autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 2. STRANA MOZGA
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DISIDENCIA CONTROLADA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • FILIPIKE
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEVINOST BEZ ZAŠTITE
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Nasilje i židovstvo (1)

Autor: Jasminka Domaš / 23.03.2015. Leave a Comment

Naznačenu temu počet ću na jedan možda neočekivan način. Naime, sjedeći za stolom u povodu židovskog blagdana Pesaha jedan moj prijatelj iz židovske zajednice šapnuo mi je: “Gledaj što radimo, prvo govorimo i razmišljamo o tome kako su nas htjeli ubiti, a onda sjednemo i jedemo“.

U toj naoko čudnoj opaski ima puno istine, jer nakon što prođe katastrofa i izbjegne se velika nesreća, što ima prirodnije od toga da se nakon zahvale Svevišnjem za spasenje zajedno sjedne i jede, slaveći pobjedu života nad uništenjem. Postoje čak i detaljni opisi i propisi kako se treba ponašati za stolom na Blagdan oslobođenja, posebice tijekom obredne večere.

Pri Izlasku, mnogi su Hebreji poginuli prije nego su uspjeli ući u more, jer je faraon za Hebrejima poslao svoju moćnu i silnu vojsku koja ih je nemilice ubijala. Rabinsko učenje smatra da je pri tom svaki peti Židov bio je ubijen. Nažalost, upravo židovski blagdan Pesah koji se slavi kao uspomena na Spasenje bio je često u bližoj povijesti uzrok za kršćanski antisemitizam. Židove se optuživalo da rabe kršćansku krv za pripremanje beskvasnog kruha koji se jede kroz dane spomenutog blagdana

Poznati povjesničar i pisac Simon Dubnov (Kratka povijest židovskog naroda, Beograd, 1986.) o životu Hebreja u Egiptu piše kako su Jakovljeva djeca i djeca njihove djece već dugo tamo živjela. U Gošenu bilo je puno sinova Izraelovih koje je faraon pretvorio u robove koji su podizali gradove Pitom i Ramzes. Mojsije kada je odrastao vidio je svoju braću kako pate u ropstvu. Ta riječ vidjeti ima mnogo dublje značenje, spoznati, proniknuti. Jauk robova uzdizao se k nebu, ali samo Jakovljevi potomci zavapili su Jednom da ih izbavi iz Kuće ropstva.

I tada Mojsije odlazi s bratom Aronom faraonu moleći ga da po volji Božjoj pusti Hebreje otići iz Egipta. No njegovo je srce bilo tvrdo, a jedna kazna za drugom sustizala je Egipćane, jer Svevišnji bijaše kaznio faraona kamenim srcem, odnosno u svojem duhovnom razvoju vratio ga je na početnu razinu razvitka bića koje još ne zna i ne razumije.

I tek kad su počeli umirati prvorođenci faraon dopušta Mojsiju da ode s Hebrejima iz Egipta. I doista, oni odlaze s tijestom koje još nije stiglo kvasati, noseći ga na ramenima, jer tako Božja riječ bila im je blizu.

Pri Izlasku, mnogi su Hebreji poginuli prije nego su uspjeli ući u more, jer je faraon za Hebrejima poslao svoju moćnu i silnu vojsku koja ih je nemilice ubijala. Rabinsko učenje smatra da je pri tom svaki peti Židov bio je ubijen.

Nažalost, upravo židovski blagdan Pesah koji se slavi kao uspomena na Spasenje bio je često u bližoj povijesti uzrok za kršćanski antisemitizam. Židove se optuživalo da rabe kršćansku krv za pripremanje beskvasnog kruha koji se jede kroz dane spomenutog blagdana.

Na obrednoj seder (Seder, hebr. red) večeri prema propisima piju se tijekom večeri četiri čaše crnog vina koje imaju svoju višestruku simboliku i značenje, među ostalim vino se pije u znak toga što su Židovi u Egiptu zadržali svoja imena, što su bili međusobno solidarni, zbog toga što su zadržali visoka moralna načela i što su govorili svojim jezikom (Jasminka Domaš, Šabat šalom, Zagreb, 1999.).

No u srednjovjekovnom razdoblju pa i vremenu sve do početka dvadesetog stoljeća, u dijaspori su se dešavali uoči Pesaha pogromi nad Židovima, palile su njihove kuće, ubijali ljudi, jer su kružile glasine da Hebreji piju krv kršćanske djece.

To je tek jedan mali primjer koliko su antisemitske predrasude bez ikakve logike i povezanosti sa stvarnošću. Naime, svatko tko barem nešto malo zna o židovstvu upoznat je s činjenicom da je pripadnicima židovske vjere najstrože zabranjen svaki dodir s krvlju, ljudskom i životinjskom. No činjenice su jedno, a  mržnja nešto drugo, pa možemo i utvrditi da je antisemitizam bolest ne Židova od koje umiru Židovi.

Priča o kraljici Esteri je i pouka vrijedna i danas, jer uči čovjeka da mnogo toga u životu mora poduzeti sam, osjećajući odgovornost ne samo za sebe nego i za svoj narod. Pritom strah za vlastiti život ne bi smio čovjeka pretvoriti u ravnodušnog promatrača stradanja drugih ljudi. Jer pristajući na nepravdu, postajemo u tom činu sudionici

Stradanja slične vrste bilo je u primjerice dvanaestom stoljeću i zbog optužbi Židova da kradu hostiju i probadaju je. Optužbe Židova bile su učestale u Francuskoj, Poljskoj, Njemačkoj, a gotovo u pravilu prigodom javnog sudskog procesa nekom pojedincu svjetina bi izvršila nasilje  nad članovima židovske zajednice u lokalnoj sredini. A i u križarskim ratovima Židovi su, među ostalim, bili optuživani za ubojstvo kršćana (Shmarya Levin, Djetinjstvo u progonstvu,Antibarbarus, 2009).

Povijest je puna strašnog nasilja nad židovskim narodom, pa tako godine 1264. u Engleskoj je podignuta optužnica za obredno umorstvo Židova nad kršćanima. Te je godine na Pesah u Londonu ubijeno tisuću petsto Židova, ostali su pobjegli, a njihova je imovina opljačkana.

Takvi i slični događaji doveli su do toga da je život Židova postao svačija svojina. Primjerice godine tisuću tristo osamdeset devete svjetina je ubila u Pragu uoči Pesaha nekoliko tisuća Židova. Obrazac je gotovo svugdje bio jednak: optužba, ubijanje, izgon Židova i zatim oduzimanje njihove imovine. U pravilu, uvijek su bile dovoljne samo glasine pa da krene lavina mržnje.

Poljski kralj August II prije tri stotine godina izjavio je da Židovi nevjernici prolijevaju krv kršćanske djece za potrebe blagdana beskvasnog kruha. Nakon toga svjetina je krenula s ubijanjem Židova. Slično se dešavalo Židovima u Turskoj, Egiptu, Siriji, Iranu…

Važno je uočiti da su već Rimljani u neznanju optuživali i Židove i kršćane zajedno za slična obredna ubojstva. To je samo dokaz kako ljudi trebaju biti oprezni kada se vjera rabi kao povod za ubijanje.

Nasilje prema Židovima posebice vezano uz blagdan Pesah bilo je duga vijeka, pa o tome nalazimo povijesne dokumente i u Španjolskoj, Italiji, pa čak i na našem području (Julija Koš, Ulaznica za Nebo, Bet Israel, Biblioteka Moraša, 2014.).

O toj povijesti trpljenja govori i Prva knjiga o Makabejcima (1 Mak 1,20) ”A pošto je potukao Egipat, Antioh se godine sto četrdeset i treće vrati i krene protiv Izraela. Uziđe na Jeruzalem sa silnom vojskom. Drsko prodre u Svetište“.

U ovom kontekstu treba kazati nekoliko riječi i o židovskom blagdanu Svjetlosti i Posvećenja koji je vezan uz pobjedu židovskog naroda na čelu s Jehudom Makabijem nad Grcima i njihovom pokušaju da asimiliraju Židove u vrijeme Antioha IV Epifana.

Takvi i slični događaji doveli su do toga da je život Židova postao svačija svojina. Primjerice godine tisuću tristo osamdeset devete svjetina je ubila u Pragu uoči Pesaha nekoliko tisuća Židova. Obrazac je gotovo svugdje bio jednak: optužba, ubijanje, izgon Židova i zatim oduzimanje njihove imovine. U pravilu, uvijek su bile dovoljne samo glasine pa da krene lavina mržnje

U to vrijeme Grci su zabranili Židovima sve vjerske obrede, primjerice držanje Šabata, obrezivanje muške djece, proučavanje svetih knjiga, bili su zabranjeni i zakoni o kašrutu, obredno čistoj hrani. Židovi su bili izloženi na milost i nemilost. No pobunjenici na čelu s Jehudom Makabijem uspjeli su kao manjina pobijediti većinu odnosno mnogo jaču grčku vojsku i ponovno u Jeruzalemu posvetiti Hram. Od tada se slavi blagdan Hanuka, a čudo koje se dogodilo tamo, daje nadu u izbavljenje i spasenje i danas, ovdje.

A o neprekidnoj opasnosti zatiranja židovskog naroda možemo čitati i u Svitku o kraljici Esteri te židovskom blagdanu Purim. ”U svim pokrajinama tvoga kraljevstva ima jedan narod razasut među drugim narodima i od njih odvojen. Njegovi su zakoni drugačiji od zakona svih ostalih naroda. Oni se ne drže kraljevskih odredaba. Kralj ih zato ne smije pustiti na miru. Ako je kralju po volji, neka se raspiše da se oni zatru“ (Estera I: 8-10).

Knjiga o Esteri svjedoči kako su Židovi u galutu (Galut, hebr. dijaspora) bili suočeni sa zatiranjem i kako ih je spasila odvažnost jedne žene. No ujedno upućuje i na to da je povijest židovskog naroda stvorena veličanstvenim proviđenjem Gospoda.

Priča o kraljici Esteri je i pouka vrijedna i danas, jer uči čovjeka da mnogo toga u životu mora poduzeti sam, osjećajući odgovornost ne samo za sebe nego i za svoj narod. Pritom strah za vlastiti život ne bi smio čovjeka pretvoriti u ravnodušnog promatrača stradanja drugih ljudi. Jer pristajući na nepravdu, postajemo u tom činu sudionici.

(Nastavlja se).

 

Još tekstova ovog autora:

  • Istina o izbjeglicama i migrantima kad nema svjetla reflektora
  • Svatko od nas mora biti glas svjedoka Holokausta
  • Otići danas na izbore, možda je prvi korak prema promjeni
  • Slavko Goldstein je živio svetost u zauzimanju za ljudska prava
  • Slavko Goldstein: prijatelj, učitelj, humanist!
  • Nasilje i židovstvo (3)
  • Nasilje i židovstvo (2)

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: FELJTON Tagged With: antisemitzam, Hebreji, Jasminka Domaš, nasilje, Pesah, predrasude, ropstvo, Seder, židovstvo

Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

Novosti | Arhiva

Drago Pilsel Argentinski roman

Partnerska organizacija:

SNV

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJA:

novosti Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2022 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT