autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 2. STRANA MOZGA
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DISIDENCIA CONTROLADA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • FILIPIKE
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEVINOST BEZ ZAŠTITE
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • REI SOCIALIS
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

In memoriam akademik Zlatko Bourek

Autor: Borivoj Dovniković-BORDO / 19.05.2018. Leave a Comment

Zlatko Bourek

Zlatko Bourek

Odlazi nam veliko ime naše likovne, kazališne i filmske umjetnosti, zaslužni stvaralac suvremenog lutkarstva, jedan od osnivača Zagrebačke škole crtanog filma, dobitnik nagrade “Nazor” za životno djelo, član Hrvatske akademije za znanost i umjetnost – najveći Slavonac koji od 1950. godine živi u Zagrebu.

Može li jedan umjetnik ostaviti za sobom više od Zlatka Boureka (Požega, 4. rujna 1929. – Zagreb, 14. svibnja 2018.), jednog od naših najsvestranijih i najoriginalnijih likovnih umjetnika, kojega posebno cijene i njegova zemlja i svijet!

Njegov odlazak gubitak je i dijela mog života. Ista smo generacija, polazili smo u Osijeku istu gimnaziju, na početku pedesete našli smo se zajedno u Zagrebu u redakciji Kerempuha, a potom u Studiju za animirani film Zagreb filma, gdje smo, svaki za svojim crtaćim stolom, stvarali povijest naše animacije i, na kraju, zagrebačke škole crtanog filma.

Rođenju Grgićeve serije “Profesor Baltazar” obojica smo dali svoj doprinos: ja kao koscenarist projekta, a Zlatko kao scenograf, čije je likovno rješenje Baltazargrada, po mom mišljenju, postalo glavna stilska značajka serije.

Rođenju Grgićeve serije “Profesor Baltazar” obojica smo dali svoj doprinos: ja kao koscenarist projekta, a Zlatko kao scenograf, čije je likovno rješenje Baltazargrada, po mom mišljenju, postalo glavna stilska značajka serije

Zajedno smo na razne načine pridonijeli rođenju i organizaciji međunarodnog festivala Animafesta. Često smo kao autori filmova te predstavnici Animafesta i Zagreb filma posjećivali kao gosti studije i festivale animacije u svijetu.

Iz osječke gimnazije zajedno s Bourekom stigao je u Zagreb njegov školski kolega Pavao Pajo Štalter, s njime diplomirao na Akademiji primijenjenih umjetnosti i također se priključio crtanom filmu! Tako se u stvaranju zagrebačke škole našlo i treće ime iz osječke Muške gimnazije!

Važno je da je Pajo do današnjih dana, pored svog autorskog rada, ne samo nastavio blisko prijateljstvo s Bourekom nego bio glavni suradnik (kao autor animacije) u realizaciji njegovih kasnijih animiranih filmova.

Bourek je počeo filmsku karijeru, nakon prestanka rada Duga filma, prvog našeg poduzeća za proizvodnju crtanih filmova, kao scenograf u seriji reklamnih filmova grupe Vukotića i Kostelca. Ta serija 30-sekundnih reklamnjaka smatra se početkom zagrebačke škole animiranih filmova.

S njima je prešao u Zagreb film i sudjelovao u fantastičnom razvoju našeg crtanog filma te njegovom pozicioniranju u tadašnje vrhove svjetske animacije.

Do početka šezdesetih Bourek je radio scenografije za filmove kolega redatelja da bi, nakon što su crtači u Studiju preuzeli i režiju u svojim filmovima, i on postao kompletan autor. Već 1964. realizirao je prekrasan film “I videl sam daljine meglene i kalne” prema “Baladama” Miroslava Krleže. Knjiga snimanja tog filma da se s najvećim užitkom razgledati poput posebne izložbe izvanrednih Bourekovih crteža.

Može li jedan umjetnik ostaviti za sobom više od Zlatka Boureka, jednog od naših najsvestranijih i najoriginalnijih likovnih umjetnika, kojega posebno cijene i njegova zemlja i svijet!

Dvije godine kasnije, u svom trećem autorskom nastupu, doživio je novi uspjeh filmom “Bećarac”, posvećenim svojoj Slavoniji.

Za mene je najznačajniji njegov film “Mačka” (1971.), animirana balada, s muzikom Franca Potenze i animacijom Paje Štaltera – s likovnim vatrometom prvog op-arta u filmskoj animaciji (prije čuvene “Žute podmornice” u tom stilu Britanca Georgea Dunninga!).

U to doba Bourekov interes okrenuo se lutkarstvu, gdje je osjetio nove izazove. Tada je doživio veliki uspjeh predstavom “Hamlet”, u kojoj je ujedinio lutku i glumca-animatora, novost u lutkarstvu, što ga je lansiralo u svijet.

Paralelno s angažmanom u lutkarstvu i filmskoj animaciji kontinuirano je slikao. Brojne zapažene izložbe pokazale su njegovu sklonost crtežu, osnovi njegovog slikanja, u kojem autor – opsjednut slavonskom zemljom, rijekom Dravom i kruhom – slika realistički, ali na svoj, bourekovski način.

Likovni fenomen Zlatka Boureka nadahnuto je opisao Miljenko Jergović: “Ružnoću je stvarao od čiste ljepote, i to ne kao nešto što će toj ljepoti proturječiti”.

Još tekstova ovog autora:

  • Petero žena na drvećima
  • Milane, bravo majstore!
  • Časni sude, kriv sam!
  • Pod (po)razno: ma, nije ljudi Pelješki, već Pelješački most!
  • Situacija
  • Visoki turizam
  • Treba nam Palača kulture, daleko prije ”Plavog vulkana”
  • Khrzhanovski na Luzhnikiju
  • Štima(c)?
  • Roll Up jezika

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: ODJECI Tagged With: Borivoj Dovniković-BORDO, Hamlet, In memoriam, Miljenko Jergović, Nazor, Pavao Pajo Štalter, Profesor Baltazar, Zagreb Film, Zlatko Bourek

Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

Drago Pilsel Argentinski roman

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJE:

Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2022 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT