autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 2. STRANA MOZGA
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DISIDENCIA CONTROLADA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • FILIPIKE
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEVINOST BEZ ZAŠTITE
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Molitva za žrtve posljednjega McDonald’sa u Moskvi

Autor: Miljenko Jergović / 20.03.2022.

Foto: AB FB stranica Miljenka Jergovića

Vijesti ovako govore: prije privremenog zatvaranja McDonald’sovih pečenjarnica u Moskvi, kojim američki demokratski režim kažnjava Rusiju zbog njezine krvave agresije na Ukrajinu, stvorili su se dugi redovi onih koji su još jednom poželjeli otići u McDonald’s.

O ovom su događaju samozadovoljno izvijestile sve zapadne propagande, požutjeli mediji i entuzijasti s društvenih mreža. Objavili su mobitelske fotografije mirnoga i poslušnog ruskog svijeta, kojemu je stajanje u redovima dio stoljetne tradicije i kulturnoga identiteta.

Da bi dodatno naglasili humanizam Zapada i zapadnih kapitalističkih korporacija, naglasili su da će McDonald’s do daljnjega isplaćivati plaće za 62.000 svojih radnika u Rusiji. Ono što nisu rekli jest da se vašingtonski pečenjari nadaju da će kriza trajati kratko, da će rat uskoro završiti, ili da će demokratski svijet proći volja za sankcijama, pa da će im biti omogućeno da normalno nastave s poslom.

To je stvarni razlog zbog kojeg kane isplaćivati plaće svojim već bivšim radnicima. Vrlo je skupo iznova obučavati i zapošljavati ljude.

Na crnoj burzi, po novinskim i internetskim oglasnicima, već su se pojavili trgovci hranom i relikvijama iz McDonald’sa. I to je stara ruska tradicija, opisana u djelima klasika velike ruske književnosti.

Atmosfera Moskve, onako kako nam je predstavljaju zapadne propagande i društvene mreže, iz vremena zatvaranja američkih pečenjarnica, podsjeća na romane Iljfa i Petrova, na “Majstora i Margaritu” Mihaila Bulgakova, na “Moskva-Petuški” Venedikta Jerofejeva, ali i na tjeskobnu distopijsku fikciju Viktora Peljevina…

Moskva je ovih dana sjajno mjesto za očaj i za književnost. Sasvim nejunačko i gubitničko. Ukrajina, krvava i moćna, unatoč svim svojim smrtima i sveopćem pustošenju civilizacije, u svojoj je ljudskoj konačnici mjesto velike pobjede. Rusija je po svoj prilici mjesto poraza. (Budite precizni dok o tome mislite, pa dobro provjerite što je za kršćanina, a onda i što je za povijest i za književnost, pobjeda, što je poraz.)

Među posljednjim posjetiteljima McDonald’sa u Moskvi našao se Luka Safronov-Zatravkin, za kojeg saznajemo da je pijanist i sin ruskoga slikara, zaslužnog umjetnika Ruske Federacije, Nikasa Safronova. Otac jedan je od onih za tranzicijske pustopljine tako karakterističnih kičera, angažirani hiperrealist i portretist filmskih zvijezda i ine čuvene čeljadi, a sin, posve dostojan oca, nedavno je svirao u krio-skladištu, tojest u zamrzivaču Moskovske reproduktivne banke.

Boreći se za nacionalni natalitet, ali i za prava nerođene djece i život od začeća pa do smrti, Luka Safronov održao je koncert za biomaterijal, pohvalivši se da su tu, zlu ne trebalo, pohranjeni i njegovi spermatozoidi. Ima ih, rekao je, za cijeli nogometni tim, uključujući i zamjene.

E, upravo takav pijanist Luka Safronov-Zatravkin lancima vezao se za vrata jednoga moskovskog McDonald’sa, prosvjedujući protiv njegova zatvaranja. Bio je to još jedan ekshibicionistički ispad mladoga umjetnika, rođenog iste one 1990, kada je otvoren prvi McDonald’s u Moskvi. Ili je to bio čin istinskoga očaja?

Najvjerojatnije će, ipak, biti i jedno, i drugo. Ekshibicionizam čest je okidač za herojstva raznih vrsta. Pa je tako, možda, iz ekshibicionističkih pobuda Luka Safronov-Zatravkin postao urbani heroj glavnoga ruskog grada, ali i američkog korporativizma. Heroj McDonald’sa, kojeg bi svakako trebalo staviti na korporacijsku reklamu, koja bi se aplicirala na bilborde širom istočne Europe.

Naravno da Safronov-Zatravkin nastupa u ime slobode. “Zatvaranje je čin nasilja prema meni i mojim sugrađanima!”, vikao je. Iskoristili su to za svoje etičko poantiranje plitki umovi sa zapadnih portala i društvenih mreža: on govori o nasilju, dok u Ukrajini umiru ljudi, pobuniše se naši pravednici.

Kako čovjek može biti toliko slijep kod očiju, da se zagleda u svoj McDonald’s dok u Ukrajini umire trudnica?, zapitaše se fejsbučke Ksantipe i Sokrati.

Oni naravno ne shvaćaju ništa. Pa ni to da su u svojim komentarima i u svojim visokoemotivnim identifikacijama mnogo srodniji njemu koji se lancima vezao za McDonald’s, nego ljudima koji su do jučer živjeli nekim normalnim životima, da bi ih danas ubijao dojučerašnji poslovni i politički partner i prijatelj Zapada Vladimir Putin.

Oni su beskrajno daleko od te mrtve žene, koja je u trbuhu nosila svoje mrtvo dijete, dok su je jedva živu prenosili na dekici, usred jednoga ubijenog grada, i ne znaju ništa o njoj, niti su je u stanju razumjeti, a zapravo su veoma slični Luki Safronovu-Zatravkinu, koji se lancima vezao za ono što upravo gubi.

Zloba li je, što li je, jer ne vjerujem da istina to može biti, tek pripisano mu je da je tako vezan vikao još nešto: “McDonald’s me je učinio onim što sam danas.”

A što je pijanist Luka? U mojoj zemlji bi se, politički nekorektnim jezikom moga doba, reklo da je Luka dvjestotinjak kilograma žive vage. I sad se, bit će, žuti novinari zajebavaju na njegov račun, ali tako da mu pripisuju vlastite riječi.

Ima užitka u ruganju Rusima: možeš biti politički nekorektan. Eno, Zuckerbergova je firma dopustila da po fejsbuku ljudi zazivaju smrt i ubojstvo Vladimira Putina i inih Rusa. Izuzimajući civile, naravno. Zazivanje smrti veliki je erotski užitak za rulju! Kao što je i ruganje debelom Rusu, usred svijeta u kojem se više ne smiješ rugati debelima, veliki erotski užitak za rulju.

No, postoji li, ipak, neka sasvim mala, sitna mogućnost da je Luka Safronov-Zatravkin doista izgovorio to: “McDonald’s me je učinio on im što sam danas.”? Ako postoji, onda je, ipak, riječ o čudaku dostojnom priče, o Rusu iz neke dobre fikcije.

Da, američki džank fud, to hranidbeno smeće pod zaštitom Pentagona i svih institucija liberalne demokracije, tog je usvinjenog ruskog mladića, rođenog skoro na dan kada je Boris Jeljcin svojom nazočnošću uveličao otvorenje prve amerikanske pečenjarnice u Moskvi, učinilo takvim kakav on danas jest. Ali na dva načina: uz pomoć dvostrukih i trostrukih američkih pljeskavica Luka je postao svinja, ali je uz njihovu pomoć postao i glupavi i bezosjećajni pripadnik rulje koje se doista više tiču objekti brze prehrane i njihovo zatvaranje, nego svi mrtvi ljudi, žene, muškarci, te rođena i nerođena djeca, pobijeni u njihovo ime.

Vladimir Putin, naime, što god vi o tome mislili, ubija sa zapadnjačkom agendom. Ne ubija on kao Staljin i kao ruski carevi, u ime neke velike ideologije i ideje. On ubija, jer to može. On ubija hladno, kao Amerikanac nad Bagdadom.

Jedina ideologija u svemu ovom je ona koja stoji iza te mutave, debele i neodgojene čeljadi koja ovih dana u Rusiji gubi svoje Netflixe, McDonald’se i ostala sranja za koja su se svojedobno borili, boreći se protiv komunizma.

Rusija se, naime, upravo zatvara, kao što se zatvaraju američke pečenjarnice po Rusiji, i u tom zatvaranju nestaje ideologije potrošačkog svijeta, onakve kakva je postojala u proteklih tridesetak godina, otkako je Boris Jeljcin otvarao ugostiteljske objekte svojih vašingtonskih jarana.

Svirač biološkom otpadu čovječanstva Luka Safronov-Zatravkin u osnovi se ne razlikuje od one novinarke jednoga zagrebačkog mjesečnika za kulturu, koja je, slučaj je tako htio, upravo u danima kada je započinjao rat u Ukrajini, išla u kazalište i gledala “Braću Karamazove”, Fjodora Mihailoviča Dostojevskog, u dramatizaciji i adaptaciji Olivera Frljića i Nine Gojić, o čemu je kanila izvijestiti svoje čitateljstvo.

U članku koji je tim povodom napisala: “Gledateljica potresena ratom slabo je pratila tekst koji glumci izgovaraju rafalnom brzinom, neočekivani kontekst nije išao u prilog suptilnom čitanju klasika. Ali je stari Frljićev postdramski arsenal djelovao besprijekorno, u vidu moćnih scenskih slika koje su nekoliko puta prekinule klasičnu naraciju.”

Kako li je znala da je “arsenal” u vidu “slika” prekinuo “naraciju”, ako je slabo pratila tekst? I kako čovjek može znati što ljudi na pozornici i izvan nje govore, ukoliko nije u stanju pratiti ono što govore?

Ako takvo znanje postoji, ono je opasno. Jer se ne tiče onoga što netko kaže, nego onoga što onaj koji ne prati zna da bi taj netko mogao reći.

Ali više tu uplaši nešto drugo: kako to novinarka misli da “neočekivani kontekst nije išao u prilog suptilnom čitanju klasika”? Koji to kontekst više ide u prilog suptilnom čitanju klasika od rata, masovnog zločina i prateće histerične provale gluposti?

Bit će da je, ipak, riječ o tome da bi se za razumijevanje Dostojevskog prethodno moralo čitati Dostojevskog, i da je problem s čitanjem razlog što novinarka “slabo je pratila tekst”.

Između njezine potresenosti ratom i Lukine potresenosti zatvaranjem moskovskog McDonald’sa nikakve razlike nema. Osim što jedno je od toga vrlo nepristojna izlika za plitkost duše i uma.

(Nije dozvoljeno preuzeti ovaj sadržaj bez autorova odobrenja. Prenosimo s autorova portala gdje je kolumna naslovljena: Molitva za razumijevanje F. M. Dostojevskog i za žrtve posljednjega McDonald’sa u Moskvi).

 

UKOLIKO VAM SE TEKST DOPADA I VOLITE NEZAVISNO I KVALITETNO NOVINARSTVO, VI MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN ILI PREKO PAYPAL-A. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA I PRECIZNE UPUTE KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

  • Muškarci koji razgovaraju s lubenicama
  • Bolesno je ljude maltretirati zbog onoga o čemu maštaju
  • Poetika prevare: natječaj koji je trajao cijelu jednu sekundu
  • Bez HRT-a cijela Hrvatska pretvorila bi se u HRT
  • Elizabeta II kosmičko je Zrće, Zlatni rat i Dubrovnik
  • Život u režiji međugorskog vidioca, policije i huligana
  • Jedan zagrebački putopis: Hrelić
  • Emmanuel Macron ili zašto na izborima u Francuskoj pobjeđuje uvijek Marseljeza
  • Ivica Osim: “Pa da se i vi sjetite da sam se rodio u Sarajevu”
  • Korisno je šutjeti o onom što je očigledno

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: OSVRT Tagged With: Boris Jeljcin, Dostojevski, Luka Safronov-Zatravkin, McDonald's, Miljenko Jergović, Moskva, Ukrajina, Vladimir Putin

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

PROČITAJTE U TJEDNIKU NOVOSTI:

  1. Čas autonomije

    Čas autonomije

    zoran-daskalovic
  2. Posvađani blizanci

    Posvađani blizanci

    marinko-culic
  3. Emil Matešić: I Haški tribunal može biti umjetničko nadahnuće

    Emil Matešić: I Haški tribunal može biti...

    ana-grbac

Novosti | Arhiva

Drago Pilsel Argentinski roman

Partnerska organizacija:

SNV

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJA:

novosti Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2022 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT