autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 2. STRANA MOZGA
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DISIDENCIA CONTROLADA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • FILIPIKE
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KAVA BEZ ŠEĆERA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • KULT NEREAGIRANJA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEVINOST BEZ ZAŠTITE
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OBADANJA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • PLUS ULTRA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • REI SOCIALIS
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • SEL@M
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SJEĆANJA
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • SVJETLOPIS
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UTEMELJENJE PONORA
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZLATNI REZ
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KNJIŽEVNE PUZZLE
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Riječki Ex-Libris i drugi: najbolji nas magnetski privlače

Autor: Svjetlana Hribar / 22.12.2021.

Svjetlana Hribar

Pitao me Drago Pilsel, u proljeće ove godine, želim li promijeniti ime kolumne. Činilo mu se da možda nema smisla pisati o Rijeci kao ”prijestolnici kulture”, kad Rijeka to više službeno nije.

Iskreno, nisam o tome razmišljala. Jer titulu koju je Rijeka ponijela u 2020-oj i s korona produžecima prenijela u 2021. godinu dočekana je u ovom gradu s tolikim ushićenjem i s toliko planova i želja, da je Rijeka EPK naprosto postala i ostala činjenicom. Bez obzira na to što se mnogi planirani događaji – nisu dogodili.

Ali su se dogodili neki drugi. A i među planiranima i održanima – bilo ih je za pamćenje.

Meni osobno, na vrhu ostaju dvije izložbe.

Fiume Fantastika – fenomeni grada u adaptiranim paviljonima bivšeg Exportdrva na Delti i Stalni postav Muzeja grada u uređenoj Palači šećera. Obje izložbe bave se Rijekom i obje imaju snažan pečat svojih autora – arhitekta Idisa Turata i povjesničara umjetnosti i kulture Ervina Dubrovića.

Sigurna sam da će se na ovom mjestu mnogi pitati: A što je s nepoznatim Klimtom? – kultnom izložbom u tom istom Muzeju grada Rijeke.

U Rijeci već tri desetljeća kultno mjesto u kazališnom životu grada zauzima Međunarodni festival malih scena. Ove godine, napustio nas je njegov osnivač i umjetnički direktor Nenad Šegvić, ali Festival ide dalje. Najprirodnije bi bilo da ”Enigmatske varijacije” vidi festivalska publika, u Rijeci, i na Mittelfestu u Cividaleu – da spomenem samo one najbliže

Osobno, mogu samo reći da su me spomenute dvije izložbe puno više uzbudile nego nepoznati Klimt, mada ne odričem značaj te izložbe, simpozija i svega što je pratilo ovu izložbu u vrijeme dok je Rijeka bila EPK.

Općenito gledano, muzejski kvart u Rijeci i dalje raste, vidno napreduje golema zgrada u kojoj će se smjestiti knjige; sve su češći programi Dječje kuće koja već sad ima mjesto u srcima malih Riječana, a dva najveća muzeja – Muzej suvremene umjetnosti i Muzej grada Rijeke – nezaobilazna su postaja svih riječkih kulturnih obilazaka.

Na kraju, kad ovo veliko kulturno gradilište bude završeno, u svijesti Riječana će njihov grad zauvijek ostati Europskom prijestolnicom kulture jer muzejska četvrt – davno planirana, ali bez izgleda za realizaciju – niknula je upravo zahvaljujući EPK.

S početkom proljeća titula EPK krenula je dalje. A Rijeka je nastavila svojim ustaljenim tempom.

Ne bi se moglo reći da se u gradu ništa ne događa, ali COVID atmosfera stavlja ljude u poziciju da razmišljaju i biraju: otići ili ostati kod kuće.

Ona lakoća kojom smo se odlučivali ”skočiti” na neko predavanje, pogledati izložbu, navratiti u kazalište i dva puta u istom tjednu, pogledati sve programe Art kina – toga, naprosto, više nema.

Važemo izlaske, prorijedili smo susrete s prijateljima, svoj kulturni život sveli smo na čitanje i prepričavanje doživljenog uz stalnu nadu da ćemo dočekati – povratak u normalni život.

Za to vrijeme, kulturne ustanove u bivšoj EPK – rade. Kao da COVID nije naša stvarnost. Riječki HNK inaugurirao je Malu scenu u prostorima bivšeg Ivexa. Pozornica s gledalištem zaista je mala i pretpostavljam da će se na njoj moći igrati samo tehnički potpuno nezahtjevne komorne predstave.

Ali za dobro kazalište i ne trebaju raskošni i golemi prostori. Pravi dramski teatar živi na dobrom tekstu i glumi. I kada se to dogodi, a ne događa se često, neudobnost sjedišta i neugledan prostor – postaje nevažan.

Taj osjećaj dala mi je izvedba ”Enigmatskih varijacija” u produkciji Talijanske drame riječkog HNK-a Ivana pl. Zajca. Riječ je o hitu svjetskih pozornica – u kojem je jednu od uloga na praizvedbi u Parizu igrao Alain Delon, a na premijeri u Los Angelesu Donald Sutherland. U režiji Neve Rošić, u koštac sa sjajnim dramskim tekstom Érica-Emmanuela Schmitta, uhvatili su se Aleksandar Cvjetković i Mirko Soldano.

Davno nisam gledala tako snažnu dramsku izvedbu, u kojoj se dvojica protagonista bore na život i smrt, prepuštajući se svim vrstama emocija. Njihova suigra je istovremeno plemenita i okrutno sebična, kad mislite da će tenzija popustiti, dolazi do dramskog obrata koji vraća dvojac na brvno. I oni se nastavljaju boriti na uskom prostoru sjećanja na – istu ženu koju su voljeli.

Nakon premijere, predstava je izvedena još dva puta.

U gradu, koji je ”do jučer” bio Europska prijestolnica kulture, ovaj istinski dramski hit – ima samo dvije reprize. Sa slabim izgledima da će biti još neka.

”Enigmatske varijacije” u izvedbi dvojice sjajnih glumaca zaslužile su više. To je festivalska predstava i tako bi ju trebalo plasirati.

Ministarstvo kulture i medija – u godini čitanja 2021. – proglasilo je riječki antikvarijat Ex libris – najboljim u Hrvatskoj. To da je najbolji, znamo mi Riječani kojima je ovaj antikvarijat priuštio najljepše književne trenutke uopće, najbolja predstavljanja knjiga, najzanimljivije razgovore, prigodne izložbe, susrete s autorima koje čitamo

U Rijeci već tri desetljeća kultno mjesto u kazališnom životu grada zauzima Međunarodni festival malih scena. Ove godine, napustio nas je njegov osnivač i umjetnički direktor Nenad Šegvić, ali Festival ide dalje.

Najprirodnije bi bilo da ”Enigmatske varijacije” vidi festivalska publika, u Rijeci, i na Mittelfestu u Cividaleu – da spomenem samo one najbliže. Strašno bi bilo da se ta golema energija uložena u stvaranje ove izvrsne predstave svede na dvije reprize…

U donedavnoj Europskoj prijestolnici kulture…

I za kraj, nešto što nema izravne veze s EPK, ali je apsolutno riječka kulturna tema.

Ministarstvo kulture i medija RH – u godini čitanja 2021. – proglasilo je riječki antikvarijat Ex libris – najboljim u Hrvatskoj.

To da je najbolji, znamo mi Riječani kojima je ovaj antikvarijat priuštio najljepše književne trenutke uopće, najbolja predstavljanja knjiga, najzanimljivije razgovore, prigodne izložbe, susrete s autorima koje čitamo.

Ukratko, Ex libris je mjesto sastajanja koji za povod ima pisanu riječ, a kamo će vas – riječ po riječ – odvesti, hoće li se događanje zadržati unutar zidova antikvarijata ili će se preseliti na ulicu; koliko će se ljudi tijekom nastavka do sitnih sati priključiti razgovorima i tko će te ili neke druge noći postati vjerni sljedbenik Željka Međimorca i njegova antikvarijata u centru bivše Europske prijestolnice kulture – to se nikad ne zna!

Jer, najbolji nas magnetski privlače. Pa i kad je o knjigama riječ!

UKOLIKO VAM SE TEKST DOPADA I VOLITE NEZAVISNO I KVALITETNO NOVINARSTVO, VI MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN ILI PREKO PAYPAL-A. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA I PRECIZNE UPUTE KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

  • Propuštena šansa da se Rijeka i Trst ujednačeno razvijaju
  • Quo vadis, HP?
  • Treba li se radovati jačanju turizma u Rijeci?
  • Tinka Kalajžić i riječki gimnazijalci ne boje se migranata
  • U El Shattu se živjelo utopiju
  • Ljeto na Kantridi – festival na Morskom prascu
  • Spuštanjem glave pred agresijom, priznajemo pobjedu zla
  • Lennon: glad za suvremenom glazbom – paradnog je karaktera
  • ”Tok” – zagonetna umjetnička knjiga Nike Petković
  • Valter Dešpalj, jedinstveni glazbenik i sjajan čovjek

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE) Tagged With: Alain Delon, Aleksandar Cvjetković, Cividale, Donald Sutherland, Drago Pilsel, EPK, Éric-Emmanuel Schmitt, Ervin Dubrović, Ex libris, Idis Turato, Klimt, Međunarodni festival malih scena, Mirko Soldano, Mittelfest, Nenad Šegvić, Neva Rošić, Rijeka, Željko Međimorec

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

Drago Pilsel Argentinski roman

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Politika privatnosti i kolačića
Kontakt

Copyright © 2023 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in