pljesak za Dubravku Vrgoč i Ivicu Buljana
  • Strijeljanje Svete obitelji
  • Kada te nastoje ostaviti bez doma i bez domovine
  • Traktat o pravdi ili zašto Livaković ruši Álvareza
  • O obranjenim i ponekom sudbinskom promašemom jedanaestercu
  • Kratka povijest čuda na svjetskim prvenstvima u nogometu

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: OSVRT Tagged With: Miljenko Jergović, Mladen Vasary, osvrt

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

Drago Pilsel Argentinski roman

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJE:

Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2023 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT