autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 2. STRANA MOZGA
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DISIDENCIA CONTROLADA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • FILIPIKE
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • KULT NEREAGIRANJA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEVINOST BEZ ZAŠTITE
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OBADANJA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • PLUS ULTRA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • REI SOCIALIS
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SJEĆANJA
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • SVJETLOPIS
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Utjecaj WC papira na hrvatsku kulturu

Autor: Miljenko Jergović / 14.02.2016. Leave a Comment

Miljenko Jergović Foto: Damjan Tadić - CROPIX

Miljenko Jergović
Foto: Damjan Tadić – CROPIX

Evo vijesti koja će u ova nevoljna vremena proći mimo interesa javnosti: smijenjen je direktor tvrtke Mekkoo, a na njegovo je mjesto postavljen vršitelj dužnosti. Imena nisu važna, a vidjet ćete i zašto. Mekkoo je tvrtka kći državnog poduzeća Narodne novine, koje ima monopol na tiskanje kojekakvih formulara, biljega, potvrda, ugostiteljskih knjiga žalbe, zakonskih propisa i koječega drugog što privatne ili pravne osobe moraju kupovati i plaćati pri ophođenju s državnom i njenim institucijama, ili pri obavljanju kojekakvih javnih poslova i transakcija.

A čime se bavi tvrtka kći jednoga tako moćnog i bezbrižnog poduzeća? Odmah pogađate: proizvodnjom toaletnog papira! Biva, kao što svakomu punoljetnom građaninu treba osobna iskaznica – čiji je formular u nadležnosti Narodnih novina – tako taj isti građanin nužno ima potrebu svakodnevnog pražnjenja crijeva – nakon čega će mu se pri ruci naći tvrtka kći, sa svojim ugodnim petoslojnim tariguzom (ili guzic-papirom, kako glasi duhoviti quasi-germanizam, nastao šezdesetih među autoironičnim ostacima poraženoga građanstva), sve na bazi eukaliptusa.

Iza ideje Narodnih novina začete prije četiri-pet godina stoji jasna gospodarska filozofija: kao što se mora obilaziti birokratske urede da bi se živjelo, jednako je nužna i defekacija da bi se isto tako živjelo.

Iza ideje Narodnih novina začete prije četiri-pet godina stoji jasna gospodarska filozofija: kao što se mora obilaziti birokratske urede da bi se živjelo, jednako je nužna i defekacija da bi se isto tako živjelo. Osim toga, nisu li i najgenijalna poslovna rješenja u povijesti, od Fordove pokretne trake do Zuckerbergova već nečega, proizvod vrlo jednostavnih intelektualnih operacija? Recimo, dječje igre asocijacija. Sastali se menadžeri u Narodnim novinama, pa dokonali što im je prva asocijacija na papir: naravno, toalet papir

Osim toga, nisu li i najgenijalna poslovna rješenja u povijesti, od Fordove pokretne trake do Zuckerbergova već nečega, proizvod vrlo jednostavnih intelektualnih operacija? Recimo, dječje igre asocijacija. Sastali se menadžeri u Narodnim novinama, pa dokonali što im je prva asocijacija na papir: naravno, toalet papir.

U to je vrijeme, biva, potrošnja toaletnog papira rasla, kako u Hrvatskoj, tako i u svijetu, pa je ideja bila da se krene u javne natječaje po državnim tvrtkama i javnim poduzećima te da se iz tamošnjih zahoda istisnu Paloma, Zewa i teta Violeta. Što je zamišljeno, to je i učinjeno: kupljeni su neki ubitačno skupi strojevi, zapasano je zemljište Narodnih novina u riječkoj poslovnoj zoni, nabavljene su sirovine iz uvoza, i još jedno hrvatsko gospodarsko čudo bilo je na pomolu.

Malo zatim strojevi su preseljeni negdje u Zagorje, gdje su tvornički prostori uzeti pod zakup – da bi stvar bila skuplja – i moglo se početi s ubiranjem profita i ekstraprofita.

Menadžeri s malo više mašte već su zamišljali nastavak: nakon što se s toaletnim papirom razbije hrvatsko tržište, a zatim i šira regija, dobit se može investirati u nešto drugo. U farmaceutsku industriju, u meleme protiv hemeroida i proktološke pripravke na bazi lavande, kadulje i inoga mediteranskog bilja kojim Hrvatska obiluje…

Nakon što i to uspije, a mora uspjeti, može se razmisliti o hotelskom resortu, koji bi se potom strateški širio po Mediteranu i konkurirao velikim američkim i europskih hotelskim lancima.

A nakon toga? Nakon toga samo je nebo granica. Nakon toga će se nanovo pisati udžbenici na ekonomskim fakultetima, jer su Hrvati uspjeli nešto što nije nitko prije njih: na temeljima razvijene birokracije koja išće mnoštvo papira i formulara stvoriti najmoćnije europsko gospodarstvo. Narodne novine, tačnije Mekkoo za ovu će zemlju biti ono što je Nokia bila za Finsku.

U to je vrijeme, biva, potrošnja toaletnog papira rasla, kako u Hrvatskoj, tako i u svijetu, pa je ideja bila da se krene u javne natječaje po državnim tvrtkama i javnim poduzećima te da se iz tamošnjih zahoda istisnu Paloma, Zewa i teta Violeta. Što je zamišljeno, to je i učinjeno: kupljeni su neki ubitačno skupi strojevi, zapasano je zemljište Narodnih novina u riječkoj poslovnoj zoni, nabavljene su sirovine iz uvoza, i još jedno hrvatsko gospodarsko čudo bilo je na pomolu

Ali, kuku nama, izgleda da je u posljednje četiri godine prestalo redovito pražnjenje crijeva. Naročito po javnim preduzećima. Narodu je stalo govno u guzici, i Mekkoo je, čitamo, doživio totalnu propast. I onda su oni iz Narodnih novina smijenili direktora u kćerinjoj tvrtki. Oprali su ruke nakon velikog sranja.

Zašto nam je ova priča zanimljivija od drugih, sličnih hrvatskih gospodarskih avantura? Pa zato što je ovdje riječ o kulturi, o ljudskoj psihologiji i o tome na što koga asocira papir.

U drugim zemljama, naime, slične povijesne sudbine, veličine i gospodarske snage, novac zarađen na formularima ulaže se u kulturu, dok se izdavači službenih glasila i zakonskih spisa angažiraju kao izdavači literature koja je od značaja za nacionalnu kulturu, a nije na takav način komercijalna da bi je mogli objavljivati standardni nakladnici.

U Srbiji je tako Službeni glasnik nakon Miloševićeva zbacivanja s vlasti uspostavljen kao najveći i najvažniji, pritom i državni, nakladnik ozbiljne literature. Od izabranih djela srpskoga pjesničkog i književnog klasika Stanislava Vinavera, preko rječnika lokalnih govora, ilustrirane biografije Huga Pratta, dnevničkih zapisa važnih javnih i političkih ličnosti iz devetnaestog i dvadesetog stoljeća, sve do, primjerice, kanonskih djela Milivoja Solara i Zdenka Lešića ili Krležinih Marginalija, Službeni glasnik obavlja posao od sudbinske važnosti za jednu malu, siromašnu i unazađenu kulturu.

To čine umjesto da se bace u biznis s toalet papirom, kojemu bi prethodila ozbiljna istraživanja tržišta, uključujući i procjene koliko se u Srbiji za tuđi račun i u tuđu korist prazne crijeva.

Kada se čovjek malo udubi u stvar, odmakne se od društveno-političke svakodnevice, kao i od onog pogleda na život i svijet kakav mu sugeriraju domaći mediji, shvaća kako problem državne proizvodnje toalet papira, pokrenute iz tvrtke koja nastavlja tradiciju i podržava brand Gajevih Narodnih novina, dakle najstarijega živog žurnalističkog branda u ovoj kulturi, nije problem neke određene politike i političke stranke (premda su, navodno, Narodne novine u tariguz avanturu poveli HNS-ovi kadrovi), nego isti pogled na svijet, na kulturu i na upotrebnu vrijednost papira, dijele svi.

Ne, ne bismo zakojevitezali nad sudbinom Ustava unutar proizvodnog programa wc papira, niti bi se formulari s državnim grbom u svojim papirnatim dušama trebali smatrati uvrijeđenim ako se nađu u društvu rolne petoslojnog tariguza. O nečemu drugom se radi: što može očekivati kultura koja novce zarađene na Ustavu ulaže u toalet papir?

Jer kada je prije četiri godine, na poslovnim stranicama gromoglasno i s puno menadžerske prepotencije i preseravanja najavljivan projekt Narodnih novina s toalet papirom, nije bilo nikoga tko bi imao nešto protiv. Pa i danas, nakon što je stvar tragikomično propala, neće se nikoga naći da mu zasmeta njezina usrana i protukulturna suština.

Proizvodnja toaletnog papira pod pokroviteljstvom državnoga monopolista u poslu s tiskanicama, ali i nakladnika zakonskih spisa, i sve to pod imenom koje ima neku simboličku vrijednost u kulturnoj povijesti, bila bi jednako besprizorna i neprihvatljiva čak i da je ekonomski uspjela.

A jasno je i diletantu (kakvim se smatra autor ovog članka) da nije mogla uspjeti. Bila bi neprihvatljiva već na razini one prve asocijacije, koja od papira na kojemu se tiska Ustav tako lako stiže do papira kojim se briše dupe.

Ne, ne bismo zakojevitezali nad sudbinom Ustava unutar proizvodnog programa wc papira, niti bi se formulari s državnim grbom u svojim papirnatim dušama trebali smatrati uvrijeđenim ako se nađu u društvu rolne petoslojnog tariguza. O nečemu drugom se radi: što može očekivati kultura koja novce zarađene na Ustavu ulaže u toalet papir?

Vijest govori da je u protekle četiri godine u Mekkoo uloženo 63,3 milijuna kuna. Bit će da je toga bilo i više. I sad će se reći da je to izgubljen novac. Nepovratan gubitak, koji će sanirati neki novi menadžer, neki stečajni upravitelj, koji će rasprodati strojeve, namiriti dio dugova, dok će Narodne novine pokriti ostatak. Narodne novine ili država, to je svejedno.

A sad pokušajte zamisliti ono što je u Hrvatskoj, očito, nezamislivo: da su od 2012. do danas Narodne novine uložile istih tih 63,3 milijuna kuna u izdavanje važnih djela svjetske književnosti, u regionalne rječnike, historijske atlase, velike i skupe knjige koje na drukčiji način nikada u ovoj zemlji neće biti objavljene. I da su, bez ikakvih dodatnih ulaganja, od lanca vlastitih papirnica načinili prave velike knjižare. Što bi se u tom slučaju dogodilo? Financijski gubitak na knjigama bio bi mnogo manji nego na toalet papiru, dok bi kulturni dobitak bio neprocjenjivo velik.

Nije nimalo čudno da loše stoji biznis Narodnih novina s toaletnim papirom, ali je čudno da se nitko nije pobunio što se Narodne novine bave tim biznisom

Bio bi to, i to bez ikakve konkurencije, najveći živi kulturni projekt u ovoj zemlji u posljednjih dvadeset pet godina. Ne bismo zbog njega danas bili ni sretniji, ni bogatiji, ali bismo, u to nema baš nikakve sumnje, živjeli u mrvicu boljoj zemlji.

Recimo, da su ta 63,3 milijuna kuna potrošena u pametne svrhe, možda bi u nakladi Narodnih novina, uza sve one temeljne knjige o hrvatskom jeziku i njegovim stilskim mogućnostima, bio objavljen i neki priručnik za kopirajtere, pisce slogana i korporacijske pjesnike zadužene da izmišljaju imena za nove proizvode. U tom slučaju ne bi se moglo dogoditi niti to da se toaletni papir nazove tako glupo: Mekkoo.

To vam je, gospodo draga, poetika loših đačkih spomenara, u kojima bi se neki dječak ili djevojčica upisivali tako što poduplaju slovo u svom imenu, ne bi li time zvučali svjetski i stranjski. Mekkoo vam je od pokvarenog želuca ili od nečitanja.

(Prenosimo s portala Jutarnjeg lista).

Još tekstova ovog autora:

  • Kako djeci objasniti zašto je netko izgrebao baš njihov auto
  • Zašto nitko od nas nikada neće biti Gary Lineker?
  • Švicarski franak: banka je samo predvorje pakla
  • Stvarni cilj Zoričićeve zabrane narodnjaka
  • Traktat o traktoru
  • Kratka rasprava o poniznosti
  • Zašto je Ćiro pozdravljao nepoznate ljude
  • Građansko junaštvo jedne novozagrebačke frizerke
  • Čovjek koji je gorko zaplakao kada je pobijeđen nacizam
  • Roba će pojeftiniti samo ako je budemo kupovali u Sloveniji

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: OSVRT Tagged With: HNS, Mekkoo, Miljenko Jergović, Narodne novine, Nokia, Paloma, Službeni glasnik, teta Violeta, wc, Zewa

Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

Drago Pilsel Argentinski roman

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJE:

Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2023 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT